• 11.759 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jodie Comer, Austin Butler en Tom Hardy

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 4 juli 2024

Plot The Bikeriders

"Legacies don't come easy."

In het Midwesten van de jaren 60 ontstaat de motorclub The Vandals. Het is een verzamelplek voor de lokale buitenstaanders onder leiding van Johnny. In Benny heeft hij een trouwe rechterhand gevonden. Gedurende het daaropvolgende decennium is de club een duistere weg ingeslagen die de aanvankelijke en unieke levensstijl bedreigt. De loyaliteit van elk lid aan de club en elkaar onderling wordt op de proef gesteld.

Social Media

avatar van Signals

Signals

Pff, wat een zit. Enorm trage film, vlakke personages en geen plot. Juist als de club op een bizarre manier wordt overgenomen door een nieuwe generatie door het doodschieten van de leider wordt het verhaal even snel afgeraffeld. Teleurstellend.

avatar van schumacher

schumacher

Redelijke film maar had er toch meer van verwacht.

En het einde had ik ook anders verwacht:
Dien leider werd op een laffe manier vermoord & iedereen slikte dat maar & ik had verwacht dat den andere den Benny wraak zou nemen, maar blijkbaar niet dan?? Zo zie je maar hoever vriendschap soms reikt

avatar van max cady

max cady

Signals schreef:

Over teleurstellend ... Zou je spoilertags in je bericht willen plaatsen?

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Ik vond dit wel een lekkere film hoor. Anders dan ik verwacht had, maar naarmate hij vorderde beviel het me steeds meer. Heerlijk rock 'n roll sfeertje, met aanvankelijk wat luchtiger, en later steeds ernstiger. Algehele sfeer ging over de teloorgang van de mooie jaren van de motorclubs. Iets wat eigenlijk ook doorschemert in één van mijn lievelingsfilms, Rumble Fish, al is dat een andere film en een andere stijl en een ander verhaal.

Toch heeft die eenzelfde soort melancholie, een verlangen naar de jaren zestig toen er nog rebellen waren, in plaats van criminelen.

Af en toe deed Tom Hardy me overigens wel aan een personage van Steve Buscemi denken.

Maar al met al een geslaagde film. Inderdaad niet de actiefilm die je misschien verwacht, maar voor mij wellicht nog iets beters dan dat.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

schumacher schreef:
Redelijke film maar had er toch meer van verwacht.

En het einde had ik ook anders verwacht:

Zo zie je maar hoever verstand soms reikt. Benny weet natuurlijk wel dat wraak geen zin heeft. Die hele club bestond voornamelijk uit meelopers. Dan kan Benny wraak nemen: gevolg Benny dood. Nou. Leuk voor de film, niet voor de echt.

avatar van schumacher

schumacher

Graaf Machine schreef:

Dat klopt, dat weet ik ook wel , maar het is film , dan verwacht je eerder dat die dat zou doen wat ik heb gepost.
In real life teken je je doodvonnis dat weet ik ook wel ze ,, dat was een zooitje ongeregeld.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2086 berichten

Al sinds en vanwege de kolonisatie van Amerika door Europeanen is Amerika het land van de vrijheid en onbegrensde mogelijkheden waarbij vanwege het protestantisme van de pioniers het individualisme vanzelfsprekend is met een afkeer van autoriteit omdat iedereen het recht heeft zijn eigen levensstijl te kiezen, resulterend in onder meer een wildgroei van ‘cults’ (iedereen z’n eigen kerk) en het recht om wapens te dragen want de Amerikaan mag zichzelf en z’n gezin zelfs tegen een tirannieke overheid beschermen. Tegelijk wisten de oude Grieken al dat oorlogshelden niet geschikt zijn voor het leven in de maatschappij – oorlogsveteranen kunnen vaak hun draai in de burgerlijke samenleving niet meer vinden – en ook jongeren zijn vaak opstandig en antimaatschappelijk waarbij de Amerikanen regelmatig elders oorlog voeren voor hun mondiale Pax Americana en de Amerikaanse cultuur die van de jeugd is waarvan ook hun pop- en filmcultuur getuigt. Antimaatschappelijke bewegingen van jongeren die de vrijheid zoeken door er op motoren op uit te trekken – van de beatniks tot de motorcycle gangs – lijken me daarom een typisch en belangrijk Amerikaans fenomeen.

