The Invisible Man (2020)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Leigh Whannell
met Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen en Aldis Hodge

Cecilia zit gevangen in een relatie met een gewelddadige en controlerende wetenschapper. Op een nacht ontvlucht ze haar vriend en weet ze zich, met behulp van haar zus en vriend, te verstoppen. Wanneer haar ex zich van het leven berooft denkt ze haar leven eindelijk te kunnen verder zetten. Tot haar verstand op de proef wordt gesteld wanneer zich een reeks bizarre gebeurtenissen voordoet en de levens van haar naasten in gevaar zijn.

Best fijn.

Zoals de meeste Whannell films eigenlijk. Zeker geen slecht regisseur, het enige jammere is dat het materiaal waarmee hij steeds aan de slag gaat hem wat lijkt tegen te werken. Ditmaal de oude Universal klassieker die een nieuw likje verf krijgt, maar zo héél veel anders kan je ook niet doen met het gegeven, waardoor het vanaf het begin al net iets te vertrouwd aanvoelt.

Daarom best knap dat Whannell het geregeld spannend weet te krijgen, ook al weet je wat er staat te gebeuren en hoe het gaat gebeuren. Minder is wel dat de film bij momenten aandoet als een 90s TV thriller, met een paar lauwe twists die weinig toevoegen. Daar had best wat in geknipt mogen worden, had de film meteen ook iets korter gemaakt.

Visueel is het aardig, soundtrack is zeker niet verkeerd, best effectief zelfs. Moss vond ik echter niet super, en ook de rest van de acteurs zijn eigenlijk net iets te mager voor deze film. Maar echt storend is het niet. Uiteindelijk is het best leuk voor een keertje, maar het echte geniale ontbreekt toch wel wat mij betreft.

Edit: lees trouwens her en der dat dit een horrorfilm zou zijn, dat is me dan toch compleet ontgaan. Voor dit soort films heeft men toch de "thriller" aanduiding uitgevonden?

einde zwakt hij wat af, maar toch zeker boven gemiddeld goed

avatar van jaxteller
schenkowiets schreef:
Wat een lange zit was dit zeg poeh poeh .
Had hier veel meer van verwacht gezien de reviews,maar enorm saai en daarom totaal niet spannend.
Ja een paar korte scenes waren wel leuk, maar thats it !
Waarom de film ook nog eens 2 uur moet duren mag Joost weten want ik weet t niet.
Het acteerwerk vond ik helemaal niet goed maar zwaar overdreven. Zo van je moet "zo en zo'' kijken en dan doet ze dat mij te overdreven.
1 punt extra voor het mooie plaatje van het huis en de paar minuten leuke scenes

Ik zou jou wel eens willen zien acteren, je hebt het vast helemaal onder de knie. ''. Zo van je moet "zo en zo'' kijken en dan doet ze dat mij te overdreven.'' Laat me niet lachen

avatar van Kondoro0614
“He said that wherever I went, he would find me, walk right up to me, and I wouldn't be able to see him. “

De derde film die ik van regisseur ‘Leigh Whannell’ mag bewonderen en voor de tweede keer weet hij mij uitermate en positief te verassen. Zijn eerste film uit de ‘Insidious’-reeks was niks bijzonders maar daarna weet hij de goeie kant op te gaan en kan ik hopelijk wel zeggen dat wij hier te makken hebben met een waarschijnlijk top-regisseur uit de toekomst, als hij in ieder geval doorgaat zoals hij nu doet.

Ik heb zelf nog nooit de eerste versie van deze films gezien, die uit 1933. Maar ik ben wel van plan deze z.s.m. eens op te zetten, 71 minuten is echt niet lang en aangezien deze remake mij erg heeft verrast heb ik ook wel zin om die eens te checken!

