The Cooler (2003)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Wayne Kramer
met William H. Macy, Maria Bello en Alec Baldwin

Shelly Kaplow (Baldwin) is een slonzige directeur van een casino in Las Vegas, Bernie Lootz (Macy) is een gokker die zoveel ongeluk heeft dat hij van een gelukshand van een ander een slechte hand met kaarten kan maken als hij alleen al aan de speeltafel komt staan. Shelly eist van Bernie dat hij hem helpt in het casino, vanwege een oude schuld. Maar wanneer de schuld afbetaald is, wil hij Bernie houden om de schatkist van het casino vol te houden. Dan ontmoet Bernie de mooie serveerster Natalie.

avatar van DragQueen
Onderhoudende film, met een prima verhaal. de acteerprestaties van macy en bello zijn erg goed. maar ook baldwin acteert zeer degelijk hier. verder sterke dialogen, en een aparte sfeer. 3 sterren.

avatar van Leo1954
Zeker geen film om je bij te vervelen, William H. Macy is zoals bijna altijd erg goed, maar het verhaal en de film stellen weinig voor. Een lekkere wegkijker, maar meer ook niet.

Gehenna schreef:
Een van de betere "zwarte" komedies die ik in tijden heb gezien.
Willian H. Macy speelt weer de rol van de suffe loser dit keer in de hoofdrol, die man is geboren voor dat soort rollen lijkt het..het betere acteerwerk passeert de revue. Alec Baldwin kreeg een verdiende oscar nominatie voor zijn rol als harde casinobaas. En Maria Bello doet het prima als Macy's love interest. Mooi gefilmd, je waant je in het begin vooral in het Las Vegas van de jaren 60/70 maar dat is maar schijn want het speelt zich in het heden af. De humor is donker en rouw en doet soms denken aan het werk van Joël en Ethan Coen. 3.5*

Niets aan toe te voegen.

De film komt traag op gang, maar na een half uurtje begint het verhaal toch wat meer inhoud te krijgen en wordt het best wel leuk.
Prima vertolkingen van de hoofdrollen, glansrol zelfs voor William H. Macy.
Prachtige sfeervolle muziek ook...
Kortom: beter dan ik had verwacht, prima mix tussen drama en romantiek.

Ook na herziening blijft dit een heerlijke film. De setting en muziek zorgen voor een goede achtergrond voor de charmante vertolkingen en het overtuigende liefdesverhaaltje, waar je de clichés graag voor lief neemt. De karakters ontwikkelen zich en naar de climax wordt (zodoende) mooi toegewerkt.

avatar van 606
Zit niet alleen Drama/ romantiek bij, ook misdaad zit er in en dat beviel me wel het deed me dan beetje aan Casino denken.
Acteren was ook behoorlijk goed, en verhaal was mooi.

4 sterren

avatar van Semsoethot
Aardige film, met een aantal verrassende scenes met de toch wel wat oubollige William Macy. Ik kende Maria Bello nog niet, maar by Jove wat een mooie vrouw!

avatar van jipt
Heerlijk filmpje met een bovennatuurlijk verhaaltje, geweldige soundtrack en knap acteerwerk van H. Macy en Alec Baldwin. 4*

avatar van K. V.
Besloten deze eens te bekijken en hij is me goed bevallen. Het verhaal verveeld niet en de cast is goed gekozen (William H. Macy is echt perfect gecast ). Het genre is moeilijk onder een noemer te plaatsen: hij bevat humor, romantiek, drama ... dus voor elk wat wils eigenlijk.
De film is wel geen tweede Casino, maar 'k heb wel geen slechte zaken gevonden bij deze film. Vond hem zeker eens het bekijken waard.
Oja toch ook wel vermelden wie de dvd heeft, zeker ook eens de making-off bekijken. Deze duurt niet zo lang, maar was wel erg interessant (ze bevatte eens wat meer dan lofzang voor elkaar ).

avatar van Spetie
Een behoorlijk leuke film moet ik zeggen.

Bernie Lootz is een pechvogel en die wordt erg sterk neergezet door Wiliam H. Macy. Macy speelt ontzettend goed, maar ook Alec Baldwin is erg sterk. Baldwin zet op zeer goede wijze een maffiose casinobaas neer, die meer in geld geïnteresseerd is, dan in personen. The Cooler is niet alleen een film over gokken, maar vooral ook een behoorlijk sterke karakterstudie van twee interessante personages.

Het script is ook niet verkeerd. In het begin moet de film enigszins op gang komen, maar vooral in de tweede helft komt het allemaal lekker los en wordt de film op een gegeven moment zelfs nog behoorlijk spannend. Ik heb altijd wel een zwak voor filmpjes die iets met gokken te maken hebben. The Cooler is bovengemiddeld sterk, vooral dankzij het sterke acteerwerk.

avatar van panax
prachtige film ,macy speelt top maar ook de rest van de cast!!

