The Ghost and the Darkness (1996)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Val Kilmer, Michael Douglas en Tom Wilkinson

Luitenant-kolonel John Patterson, een jong en briljant ingenieur, vertrekt in 1896 naar Afrika. Zijn opdracht, de aanleg afwerken van een spoorweg tussen Mombassa en het Victoriameer. De brug over de Tsavoririvier, het belangrijkste bouwwerk van het project, moet het Britse imperium de controle verzekeren over de ivoorhandel tussen Oost-Afrika en een doorslaggevend voordeel opleveren in de strijd tegen de Franse en Duitse concurrenten. Op de werf van Tsavori is de sfeer helemaal verziekt, maar Patterson slaagt erin de orde te herstellen. Hij verwerft het respect van zijn manschappen als hij met één enkele kogel een dolende leeuw neerknalt. Enkele dagen later wordt er echter opnieuw een leeuw gesignaleerd...

avatar van simonvinkie
Waar ik een vermakelijk avonturen fimpje verwachte, bleek het uiteindelijk een matige, saaie, weinig indrukwekkende film te zijn. Verhaal stelt natuurlijk niet veel voor, maar dat wil niet zeggen dat de film slecht is. Helaas in dit geval wel. De locaties zijn bij vlagen best sfeervol en leuk om naar te kijken. Ook het spel van de acteurs was best aardig. Val Kilmer vond ik eigenlijk wel matig. Nog nooit van die man een goeie acteerprestatie gezien. Michael Douglas zette uiteraard wel een goeie rol neer.

Een waargebeurd verhaal? Kan best, maar die scene met de skeletten grot leek me toch wat onwaarschijnlijk. Eentonigheid was ook een punt waar de film aan leed. Dat gejaag op die leeuwen het tweede gedeelte van de film was flink saai. Ja trouwens, saai was de film ook. De locaties en de acteerprestaties waren dus eigenlijk de punten die niet slecht waren aan de film. Verder waren er geen goeie punten op te noemen. De film mag blij zijn met de score die ik nu geef.

avatar van Minotaures
Gebasseerd op een waargebeurd verhaal nog wel.

Kleine 8 - 10 jaar geleden op videoband bij Discoland gekocht. Vond het erg eng vroeger, zo die zwarte vacht van een leeuw tussen de velden.

avatar van Rodger
prachtige film, mooie beelden,,.. en een goed verhaal....

avatar van AGE-411
Minotaures schreef:
Gebasseerd op een waargebeurd verhaal nog wel.

Je moet het mij niet zeggen!

Ik zag deze film toen ik 7-8 was. Ik was een heel stoer jochie toen die al naar enge films keek. Maar bij deze film kreeg ik echt nachtmerries, en werd ik echt bang.
Leeuwen waren in tegenstelling tot andere bizarrigheden echte dieren die echt bestaan en echt mensen doden.
Ik heb hier veel nachtmerries aan over gehouden. Met horrorfilms nooit geen problemen gehad.
Bij mijn weten de enige film waar ik ooit nachtmerries aan over gehouden heb.

Intussen hem vers gepindakaast. Eens benieuwd wat er na al die jaren nog van over blijft!

avatar van AGE-411
Deze week herbekeken.

En hoh, hij viel eigenlijk tegen.
Met Val Kilmer en Michael Douglas wou men blijkbaar een topcast binnen halen. Betere acteurs kon men niet vinden. Maar op 1 been kan men duidelijk niet staan.

Het verhaal is wel waargebeurd, maar ik vond een documentaire op National Geographic dit verhaal nog beter brengen, dan deze film (waar wellicht meer geld met gemoeid was). Het is allemaal nogal overdreven spectaculair. Men wil de waarheid wat meer 'swoon' geven, en klaarder voor TV. Bepaalde aspecten zijn nogal overdreven en wijken ver af van de waarheid (De aanval op het hospitaal )

Dat aangevuld met een overvloed aan cliché's. Van Afrikaans bijgeloof tot boze, wereldvreemde, geldwolverige, Britse oversten.