Toch begint de film met wat vraagtekens, de ontsnapping van ‘Cecilia’ was leuk in elkaar gezet en toch wel spannend om te volgen, alles wat daarop volgde werd steeds beter en de film wist mij echt aan te trekken. Ik zat er lekker in en mijn kameraad ook, waar die twee uurtjes eigenlijk niet echt voelbaar waren; ze vlogen namelijk voorbij. ‘Leigh’ weet er een uitzinnig staaltje spanning in te verwerken waardoor de film constant aantrekkelijker werd om te volgen: waar is hij nou??

‘Cecilia’ werd leuk geacteerd en ook erg goed door ‘Elisabeth Moss’. Het acteren tegen iets wat eigenlijk daar niet is, is altijd wel een opgave want veel acteurs en actrices kunnen niet zon expressie op hun gezicht krijgen. Bij ‘Elisabeth’ zagen we de angst uit haar ogen kruipen die we zelf vervolgens goed konden voelen op het scherm. En natuurlijk het punt dat ze eigenlijk zo goed als voor gek wordt verklaard door haar naasten, en ik met mijn kameraad constant nog zeiden “niet doen! Dan ben je de gekkie hier” werd ook tof gedaan. Ook ‘Aldis Hodge’ deed het wel leuk, al zijn dat wel de twee personen die in deze film er echt uit sprongen. Voor de rest komen we nauwelijks echt hoofdpersonen tegen, althans hij is onzichtbaar .

De film kende helaas wel zijn ups en downs. De film kent een paar heerlijke creepyscenes, wanneer ‘Cecilia’ bijvoorbeeld met haar zus uit eten gaat was heerlijk. En daar was ‘Adrian’ ook met zijn pak die vervolgens met een mes de keel van zijn zus doorsnijd en deze vervolgens in de hand van ‘Cecilia’ drukt. Geweldige scene was dat waar wij wel echt van genoten, of het stukje dat ze verf naar beneden gooit en je een onzichtbaar persoon ziet staan op de trap. Heerlijk! Toch zwakt de film op het einde iets af, en kennen we het langzamerhand wel. Gelukkig was dit maar een klein gedeelte van deze film, en dat kwam puur omdat het einde nogal bombastisch was waar ‘Cecilia’ met het pak de keel van ‘Adrian’ doorsnijdt als een soort ‘revanche’.

Hoewel het niet echt horror was, was de film op sommige momenten lekker bloederig. De film kent leuke spanning en is goed opgebouwd, het verhaal is ook erg geinig en vond ik supertof te volgen. Ik heb me dus uitermate vermaakt met deze zit, en een film die voor mij toch vrij ‘nieuw’ aanvoelde.

avatar van desensei
mijn god , wat een zit en maar wachten en net dat je denkt er gaat wat gebeuren word je weer teleurgesteld,
Ik herinner mij nog een serie The Invisible Man een Amerikaanse televisieserie uit 1975 nou dit lijkt wel een kopie , Ik kon mijn vrouw nog zo ver krijgen om nog even vol te houden maar 10 minuten voor het einde was er geen redden meer aan en heb ik de stekker er uitgetrokken, dus ik weet niet hoe het afloopt en ik wil het ook niet weten pffffff.

avatar van knusse stoel
Jammer dat sommigen zo negatief reageren op deze film (Moviemeter reactie) en buiten het verhaal niet eens registreren dat de acteurs hun werk uitstekend vertolken, dat op zich is al 2* waard!
En dan het verhaal, ja, vroeger, wel 45 jaar geleden werd er ook een onzichtbare man ten tonele gevoerd in een serie maar om nu te beweren dat dit een kopie is, dat gaat wel heerlijk ver!
Een prima thriller die kenmerken heeft van een horror maar meer op een goede thriller lijkt nadat je de hele film hebt gezien. Bepaalde scènes hadden we niet verwacht en soms meent de kijker dat het einde nabij is om weer een andere richting in te slaan die hij/zij niet had verwacht.
Volgens ons moeten we niet te veel prijs geven, gewoon gaan kijken en vermoedelijk ga je de film ook positief beoordelen.
Wij tenminste wel, een 8!

