In the Bedroom (2001)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Todd Field
met Tom Wilkinson, Sissy Spacek en Marisa Tomei

De Fowlers zijn een normale familie uit Maine. Matt is de dorpsdokter, zijn vrouw Ruth is de leider van het schoolkoor, en hun zoon Frank is thuis na zijn eerste jaar als student. Frank is verliefd op Natalie, een jonge moeder die nog niet helemaal gescheiden is van haar echtgenoot, Richard Strout. Richard vindt het verschrikkelijk om zijn vrouw op stap te zien met andere mannen, en er dreigt een grote tragedie voor de Fowlers.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Ha ha, grappige informatie Wel sneu hoor, voor Marisa Tomei.
Moet em zelf ook weer eens zien. Steengoed drama, maar ik zat ook een beetje tegen dat 'misdaad-achtige' einde aan te hikken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooi ingetogen drama met, met name in het midden, een aantal zeer mooie subtiele scene's. Goed geacteerd ook.

avatar van Da Jando
Mooie film die zijn verhaal rustig vertelt. Dat komt de film alleen maar ten goede, zo leef je wat meer mee met de personages. 4*

MaTtIeBoY
Wat viel deze film me vies tegen zeg. Er is niks echt bijzonders aan ofzo. Standaard acteerprestaties, rommelige verhaallijn. Nee van deze film was ik niet echt onder de indruk. 2,5 ster

MaTtIeBoY schreef:
Standaard acteerprestaties
Volgens mij is deze film alom geprezen alleen al om zijn fantastische cast:drie leden van de cast werden voor drie oscars genomineerd, Sissy Spacek won op de AFI wards een prijs voor actrice van het jaar en tevens won zei een Golden Globe voor haar prestatie. Zo zijn er nog vele andere festivals en critici die deze geweldige acteerprestaties beloond hebben (niet met de prijs zelf, dan wel met een nominatie).
rommelige verhaallijn.
Dit is imho juist de kracht van de film. Het is niet rommelig, het straalt het alleen uit om zo de omslag in het leven van deze famillie weer te geven. Rommelig vond ik het persoonijk zeker niet. Ik heb hem al een tijd geleden gezien, maar wat ik er nog van weet (redelijk wat is nog wel blijven hangen), zat het script op zich juist heel erg goed in elkaar.
Nee van deze film was ik niet echt onder de indruk.
Dat was juist het enige wat door me heen schoot bij deze film:[hermanfinckersstemmetje]Zo hé, ik was hiervan best wel van onder de indruk...[/hermanfinckersstemmetje]

Deze mooie film draait idd voor een groot gedeelte om de goede acteurs, mooie beelden en sombere sfeer, die erg goed wordt uitgedragen.

avatar van jassonn
Ben het helemaal met T.O. eens. 3,5 *

Wil ff kwijt dat ik het een geweldige film vond! Maar nog even over die titel... Het gaat in het begin van de film over het vissen op kreeften. Deze worden in een soort 'kooi' gevangen die ook wel 'the bedroom' wordt genoemd. Deze mensen zitten 'gevangen' in hun verdriet, wat tot uiting komt in de slaapkamer...
Nou ja, in elk geval: een prachtige film en zeker 4 sterren waard!

avatar van Jordy
Ja dat zei ik al

Helaas, ik vond er geen donder aan, aan In The Bedroom. Ik werd er slaperig van en had alleen maar zin naar mijn eigen bedroom te vertrekken. Ik vond het zouteloos en als film met een rouw-thema helemaal niks, als wraak-film als helemaal niks. Ik geloofde het simpelweg niet, de personages. Hoe goed ze dan misschien ook speelden. Tomei komt over als een intelligente, verstandige vrouw. Ik kan gewoon niet geloven dat ze zo'n gewelddadige man zou hebben. En dat als hij wél gewelddadig is, dat ze dan niet de politie zou bellen. En Spacek ziet één keer de moordenaar en dan moeten we geloven dat ze 'm al vele keren gezien heeft in het dorp. En Wilkinson zou zo'n vent vermoorden?
Het gaat er bij mij niet in.
Het enige wat ik echt mooi vond, was de brug, hoe die open ging. Dat hebben we teruggespoeld en nog een keer gekeken.
Mijn gast vind 'm 2,5 *, ik vind 'm voorlopig 2 *.

avatar van Jordy
renske schreef:

Waarom moeten we dat geloven? Volgens mij is die ene keer (erg begrijpelijk) al een gigantische schok.

Je moet natuurlijk niks, Jordy. Maar zo voelt het nu eenmaal als ik een film ziet die me volkomen koud laat, dat ik me vaak afvraag: nou ja zeg, wat wil dat nou weer zeggen, of moet ik dat nu geloven? Omdat de film me geen moment weet te overtuigen.
We zien één keer de ontmoeting van Spacek en moordenaar en een tijdje later Wilkinson die tegen de moordenaar zegt dat zij hem steeds tegenkomt. En die ene keer is inderdaad tamelijk schokkend. Wat ik trouwens nog schokkender vond (maar dat wist ik niet zeker en ik heb het niet teruggespoeld om het te checken) was dat de eigenaar van de winkel eerst nog gezellig zat te keuvelen met die jongen.

neo (crew)
Muzikaal gezien waren de momenten voordat de ex-man de jongen vermoordde en in beeld was waardeloos gedaan.

