Eté 85 (2020)

Alternatieve titel: Summer of 85

Frankrijk

geregisseerd door François Ozon
met Félix Lefebvre, Benjamin Voisin en Philippine Velge

Aan de Normandische kust in de jaren 80 is de zomervakantie net van start gegaan. De zestienjarige Alexis wordt van de verdrinkingsdood gered door de twee jaar oudere David. De twee worden vrienden en beleven hun tienertijd. Intussen blijft de idee van de dood in de gedachten van Alexis kruipen.

Vanaf 3 september in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Boenga
kappeuter schreef:
Vanaf 3 september in de bioscoop (September Film Distribution)

Bizar dat ik dat ook op IMDB lees, terwijl deze film al in de Belgische bioscopen draait...?

Boenga

Bij jullie inderdaad iets eerder.
15 juli zegt Cinenews, maar volgens jou dus nu al.

avatar van Boenga

Oh nee, je zegt het correct, 15 juli.
Ik zat op de site te kijken om een keuze te maken voor komende woensdag, en die staat helemaal onderaan - met 15.7 als datum.
A l’affiche – CINEMA GALERIES
Maar dus toch niet 03.09...

avatar van Esteban
Klein vermoeden dat dit wel eens een klein pareltje zou kunnen zijn. Waren de filmfestivals doorgegaan, was deze mogelijk met wat prijzen aan de haal gegaan als ik de geluiden zowat volg. En dé zomerfilm van 2020 bij uitstek, I guess. Ik ontdek 't graag. Veel zin in. Wachten op VOD of dergelijke.

avatar van Esteban
Dit is blijkbaar de verfilming van "Je Moet Dansen op Mijn Graf" van Aidan Chambers, maar dan met een andere locatie. Ooit gelezen, maar dat is zo'n 18 jaar geleden.

avatar van Fisico
Fijne nieuwe film van Ozon. De film deed me de hele tijd denken aan Pauline à la Plage (1983) en ook onvermijdelijk aan Call Me by Your Name (2017) gezien de ontluikende vriendschap en relatie van beide hoofdpersonages. De opbouw van de film is sowieso sterk en boeiend te noemen. Ik werd de gehele tijd wat op het verkeerde been gezet met wat er werkelijk gebeurd is tussen David en Alex. De gehele tijd zat ik met een moord in het hoofd omdat dat onderliggend werd gesuggereerd. Ozon zorgt hierdoor voor een soort spanning en houdt het relaas boeiend bij de kijker.

De spreekwoordelijke nikkel viel pas bij de dood van David zelf. Maar toen bleef de film onderhoudend, mede door de gevoelens van beide heren voor elkaar, hoewel het nooit zo intens wordt als Call me by your name. Feit is ook dat hier het homoseksueel zijn niet het doel op zich is van Ozon. Flirten, verleiden, obsessie en vrijheid staan centraler in deze zomerliefde.

Sterkste scènes vond ik die op de dansvloer (al vond ik het liedje van Rod Stewart minder geslaagd),waarbij vooral Alex volledig opgaat in de persoon van David. Het einde vond ik wat teleurstellend in die zin dat ik niet begreep dat blijkbaar niet de ware toedracht (en hun relatie) openbaar werd gemaakt. Voor de rest erg genoten van de film met mooie vakantiebeelden en degelijke acteerprestaties. Dikke 3,5* alvast!

avatar van Graaf Machine
Fisico schreef:
Fijne nieuwe film van Ozon.
In eerste instantie dacht ik ook dat de rechtbank niet de ware toedracht openbaar maakte, om de 16 jarige Alex te beschermen (homoseksualiteit werd toen ook niet door iedereen in Frankrijk geaccepteerd, bleek ook in de film, op de kermis, oom Jacky etc.).
Daarna dacht ik dat je als kijker in de waan wordt gelaten dat alles dat je ziet het relaas van Alex is. Maar wellicht is het gene Alex schrijft wel afwijkend. Durft hij zelf niet uit de kast te komen, en kan hij het daarom ook alleen maar opschrijven (hij zegt ook tegen de leraar Frans dat hij het gevoel heeft een personage in het verhaal dat hij opgeschreven heeft te zijn, wat toch wel enigszins op fictie duidt). Het verzonnen verhaal opschrijven is natuurlijk heel iets anders dan het vertellen, dan zou hij zo door de mand vallen.
Maar dan heb je weer dat moment dat Alex aan zijn leraar Frans vraagt of David hem (de leraar) ook wel eens heeft geprobeerd te verleiden...

Blijft een beetje een interpretatie kwestie. Houd ik wel van.

avatar van HK Senator
Bij Ozon weet je inmiddels wel wat je krijgt. Een degelijk drama. Niet meer, niet minder.

avatar van Fisico
Klopt! Ben Ozon het voorbije jaar meer en meer gaan leren kennen en leren appreciëren. Als ik spreek over zijn laatste pakweg 10 films steeds erg degelijk. Frantz daarentegen sprong er toen echt uit.

avatar van ohkino
De interactie, de typische franse sfeer, de vaart in het verhaal, wel ietwat karikaturaal, vermakelijk drama.

avatar van cucciolo
Pas gaandeweg tijdens de film kwam ik erachter dat dit een adaptatie is van het bekende boek, dat ik zelf als tiener heb gelezen.
Eigenlijk stelt Ozon nooit teleur. Want ook hier drukt hij zijn stempel met zijn eigenzinnige en inventieve stijl, en toont hij maar weer eens dat hij zichzelf altijd blijft uitdagen. Uiteraard wel met de nodige luchtigheid en bevreemding die hem zo eigen zijn.
En dat is gelijk mijn puntje van kritiek. De onvermijdelijke emotionele spanningsboog die verwikkelt zit in het verhaal, raffelt hij, zeker tegen het einde, een beetje af, wat een beetje afbreuk doet aan de geloofwaardigheid. Toch jammer voor een verder zeer onderhoudende en verzorgde film die ondanks het beladen onderwerp heerlijk wegkijkt. Aanrader!

avatar van MacHop
Heerlijke zwijmelfilm gebaseerd op het boek Dansen op mijn graf van Aidan Chambers. De sfeer en setting in de jaren 80 zijn prima gesitueerd en de film blijft van begin tot het einde boeien. Een aanrader op een regenachtige zondagmiddag. Prima acteerwerk en mooie filmbeelden.

avatar van Filmkriebel
17/11 op DVD uitgekomen in Frankrijk. Omvat ook de kortfilm "une robe d'été" uit 1996. Zal niet lang meer op zich laten wachten In de Benelux. Ik kijk ernaar uit.