Upgrade (2018)

Australië
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Leigh Whannell
met Logan Marshall-Green, Betty Gabriel en Harrison Gilbertson

In de nabije toekomst beheert technologie alle aspecten van het leven, wat lastig is voor een technofobe man als Grey. Wanneer hij en zijn vrouw met een carjacking te maken hebben en zij daarbij wordt doodgeschoten, wil hij zich wreken. Hij is echter verlamd geraakt waardoor zijn enige hoop gevestigd is op de computerchip STEM die bij hem moet worden ingeplant.

avatar van tattoobob
Schijnt wel een luguber dingetje te worden.

avatar van Daan258
Ik ben eigenlijk alleen zeer benieuwd door Logan Marshall-Green

avatar van mcdaktari
Heb hier best wel zin in. Ziet er goed uit de trailer.

avatar van Valak
Zie net pas de trailer; dit ziet er echt hartstikke tof uit, vette harde gevecht-scènes en rijkelijk bloedvloeien zo te zien.
Twee nieuwe TV-spots zojuist tegengekomen, met wat nieuwe beelden dan in de trailer:

Two New Spots for Leigh Whannell's 'Upgrade' Tease a Wild, Insanely Violent Ride - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

De release datum in de VS staat op 1 juni. Is er al een NL release bekend?

avatar van wexxel
Dit schijnt een instant-Classic te worden. Leigh gaat terug naar de prachtige tijd van de bodyhorror en brengt het beste van Cronenberg en Verhoeven samen. Hier kijk ik enorm naar uit.

avatar van Rvdz
Hopen dat deze snel een distributeur vindt, lijkt me heerlijk.

Wow wat een beleving. Dit is echt heel erg goed, en doet niet onder voor een Moon (2009) of Gattaca(1997). Petje af dat zoiets nog gemaakt kan worden tegenwoordig en al helemaal met een budget van 5 miljoen. Ga dit beleven mensen.

Voor mij de beste film die ik dit jaar gezien heb.

4.5/5

avatar van jacobine_rodijk
Hance schreef:
doet niet onder voor een Moon (2009) of Gattaca(1997)

Moon of Gattaca? Wat hebben ie twee met Upgrade te maken?

jacobine_rodijk schreef:

Moon of Gattaca? Wat hebben ie twee met Upgrade te maken?

Meer een persoonlijke vergelijking, beide films waarbij ik met dezelfde lol en fascinatie voor de tv zat. Nou heeft Moon natuurlijk wel ook iets met Ai en een computer stemmetje te maken

avatar van Alathir
Leigh Whannell geeft ons met Upgrade een kijkje op de meest nabije toekomst. Die toekomst lijkt me erg waarheidsgetrouw geschetst. Zo zijn er onder meer 3D-geprinte pizza's (onlangs las ik dat er voor het eerst sla geprint was weliswaar met een heleboel minder plantencellen dan de natuurlijke sla maar toch, it's coming). Verder ook de zelfrijdende auto's, die dus elektronisch zullen zijn en mogelijks gehacked kunnen worden. Grotendeels gaat de film echter over een geïmplanteerd AI genaamd STEM.

Upgrade is een genremix van drama, actie, horror en sci-fi. Dat alles wordt vrij vlotjes gecombineerd, de verschillende elementen zijn mooi in balans. Het voelt nergens aan als te. Het tempo had misschien soms net iets hoger gemogen voor mij.
Logan Marshall-Green lijkt erg op Tom Hardy maar moet wat mij betreft zeker niet onderdoen. Zeer goede acteur die ik ook al in Quarry heb bezig gezien. Erg fijn vond ik de actie, al vond ik het zo wel voldoende want ik denk dat je het na een tijdje wel gezien hebt. De plottwist is clever en komt een beetje over als een mindfuck. Het einde kwam exact toen ik het zei en dan weet je dat de film op het perfecte moment is geëindigd.

avatar van Pazmaster
Voelt een beetje aan als een B film, maar toch best vermakelijk. Redelijke actie, de gevechten zien er leuk uit en ook de twist is leuk verzonnen. Acteerwerk kan er ook mee door. Verder allemaal niet hoogstaand maar prima te doen.

Voelt idd een beetje aan als een b-film maar heb daar 96min. totaal geen last van gehad.
Erg genietbare sciencefiction die geen moment verveelt.

vinny70 schreef:
Erg genietbare sciencefiction die geen moment verveelt.

Met het budget in je achterhoofd viel dat in mijn ogen toch mee. Heb dit gevoel vaak genoeg sterker gehad bij duurdere projecten.

Ik blijf het dan ook waanzinnig vinden dat je deze film budget technisch 64x zou kunnen maken met het geld van bijvoorbeeld een Avengers Infinity War.