Pluspunt is de omgeving. Die echt wel bij draagt tot een deel van de sfeer van de film (die er op sommige momenten toch wel is).

puckb96
Topfilm. Mooie locaties en super acteerwerk. Goede rollen van Val Kilmer en Michael Douglas. Prachtig gewoon.

avatar van RuudC
Erg onderhoudend historisch drama. Zeker leuk omdat het op een locatie (Afrikaanse savanne) afspeelt, die je zelden in films ziet. Ik geef toe dat Val Kilmer geen heel denderende rol neerzet, maar echt slecht is het ook niet. Zo pakt inderdaad niet elke keuze erg goed uit. Ik had zelf graag wel wat meer willen zien van Bernard Hill en Henry Cele (Zette met Mahina een rol met veel perspectief neer. Waarom moest hij als eerste sterven?). Ook het bouwen van de brug lijkt al snel van minder belang dan de jacht op de leeuwen.

De jacht op de leeuwen is dan wel het hoogtepunt van de film. Op exact het juiste moment doet Michael Douglas (met de beste rol van de film) zijn intrede. Een heel sterk punt is dat de regisseur in het midden laat of de twee leeuwen nu normale beesten zijn of demonen. Hij houdt daardoor lekker het mysterie levende. Of het dan een waargebeurd verhaal is of niet, maakt me dan weer geen drol uit. Goed verhaal, mooie ontknoping. Het heeft mij een leuk avondje bezorgd.

een film die mij wel kon boeien, over acteerwerk heb ik niet zoveel zinnigs te zeggen dus doe ik dat ook maar gewoon niet.

de film is gewoon lekker weg te kijken niks mis mee, misschien geen film om op je vrije avond te kijken maar op een regenachtige zondagmiddag is hij zeer goed te doen

avatar van Brix
Heeft iemand de voorloper van deze film wel eens gezien?

Ik bedoel 'Bwana Devil', uit 1952, gebaseerd op hetzelfde waargebeurde verhaal van de leeuwen van Tsavo.

Dat was overigens ook de eerste 3D film.

avatar van FunkStarr
Toch nog enigzins verrast. Erg vermakelijke en spannende film, met een goede Kilmer en Douglas. Het verhaal wordt redelijk geloofwaardig gebracht en de film vliegt zo voorbij. Ook vond ik het erg leuk om Douglas eens in een wat andere rol te zien dan die van de man in het strakke pak. Deze keer als ongeschoren jager komt hij goed uit de verf. Kilmer levert ook een hele goede acteerprestatie.

Reeds jaren geleden gezien op "Filmnet". Vond het toen een zeer spannende film.
Goede cast en prima gespeeld.
Voor mij een aanrader

avatar van helleke
dvder schreef:
Reeds jaren geleden gezien op "Filmnet". Vond het toen een zeer spannende film.
Goede cast en prima gespeeld.
Voor mij een aanrader

Vanavond spelen ze hem terug op Prime Action (Telenet recorder).

Toch lang geleden dat ik deze film voor het laatst heb gezien (ik meen destijds op Canal+/Filmnet). Het boeiende verhaal zat goed in elkaar en was ook regelmatig spannend. Visueel mocht de film er ook zijn en de beelden van Afrika waren regelmatig prachtig. Wat deze film vooral sterk maakt is de uitstekende cast in de vorm van Val Kilmer en Michael Douglas die prima en overtuigend speelden.

avatar van dammit
Vanavond op tv, toch maar even kijken... ben benieuwd

"Now, can you control your fear?"

Val Kilmer aan het werk in Afrika en het is een hard leven, zo zonder zijn vrouw. Het is niet een reguliere stoere rol voor hem, maar hij komt goed over in deze film.
Het gegeven vind ik interessant. Een onverwachte dreiging belemmert het werk, de aanleg van de spoorlijn en het bouwen van een belangrijke spoorbrug. Men dient het op te nemen tegen bloeddorstige leeuwen, die men aldaar tevens als een soort boze geesten ziet. Dit laatste, de overige culturele gebruiken en bijgelovige gedachten én de vele slachtoffers geven het geheel een mysterieuze sfeer. Het verhaal is met vlagen best spannend, prima scenario. De niet te luide score is ook goed passend.

Kleding van de blanken is typisch 'western', tot aan 'cowboy' toe. De settings en locaties zijn mooi verzorgd. Veel achtergronden vond ik op een of andere manier niet realistisch overkomen, maar kan aan (kleuren)filters o.i.d. liggen, want het is wel in het Songimvelo Game Reserve in Zud-Afrika opgenomen, las ik. Verderop went het wel meer. Bij de kleur van het bloed, wat gebruikt werd om de leeuwen te lokken, viel het mij ook op.

