• 11.252 nieuwsartikelen

Met onder meer: Michael Caine en Glenda Jackson

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Releasedatum: 15 februari 2024

Plot The Great Escaper

"Inspired by a true love story."

In de zomer van 2014 haalde Bernard Jordan de krantenkoppen. Hij had een "grote ontsnapping" uit zijn verzorgingstehuis in scène gezet om zich bij mede-oorlogsveteranen te voegen op een strand in Normandië. Dit ter herdenking van hun gevallen kameraden tijdens de 70ste verjaardag van de landing op D-Day.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 14 maart 2024 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van kix911

kix911

Prachtige film, echt een parel. Michael Caine en Glenda Jackson spelen geweldig. Mooi verhaal ook. Triest, mooi, soms aangrijpend maar ook grappig.

A World War II Veteran Escaped from a Nursing Home for the 70th Anniversary of D-Day | Military.com - tinyurl.com

avatar van boemboem27

boemboem27

leuke film, lijkt wel heel erg op de film "The Last Rifleman" ook uit 2023 met Pierce Brosnan.

weet niet welke het eerste was.

maar bijna een remake.

deze was wat milder ,minder ontroerend.

vandaar deze half puntje minder.

maar nog steeds een echte aanrader

uitstekend spelende Michael Caine en Glenda Jackson

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Jotil schreef:

Vanaf 14 maart 2024 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

EDIT: vanaf 18 januari 2024 in de bioscoop

avatar van Petina

Petina

Geweldig, leuke doch tevens emotionele film.

Eigenlijk een aanrader voor veteranen.

avatar van blurp194

blurp194

Double bill met The Last Rifleman - Michael Caine tegen Pierce Brosnan. Dan zou je verwachten dat dat geen eerlijke strijd kan zijn, en nee, dat is het ook niet, maar geheel onverwacht is het Caine die het aflegt. Op geen moment overtuigt hij als gammele veteraan, en al helemaal niet als Ier.

Maar het verhaal zoals deze film het vertelt is wel het ‘echte’ verhaal van de ‘echte’ Bernard Jordan. Is dat belangrijk? Je zou kunnen vinden dat het een film is en geen documentaire, en dat het daarmee niet verplicht is om de werkelijkheid te verslaan. Maar aan de andere kant gaat het wel onmiskenbaar voor beide films over een en dezelfde man, en dan blijft het op zijn minst opmerkelijk dat daar zulke verschillende verhalen optreden.

Toch, het juiste verhaal geeft geen garantie voor de betere film. Had de cast van The Last Rifleman nou dit verhaal gespeeld, dan had het een instant klassieker kunnen worden. Nu voelt het toch vooral als een gemiste kans.

Graaf Machine

Zal best waargebeurd zijn, maar wat een sentimentele drek. Alleen die scene in dat cafe met die Duitse veteranen raakte me.

blurp194 schreef:

... maar geheel onverwacht is het Caine die het aflegt. Op geen moment overtuigt hij als gammele veteraan, en al helemaal niet als Ier.

avatar van blurp194

blurp194

Hij speelt ook geen Ier, maar een Engelsman. Net als Bernard Jordan was.

Hmm, ja, ik zie het. Ik had die andere eerst gezien, en daar hebben ze kennelijk het bestaan om de setting naar Ierland te verplaatsen.

avatar van Paul_PeeWee

Paul_PeeWee

Hij speelt ook geen Ier, maar een Engelsman. Net als Bernard Jordan was.

Overigens was Caine op het moment van filmen 90 jaar. Je hoeft niet gammel te zijn op die leeftijd !

avatar van rep_robert

rep_robert

Dat was juist de scene die het wel het dikst erbovenop lag in de hele film,

rep_robert schreef:

Dat was juist de scene die het wel het dikst erbovenop lag in de hele film,

Misschien, misschien niet. Ik kan alleen voor mezelf praten. Dat was de enige scene die me raakte, de rest vond ik sentimentele drek.

avatar van mrklm

mrklm

Twee tweevoudige Oscarwinnaars en cultuuriconen nemen afscheid op het witte doek met dit net niet te sentimentele drama. Bernard [Michael Caine] en Rene [Glenda Jackson] leerden elkaar kennen in oorlogstijd en trouwden kort nadat Bernard terugkeerde van de strijd in Europa, waar hij als zeeman onder anderen de strijd op D-Day overleefde. Omdat hij te laat is om zich aan te sluiten bij een groepsreis, gaat Bernard op eigen naar de herdenking van D-Day in Frankrijk. Onderweg ontmoet raakt hij bevriend met voormalige RAF-piloot Arthur [John Standing] en met een veteraan van de oorlog in Afghanistan, die net als Bernard worstelen met hun oorlogservaringen. Parkers regie is niet altijd even subtiel, maar Caine en Jackson zijn in hun element en bewijzen nog maar eens dat talent en vakmanschap niet hoeft te vergaan met de jaren.

avatar van Man of Steel

Man of Steel

Warme en prettige film. Een ingetogen prent met enkele grote levensthema`s die keurig verteld worden. Echt groots wordt het maar niet. De verhalen beklijven, de love story in deze film is aandoenlijken en de vriendschappen warm. Intens werd het even tijdens een toevallige ontmoeting tussen Engelse en Duitse veteranen. Mooi ingetogen scene die boven de rest uitsprong. Maar helaas valt er cinematografisch slechts sporadisch iets te genieten. Gezien de locaties had ik hier toch meer van verwacht. Maar wellicht is dit een valkuil voor mij. Het acteerwerk was vakkundig van de hoofdrolspelers, echter niet van de bijrollen, die waren klunzig. Hoofdrolspeelster Glenda Jackson die als echtgenote van Bernie(Caine) een leuke grappige personage neerzette was met name top. Haar rol toverde

met regelmaat een glimlach op je gezicht. En dat is fijn,...want dat is wat deze film met je doet; het glimlacht naar je. Prettig.

avatar van Rezső Lábán

Rezső Lábán

Als je van de doorsnee Hollywoodfilms houdt zul je het prachtige subtiele acteren van de cast waarschijnlijk niet herkennen en kunnen waarderen, maar wij vonden het een prachtige film! We zijn dan ook enorm onder de indruk.

