The Ghost and the Darkness (1996)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Val Kilmer, Michael Douglas en Tom Wilkinson

Luitenant-kolonel John Patterson, een jong en briljant ingenieur, vertrekt in 1896 naar Afrika. Zijn opdracht, de aanleg afwerken van een spoorweg tussen Mombassa en het Victoriameer. De brug over de Tsavoririvier, het belangrijkste bouwwerk van het project, moet het Britse imperium de controle verzekeren over de ivoorhandel tussen Oost-Afrika en een doorslaggevend voordeel opleveren in de strijd tegen de Franse en Duitse concurrenten. Op de werf van Tsavori is de sfeer helemaal verziekt, maar Patterson slaagt erin de orde te herstellen. Hij verwerft het respect van zijn manschappen als hij met één enkele kogel een dolende leeuw neerknalt. Enkele dagen later wordt er echter opnieuw een leeuw gesignaleerd...

avatar van FunkStarr
Opvallend dat deze film in Amerika en Duitsland is opgenomen. Lijkt toch verdomd veel op Afrika.

avatar van Brave-Neo
FunkStarr schreef:

Producerende landen zijn dan wel USA en Duitsland maar is toch echt gewoon in Afrika opgenomen …

The Ghost and the Darkness (1996) - Filming & Production - IMDb

avatar van FunkStarr
Brave-Neo schreef:

The Ghost and the Darkness (1996) - Filming & Production - IMDb

Ah vandaar. Bedankt voor de info.

avatar van Shadowed
Film met hoogte en dieptepunten.

Om te beginnen, ik had vooraf niet verwacht ook daadwerkelijk in Afrika zou plaatsvinden. Ik had weer zo'n Amerikaanse film verwacht met een typische studio en neppe set. Maar blijkbaar is dit dus daadwerkelijk Afrika en dat draagt dan behoorlijk bij.

De film is zelf erg voorspelbaar. Enkele dingetjes die je niet verwacht maar dat zijn dan ook meestal stukken die er ook niet perse in hadden gehoeven. 2 Leeuwen bijvoorbeeld. Maar voor de rest maakt het weinig uit, want de film kijkt wel lekker weg ondanks dat allemaal.

Qua acteerwerk is het mwa. Kani is absoluut de beste hier voor mij. Douglas speelt weer een beetje een doorsnee, Amerikaanse rol met een hele gemene uitstraling terwijl hij best meevalt uiteindelijk. Kilmer is prima qua uitstraling, maar lijkt nooit in zijn rol te komen.

Spannend is het nergens zozeer. De nachtelijke aanvallen van de leeuw zijn opzicht wel prima uit te kijken, en wanneer de leeuwen of 1 daarvan door dat struikgewas lopen is de film toch wel weer ergens sfeervol. Onvoorspelbaar is hij daar zeker, maar uiteindelijk is er niet optimaal veel uitgehaald.

Voor de rest vond ik het nergens heel saai, maar helaas nergens ook optimaal spannend. Het is jammer dat de sfeer niet optimaal neergezet wordt. De film wil vaak een soort nagelbijter zijn maar komt hij echt bij lange na niet in de buurt. En dat is dan waar de film vooral op faalt.

Maar de 110 minuten zijn best vlot en de film is goed uit te kijken. Wel raar dat hier als genre drama wordt aangegeven, het thriller gehalte is dan toch wel veel meer aanwezig.