Upgrade (2018)

Australië
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Leigh Whannell
met Logan Marshall-Green, Betty Gabriel en Harrison Gilbertson

In de nabije toekomst beheert technologie alle aspecten van het leven, wat lastig is voor een technofobe man als Grey. Wanneer hij en zijn vrouw met een carjacking te maken hebben en zij daarbij wordt doodgeschoten, wil hij zich wreken. Hij is echter verlamd geraakt waardoor zijn enige hoop gevestigd is op de computerchip STEM die bij hem moet worden ingeplant.

avatar van max cady
Bovengemiddeld met een aardig verhaal maar die vechtscenes .. Tja, alsof ik het allemaal al eens had gezien. Beetje boring. Wel een paar brute kills zoals je ze vroeger alleen nog zag maar spannend werd het nergens. De stem van Stem deed me trouwens constant aan KITT van Night Rider denken haha .. Verder niet storend. Ik had er wat meer van verwacht maar goed dat heb je soms met hoge verwachtingen.

Door de gigantisch hoge Moviemeter score was ik best nieuwsgierig naar deze "Upgrade".
Maar de hoge rates zijn naar mijn mening iets wat overtrokken.
"Upgrade"is een vermakelijke actie/Sf film dat zeker.
De film kent enkele "smaakvolle" kills en goed gefilmde marterial art gevecht scenes.
Special effects zien er ook prima uit.
Echter door door de zeer enthousiaste recensies had ik toch wat meer verwacht.
3*/3.5*

avatar van notoirefilmhater
Enigszins vermakelijk, maar de waardering is echt te hoog waardoor men te hooggespannen verwachtingen krijgt. Het blijft een soort B-film, die best aardig is. De hoofdspeler is overigens een zeer irritante crybaby.

avatar van schumacher
B-film? Mijn gat ja, dit is een topfilm, (het is een sci-fi/thriller e en geen aktie film).
Hard genoten vh begin tot het einde.
Eindelijk eens wat nieuws ook en ik zie graag dat high tech gedoe.
Ik denk dat het al een tijd geleden is dat er nog eens een goeie sci-fi is uitgekomen.
En de paar vechtscenes die er in zaten waren ook top.

Meer van dit.
Hoge scores zijn meer dan terecht.

avatar van limelight73
notoirefilmhater schreef:

Ben het met je eens, was echt een B-film met best een paar leuke scenes. Snap de hoge score werkelijk ook niet. 3* is al eigenlijk te hoog. Maar voor een B dus wel een 3*

avatar van xaid
notoirefilmhater schreef:
belachelijk... maar goed het is jouw mening

avatar van notoirefilmhater
limelight73 schreef:

Het productiebudget was 4 miljoen dollar; dus dat was niet echt verwonderlijk.

avatar van Grindhouse62
Een voor mij zeer goede B film, maar dan wel van hoog niveau. Vond het verhaal zeer origineel en de actie voldoende. Goed in beeld gebracht. Uitstekend mee vermaakt.

avatar van schumacher
Een B-film maar die wel 20 keer beter is dan de meeste A-films.

avatar van olbo
Zo’n hoge score kan nooit slecht zijn. Maar vanaf het moment van de nies in het cafe was mijn aandacht weg. Moet toch enigzins geloofwaardig zijn wil een film voor mij werken, zelfs een SF.

avatar van james_cameron
Intrigerende SF-thriller, leuk opgebouwd maar uiteindelijk wel wat aan de voorspelbare en weinig originele kant. Visueel steekt de film echter wel behoorlijk origineel in elkaar, met een paar aktiescenes die echt te gek in beeld zijn gebracht. Jammer dat de film dat niveau vervolgens niet weet vast te houden, want het zijn deze scenes die de film onderscheiden van de meeste genregenoten. Uiteindelijk is Upgrade niet veel meer dan een hi-tech wraakfilm, maar dan wel eentje die er heel cool uitziet.

avatar van Cikx
Amusante film met een onderhoudend clichématig wraakplotje opgeleukt met wat sci-fi snufjes. De regels met betrekking tot de technologie voelen soms wel wat arbitrair. Op audiovisueel gebied is het prima in orde zeker gezien het geringe budget van nog geen 5 miljoen. De makers weten precies wat ze op welke manier moeten laten zien om de brute actiescènes en de futuristische wereld goed uit de verf te laten komen en tegelijkertijd de beperkingen te verbloemen. Het acteerwerk zat vaak op het randje van geloofwaardigheid, maar als je de film met een korreltje zout neemt is het fijn vermaak.

avatar van extremezz
Leuke spannende sf thriller in de lijn van equilibrium of andere.Was een film waar ik naar uit keek en toch de verwachtingen waar maakte.Soms wat voorspellend maar zeker de moeite.

ps hoe komt die aan een gemiddelde score van 3,72 als je maar per halfjes kan stemmen ?