Acteren is overtuigend. Michael Douglas vond ik het best. Bernard Hill vond ik ook een goede toevoeging. De groeiende vriendschap tussen Charles en John vond ik heel overtuigend weergegeven.

Niet echt een topper voor mij, maar zeker een goed in elkaar stekende film met wat topacteurs.
En de film werd voor mij steeds beter naarmate deze vorderde.

jeanleeke
mooie setting......douglas was goed....kilmer wat minder !!

Mooie avonturenfilm met een goede Val Kilmer (wat tegenwoordig nog zelden gebeurt) en een prima Michael Douglas.

Jaws in de jungle.

Aardige film waarin het bouwen van een brug wordt gehinderd door twee moordlustige leeuwen. De film speelt zich af in Afrika aan het einde van de 19de eeuw en ziet er dan ook goed uit met genoeg mooie plaatjes van het Afrikaanse landschap. Een paar spannende momenten, maar het verhaal valt hier en daar wel in herhaling. De dik aangezette rol van Michael Douglas is wel vermakelijk.

avatar van Gang_Star
Prima wegkijker. Best een interessant verhaal naar mijn mening, met redelijk acteerwerk en zo nu en dan een goede dosis spanning, een goede sfeer en een prima setting.

avatar van notsub
Deze film is best onderhoudend, maar leunt toch teveel op Micheal Douglas. Zodra hij het toneel betreedt is er een kleurrijk personage aan boord en kan de film op een hoger niveau naar het einde. Er is best wat spektakel aanwezig, maar toch weet je het op geen gegeven moment wel. Daarvoor zijn er net te weinig mogelijkheden met het verhaal.

Tja...de film is pas te pruimen wanneer Douglas verschijnt. saai verhaal met een beetje engebeng met leeuwen. Btw. mannetjesleeuwen jagen doorgaans nooit. Dat doen de vrouwtjes,die veel sneller zijn.Ik vraag mij oprecht af of het inderdaad waargebeurd is..

avatar van Geno
Helemaal eens met frans123... ; dat was ook mijn eerste reactie... wow wat ben ik blij dat ik ineens Douglas in het verhaal zie verschijnen! Er gebeurde meteen - of eerder eindelijk - iets. Veel meer reliëf plotsklaps. Het strakke pak/ kapsel/ gezicht van Val Kilmer is even leuk, maar kan de film maar nauwelijks gaande houden, vooral omdat het acteerwerk van hem maar matig boeit. Toch bleef ondanks Douglas' inbreng er weinig diepte in te brengen. En het gegeven of een opdracht al of niet gehaald wordt is niet interessant. En eerlijk gezegd mochten die leeuwen van mij alles en iedereen wel aan flarden scheuren; ook dat gegeven kon me nauwelijks doen laten meeleven. En toch... en toch was het een leuk filmpje! Leuke en mooie sfeervolle beelden. Ach, dat was eigenlijk best ok. Zoals een ander hierboven al gezegd heeft; wacht op een regenachtige zondag... en ga dán kijken! Heerlijk!

2,5 *

avatar van Spetie
Aardige avonturenfilm, die een leuk verhaal te vertellen heeft.

Het begint rustig en klassiek en concentreert zich in eerste instantie over het bouwen van de brug, waarbij men ook regelmatig laat zien dat Afrika een mooi continent is. Zodra de eerste leeuw verschijnt, gaat men zich daar op concentreren en veranderd de toon langzaam maar zeker naar een thriller. Val Kilmer speelt een redelijke hoofdrol, maar valt toch ietwat in het niet bij de rol van Michael Douglas, die trouwens ook een erg leuke binnenkomst scene heeft.

Ik moet zeggen dat de actiescènes er vrij goed uitzagen. Een goede montage, zodat alles vrij realistisch overkwam. Dat de leeuwen maar bleven moorden, zorgde voor de nodige spanning, met de aanval op de ziekenboeg als hoogtepunt.

