
The Hand That Rocks the Cradle (1992)
Verenigde Staten
Thriller
110 minuten
geregisseerd door Curtis Hanson
met Annabella Sciorra, Rebecca De Mornay en Matt McCoy
Een gynaecoloog pleegt zelfmoord als hij beschuldigd wordt van aanranding van zijn patiënten. Zijn hoogzwangere vrouw verliest door deze situatie haar baby. Ze zint op wraak en gaat bij Claire, die de dokter had aangeklaagd, onder de naam Peyton als babysitter aan het werk.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=PKdoNXN1UyE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,7 / 38634)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)dat iemand op een dergelijke manier van een astma-aanval bekomt, is belachelijk te noemen en kan echt alleen maar in films. Net als de manier waarop Claire haar inhaler gebruikt, overigens: het is een inhaler, geen mondspray!
Dit wilde ik ook nog even toevoegen


spannend!
De beste rol van Rebecca de Mornay.
geweldig hoe zij hier als een uitgekookte nanny speelt.
ik heb deze film al wel een paar keer gezien, en hij blijft mij erg boeien.
voor mij is dit echt een wraak-film!
het begint allemaal onschuldig,
tot het uit de hand loopt.
Mijn persoonlijke mening 5 *
[/quote]
[quote]

zeer goed,
spannend!
De beste rol van Rebecca de Mornay.
geweldig hoe zij hier als een uitgekookte nanny speelt.
ik heb deze film al wel een paar keer gezien, en hij blijft mij erg boeien.
voor mij is dit echt een wraak-film!
het begint allemaal onschuldig,
tot het uit de hand loopt.
ik wil deze film op BLU-RAY


De uitgekookte wraak-zuchtige ( De Mornay ) deze rol is voor haar geknipt.
En ze steelt de show van begin tot het eind.
angstaanjagende scenes zijn hier totaal aanwezig, spanning is om te snijden.
The Hand that Rocks the Cradle is in ieder geval een erg mooie titel. De film zelf is een vermakelijke thriller. De spanningsboog is goed. Daarnaast zitten er een paar goede twists in. Ondanks een paar momenten, die op de rand van de geloofwaardigheid balanceren, de aandacht toch redelijk goed weet vast te houden.
Het acteerwerk is naar behoren. Vooral Julianne Moore en Rebecca De Mornay doen het erg goed. Ernie Hudson vond ik wel wat minder en niet altijd even overtuigend overkomen als geestelijk gehandicapte klusjesman. De regie is aardig, maar niet opvallend goed en hetzelfde geldt voor de muziek. Het verhaaltje is redelijk goed uitgewerkt, al komen richting het einde de nodige clichés nog wel voorbij.
Het mag de pret niet drukken, want The Hand that Rocks the Cradle is een leuke thriller, die hoewel nergens echt top, toch makkelijk de gehele speelduur weet te vermaken.
3,0*
De film is ( al) wel gedateerd, maar het verhaal is spannend, en Rebecca de Mornay heeft sinds deze film heel veel indruk gemaakt.
Kijk ook mother's day !
Hierin is Rebecca NOG wraakzuchtiger als hier !
de "Mind Games" die er spelen, het goede acteerwerk, en hoe Miss Mott zichzelf steeds verder bij het gezin binnenwerkt, maar tegelijke tijd de boel ook saboteerd, geniale film, hoewel dit een thriller is, ben ik niet geschrokken, een van de weinige minpunten die ik aan deze film kan vastknopen, heb genoten, 3.5
Prima, bovengemiddeld binnen het subgenre.
Heeft hier en daar wat weg van een b-film, mede door de onbekende cast, maar schijn bedriegt. Rebecca de Mornay is een topcast en wekt ijzingwekkende gevoelens op. Lekker vlot geeditte film met een zeer hoge spanningsboog.
Deze film hoort zeker in mijn top 10 thuis. Ik vind het een van de beste thrillers aller tijden en hij verveelt nooit.
Het duurt allemaal even, het verhaal neemt een aardige aanloop zonder haast te maken. Peyton bereidt zich in alle rust voor maar in haar hoofd is het alles behalve rustig. De nanny zoekt wraak en dicht de dood van haar man en ongeboren kind aan Claire, Peyton's baas, toe.
Langzaam voert Peyton het tereur op en is bezig om het voor de familie Bartel er niet gemakkelijker op te maken. Het gaat van kwaad naar erger en de spanning verhoogt zich naarmate de film vordert.
Leuke film die gewoon makkelijk wegkijkt en geen moment verveelt. super origineel is deze wraakfilm niet maar door het acteerwerk is de uitvoering toch net iets beter dan gemiddeld. Een heerlijk stukje ontspanning je voelt de emoties, heerlijk vals als de nanny is ze had zo de nanny uit The Omen kunnen spelen.
Deze film nu een aantal keren gekeken en de conclusie is dat hij me nooit verveelt. Daarom een 3.5**.
- de valstrik in de kas waar Julianne Moore overlijdt. Niet bepaal waterdicht.
- het motief. Voor sommigen misschien goed gevonden maar het maakte de film gelijk een stuk minder spannend. Het was toch een stuk creepier geweest als ze een willekeurig gezin had geterroriseerd dan het gezin dat "schuldig" is aan haar eigen ongeluk.
Maar goede cast, met name Rebecca de Mornay (die wel wat weg heeft van een jonge Hillary Clinton) maar ook Annabella Sciorra en Julianne Moore zijn goed. Mannelijke castleden vond ik wat minder.
Heerlijk wraakfilm, goed acteerwerk en een aardig plot. Miscchien nog net iets te braaf en de muziek had wellicht beter gekund. Maar toch, je verveelt je geen moment.


De film lijkt vooral in de eerste fase last te hebben van zijn jaren '90 imago qua stijl, muziek en opbouw. Het zogenaamde idyllische beeld met de ongevaarlijke gek in de tuin is best wel oninteressant en van tempo is ook niet echt sprake. Veel spanning zit er overigens ook niet in en komt ook niet echt tot in de allerlaatste fase.
Toch verandert dit allemaal met het verschijnen van Peyton. Nog steeds loopt het geheel niet over van spanning maar wat daarna wel opvalt is de ingenieuze wijze waarop ze situaties creëert, mensen tegen elkaar uitspeelt en subtiel het gezin ontwricht en de touwtjes in handen neemt. Geniaal is de scene hoe ze gefascineerd naar zichzelf zit te kijken terwijl ze de inhalators saboteert. De film is dan ook in zijn geheel op te hangen aan een ge-wel-dige DeMornay die prikkelt, en zowel beangstigend als opwindend is. De perfecte combinatie van een onschuldige look en doortraptheid. You have to love this woman.
The Hand That Rocks The Cradle is dan ook een prima film te noemen met een prima Hudson en Sciorra, en een bijna onherkenbare Moore. Meer dan te doen voor een keer maar als geheel niet echt te betitelen als thriller maar wat mij betreft wel als psychologische thriller.