Heerlijke grimmige SF met goede balans en subtiele humoristische momenten. Alleen B-film in budget. Petje af dat dit met 4 miljoen geproduceerd is. Acteerprestaties en plot allemaal dik in orde. En zelfs nog best een aantal originele vondsten. Het zal geen oscarwinnaar zijn, maar ik kan hem iedereen met een niet te tere ziel aanraden.

avatar van extremezz
Jynxter schreef:

Idd petje af als ze dit met 4 m euro konden maken, veel beter dan sommige films van 40 mil.

avatar van lala83
Geld heeft niks te maken hoe goed een film is. Hoeveel heeft de shawshank redemption gekost denken jullie?? Haha.

Je moet elke film appart benaderen en beoordelen.

avatar van nadrin
Top film. Schitterend. En dat A of B film who cares

avatar van Diederik58
Verontrustende film die zich afspeelt in de nabije toekomst over technologie die steeds meer de mensheid gaat beheersen. Of het ooit zo ver komt, dat is onzeker. Maar het is één van de scenario's van onze toekomst (zie boek van Yuval Noah Harari, Homo Deus - Een kleine geschiedenis van de toekomst). Koppeling van computers geïntegreerd in een mens is al een feit.
Goed verhaal waar je geboeid naar blijft kijken doordat het spannend blijft. Het eind vond ik toch verrassend.
Goed geacteerd.

avatar van Bud Spencer
Redelijke film die me toch wel boeide tot het eind. De logica en geloofwaardigheid was echter soms ver te zoeken, vooral op het eind.

Deze film verdient lang geen 3,70 als score wat mij betreft.

Hoewel het als low budget B-film allemaal wel meevalt blijft deze 'knightrider in een mensenlichaam' toch een copy van veel andere films. De kill scenes zijn wel lekker gore en aktiescenes zijn te pruimen maar verder is het allemaal toch been there done that....

Veel in het donker geschoten voor het gemak van de special effects

broncode
Een van de betere Aktie scifi films van de laatste jaren, en dat met zo'n klein budget. D'r zijn altijd parallellen te trekken met andere films, maar toch vind ik hem hoogst origineel, met een goed afgerond verhaal. Zou me niet verbazen als dit een deel 2 krijgt.

Vermakelijke film met een flink aantal goede vechtscenes.

Gewoon lekker kijken!

avatar van Drifter
Leuke film die veel ideeën van andere films bijeenbrengt. De nies hadden ze er niet in moeten doen.
Ik ben er nog niet uit wat ik van het einde van de film vind

avatar van umbra
Aaah wat heb ik hier weer van genoten, een vette hitech thriller, love it! Hier krijg ik niet genoeg van en alles zat nog eens top in elkaar. 9/10

avatar van zegmaarmaarten
Best aardige film, maar meer dan 2,5 sterren zit er niet in. Het geringe budget verklaart een hoop.
Zo wordt een computerchip met 16 pootjes er aan (zoiets uit je Commodore 64 uit de jaren 80) "geïmplanteerd". In dit high-tech tijdperk gebeurt dat dat met een gewoon mesje (geen laserstraal of zo), en die chip werd ergens in de nek op de nekwervel gedeponeerd (gewoon er op gelegd). Na de ingreep wordt de huid dicht geniet met een handmatig nietpistool uit de 5 euro-bak van de bouwmarkt, de huid wordt nauwelijks bij elkaar getrokken en er zit een behoorlijke spleet tussen. De zelfrijdende auto is zo gestroomlijnd als die van Fred Flintstone en de wielen zijn voorzien van wieldoppen die gefiguurzaagd lijken te zijn. De ingebouwde chip werkt direct. Na enkele maanden op bed liggen, hervindt de hoofdpersoon direct alle motorische vaardigheden. Kracht in de spieren en de conditie zijn direct alsof hij de afgelopen drie maanden in de sportschool heeft doorgebracht. De hoofdpersoon praat hardop met de chip, dat valt eerst niemand op, later soms wel. De chip in de nek kan alleen de spieren aansturen, maar krijgt kennelijk steeds meer mogelijkheden en kan zien en horen via de hoofdpersoon.
Hier en daar is het desondanks best een aardige film, met wat Matrix-achtige vecht scenes. Maar te ongeloofwaardig om helder te kijken. Gelukkig had ik een bak bier op,

