Mud (2012)

geregisseerd door Jeff Nichols
met Matthew McConaughey, Reese Witherspoon en Tye Sheridan

De gevaarlijke (maar charismatische) misdadiger Mud is op de vlucht voor justitie en een aantal meedogenloze premiejagers. Als hij bevriend raakt met twee veertienjarige jongens die bij de Mississippi wonen, weet hij hen te overtuigen om hem te helpen te ontsnappen. Hij schakelt hun hulp bovendien ook in om de relatie met zijn vriendin te herstellen.

avatar van Roger Thornhill
Baggerman schreef:
Grappig, mij juist aan Tiger Bay (1959), toevallig óók met Hayley Mills!
Ja, dat is ook een goede referentie, ik herinner me die film vooral als de sleutel tot Hollywood voor zowel de regisseur J. Lee Thompson als de ster-in-opkomst Horst Buchholz, maar het verhaal is natuurlijk nog zoveel meer.

avatar van Brandt
Bijzonder sympathieke film. Leuk om hier met een 14-jarige naar te kijken, zelfde leeftijdscategorie als de hoofdpersonen ('oohhh, wat heeft die gast mooie ogen'). De hele film ademt een beetje een kwajongensachtige sfeer. En kwajongens zijn het, die twee, maar wel van het schattige soort.

avatar van wimaroca
Ellis speelt top,maar verder is het een mooie film maar ook niet meer,een trage movie,waar eigenlijk maar weinig gebeurd . tot het laatste kwartier.
mooi om een keer tezien

avatar van Capablanca
Weinig geloofwaardig verhaal over vriendschap tussen een volwassen man en twee kinderen. De sterrencast, Reese Witherspoon voorop, leek er met de haren bijgesleept.

avatar van Shadowed
Redelijk dramatje.

Vooral omhoog geholpen door het acteerwerk dan, want van het verhaal zelf en hoe het zichzelf verteld was ik wat minder positief. Allemaal heel realistisch en rauw gebracht, maar ook wel wat saai en traag gebracht en dat gaat ten koste van de chemie.

McConaughey is best goed als Mud. Hij heeft genoeg charme en mysterie in zijn personage waardoor het altijd wel boeiend blijft. Het is ook wel typische McConaughey uitstraling maar hij doet een hoop goed en dat is fijn, want de film heeft het absoluut nodig.

Visueel wat traag, de sfeer breekt nooit helemaal lekker door daarbuiten. De locaties zijn allemaal wel stoffig neergezet en het eiland is mooi en knap geschoten, maar het komt nooit optimaal met de sfeer mee. Het wil gewoon niet zo lukken.

Uiteindelijk blijft het verhaal zelf wel voorspelbaar, maar dankzij het goede acteerwerk is het allemaal net wat beter. Sheridan heeft bizar veel acteerkracht in de film en heeft echt een leuk type. Hij speelt zowat McConaughey er volledig uit eigenlijk, en dat was leuk om te zien.

Voor de rest iets te traag voor de chemie, maar als je eenmaal in het verhaal zit, zijn de 130 minuten helemaal geen vervelende zit. Het blijft boeien, de karakters zijn interessant en de film weet af en toe rauw genoeg te zijn en dat maakt de clichés in de film dan net wat onopvallender.

Prima fillmpje dus uiteindelijk, maar het had wel wat meer chemie mogen hebben. Komt vooral door de iets te trage regie.

Een aangename rustgevende en sfeervolle drama film vind ik, afgewisseld door mooie natuur beelden. Ik persoonlijk vondt het iets meer weg hebben van een avonturen film, mede door de 2 tieners die steeds met hun bootje onderweg zijn in een natuurlijke omgeving.

Ik kon me goed verplaatsen in de hoofdrolspelers door hun sterke acteerwerk, en het goed bedachte verhaal van de reggieseur Jeff Nichols. Op het laatst van de film komt spanning het meest tot uitbarsting, en dan wordt ook het contact tussen de hoofdrolspelers eventjes heel intiem. Een vorm van afscheid nemen, zo zou ik het kunnen noemen. Dat vondt ik mooi om te zien. De film heeft een open einde, wat ik als kijker ervaarde als een gevoel van vrijheid, een vorm van bevrijding en/of een vorm van veiligheid.

Al deze elementen hebben voor mij, deze film tot een boeiende film gemaakt!

Voor mij 3,5*

Jazzforever1989 schreef:

Ik kon me goed verplaatsen in de hoofdrolspelers door hun sterke acteerwerk, en het goed bedachte verhaal van de reggieseur Jeff Nichols. Op het laatst van de film komt spanning het meest tot uitbarsting, en dan wordt ook het contact tussen de hoofdrolspelers eventjes heel intiem. Een vorm van afscheid nemen, zo zou ik het kunnen noemen. Dat vondt ik mooi om te zien. De film heeft een open einde met een scene, wat ik als kijker ervaarde als een gevoel van vrijheid, of een bevrijding.

Al deze elementen hebben voor mij, deze film tot een boeiende film gemaakt!

Voor mij 3,5*