Prachtfilm. Heel subtiel gedaan.

renske schreef:

Ze ziet hem twee keer!! 1 keer in die winkel dus, en de andere keer ziet ze hem als zij naar een jurk in een etalage kijkt. Ze ziet hem dan vluchtig met een blonde vrouw.
Wel opletten he.

avatar van Esteban
Het gaat dan ook niet om iets banaals als het aantal keren dat ze hem effectief tegenkomt, maar om de immense impact dat dit voorval op haar heeft en wat het allemaal met zich meebrengt, ook naar het verwerkingsproces toe. Het mens gaat enkel aan het ratelen en het lijkt me het meest menselijke en doodnormaalste om te zeggen in zo'n vlaag.

avatar van predator
mooie metafoor van de slaapkamer waar het 1 en ander gebeurt op verschillende niveaus. Verontrustende film, waar je niet zo goed een plek aan kan geven. Alleen het einde had niet gehoeven, had naar mijn idee opgelaten moeten worden.

avatar van Tara
Ik vond de film ook niet echt boeiend.
Hij is erg langdradig, en dat is jammer, want de kern van het verhaal kan best interessant zijn.
(eye for an eye, time to kill).

Sorry, film kon mij ook niet boeien, met moeite kunnen afkijken. Zoveel prijzen gewonnen? Je vraagt je af waarmee. Ik vind t echt zo'n 13 in een dozijn film.

Had ik nooit zelf kunnen bedenken: ex-man vermoord nieuwe minnaar. Vader van vermoorde man vermoord moordenaar..... goh.... verrassend......

Let svp even om spoilers! Ik heb spoiler tags geplaatst. Zie FAQ voor uitleg.

Peerboom schreef:

Het gros van de prijzen was dan ook voor het acteerwerk. Of wilde je dat soms ook aanduiden als dertien in een dozijn.

avatar van TheRisingSun
Mooie,kalme,rustige film die me absoluut niet verveelde! Zeer goed acteerwerk van alle acteurs,met Spacek als uitschietertje. Misschien wel voorspelbaar wat het verhaal betreft,maar zolang dat goed wordt uitgewerkt heb ik daar geen problemen mee. En dat gebeurde hier,dus. Het einde had misschien ietsjes beter gekunt,maar als geheel een zeer degelijke film.

3,5 ster

avatar van E V
E V
Mooie speelfilm met op het einde thrillerige elementen. Goed geacteerd, heel overtuigend.

avatar van RRT
RRT
Mooie film, met een beklemmende sfeer, die oversloeg op mij als kijker. Mooi geacteerd, voelt heel goed, de pijn, onrust, etc.

avatar van Regan_Robbie24
weer meesterlijk van Sissy Spacek! Hoe krijgt ze het voor elkaar! :D ??? In Carrie is ze al heel erg goed, als Carrie White. In deze film is ze weer goed, zelfs wat beter. In het echt lijkt ze mij wel aardig. Deze film is in ieder geval heeeeel erg goed!!!!

avatar van Deckard
Mooie evenwichtige film vooral de stiltes die soms in de film voorkomen geven de film de juiste sfeer en toon, het thriller element op het eind is ook goed ingeweven waardoor de film nog meer kracht krijgt.

FisherKing
Bij Herziening blijft die 4.5 staan. Krachtig drama, heel subtiel gebracht. Met veel onverwachte gebeurtenissen.

Maar het einde, wel mooi gefilmd. Nee, zo'n einde kan echt niet. 0.5 aftrek naar 4*

een ontzettend saaie film! echt zo'n 60+er film.

Meer heb ik er ook niet over te zeggen.

avatar van tevelenco
Erg goede , indrukwekkende en ingetogen dramafilm.
Met een mooi en aangrijpend verhaal.
Wat wel wat traag verloopt en mischien wel iets te lang duurt.
Maar ondanks dat heeft de film me toch tot het eind weten te boeien.
Mede door het realistische beeld wat geschetst wordt en de prima akteerprestaties.
Waarbij voor mij vooral Tom Wilkinson indruk maakte.

avatar van prometida
Ik vind dat de film traag op gang kwam.
En nadat Frank dood ging, is de film in mijn ogen een beetje vlug afgemaakt.

Wel vond ik de scene erg mooi waarin Matt aan het pokeren is en niemand zegt iets van de dood van Frank. Dat laat Matt ook merken en dat dan 1 man een soort gedicht voordraagt.

Ruth's gedrag tegenover Matt kon ik echt niet uitstaan. Net of hij geen verdriet heeft, net of het zijn schuld is.

De film was ook wel een beetje voorspelbaar na de dood van Frank.

Het einde vond ik wel leuk