avatar van Gustav von swaffelstein.
Niet goed. Teveel onlogische keuzes van de hoofdrolspeelster.

avatar van boemboem27
gewoon een erg goede film.
de gehele film op het puntje vd stoel.
zie dat de meningen erg verdeeld zijn,maar dit is dan ook ieders mening.

avatar van mariobustamente2
Deze film deed me een beetje denken aan the game met michael douglas. Ik heb me van begin tot einde vermaakt. Dit is zeker een film die beter is dan de gemiddelde film die uitkomt.

avatar van zoutzak
Na Upgrade waren de verwachtingen hoog gespannen, te hoog gespannen. The invisible man is niet slecht maar het voorspelbare verhaal wordt nergens bijzonder, helaas.

avatar van leatherhead
Een film die zichzelf limiteert door met een tot in den treuren herhaald en voorspelbaar concept op de proppen te komen. Het lijkt alsof Whannell zich vervolgens aan die voorspelbaarheid probeert te ontworstelen door wat twistjes toe te voegen aan het einde, maar die maken het eigenlijk alleen maar erger. Toch spijtig, want op zich is de regie van Whannell verder niet echt slecht. 2,5*.

avatar van joolstein
Niks opvallends aan?

De film is gewoon zoals zovele andere horror/thrillerfilms uit de Blumhouse-stal. Een beetje spanning (hier geef de titel zelf al het uitsluitsel) en een paar kleine horrormomenten. Op zijn best vakkundig maar nooit heel schokkend. Schrijver/regisseur Leigh Whannell (deed al eerder werk voor Blumhouse met Dead Silence, Insidious en Upgrade)j is gelukkig wel een aardig regisseur. Echter een opzienbarend verhaaltje is dit niet! Zeg maar een combinatie van Hollow Man en Sleeping with the Enemy (1991) En in meer dan één opzicht, ietsepietsie Paranormal Activity. Meer aan het einde zie je webcam-beelden en er zijn genoeg beelden waarin domweg niks gebeurd?

Grootste blikvanger is dan ook dat hier niet de mannelijke titelfiguur centraal staat, maar zijn slachtoffer Cecilia (toegewijd acteerspel van Elizabeth Moss) Maar mannen zijn slecht, vrouwen goed, lichte #metoo-sociaal commentaar maakt van dit geen sterke film. De film voelt dan ook veel meer als het verhaal van "The Invisible Man's Wife" oftewel haar mentale lijden en wat ze heeft doorgemaakt. De onzichtbare man van het plot, is als personage domweg onzichtbaar uitgewerkt. Sommige scènes zijn daarnaast ook nog best voorspelbaar. De film was ook niet heel verschrikkelijk, maar het was ook niet echt geweldig. De film weet bij mij gewoon niet genoeg indruk te maken.

avatar van Glacius
Hoe kom je erbij, mannen zijn slecht en vrouwen zijn goed? Wel een hele simpele conclusie over wat deze film zogenaamd zou willen uitdragen.

Kan ik hier dan ook uit concluderen, alle donkere mannen zijn vriendelijk en behulpzaam, alle blanke mannen zijn leugenaars en stalkers, en nog meer van dat soort nonsens?

avatar van Thomas83
Deze stond hoog op mijn lijstje voor dit jaar. Whannell zijn vorige film Upgrade was fantastisch. Ook ditmaal levert hij weer echt een sterke film af. De opbouw is goed, en ik ben ook wel echt fan van de eigen invulling die hij aan het verhaal geeft. De onzichtbare man is hier een regelrechte narcist die er flink op los manipuleert. Het past allemaal goed in deze tijd van #MeToo etc. De film weet ook best onder je huid te kruipen met het machteloze gevoel dat Cecilia moet voelen. Elisabeth Moss speelt haar met veel toewijding. Blijft echt een heerlijke actrice.