Psychologische thriller over dubieuze praktijken in de casinowereld van Las Vegas.
William H. Macy speelt met verve een onzekere hoofdrol, maar het zijn vooral de innemende Maria Bello en keiharde Alec Baldwin, die de show stelen. Een film, die de aandacht goed weet vast te houden en boeit tot het einde.

avatar van LPereboom
Een leuke film die vooral speelt op het geluk en het ongeluk, met soms wel heel toevallige stukken en scenes in, mij stoord het zeker en vast niet. Macy,Bello en baldwin spelen hun rol goed! De film zelf heeft een paar leuke scenes en goede dialogen vooral de prachtige muziek die zicht laat horen tijdens de film is zeker een pluspunt, toch is dit geen absolute topper, maar wel eentje die je eens moet gezien hebben.

avatar van Insignificance
Fijn filmpje. Lekker cynisch in de kern. Een man die zoveel pech heeft dat hij in een casino de taak heeft om hete tafels af te koelen. Macy is geknipt voor zo'n rolletje. Van nature al gezegend met de uitstraling van de ultieme sukkelaar, het manke pootje doet de rest, terwijl Kramer er nog een schep bovenop doet met de manier waarop hij zijn sloeber op camera vastlegt.

En de baas is maar wat blij met deze Bernie, want goud waard voor de toko. Zo iemand wil je natuurlijk diep ongelukkig houden en Shelly gaat daarbij over lijken. Op het eerste gezicht best een sympathieke kerel van de oude stempel, maar ondertussen schroomt hij niet om knieën en gezichten te breken als zijn handeltje op het spel staat. Baldwin doet het goed.

Van zachtaardig naar niets ontziend in een oogwenk. Via Vrouwe Fortuna gaat het zonnetje schijnen in Bernie's leven en dat is soms een beetje sentimenteel, geluk gaat ook niet over rozen, maar de film kan dat hebben. De late night muzak (lekkere sax) geeft het een ontspannen sfeertje, wat sappige dialogen zetten het op scherp en Bernie heeft een enorme gunfactor.

avatar van Basto
Mooi klein romantisch misdaad drama. Macey is perfect voor de rol, maar ook de rest van de cast overtuigd. Fijn filmpje. Prachtige blu ray van 101 films.

avatar van Shadowed
Ok Kramer.

Ik verwachtte van te voren een film met een zelfde stijltje als Running Scared, maar die verwachtingen kon ik al snel loslaten. Gelukkig betekende dat niet gelijk dat de rest van de film daarmee slecht was, maar ook niet heel goed uiteindelijk helaas.

Macy en Baldwin zijn wel echt de showstealers van de film. Macy is een heerlijk typetje en een echte loser. Hij is nu ook wel standaard best geknipt voor deze rol, maar hij voert hem dan ook behoorlijk overtuigend uit. Ook Baldwin speelt bovengemiddeld voor zijn doen. Bello maakte niet al te veel indruk op mij, buiten haar uiterlijk dan.

Las Vegas is een mooie locatie, maar van de locatie wordt bij lange na niet optimaal gebruik van gemaakt. En nu is Kramer als regisseur best goed, dus waarom niet wat meer van de stad zelf? Camerawerk was wel in orde, niet zo knap in elkaar gestoken als Running Scared, maar het voldoet wel.

Soundtrack vond ik erg matig. Vaak werd het compleet verkeerd toegepast. Het is een behoorlijke stoorzender. Het casino had vaak ook wel wat knapper in beeld gemogen. Begin is ook te traag, pas in het tweede deel krijgen we wat meer vaart.

Film is wel een stijgende lijn, maar wanneer de film ook echt leuk begint te worden is hij nagenoeg al weer geëindigd. Wel jammer, want de film was helemaal niet verkeerd, maar mist wel die elementen die het soms nodig heeft. Verhaal waar het op steunt is ook bij lange na niet goed genoeg voor zo'n setting als dit.

avatar van IH88
“I thought shit like that only happened in the movies.”

The Cooler is een uitstekende zwarte komedie rond Bernie, een gokker die alleen maar pech heeft en zich in de nesten werkt. Met William H. Macy kun je het niet snel fout doen (zeker niet in dit soort rollen), en Bello, Baldwin en de andere acteurs zijn ook uitstekend op dreef. Grappig, meelijwekkend, romantisch en sexy… The Cooler doet weinig verkeerd. De regie van Wayne Kramer is wat kleurloos, maar dit is dan ook echt een acteursfilm. En met zulke acteurs kan het dan al bijna niet fout gaan.