Een film over de oudste outlaw motorcycle gang van Amerika en hun cultuur – de film is gebaseerd op het tussen 1967 en 1973 door fotojournalist Lyon gedocumenteerde verhaal van de Outlaw Motorcycle Gang waarvan de voorloper al in 1935 werd opgericht – is dan ook historisch interessant, al begrijp ik nooit zo goed waarom je niet een documentaire op grond van authentiek materiaal en betrokken personen maakt: ook bij deze film wekt het neppe van alles – de acteurs die zich weinig geloofwaardig stoer gedragen, de vrouw die niet heel geloofwaardig een accent gebruikt, etc – wat bevreemdend en afleidend (meteen toen de film was begonnen verwachtte ik bijna dat de bikers zouden gaan zingen en dansen zoals in West Side Story), maar het biedt natuurlijk wel de mogelijkheid wat extra drama toe te voegen waartoe vooral de relatie tussen Benny en Kathy wordt gebruikt. Veel informatie of achtergronden van de club geeft de film niet: het belangrijkste lijkt de opmerking te zijn dat de leden van zo’n club mannen zijn die nergens bij horen en ze in de club in ieder geval samen nergens bij horen en natuurlijk zelf een gemeenschap vormen waar ze bij horen. Kathy merkt op dat het vreemd is dat het mannen zijn die niet van regels houden maar dat ze in de club juist heel veel regels opstellen: een socioloog zou kunnen zeggen dat het ‘kwetsbare’ jongens zijn met een risico tot criminaliteit die juist discipline nodig hebben en het is zeker zo dat zo’n club een soort alternatief vormt voor het leger (veel bikers hebben eerder gediend in het leger) en ook min of meer is opgezet als een leger met strikte hiërarchie en gehoorzaamheid maar met ook dezelfde kameraadschap die dieper gaat dan menig huwelijk (dat het thema van de film is). Een existentialist zou kunnen zeggen dat het grote kinderen zijn die geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun vrijheid en daarom een autoriteit willen gehoorzamen of zijn; een Nietzscheaan zou kunnen zeggen dat ze als Übermenschen de regels van de maatschappij breken om volgens hun eigen regels te leven.

Maar uiteindelijk is het gewoon schorem – of ‘rebels without a cause’ – dat van knokken en bier drinken houdt met een primitief apencultuur waar het recht van de sterkste geldt en iedereen die zich sterk genoeg voelt deze alfaman als leider kan uitdagen in een duel. Volgens sommige biologen heeft de mens zichzelf gedomesticeerd doordat zwakke mannen samenspanden tegen de alfaman en deze vermoordden maar de motorcycle gang doet het omgekeerde: het ontdekt dat één lid vogelvrij is maar dat ze samen een formidabel vreeswekkende macht vormen tegen de beschaving. De film lijkt dit oorspronkelijke concept van de motorcycle gang – de opwinding van het ruige en het onverschrokkene, kortom het gevaarlijke leven in contrast met het burgerlijke leven, waarvan ook het motorrijden zelf een voorbeeld is – wat te willen verheerlijken of te romantiseren en bovenal nostalgisch te benaderen: de film stopt bewust op het moment dat de ‘jongeren’ – veelal potrokende Vietnamveteranen – de club overnemen en zich gaan bezig houden met georganiseerde misdaad. De lol is eraf als de nobele wilde een doorgewinterde crimineel is geworden. Voor de kijker geeft de film ook aldoor vermaak: het verhaal van de bikers met volop avonturen van de jongens en het relatiedrama tussen de onverschrokken held Benny en burgermeisje Kathy tot gevolg blijft boeien (uiiteindelijk is het wat dat betreft echt een soort West Side Story), al miste ik wat diepgang.

avatar van james_cameron

james_cameron

Sfeervol in beeld gebracht en voorzien van een prima cast, maar inhoudelijk biedt deze film over de in de jaren '60 opgerichte motorclub The Vandals weinig verrassingen. Austin Butler en Tom Hardy zijn charismatisch genoeg om de film moeiteloos te kunnen dragen, maar de rol van Jodie Comer zit tegen het irritante aan, vooral door dat overdreven stemmetje.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Ik vond de film minder en minder worden. In het begin trekt de film nog wel een beetje op het tijdsbeeld (al valt dat ook wel mee) en het familiaire sfeertje maar uiteindelijk is dit gewoon een zoveelste rise and fall-verhaal eigenlijk en de film weet niets bijzonders te brengen. Visueel ook wat saai. Hardy zet ook een raar stemmetje op maar heeft nog wel iets dat hem in de aandacht zet, zeker naast Butler die de eigenlijke hoofdrol heeft maar volstrekt kleurloos is. Elke diepgang die bij hem wordt gezocht, zeker in de tweede helft van de film, overtuigt geen moment en zorgt constant voor saaie momenten van lange scènes waar veel wordt gepraat maar weinig gezegd. De enige die echt spettert is de energieke Comer. De openingsscène lijkt me een soort van ode aan Goodfellas (met het freeze frame en een voice-over die instart) maar het tempo en de spankracht van die film wordt nergens ook maar enigszins gehaald. 2,0*.

avatar van Phantasm

Phantasm

Trage film, had hier wel wat meer van verwacht.

avatar van rainmist

rainmist

Heel mooi uitgewerkt, waargebeurd verhaal waarbij het tempo past bij de leefstijl van de club en bikers