• 10.595 nieuwsartikelen
  • 8.968.422 stemmen

The Ghost and the Darkness (1996)

Drama / Avontuur | 110 minuten

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 12 juni 1997

Plot The Ghost and the Darkness

"Prey For The Hunters"

Luitenant-kolonel John Patterson, een jong en briljant ingenieur, vertrekt in 1896 naar Afrika. Zijn opdracht, de aanleg afwerken van een spoorweg tussen Mombassa en het Victoriameer. De brug over de Tsavoririvier, het belangrijkste bouwwerk van het project, moet het Britse imperium de controle verzekeren over de ivoorhandel tussen Oost-Afrika en een doorslaggevend voordeel opleveren in de strijd tegen de Franse en Duitse concurrenten. Op de werf van Tsavori is de sfeer helemaal verziekt, maar Patterson slaagt erin de orde te herstellen. Hij verwerft het respect van zijn manschappen als hij met één enkele kogel een dolende leeuw neerknalt. Enkele dagen later wordt er echter opnieuw een leeuw gesignaleerd...

Charles Remington

Abdullah

Indian Victim

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Opvallend dat deze film in Amerika en Duitsland is opgenomen. Lijkt toch verdomd veel op Afrika.

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

FunkStarr schreef:

Producerende landen zijn dan wel USA en Duitsland maar is toch echt gewoon in Afrika opgenomen …

The Ghost and the Darkness (1996) - Filming & Production - IMDb

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Brave-Neo schreef:

The Ghost and the Darkness (1996) - Filming & Production - IMDb

Ah vandaar. Bedankt voor de info.

avatar van Shadowed

Shadowed

Film met hoogte en dieptepunten.

Om te beginnen, ik had vooraf niet verwacht ook daadwerkelijk in Afrika zou plaatsvinden. Ik had weer zo'n Amerikaanse film verwacht met een typische studio en neppe set. Maar blijkbaar is dit dus daadwerkelijk Afrika en dat draagt dan behoorlijk bij.

De film is zelf erg voorspelbaar. Enkele dingetjes die je niet verwacht maar dat zijn dan ook meestal stukken die er ook niet perse in hadden gehoeven. 2 Leeuwen bijvoorbeeld. Maar voor de rest maakt het weinig uit, want de film kijkt wel lekker weg ondanks dat allemaal.

Qua acteerwerk is het mwa. Kani is absoluut de beste hier voor mij. Douglas speelt weer een beetje een doorsnee, Amerikaanse rol met een hele gemene uitstraling terwijl hij best meevalt uiteindelijk. Kilmer is prima qua uitstraling, maar lijkt nooit in zijn rol te komen.

Spannend is het nergens zozeer. De nachtelijke aanvallen van de leeuw zijn opzicht wel prima uit te kijken, en wanneer de leeuwen of 1 daarvan door dat struikgewas lopen is de film toch wel weer ergens sfeervol. Onvoorspelbaar is hij daar zeker, maar uiteindelijk is er niet optimaal veel uitgehaald.

Voor de rest vond ik het nergens heel saai, maar helaas nergens ook optimaal spannend. Het is jammer dat de sfeer niet optimaal neergezet wordt. De film wil vaak een soort nagelbijter zijn maar komt hij echt bij lange na niet in de buurt. En dat is dan waar de film vooral op faalt.

Maar de 110 minuten zijn best vlot en de film is goed uit te kijken. Wel raar dat hier als genre drama wordt aangegeven, het thriller gehalte is dan toch wel veel meer aanwezig.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Ik heb deze thriller avontuur maar eens uit mijn collectie gehaald voor herziening en heb mij na zo'n dikke 20 jaar weer goed vermaakt. De dreigende spanning was in zekere mate constant aanwezig., Schitterende beelden van Afrika en uitstekend camerawerk van Vilmos Zsigmond. Leuk amusement

avatar van Skuller

Skuller

ondanks de leeftijd van de film prima mee vermaakt ,ik hou hier wel van.

avatar van frans123

frans123

Tweede keer dat ik kijk.Er schijnt idd een verhaal te zijn van op hol geslagen mannetjes leeuwen. Een uitzondering. De vrouwtjes jagen en de mannetjes komen brullend aan en gaan eten (( hahahah) Ze staan uit goedheid toe dat de vrouwtjes ook eten...Eigenlijk een vervelende film met wilde beestjes. Gelukkig komt Douglas de zaak redden want Kilmer had een off day. Hij had meer weg van een YMCA lid dan van een avonturier.

(Ergerde U zich er ook zo aan dat die drie in die afgesloten ruimte die leeuw niet wisten te raken?....o nee...dan is de film afgelopen...)

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vond dit niet zo goed. Hoewel dit gebaseerd is op waargebeurde feiten, zijn die zodanig aangepast aan de Hollywood standaarden dat daar niet veel meer van overschiet. Gevolg is dat de film nergens echt spannend is, dwaze scènes kent (de door frans123 reeds voornoemde leeuw die vastzit met drie gewapende Indiërs spant de kroon) en met feiten rond de Tsavo leeuwen die ferm zijn opgeblazen (meer dan honderd doden?). Ook Val Kilmer en Michael Douglas laten geen diepe indruk na. Het enige waar dan nog enig plezier uit te halen valt zijn de mooie shots in de Afrikaanse natuurparken.

avatar van frans123

frans123

Filmkriebel schreef:

Eigenlijk een ruk film...die mooie beelden maken het het kijken waard, ben het met je eens

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Ietsje minder dan in herinnering, maar dat was dan ook al eentje uit het "verre" verleden, uit de periode dat ik als snotaap van een jaar of 8, 9 avonturenfilms als The 13th Warrior e.d. mocht meekijken en ook gewoon leuk vond. Daar hoorde deze dus ook bij.

Maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. De film is niet heel erg evenwichtig - zo verdwijnt de urgentie van de bouw van de brug opeens naar de achtergrond -, maar het is nog wel een aangenaam te kijken tussendoortje. De suspense komt er zo nu en dan wel door, maar verder is het toch de setting die voor de sfeer zorgt. Val Kilmer is weinig imponerend, maar Michael Douglas heeft nog wel een leuk rolletje. En natuurlijk die 2 leeuwen, die voor dood en verderf zorgen (met vooral de slachtpartij in het ziekenhuis als memorabele scène), die zorgen voor wat animo.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Fraai verfilming van het waargebeurde avontuur te Oost-Afrika (1896). Vlotte vooruitgang, af en toe een mooi beeld van wat het landschap te bieden heeft en passende achtergrondmuziek. Film komt ten dage wel iets te verouderd over, maar who cares... Brullen maar