Stigmata (1999)

Fantasy / Mystery

geregisseerd door Rupert Wainwright
met Patricia Arquette, Gabriel Byrne en Jonathan Pryce

Priester Andrew Kiernan wordt door het Vaticaan naar Brazilië gestuurd om onderzoek te doen naar een bloed huilend Mariabeeld. Intussen vertoont Frankie Page, een jonge atheïstische kapster, op een dag voor het eerst de tekenen van de stigmata, de wonden van Christus. Priester Kiernan vertrekt naar Amerika om zich te ontfermen over het meisje. Aanvankelijk twijfelt hij aan de echtheid van de wonden aangezien de stigmata nooit voorkomen bij niet-gelovige mensen. Wanneer de tekens echter duidelijker worden, beseft Kiernan dat hij te maken heeft met onverklaarbare krachten die hem rechtstreeks confronteren met zijn geloof.

avatar van Mescaline
Zeer degelijke film met een boeiend verhaal en redelijk goede acteurs.
De film is niet echt eng en heeft hier en daar wat afgekeken van the exorcist.
Ook zit er best wel een vreemde fout in deze film Toen de foto's gemaakt werden van de wand met de rare tekens erop zei die man dat er een spiegel hing, maar vreemd genoeg is die spiegel nooit te zien als ze in de kamer zijn, de spiegel lijkt alleen te bestaan op de foto?
nog een min puntje vond ik de muziek die totaal niet bij de film paste en afwijkt van de sfeer.
Maar door een redelijk goede cast en een boeiend verhaal met zeker ook een boeiende ontknoping is deze film zeker de moeite waard geworden om eens te kijken, verwacht alleen geen enge film want dan kom je best bedrogen uit.
Hou het even op een 3 sterren die zeer dicht tegen de 3,5 aanzit maar wat nog een beetje een twijfel geval is.

een leuke film.ik heb hem al een paar keer gezien. hij blijft boeien.

avatar van booyo
Had er echt 0,0 van verwacht, maar moet toch zeggen dat ik het best een gaaf filmpie vond..

Super film, staat nog steeds in mijn favorietenlijst. Arquette acteert zoals het hoort. De film heeft iets magisch, waardoor ik 'm keer op keer kan kijken.

avatar van boemboem27
hele spannende en mooie film,die je af en toe aan de exorcist doet denken.
enkele fragmenten lijken daar nl. op.
de film heeft iets magisch,mysterieus iets wat in mijn genre valt.
vandaar ook mijn 4 sterren waardeing...maw toppertje.

avatar van Friday the 13 th
Boeiende film met een geweldig uitgangspunt. Ik wist niet dat dit bestond of zou kunnen bestaan. Ik vraag me af wat het Vaticaan van deze film denkt. Ik vind het ergens wel een gedurfde film, dus chapeau gewoonweg. Maar eigenlijk weten we allemaal dat godsdienst een privé-aangelegenheid is en dat we niet echt kerken nodig hebben.

Maar terug naar de film. Ik vond hem wel vrij spannend, enkel de muziek kon beter. De film doet af en toe wat denken aan The Exorcist, maar Stigmata is op all vlakken beter dan eerstgenoemde waar ik de "engheid" nooit van begrepen heb.

Stigmata is meer dan een sterke thriller, het is een film met een boodschap.

avatar van erik1677
Hows your fate these days father, is this what you call your fucking god!
damn wat een scene, en wat een film!
genieten van begin tot eind met deze occulte horror thriller.
must see

avatar van Vascago
Op de meeste punten een erg fraaie film. Het verhaal boeit me gewoon, ik vind het allemaal doodeng. Acteerprestaties van Byrne en Arguette zijn meer dan behoorlijk. Helaas was de muziek in mijn ogen behoorlijk zwak waardoor ook de sfeer vaak wat wegviel. Behoorlijk jammer, maar toch een erg sterke film.

ondanks de 'coole' plotline en de ietwat hoge verwachtingen, moet ik toch zeggen dat deze me een beetje is tegengevallen. Toegegeven, sommige scènes worden 'mooi' in beeld gebracht, maar om de een of andere reden kon ie me niet helemaal boeien. Lag het dan toch aan het verhaal, aan de acteurs, aan de spanning (of het ontbreken eraan?à). Geen idee, maar dit is duidelijk geen hoogvlieger.