Ook echt gecharmeerd van de muziek (en de stiltes) en het effectieve camerawerk. De special effects zijn best indrukwekkend. Wederom weet Whannell weer ongelofelijk veel voor elkaar te krijgen met een zeer bescheiden budget. Dit is ook gewoon echt een spannende film, met een aantal momenten die best als een schok komen. Die scènes met de verf en in het restaurant met name, maar het was ook best akelig om James flinke klappen te krijgen als je alleen het weerloze slachtoffer ziet.

Een aantal van Adrian zijn streken werken overigens ook wel wat op de lachspieren. Toen Sydney klappen kreeg van Adrian en het net leek alsof Cecilia het deed zat mijn gevoel wel een beetje tussen ongemak en lachen in, en dat gedoe tussen Cecilia en Emily over die e-mail was echt gewoon alleen maar dom. Gelukkig blijven dit soort domme momenten nog redelijk beperkt, en doen ze er eigenlijk ook niet zo enorm veel toe in een film die geen andere pretenties heeft dan te willen vermaken. Het einde beviel me ook behoorlijk. Goede keuze ook om Adrian pas zo laat goed in beeld te brengen. Een royale 3.5*.

avatar van Alathir
Whannell was matig begonnen als regisseur met Insidious 3, waar ik me werkelijk geen snars meer van herinner. Zijn volgende langspeler, Upgrade, was dan weer wel een schot in de roos.
Met deze nieuwste film bewijst Whannell dat hij bij de betere regisseurs hoort van het genre. De film doet erg denken aan Hollow Man maar heeft een andere insteek. De spanningsopbouw is erg goed omdat iets wat je niet kan zien erg creepy is. Eenmaal dat je een monster of stalker ziet in een dergelijke film is het effect van het onbekende eraf en moeten er nieuwe manieren bedacht worden om angst aan te jagen. Helaas zijn die maar al te vaak niet erg inventief en loopt het af op een sisser. Dat had ik bij deze film eigenlijk niet. Bovendien zit er ook wel een mooie eindtwist in (al is die in feite best voorspelbaar).

Deze film vond ik nou echt tegen vallen. Te boring voor een horror film....
Alathir
omdat iets wat je niet kan zien erg creepy is.
Klopt dat kan inderdaad erg creepy zijn maar in dit geval wist zij precies waar hij continu was......
Ik begin even bij het begin.... het begon heel spannend en geheimzinnig, ik vroeg me af wat ze nou steeds aan het doen was. Nou uiteindelijk dus niks en probeerde ze alleen maar te ontsnappen
Ik vond haar manier van acteren ''het script'' heel irritant, de hele tijd vanaf het begin al paranoia en dan aan het eind was ze in 1 keer heel koel.
Ik had ook het idee dat ze van het pak afwist direct vanaf het begin want waarom zou je anders zo doen?
Ik vond het ook maar raar dat de hond achter werd gelaten en dat die later nog steeds bij dat huis was...
Ik vond het stom dat de broer opeens meedeed, waarom zou hij dat doen?

Zo voorspelbaar allemaal, het begon al met die deken.
Het enige wat ik erg onvoorspelbaar vond en waar ik even ondersteboven van was, was het moment toen de zussen met elkaar afgesproken hadden en dat er opeens een mes rondzweef die de keel van haar zus doorsneed Ook de scene met james die inelkaar geslagen werd was even heftig, maar die krabbelde al te snel weer op En als laatste de laatste scene waarbij adrien zijn eigen keel doorsnijd, al hoewel het mij erg lastig lijkt om dat voor elkaar te krijgen helemaal met zo'n mes
Omdat ik niet zo snel onvoldoendes geef, een 6je.