In hoeverre men het ware verhaal aangehouden heeft is moeilijk te zeggen. Vooral het tweede gedeelte kent op een gegeven moment een paar ietwat ongeloofwaardige momenten. Maar los daarvan is het allemaal erg vermakelijk en is de uitwerking absoluut niet verkeerd.

avatar van FillumGek
Toch vooral een vrij saaie film. Afrika kent mooie plaatjes en het waargebeurde verhaal is fascinerend genoeg om er iets boeiends van te maken. Helaas staat het tijdperk me tegen. De aankleding is me te oubollig maar zeker ook de conversaties over bruggen en handel gaan er bij mij niet in. Het saaie omhulsel staat gelukkig wel in dienst van de hoofdrollen; twee mensenetende leeuwen.

De montage is echt knap gedaan. De shots van de leeuwen zijn angstaanjagend en de attacks zijn dusdanig goed gefilmd dat het erg realistisch is. Toch stoorde ik me gigantisch aan het feit dat niemand in de film met geweren kan omgaan. Val Kilmer, de o zo saaie Val, die beide leeuwen in zijn loop heeft en pas schiet als ze weg zijn. Natuurlijk kan hij ze nog niet doodschieten, maar geef dan ook geen gelegenheid. De daaropvolgende scene waarin de ervaren hunters een keer of acht op de tralies schieten in plaats van de leeuw is de druppel. Wel geloofwaardigheid.

Val Kilmer valt helemaal in het niet bij Douglas, al was ook hij niet interessant. Het enige wat de film leuk en spannend maakt zijn de scenes met de leeuwen, en die zijn er gelukkig in overvloed. Maar dan kan ik beter een natuurdocumentaire opzetten.

avatar van des1
Hm, opvalend hoge waardering voor de film die in de VS neergesabeld is, met name het spel van Val Kilmer die dacht ik ook een razzie ervoor in ontvangst mocht nemen. Ik vind 'm ook niet zo slecht, en zoals altijd maakt Michael Douglas' spel veel goed. Wat een acteur.

Toch al te veel gelijkaardige scènes die dan nog niet altijd goed en geloofwaardig gebracht worden in deze avonturenfilm.
Onwillekeurig moest ik denken aan die sensatierijke, horrorachtige filmpjes van één of ander plezieroord waar monsters dood en verschrikking zaaien.
Het slot brengt dan nog wat sentimentaliteit en dan boeken toe. Van het brugbouwproject dat twee werelden moest verbinden, heb ik amper iets gezien. En Michael Douglas ? Dàt is hem nog niet veel overkomen...

De 2 leeuwen acteerden prima en de natuurbeelden waren prachtig.
En voor de rest : rap vergeten

avatar van blurp194
Waargebeurd.

En er is nogal wat te vinden over de mensenetende leeuwen van Tsavo. Het boek dat Patterson daarover geschreven heeft heeft nogal wat films opgeleverd, en als die ook maar in de verte zo goed zijn als deze? Ik heb ze maar eens op mijn verlanglijstje gezet in ieder geval.

Ohja, hoe kwam ik ook alweer bij deze film terecht - dat was omdat ik in het Institut Lumiere toevallig terecht kwam in een documentaire over Vilmos Zsigmond. De DoP van deze film, en nog een heleboel andere ook. En dat laat zich ook zien, de beelden zijn bijzonder fraai, waarbij het wel wat helpt dat Zsigmonds stijl zich misschien wel het beste leent in het mooie natuurlijke licht dat we in veel van de beelden mogen zien. Maar dan nog, hoe gemeen kwaadaardig hij de leeuwen in beeld heeft weten te krijgen...

Val Kilmer is eigenlijk een van de zwakkere schakels. Met zijn vooral in het begin van de film haast Duits aandoende accent en beperkte mimiek, tsja. Maar dat valt niet meer op zodra Michael Douglas in beeld komt. De man kon waarschijnlijk niet geweigerd worden, als producent, maar toch, een redelijke miskleun van de regisseur, die dit nooit had mogen toestaan. En vervolgens zit je haast te hopen dat de leeuw daar dan zijn werk mee doet, maar helaas, die lust geen fictieve karakters - want, de great white hunter blijkt dan ook nog eens een dichterlijke vrijheid te zijn.

Toch ondanks dat is het wel een erg indrukwekkende film eigenlijk, en ook een om te willen herzien, keer op keer. Al was het maar om de sfeer, en de ondanks de dreigende dood-door-leeuw toch overheersende positieve uitstraling die het voor mij heeft, een mooi Afrika en werken aan een betere toekomst. Bruggen bouwen.