Desondanks haalt ie natuurlijk wel nog een redelijk 3* bij mij, maar had er meer op voorhand meer aan willen geven. Jammer maar helaas...

avatar van mock turtle
De boodschap is mooi, verder geen bijzondere film. Steker nog, toen uitgelegd werd dat jezus 5 verwondingen zou hebben gehad, kon je er op wachten dat zij die ook één voor één zou krijgen. Ook het feit dat ze elkaar zouden krijgen was erg voorspelbaar.
Grootste blunder: Patricia Arquette was, zelfs in 1999, al veel te oud om voor 23-jarige door te gaan.

avatar van mnrk
Een lekkere duistere film die mede daardoor ook een prima sfeertje heeft...

Het verhaal is ook prima en zelfs een beetje interessant, waardoor de film boeiend blijft.

Het acteerwerk is in orde, vooral Gabriel Byrne is zeer goed als priester Kiernan.

brujeria
ik herinner me een uiterst nare film.
precies het juiste woord:
naar.

wel goed maar geen pretje

avatar van tattoobob
Eens met erik1677..

avatar van mike4476
Leursio schreef:

Dat vin ik nou ook heb einelijk de dvd retail kunnen downloaden hehe al zo vaak gekeken dat ik er tog weer blij mee ben

Reinbo
Erg sterke sfeervolle en gaaf gemonteerde reliie horror. Soort Tony Scott CSI style. Arquette en Byrne weten de film goed te gedragen en de possessie scenes zijn prima.

Dikke 3,5 a 4*

avatar van Montorsi
Geen idee wat de makers voor sfeer wilde overdragen. Enorm over de top hip qua editing, camerawerk en filtertjes, etc en een flitsende soundtrack in zo'n film? Tsja..

Plotje vond ik wel de moeite waard en sleepte me door de film. Het is ook best vermakelijk allemaal met een leuke rol van Gabriel Byrne maar geen moment erg hoogstaand, en visueel is het, ondanks dat het totaal niet past, wel aardig uitgevoerd.

Kleine 2.5*

ps. haha die superfoute jaren 90 kleding, meubels en sierraden enz.. Kon me dat eigenlijk helemaal niet meer zo herinneren.

hoe vaak ik deze ook kijk, hij blijft spannend. ik weet inmiddels al precies wat wanneer gebeurd, maar steeds kijk ik er weer naar uit. aardig tot goed geacteerd, leuke sfeer en een super verhaal. meer dan genoeg leuke schrikmomenten. al met al een hele leuke film en dus zeker een aanrader!

avatar van Lord Flashheart
Jaren '90 wansmaak.

Stigmata past prima in de eindeloze rij exorcisme films die er de afgelopen 40 jaar sinds The Exorcist zijn verschenen, maar valt in het bijzonder op door tijdsbeeld dat de film geeft. Hoewel ik ben opgegroeid in die tijd kan ik maar zelden "dit is typisch 90-ties" zeggen, zoals de decennia daarvoor wel veel eigen kenmerken hebben. Misschien komt het door de globalisering dat stijlen en trends steeds diffuser worden en dat het niet meer zo is dat bepaalde stromingen dominant zijn, zoals vroeger zeker het geval was. In ieder geval is Stigmata eens een film die aan alles laat zien uit die bewuste jaren '90 te komen, iets wat Montorsi hierboven terecht constateert.

Buiten die herkenning is de film een forerunner van de style over substance hype, die vooral in het eerste decennium van deze eeuw toesloeg. Veel gelikt camerawerk, snelle editing, korte shots, grauwe filters en een oerlelijke (meestal) elektronische soundtrack. Je moet er van houden. Gelukkig is de film inhoudelijk niet zo leeg als wat later op dit gebied geproduceerd werd, dus kan je door het MTV gedoe heen, ook aan je trekken komen.