avatar van macrobody
Toffe film. Spanning zit er gelijk in, dan even een rust momentje om daarna de spanning langzaam weer beetje bij beetje op te bouwen. De reden dat hij perse Cicilia wil is een beetje wazig en is blijkbaar niet van belang. Dat was mijn eerste vraag juist: wat doet zij daar? Ze moet iets wel heel goed kunnen want zelfs na 2 uur zat ik nog met die vraag. Ik zal het wel niet mogen zeggen, maar echt aantrekkelijk is Elisabeth Moss niet, maar wie ben ik hoor ik 'ze' alweer hard roepen uit hun politiek correct hoekje.
Hadden ze iets beter gecast dan had ik er wel een ster bovenop gegooid want het was gewoon een goede film met een solide verhaal.

avatar van macrobody
Gustav von swaffelstein. schreef:
Niet goed. Teveel onlogische keuzes van de hoofdrolspeelster.

Zoals?

avatar van filmkul
Redelijk sterke thriller. Het verhaal zit best aardig in elkaar maar kent wel wat plotgaatjes. De uitwerking is erg goed. Direct vanaf het begin zit je als kijker met vraagtekens en pakt de film je bij de strot. De spanning is direct voelbaar en stijgt tot bijna nagelbijtend niveau. Het einde had beter gekund maar is best okay. Het acteerwerk is prima, met name Moss zet een sterke rol neer. De sfeer en soundtrack zijn verder goed met degelijke special effects. Prima film 4.0

Ik vind het meer thriller dan horror, en dat bevalt mij goed.

avatar van Left4Dead
In het begin, er gebeurt eigenlijk niet veel. Maar o wat beklemmend meteen. Moss weet Cecilia meteen als zeer kwetsbaar weer te geven. Daarnaast een heerlijk indringende soundtrack die echt de boel op heerlijke spanning drijft. Mijn god wat een heerlijk begin.

Daarna kom je even in rustig vaarwater, je moet even de tijd nemen met het verhaal om zich te laten vertellen aan je. Whannell heeft duidelijke voor een klassieke regie gekozen, een bewezen formule die werkt. Een mindfuck voor Cecilia die na een leven van torment door haar overleden ex, denkt een nieuw leven te kunnen opbouwen. Moss speelt geweldig een verloren en hopeloze vrouw die geen hulp krijgt op haar noodkreten. Nog steeds gevangen, alleen zonder haar ex........... of.......

De ellende is proefbaar, het script staat als een huis. Het acteerwerk is overtuigend door de cast. De regisseur weet het spannend in beeld te brengen en de soundtrack voel precies aan hoe het te completeren. Moest menigmaal denken aan de film Hollow Man en 100 Feet, en er zijn meer te noemen. Origineel is het dus niet echt, maar hij staat er wel heel erg lekker strak op. De radeloosheid, zo sterk in beeld door regie en Elisabeth Moss. Gweldig, vooral wanneer haar verteld wordt dat ze zwanger is.

lekker puzzelen, dat wordt je aangeboden in deze prent. Dit overgoten met een creepy sausje, suspense op goed niveau.
Het is een fijn stuk thriller/horror/SF geworden, alle facetten zijn goed uitgevoerd. Een zeer genietbare spannende film. Het verhaal pakt je meteen en houd je aandacht er strak bij. Je wilt en zult weten wat hier nu allemaal gebeurt, ook al is het niet verrassend. Ik stelde wel veelvuldig de vraag, wat als dit ooit echt een keer ontwikkeld wordt, ook al is het in eerste instantie ontwikkeld met goede bedoelingen.

Heerlijk goed uitgedacht en uitgewerkte film, 3,5** een 7,5/10.
Eindelijk weer eens echt een mooie verrassing binnen die enorme massa crap, loopt mijn filmhart eindelijk weer eens warm door.

avatar van Bud Spencer
Goede remake, uiteraard zijn nu de special effects veel beter dan in de tijd toen het origineel gemaakt werd.

avatar van Macmanus
Whannell

Weer een slim en leuk filmpje van de man. Hij begon wat lastig met een deel 3 van een franchise. Weinig eer te behalen. Maar zijn laatste twee laten zien dat hij het vak wel verstaat.