De film laat op een pijnlijke manier zien hoe een oorlog de levens van miljoenen mensen verwoest. Ook van hen die het kunnen navertellen. Hoe de ervaringen van zo'n oorlog iemand een leven lang blijven najagen. Wat PTSS doet. En hoe zinloos dat alles uiteindelijk is, want er zijn alleen maar verliezers.

Ik heb in verschillende recensies het woord 'sentimenteel' zien staan, maar dan heeft de schrijver er dus niets van begrepen. Dit gaat oneindig veel dieper. Deze film gaat over intense pijn zonder 'sentimenteel' te worden, maar spreekt wel de empathie van de kijker aan. En dat is iets volkomen anders.

avatar van Mescaline

Mescaline

In 1 woord, wow! Wat een film! Vroeger schreef ik bij iedere film die ik zag een review maar tegenwoordig nog maar heel sporadisch, hetzelfde trouwens als een 4,5 uitdelen, dat doe ik ook helemaal niet snel meer maar deze film verdiend het!

Een zeer mooi, gevoelig thema waarbij ik het niet droog heb kunnen houden, fijn dat dit soort films er nog steeds mogen zijn ook al heeft Michael Caine aangekondigd dat dit zijn laatste film is en is Glenda Jackson inmiddels niet meer onder ons.

De regisseur weet het thema ook goed aan te pakken met ook wat komische/luchtige scènes in de mix en steeds als je als kijker denkt dat het sentiment de overhand neemt, is dat toch niet het geval.

Ik was bang voor het bekende Hollywood sausje, maar gelukkig behandeld deze film het met veel respect en is het ook zeker niet een zwart/wit beeld of puur gericht op tranende oogjes, het is een fijne mix van alles, just like life itself.

De flashbacks zijn ook sterk gedaan en overheersen niet, de jongere acteurs lijken ook op de oudere hoofdrolspelers.

4,5 wel verdiende sterren.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Leuke fijne prestaties van zowel Michael Caine als de betreurde Glenda Jackson. Dat was ook nodig om de schwung in de film te krijgen. Met die typische Britse luchtigheid en humor wordt de film naar een hoger onderhoudend niveau getild.

Fijn om te zien hoe het verzorgingshuis met zijn appartementje zorg draagt voor zijn bewoners. Leuk hoe Irene gevat en met een ironische kwinkslag op alles een antwoord heeft.

Maar ook Bernard is leuk om te volgen. Zijn trip naar Normandie is er één met een missie. Het was nu of nooit, want met zijn 95 jaar restte hem niet veel tijd meer. Dat bleek ook bij de aftiteling van deze biografie. Goede aanpak van de regisseur en de montage met het verleden was goed zonder overkill. Een film zoals alleen de Britten die kunnen maken. Fijn!

avatar van ShortyXL

ShortyXL

Een mooie en ontroerende film.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Wel geinig. Ik heb sowieso wel een zwak voor deze veteranen van de Grootste Generatie (hoewel het emotionele zoals bij de beelden van de echte oud-veterenen die vertellen in Band of Brothers nergens gehaald wordt in deze film). Ook leuk hoe ook het vrouwendeel de aandacht krijgt. Ik moet wel zeggen dat met die flashbacks de toon van de film nogal eens vloekt met de rest van de film en echt lekker werken vind ik het niet. Fijn om Caine nog eens te zien. Verder typische Britse feelgood waar weinig mis mee is maar waar ook weinig bijzonders is wordt aangetroffen. 3,0*.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Het is vooral een film met een hart . Lief en aandoenlijk , ondanks het zware onderliggende thema . De glansrollen van Caine en jackson in we winter van hun carrière zijn indrukwekkend .

Wat je vooral in je achterhoofd moet houden , is dat het draait om de emoties en dat er iets te duidelijk in mijn ogen geen grote moeite is gedaan om de oorlog gevecht beelden indrukwekkend te maken . Dan kun je wat eventuele teleurstellingen voorkomen.

Ik ben niet omver geblazen .Maar dat hoeft ook niet , juist soms als het een waargebeurd verhaal is . Voor mij een goede voldoende , en denk niet dat ik deze snel vergeet .

avatar van Helene JM

Helene JM

Hele mooie film, echt een aanrader.

Ik ben het niet eens met het commentaar dat deze film minder goed is dan The Last Rifleman, met Pierce Brosnan.

Brosnan moest oud gemaakt worden terwijl Michael Cain de oude veteraan perfect neerzet.

avatar van Toontje35

Toontje35

Prachtig ontroerende, lieve film. Met absolute glansrollen voor Caine en Jackson

scorsese

Goeie film over een bejaarde man die op z'n eigen houtje het verzorgingstehuis verlaat om bij de herdenking van D-Day te kunnen zijn. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat hier en daar iets te sentimenteel wordt gebracht. Maar de fijne cast maakt dit weer goed, met vooral een heerlijke rol van Glenda Jackson (die de première niet gehaald heeft). De flashbacks, hoe kort ook, zijn veelal wat overbodig. Een kleine 3.5 sterren.