Geen slechte film, de mosterd is duidelijk gehaald bij Robocop en van die zaken, maar dan met fijnere technologie i.p.v. die onhandige robot pakken..
Het verhaal klopt en het KIT stemmetje is vermakelijk.
Al had het allemaal iets gewelddadiger gemogen, hij mist wat actie scenes.
Ook het einde was verrassend, dat zag ik niet direct aankomen.
Op technologisch vlak zaten er wel enkele uitschuivers.
Aan de ene kant super high tech, maar aan de andere kant duurt het super lang eer een shut down kan worden gerealiseerd.
Het duurde bijna langer dan in Space odisee 2001 op het spel af te zetten.
Geen bioscoopvoer, maar doordeweeks moet zeker lukken voor het teveetje

avatar van john mcclane 2
Ja , dit was wel een moddervette actie / SF film .
Beide waren ruimschoots aanwezig met vecht scène ‘s die uiterst strak in beeld werden gebracht .
Wist me te verbazen , en is een van de beste sciencefiction actie films van het jaar .
Vooral ook omdat het verhaal prima is , en dat alles bij elkaar maakt dit tot een fijne film ervaring .
Ruime voldoende .
4* .

avatar van filmkul
Sterke scifi actiefilm. Het verhaal is best leuk bedacht en wordt vakkundig uitgewerkt door Whannell. De opbouw is goed en de vaart zit er goed in. De film kent spannende momenten en de actie ziet er goed uit en is soms best grof. Ook de manier van filmen en bewegen bij de actiescenes is origineel. Verder is de aankleding van de film erg goed. De hele sfeer rondom de film is passend bij het verhaal. Het acteerwerk is eveneens prima. Enige minpunt, als je daar van kunt spreken, is dat je continue aan andere films moet denken, zoals robocop, ex-machina, knightrider en matrix. Maar buiten dat kan dit wel eens een cultklassieker worden. Topper. 4.0/4.5

Best oké.

Al ontbreekt het Whannell toch een beetje aan intrinsiek talent om een geniale film af te leveren heb ik het gevoel. Op papier lijkt alles wel aanwezig te zijn voor een duister scifi/cyberpunk werkje, maar de sfeer komt er nooit helemaal goed uit.

Wat nog het beste werkt is de soundtrack, die is best zwaar en effectief. Visueel is het ook wel oké, al mist het toch wat aan knappe shots. De belichting is fijn, camerawerk ook wel goed, maar echt indrukwekkend wordt het nooit. Daarvoor blijft het allemaal net wat te braaf en te bekend.

Actiescenes vallen ook wat tegen. Marshall-Green acteert ook een beetje lomp wanneer zijn lichaam wordt overgenomen, waardoor de actiescenes er soms nogal belachelijk uitzien. Ik begrijp dat dat een functie heeft, anderzijs oogt het gewoon niet goed. Had makkelijk beter gekund.

En het verhaaltje speelt overal leentjebuur, al deed het mij dan nog het meest denken aan een wat lineairdere en verAmerikaanste versie van Oshii's Ghost in the Shell. Maar ook de link naar Cronenberg, Robocop en nog een paar andere films/regisseurs valt makkelijk te leggen. Waar je zelf het meest bekend mee bent allicht, heel origineel is het gewoon niet.

Alles bij mekaar mist het zowat op elk vlak dat laagje vernis om echt te schitteren, maar het stelt ook nergens écht teleur. Het is gewoon een solide film, duister en gritty genoeg, maar wat te netjes binnen het genre om echt een meesterwerk te zijn.

avatar van jeroentjuhhhhh
Het jaar van de wraak! Met Mandy (2018) , Revenge (2017) en deze Upgrade zijn er toch drie compleet verschillende, high quality wraakfilms uitgekomen dit jaar. Helaas voor Whannell (een regisseur die ik na het, zelfs voor Insidious begrippen, matige deel 3 uit 't Blumhouse pronkstuk niet heel hoog heb zitten) delft hij dan wel het onderspit. Maar er zijn gelukkig genoeg zaken die voor een interessante, over de top en bovendien bloederige jacht zorgen. Geleid door de kreupele Grey.

Whannell heeft er vooral veel lol mee, maar dat neemt op belangrijke momenten wel iets weg van de impact. Met name tijdens de gevechten wil het soms iets te lollig worden. Van de manier van bewegen van Marshall-Green tot aan de luchtige one-liners en gekibbel met z'n pratende chip, het voelt nergens gepast en steekt niet grappig genoeg af tegen de ultra-violence in diezelfde scenes. Toch blijven dit soort gestroomlijnde wraakplotjes met een geromantiseerd begin, bittere tegenslag en zoete wraak wel een formatje waar ik geen genoeg van krijg. Bovendien vrij slick geschoten -al ben ik absoluut geen fan van het camerawerk tijdens de hand-to-hand combat- en een dikke soundtrack.

Oh, en props voor de creatieve openingstitels waarin de tekst wordt vervangen door een voice-over. Ik heb het volgens mij nog niet eerder zo gezien!