Bijzonder is dat verhaal verder niet; het is een aaneenschakeling van de exorcisme clichés die je in dit soort films altijd tegen komt. De mooie jonge bezeten vrouw, de aan zijn geloof twijfelende priester en verder de bekende demonische onzin. Patricia Arquette en Gabriel Byrne zetten de hoofdrollen echter overtuigend genoeg neer om je door de film te krijgen. Daarnaast is het plot redelijk onderhoudend zodat het niet echt gaat vervelen.

Magere 3***.

Stigmata...Een van mijn favorieten met een ijzersterk scenario...kan er geen genoeg van krijgen.
Sterker nog ik ben de tel kwijt hoe vaak ik deze film al heb gezien.

avatar van xaid
vond hem tegenvallen met een paar foutjes: Die Frankie leek echt geen 23.... En Andrew had fotos gemaakt van de wand met die bijbelse tekst, later bleek op de fotos een man in de raam te staan MAAR er was helemaal geen raam in de wand... oeff

avatar van Stephan
Een half punt erbij. Ik kan zo, na jaren, meer dan 6 scènes beeld voor beeld terughalen. En da's knap.
De mix tussen moderne tijd, muziek en levensstijl met de 'clash' van het orthodoxe religieuze werkt voor mij erg goed.
Overigens heb ik de priester die mijn zoon gedoopt heeft overgehaald het citaat uit het evangelie van Thomas te gebruiken. Geen idee of hij wist wat het was, maar hij vond het mooi... Kom ik nu in de hel?

avatar van FillumGek
Ik weet nog goed dat ik deze als klein jochie had gehuurd samen met wat andere bloederige films. Man, wat viel dit toen tegen. Moest ik opeens een religieus verhaal gaan volgen zonder hoge bodycount. Door de jaren heen spookte de scenes waarin de daadwerkelijke stigmata gebeurde toch nog wel eens door mijn hoofd en ergens had ik het gevoel dat de film me nu een stuk beter zou bevallen.

Religie is nog steeds niet mijn ding, en films over dit onderwerp hebben nauwelijks mijn interesse. Religieuzer dan Stigmata kan het bijna niet worden en toch was ik vanaf het begin geboeid. Een erg beangstigend idee dat je de pijn kan voelen die Jezus heeft ondergaan. Dat het fysiek ook nog eens te zien is zonder dat iets of iemand contact met het lichaam heeft gemaakt is helemaal onwerkelijk.

Het verhaal is sterk en ook nog eens gebaseerd op waargebeurde feiten. Arquette is op dreef als bezeten atheïst. Ik blijf het altijd tof vinden wanneer een lichaam wordt overgenomen door een bovennatuurlijke kracht. Ook Byrne overtuigt als priester.

Stigmata zit overigens wel vol met clichés, maar daar stoorde ik me nauwelijks aan. Het geheel is erg onderhoudend, sfeervol en mysterieus. De scenes waarin Frankie aangevallen wordt zijn doeltreffend, maar de muziek is dat niet. Wat een herrie.

Zeer goede film !
Tot nu toe mijn favoriete film !

avatar van jeroentjuhhhhh
Tof filmpje. Heb nochtans weinig met het thema, maar weinig hinder aan ondervonden. Best hip gemonteerd en met een opvallend eigen stijltje. Wainwright toont zich een begaafd regisseur, maar we weten inmiddels helaas beter. Met zijn poging om The Fog te remaken, heeft hij z'n eigen ruiten -slechts 6 jaar later- definitief ingegooid. Geweldige soundtrack, met lef gebracht en lekker aanwezig. Ook dat zie/hoor je niet al te vaak in dit soort films.

avatar van keimpeS
Stigmata is samen met the exorcist wel 1 van de beste religie/exorcisme films die ik ooit heb gezien. De combinatie/mengeling van soundtrack verwacht je niet bij een soort van film als dit. Leuk om na jaren weer eens gezien te hebben.

Geweldige film man, echt de moeite, heerlijk om deze film weer te zien !

super film,al vaker gezien,maar hij blijft geweldig.binnenkort maar weer eens zien nu een tijd geleden.zit ook gewoon een heel goed verhaal in.

Geweldige film,meer heb ik hierover niet te zeggen...

Zeer goede film, lekker om hem weer terug te zien !!!