In the Bedroom (2001)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Todd Field
met Tom Wilkinson, Sissy Spacek en Marisa Tomei

De Fowlers zijn een normale familie uit Maine. Matt is de dorpsdokter, zijn vrouw Ruth is de leider van het schoolkoor, en hun zoon Frank is thuis na zijn eerste jaar als student. Frank is verliefd op Natalie, een jonge moeder die nog niet helemaal gescheiden is van haar echtgenoot, Richard Strout. Richard vindt het verschrikkelijk om zijn vrouw op stap te zien met andere mannen, en er dreigt een grote tragedie voor de Fowlers.

avatar van stipstap
Na het zien van little children moest ik meer zien van deze geweldige regisseur. Ook in the bedroom is een voortreffelijk goede film. Ik begrijp de situatie van de huisarts en zijn vrouw. Hen is er groot onrecht aangedaan. Dit psychologisch drama is sterk geacteerd, en is nergens voorspelbaar. Ondanks mijn begrip voor de ouders, moeten we ons ethische vragen over de inhoud blijven stellen...

Psychologisch drama, dat mij vreemd genoeg totaal niet wist te raken. Sterk geacteerd weliswaar, maar de film is naar het einde toe tamelijk voorspelbaar en wordt hier en daar “vervuild” met korte, overbodige tussenscènes, die weinig of niets met het verhaal te maken hebben. Bovendien erg traag gemonteerd met langzame overgangen.
Een beetje een tegenvaller na het zien van Field’s Little Children.

avatar van AC1
AC1
Dankzij het ingetogen realisme is deze In The Bedroom geen ordinaire weekend film geworden. Traag en voelbaar!

avatar van Noodless
BBarbie schreef :

zelfs tot ongeveer het middenstuk vrij saai, nadien gelukkig wat beter. 6/10

avatar van Vinokourov
Goede dramafilm zonder veel opsmuk. Wel wat aan de trage kant, maar het blijft over het algemeen toch wel boeiend door een aantal intens (en goed geacteerde scenes) van Wilkinson en Spacek. Over het einde heb ik gemengde gevoelens. Vond de uitvoerig een beetje suf en het einde an sich iets te gemakkelijk gevonden.

avatar van Zandkuiken
prometida schreef:
And the thoughts of youth, are long, long thoughts

Prachtig.

avatar van Brabants
Behoorlijk langdradige film die in elk opzicht neigt naar een tv-film van de woensdagavond op rtl 4. Reden hiervan is dat het tot de climax allemaal te braafjes is en hierdoor moreel gezien niet logisch aanvoelt. Het einde is uiteraard van een ander kaliber en valt gezien al het voorgaande maar moeilijk met elkaar in balans te brengen. De speelduur is te lang en werkt hierin met veel geneuzel niet in het voordeel om de intensiteit kracht toe te kennen. Dit moet blijkbaar op het einde van de film pas tot uiting komen, waarbij het voor mijn gevoel allemaal te laat en abrupt is en het daarom niet natuurlijk aanvoelt. Tom Wilkinson doet zeker zijn best maar is helaas niet zo geloofwaardig als gehoopt. De aandacht gaat uit naar Sissy Spacek, want zij tilt de film absoluut naar een hoger platform.

avatar van Ste*
Op meerdere vlakken een nogal aparte film.

Ten eerste de opbouw, die qua spanningsboog nogal vreemd is.
Het eerste half uur is nogal vervelend traag, tot ineens vrij onverwacht Frank wordt vermoord. Het wordt dan ineens een film over twee rouwende ouders, die in soms heel korte segmenten delen van hun leven laat zien.
Moet zeggen dat de momenten die getoond worden op zich goed gekozen zijn. Ze laten zonder over te gaan op groot drama zien waar de ouders tegenaan lopen en hoe ze zich voelen, maar op zich heb je dat na een tijdje ook wel gezien en dan moet je toch nog een half uur uur behoorlijk doorbijten.
Daarna wordt het juist weer vrij spannend, terwijl ik de film toen eigenlijk al min of meer had opgegeven. De autorit is wel goed gedaan, zo met die radio op de achtergrond en het bos in het schijnsel van de koplampen.

Dan is er ook nog de vorm van de film die me opviel. Hele delen zijn vrij alledaagse en naturelle registratie, maar hier en daar zitten dan ineens weer momentjes die qua montage en beelden nogal afwijken.

Weet niet zo goed hoe ik het moet beoordelen. Lange stukken heb ik me best zitten vervelen, en ik had mijn onvoldoende dan ook al bijna klaar, tot de spannende laatste twintig minuten ineens kwamen. Die waren qua suspense ineens nogal een omslag, maar wel effectief gedaan. Laat ik het houden op 3*, ben niet mega-enthousiast over het geheel, maar lager zou de film ook tekort doen.

Best jammer dat Todd Field niet echt scheutig is met films maken. Little Children vond ik erg goed, en hoewel ik deze minder vond zou ik toch graag meer van hem zien in dit thema.

Het is duidelijk dat het beste gedeelte van de film moet gezocht worden in de vertolkingen van Tom Wilkinson en Sissy Spacek als door verdriet en onmacht overmande ouders. Het eerste gedeelte van de film vond ik zelfs behoorlijk mak, zonder opwinding. In het tweede gedeelte is dat dan wel beter, maar, zoals gezegd, de nadruk wordt uitvoerig gelegd op de emoties in de rollen van Wilkinson en Spacek die het er trouwens goed van afbrachten.
In zijn geheel zeker niet denderend.
Eigenaardige titel maar "in de bedroom" duidt op een plaats in het net van de kreeftenvangers, plaats waar er voor deze dieren geen uitweg meer is.