• 8.303.199 stemmen

Genre: Western / Romantiek

Geregisseerd door: Anthony Mann

Met onder meer: Gary Cooper, Julie London en Lee J. Cobb

Plot Man of the West

"IN THE ROLE THAT FITS HIM LIKE A GUN FITS A HOLSTER! GARY COOPER as the MAN OF THE WEST"

Terwijl hij met de trein onderweg is om een lerares aan te trekken, wordt de voormalige outlaw Link Jones betrokken bij een treinoverval door de bende van de oude Dock Tobin. Na de overval blijven Link, de voluptueuze saloon-entertainster Billie Ellis en de onfortuinlijke gokker Sam Beasley in een onherbergzaam gebied achter. Het trio vindt onderweg een verlaten ranch, maar deze ranch blijkt de schuilplaats te zijn van Tobin en zijn bende. Tobin wil Link weer in zijn bende opnemen, maar de andere bendeleden vertrouwen hem niet. Link gaat akkoord om samen met Tobin en zijn bende een bank te overvallen in de hoop in elk geval het leven van Billie en Sam te redden. Onderweg kunnen echter conflicten tussen Link en de bendeleden niet uitblijven.

imageimageimage

avatar van mr rumson

mr rumson

Op zich is dit best een vermakelijke western .

Waarvan ik het begin en het einde het sterkst vond .

Het midden stuk van de film dat Cooper zijn oude bende tegenkomt in die hut .

Vond ik wat minder .

Ook zagen de bende leden er nou niet echt uit om echt bang van te worden .

De enige die er bedreigend uit zag was John Dehner als Claude .

Ik had dan ook nog liever een acteur erbij gezien bv Dan Duryea of Jack Elam .

In plaats van die doofstomme .

Lee J. Cobb die een krankzinnige speelde vond ik een beetje over de top gaan met zijn geschreeuw en wist mij dan ook niet te overtuigen .

Wel vond ik het interessant om te volgen of Julie London Gary Cooper nog voor zich wist te winnen .

Het gevecht in het spookstadje was mooi om te zien .

Alles bij elkaar is dit een vermakelijke western met een prima Gary Cooper en Julie London .

gauke

Een visueel sterke klassieke western, die speelde in het gortdroge "oude" westen. Het verhaal met een psychologisch spel rond een moreel dilemma en uit elkaar spattende dromen kwam over als een Griekse tragedie. De film was spannend op een smeulende wijze en de karakterisering was zorgvuldig. Je zou een link kunnen maken naar de latere spaghetti westerns. Gary Cooper speelde als de bekeerde held een van zijn vele typerende charismatische rollen.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Brix schreef:

Toch vreemd dat er (nog)geen US release is.

Jawel, deze.

Brix

Nog even wachten dan (tot 4/11) Kino Lorber? Kent iemand die firma?

avatar van trebremmit

trebremmit

In maart komt hier een 2disc blu-ray van uit bij Eureka!

Weet niet wat de extra's zijn.

trebremmit

Weet je misschien ook of die Blu-ray regiovrij is?

avatar van trebremmit

trebremmit

Weet je misschien ook of die Blu-ray regiovrij is?

Is een UK (regio B) uitgave, dus waarschijnlijk ook hier op een normale blu-ray speler af te spelen.

Brix

Hele mooie bluray transfer, maar de film zelf is niet bepaald 1 van Manns beste westerns.

Beetje simplistisch gedoe allemaal.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

De film komt nogal traag op gang vind ik. Het laatste deel maakt echter veel goed. Tussen 2,5 en 3 bij de eerste visie. Misschien dat ik hem hoger kwoteer als ik hem nog eens opnieuw bekijk.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Brix schreef:

Nog even wachten dan (tot 4/11) Kino Lorber? Kent iemand die firma?

Kino Lorber gaat er prat op dat ze verzorgde blu-ray releases maken. Ze hebben echter één groot mankement waarom ik ze niet wil kopen: ze weigeren categoriek om Engelse ondertitels erbij te voegen.