Qua reboot is dit de slimste manier. Het verhaal heeft wat urgentie, je spendeert niet veel tijd aan hoe hij invisible is geworden. En gaan met die banaan. Acteerwerk is prima voor een film als deze. Had iets meer verwacht van Moss maar ze speelt ergens ook wel een soortgelijke rol als Handmaids Tale.

Wat ook fijn is aan de regisseur is dat hij voelt dat een film een climax moet hebben. Dus qua geweld en tempo gaat het ook even omhoog daar. Het allereinde is net iets te scooby doo maar prima film. Die wel dat cinematografische/montage extratje mist. Maar voor Amerikaanse begrippen heel behoorlijk.

3,5 sterren.

avatar van huiguh
Lang naar uitgekeken, en dat betekend meestal een teleurstelling...
In dit geval een kleine teleurstelling, want de film is zeker niet slecht.
Elisabeth Moss speelt erg goed,net zoals ze doet in 'the Handmaid's tale'.
De film heeft constant een mysterieuze spanning, hoe zit het nu echt in elkaar, verbeeld ze het?
Sommige scenes zijn erg onlogisch en vreemd, zoals het einde. Dat had stukken beter gekund.

3,5 ster

avatar van james_cameron
Sterk suggestief eerste uur, onheilspellend en beklemmend, daarna wordt het allemaal wat minder. Zodra special effects en aktiescenes hun intrede doen begint de plot te rammelen en nemen de onwaarschijnlijke ontwikkelingen toe. De ontknoping valt uiteindelijk ook nogal tegen. Jammer, want regisseur Leigh Whannell geeft de film een strakke, stijlvolle look mee en weet de spanning aanvankelijk knap op te bouwen, geholpen door een sterke rol van Elisabeth Moss.

Klassiek verhaal in een nieuw modern jasje gestoken en dat pakt prima uit.
Spanning genoeg. Het gegeven dat een onzichtbaar persoon overal en nergens kan toeslaan houdt je als kijker op je hoede voor een onverwacht schrik moment. Maar uiteindelijk vallen die wel mee. Geen enkel moment doet je naar het plafond schieten van schrik. Kleine plotwenteling richting het slot.
CGI ziet er goed uit. Al met al een vermakelijke thriller.

avatar van Luudje10
Een spannende film met een uitstekende acterende Elisabeth Moss. Zij is toch een goede actrice. Je moet wel een beetje fantasie hebben maar de film gaat in een trein voorbij. Je blijft aan het scherm gekluisterd. Zeer zeker een aanrader.

avatar van princesspeach
Ik dacht in het begin Dat het zijn geest was die uit was op wraak. Het pak vond ik wel een goeie alternatief helaas werd de film voor mij op bepaalde momenten langdradig de schok momenten duren op sommige momenten 10 minuten waarbij je je dus snel gaat vervelen en niet geconcentreerd bent. Daarnaast vond ik dit geen horror, de scène in het restaurant vond ik integendeel wel tot en de scène op de trap met het verf.

Verder teveel onlogische dingen wat schiet de broer hiermee op en ze kan zo wegrennen zonder gepakt te worden in de inrichting. Hoe wist de broer dat ze zwanger was ? Etc etc etc

avatar van gi30171
Aanrader, verveelt niet en af en toe toch wel schokmomenten. Liefhebbers van thriller met wat bloed zullen deze zeker apprecieren

avatar van Brabants
The Invisible Man (2020) is een meer dan prima uitgewerkte film die geen moment saai is. Het verhaal is ons allemaal bekend maar toch weet het in deze versie zeker weer te verrassen. Dat vind ik sowieso op zich zeer knap. Echte aanrader.