Prima filmpje! Geen moment verveeld.

avatar van sowhat
Ik had eigenlijk verwacht om deze na het bekijken van de trailer in mijn top 10 te zetten, maar die hoge verwachtingen waren wat overdreven.
Desondanks een leuk verhaal met een twist die ik helaas wel zag aankomen. De balans tussen verhaal en actie zat wel goed.

avatar van mixmaster
Toch helaas wat voorspelbare film maar zeker een geslaagde Sciencefiction / Thriller.
De hele sfeer en settings zijn prima, ook het acteerwerk en de muziek zijn goed.
Met name de actie scenes zijn mooi en het verhaal is ook goed uitgewerkt.
Ik moest wel regelmatig denken aan ''KITT'' van 'Knight Rider' wanneer ik ''STEM'' hoorde in deze film.

avatar van patrickman
Yes yes van het begin tot het einde vermaakt.
Verrassend einde voor mij

avatar van Corcicus
Lekker knallen deze film. Komt langzaam op gang, maar de actie scènes mochten er zeker zijn. Heerlijk.

avatar van stormfox
Man, wat een topfilm is dit zeg.
Dit had ik totaal niet verwacht.
Altered carbon meets Venom

avatar van mcdaktari
Leuk filmpje, vanaf het begin meteen goed. Het einde vond ik ook best aardig.

avatar van barcam
Heerlijke Sciencefiction met vette brutale actiemomenten die ergens aanvoelt tussen een B-film en de David Cronenberg van de jaren 80. Verhaal dendert als een sneltrein zonder remmen en is misschien wat voorspelbaar maar dit kan de pret zeker niet drukken. Voor een klein budget (5 miljoen) ziet de futuristische wereld er soms beter uit dan in grote blockbusters. Topfilm van Australië die je van in het begin weet te boeien.

avatar van 606
5 miljoen???? Zijn ze misschien een dikke 0 vergeten. Man man briljant voor zo'n budget. Alles was in orde. Topper met een dikke T.

avatar van boemboem27
goede film met van alles wat.
actie-drama-Science fiction ,filmpje is zeker het bekijken waard .
geen moment verveeld..maw aanrader

avatar van Seppeneyens11
Howly shit, topfilm!!

avatar van Iron Maiden
Hoewel een sterk plot geen vereiste is voor een film is dat, was dit toch wel erg matig. Het verhaal krabbelt langzaam voort en kent weinig verrassingen. Zoals boemboem27 al opmerkt heeft deze film van alles wat, maar tegelijkertijd is dat ook het zwakste punt van de film. Met zo’n concept moet je all-out gaan en een grandioze finale, zoals The Raid of Hardcory Henry dat beter doen, had deze film zeker goed gedaan. Nu heeft Update vanwege het matige verhaal weinig herkijkwaarde, aangezien de toffe actiescenes op één hand te tellen zijn. Dit neemt niet weg dat deze film zeker de moeite waard is om te bekijken, maar mijn hoge verwachtingen werd helaas niet ingelost. 2,5 voor het verhaal en een 3,5 voor de actie maken een 3 gemiddeld als alghele kijkervaring.

Van begin tot einde vermaakt. Ondanks B film stempel en lage budget. Was dit beter als menig zgn A film met miljoenen budget. Kortom een voldoende voor deze film

avatar van wexxel
Ergens las ik een recensie die deze film typeerde als een “ Cronenbergiaanse bodyhorror voor de IOS generatie”. Dit is een zeer rake typering. Een beetje cyberpunk gemixt met de eightiesesthetiek die Cronenberg en Verhoeven zo aantrekkelijk maakt, maar perfect passend in deze tijd.
Het budget van 5 miljoen is een klein wonder voor deze prachtig vormgegeven film. Set design en action sequences zijn allemaal van zeer hoog niveau.
De protagonist is perfect gecast en heeft inderdaad wat weg van Tom Hardy.
Ik zou zeggen geef de regisseur een hoger budget, maar op basis van deze tour de force heeft hij dat helemaal niet nodig. Zeer zeer indrukwekkend

avatar van Shinobi
"So you thought I was an invalid, but you didn't know that I'm a fucking ninja."

In eerste instantie had ik hier niet veel van verwacht, omdat het regiedebuut van Leigh Whannell mij niet kon bekoren. Maar ik moet zeggen dat ik positief verrast ben.

Er wordt een interessante premisse gecreëerd van een man die in de nabije toekomst leeft, maar nog steeds alles analoog doet. Dit alles verandert zodra hij en zijn vrouw terecht komen in een carjacking, waarbij zijn vrouw vermoord wordt en hij verlamd achter wordt gelaten. Met behulp van een implantaat genaamd STEM wordt de connectie tussen zijn hersens en lichaam hersteld, welke hem in staat stelt om zijn pad naar wraak te starten.

Op deze wijze wordt er een simplistisch kat-en-muisspel opgezet tussen de protagonist en zijn belagers; het is meer een excuus om Grey van de ene naar de andere actiescène te leiden. Juist in deze momenten excelleert 'Upgrade', omdat alles dan bij elkaar komt. De goed gechoreografeerde actie wordt hierin gesteund door een vleugje body horror en de dynamische cameravoering die alles op de voet volgt.