Brix

Dit blijft voor mij toch een van de favoriete westerns.

Mij boeit hij de hele speelduur lang.

Al heel vaak bekeken inmiddels (ook op blu-ray) en dat zal (bij leven en welzijn) nog wel vaker gebeuren.

Datzelfde kan ik niet zeggen van de meeste recentere westerns.

avatar van Boneka

Boneka

• 1903 berichten

Mac Hammer Fan schreef:

Volgens mij wel bij Eureka

avatar van Boneka

Boneka

• 1903 berichten

Man of the West had ik ook al lang op mijn verlanglijstje staan. De film uit '58 heeft een prima transfer op blu ray en met de Engelse ondertiteling prima te volgen. Maar een top western is ie zeker niet. Begint ook een beetje gek. Hij komt aan wil een paar dagen overnachten terwijl "Billie" net het "hotel" verlaat en richting station gaat. Daar ga je namelijk van uit als je niet langer blijft. Op het station zien we Link en Billie doodleuk samen de trein in stappen. Afijn hij begint goed en ook in de hut blijft het niveau aardig al duurt alles wel wat lang. Het eind vond ik wat tegenvallen. De jus had voor mij wel wat pittiger mogen zijn. Qua acteerprestaties doet men het redelijk. Die oude vent doet het zo gek nog niet. Leek wel wat op Donald Sutherland. Julie London speelt haar rol goed. Jammer dat haar rol niet zo heel erg groot is. Gary is zoals hij moet zijn. De feitelijke dubbele rol vind ik niet echt bij 'm passen. Daarvoor is zijn uitstraling net te goed voor een voormalige bad guy. Afijn kijkt lekker weg niet meer niet minder.

avatar van clubsport

clubsport

Prima western met een goed spelende Cooper die al lang op het rechte pad is maar wiens verleden zich door een samenloop van omstandigheden weer inhaalt .

Nu moet hij een spelletje met zijn voormalige bad boss meespelen om zijn maar ook het leven van zijn toevallige metgezellen te beschermen .

Verhaal is verder goed opgebouwd met een ontknoping die beter had gekund maar toch wel bevredigend uitpakt .

De rollen van de bendeleden (behalve die van de baas) zijn wat oppervlakkig aar echt heel storend is dat ook weer niet .

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Alweer een topfilm van Anthony Mann. Van de eerst tot de laatste seconde was ik geboeid door het spektakel. De verhaallijn met sterke nadruk op psychologie en intense interactie tussen de protagonisten komt modern over. Niet te geloven dat deze film meer dan 70 j oud is. Gary Cooper bevindt zich in ambigu gebied, een man met een verleden maar ook een man die zijn eigen pad heeft uitgestippeld. Lee J. Cobb schittert als bendeleider op retour, met zijn raspende stem en tikje gekke uitstraling. Maar ook de rest van de bunch mag er zijn. Eén van de betere en meest intense scenes - tussen vele andere - is ongetwijfeld de vechtpartij tussen Cooper en Jack Lord, waar laatstgenoemde uitgekleed wordt. En last but not least verdient zeker ook Julie London een vermelding. In haar tijd was ze wat mij betreft één van de meest verleidelijke stemmen in de jazz en ik was dan ook benieuwd wat ze ervan zou bakken als actrice. En ze heeft me niet teleurgesteld. Ze kwam geloofwaardig over (in wat blijkbaar haar eigen favoriete film was). Jammer dat ze niet gezongen heeft, hoewel daar in het westerngenre meestal ruimte te over voor is. Wel vond ik haar spreekstem even hees sexy klinken als haar zangstem.

Prachtig geschoten door Mann en zijn team, zoals je dat ook van hem verwacht. En ondersteund door een schitterende score van Leigh Harline. Een score die modern en moody overkomt. Meer kan je eigenlijk niet verlangen van een film dan de kwaliteit die je hier vindt.