Logan Marshall-Green weet te schitteren à la Tom Hardy die een stem in zijn hoofd heeft. Laatstgenoemde scheen al bezig te zijn met een soortgelijke film die binnenkort uitkomt. Het contrast tussen Grey en STEM levert een aantal opmerkelijke situaties op, met name de manier waarop hij beweegt is knap te noemen. Jammer genoeg heb je als kijker aan één boeiend personage niet veel, gezien de rest vlak neergezet wordt. Hierdoor is de ontvouwing naar het mysterie van zijn ongeluk weinig opzienbarend.

Al met al een prima Sci-Fi, maar qua narratief had dit echt beter gekund. Desondanks kijk ik nu wel positiever naar het regiewerk van Whannell.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van ikkegoemikke
You're the one doing it all.
You're not a robot.

In mijn filmreview van de film “The Hollow Child” begon ik weeral met een pleidooi over trailers en somde ik de redenen op waarom ik deze angstvallig vermijd. De trailer van “Upgrade” heb ik puur toevallig gezien begin dit jaar. Geloof me vrij, ik was extatisch en enthousiast. “Deze film MOET ik zien” schoot door mijn hoofd. Als er al trailers zijn die er uitnodigend uitzien en waarvan de film naderhand bekeken enorm tegenvalt, dan hoort “Upgrade” zeker niet thuis in deze categorie. Integendeel. Dit is voor mij één van de betere films van het jaar. Een uitstekende SF waar men een prachtidee in heeft verwerkt en die geleidelijk aan omschakelt naar een keiharde wraakfilm. Voor mij was het een opwindende mengeling van “Robocop”, “John Wick” en “Demon Seed”. “Robocop” vanwege het cybernetisch aspect. “John Wick” vanwege het extravagant gewelddadig gedeelte. En “Demon Seed” vanwege de algehele moraal achter het hele verhaal. Een geslaagde cocktail die resulteert in een zinnenprikkelende film.

Upgrade” vertelt het verhaal van Grey Trace (Logan Marshall-Green), een old-skool ingestelde vent die ouderwetse Pontiacs restaureert en een afschuw heeft voor alles wat met high-tech te maken heeft. De avond dat vrouwlief Asha (Melanie Vallejo) haar volautomatische design auto een digitale slag van de molen krijgt, worden ze door enkele niet zo goedaardige straatschuimers overvallen. Het resultaat is een levensloze vriendin en Grey die last heeft van een verbrijzelde ruggengraat. En dat is dan waar de miljonair Eron (Harrison Gilbertson) op het toneel verschijnt en zijn nieuwste revolutionaire chip STEM voorstelt. Een artificieel intelligente microchip die fungeert als meesterlijk brein om de verlamde Grey terug een normaal leven te bezorgen. En meer.

Als je in staat bent om de film met de nodige scepsis te bekijken en het niet au sérieux te nemen, dan is deze actierijke SF met B-film allures een welkome afwisseling om te ontstressen na een dagje hard labeur. Het verhaal op zich is niet baanbrekend of origineel te noemen. Het leek me zelfs allemaal een beetje te voorspelbaar. Alleen de laatste wending die het verhaal nam, had ik niet zien aankomen en was dan ook wel een aangename verrassing.

En als je van keurig in beeld gebrachte actiescenes houdt dan kom je hier ook aan je trekken. De confrontaties in “Upgrade” zijn van dien aard dat ik met plezier nog een keertje dezelfde scene herbekeek. Niet omdat ik plezier heb aan het zien van bloederige, gore scenes. Maar wel omdat de choreografie er buitengewoon goed uitziet en op een bepaalde manier men erin geslaagd is om het te voorzien van de nodige humor. Die wegdraaiende camera. Dat verbaasde gezicht van Grey. En de manier waarop de slechterik wordt afgemaakt. Het ziet er verdomd perfect uit.

Over de vertolkingen kan ik niets slechts verzinnen. Logan Marshal-Green weet verbluffend goed verschillende emoties te tonen. Van onmacht naar verbijstering en puur slecht. Het hele pallet passeert het scherm. En de tegenstanders zien er stuk voor stuk onbevreesd en meedogenloos uit. Voorzien van ingenieuze cyberachtige aanvalswapens en futuristisch dodelijke gadgets (zelfs een onschuldige nies is dodelijk). Het enige waar ik me aan ergerde is Grey’s manier van voortbewegen. Ondanks dat hij aan het begin te horen kreeg dat hij niet echt een robot was, bewoog zijn lichaam zich als een rasechte Robocop. Maar dat is dan ook de enige opmerking die ik kan bedenken. Mijn advies is dus om deze uiterst entertainende cyberpunk SF te gaan bekijken zo gauw je de kans ziet. Doen!