Hollow Man (2000)

2,75 (1919)
1919 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Sciencefiction
112 minuten / 119 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Elisabeth Shue, Kevin Bacon en Josh Brolin

Sebastian Caine, de ingenieuze leider van een team wetenschappers, wil een middel om onzichtbaar te worden, beslist op zichzelf testen en hij wordt inderdaad onzichtbaar. Dan blijkt het tegenmiddel om hem weer zichtbaar te maken niet te werken en zit hij gevangen in zijn onzichtbare lichaam. Terwijl zijn collega's hard op zoek gaan naar het juiste tegenmiddel, ontdekt Caine de ongekende macht die hij nu heeft. Langzaam maar zeker verandert hij in een monster dat een vijand wordt voor alles en iedereen.

avatar van Fisico
Herziening na 15 jaar ofzo. Film had op zich redelijk wat potentieel, maar gaat jammer genoeg de foute richting uit wat mij betreft. De losgeslagen Caine die erop los moordt, was voor mij zeker niet nodig. Beetje teveel psychopaat. Laat staan dat hij in principe al minstens 3 keer uitgeschakeld moest zijn. Typisch zou ik zeggen, maar zo een afknapper.
Op zich is de idee dat macht de grenzen verlegt best een interessant gespreksonderwerp. Hoe ver zou je zelf gaan als je onzichtbaar bent en je wéét dat je ongestoord je gang kan gaan. Zou je voyeur worden, ga je stelen, ga je overal ongemerkt binnen gaan, enz ...? Het thema macht (en vrijheid) doet me in dat opzicht ook wat denken aan de film Das Experiment waarbij deze macht wordt misbruikt. Het serum maakte individuen agressiever, maar het gedrag van Sebastian gaat duidelijk verder.

Acteerprestaties niet bijzonder en ook de personages zelf vrij beperkt tot niet uitgewerkt. Het subplotje over het leger was bijgevolg ook irrelevant. In Hollow man wordt te veel gefocust op de negztieve aspecten. Ik had echter liever wat meer speelse en minder serieuze voordelen gezien van het onzichtbaar zijn. De zoektocht naar het juiste serum werd vrij kinderlijk uiteen gezet

Visueel nog steeds redelijk goed gedaan. Alleen daarom al niet gebuisd, maar als film zelf te zwak.

avatar van Filmkriebel
Vond hem eigenlijk zo slecht niet. Ooit in de bios gezien destijds: na films als Total Recall en Starship Troopers verwachtte ik hier wel veel van. Verhoevens visie op de onzichtbare man is eigenlijk een beetje een gemiste kans geworden maar echt tegenvallen deed het ook niet. Het is belangrijk om te onderstrepen dat Sebastian Caine aan grootheidswaanzin lijdt vanaf het begin. Wanneer hij zelf onzichtbaar wordt is het de machtswellustige Caine die het overneemt. Zijn woede keert zich vooral tot zijn ex-vriendinnetje, die een andere vriend heeft, iets wat hij niet kan verkroppen. De complexe special effects zien er net als toen, nog steeds verbluffend uit, vooral wanneer Caine "verdwijnt"... echt mooi gedaan en tot op vandaag ongeëvenaard... ik was opnieuw vol bewondering aan het kijken. Alleen jammer dat Hollow Man op het einde toe aanvoelt als een goedkope slasher. Verhoeven heeft het allemaal vrij simplistisch gemaakt en zijn eigen kicks erin verwerkt (seksuele fantasieën, geweld), maar het kon makkelijk nog beter.

Over het volgende was verhoeven fout.

Verhoeven did not actually intend to show the rape, claiming "a woman being raped by an invisible man would look silly and that's the last thing we'd want to do. [...]

In The Entity uit 1981 werd een vrouw ook door iets onzichtbaars verkracht... en het zag er allesbehalve silly uit kan ik je zeggen.

avatar van Shadowed
Mwa.

Nogal een typische film voor Verhoeven, zijn Hollandse neus voor seks mengen met Hollywood spektakel. Al blijft het spektakel nog wel beperkt, het gaat hier meer richting de Sciencefiction. Wat Verhoeven doet is voornamelijk net iets te veel borsten, billen en seks. Het lijkt alsof hij het gewoon niet kan laten.

Eerste Verhoeven die ik zag was Starship Troopers en die vond ik geweldig. Maar wat ik tegenwoordig van mijnheer Verhoeven zie is niet zo heel bijzonder meer. Ik keek best uit op deze Hollow Man, maar uiteindelijk was het best een teleurstelling geworden eigenlijk. Ik verwachtte minder borsten en meer horror.

Acteerwerk is ok. Bacon is nergens heel bijzonder maar heeft wel een paar lollige one-liners. Shue en Brolin lopen er voornamelijk wat bij. Lab is leuk aangekleed, effecten wisselen. De onzichtbare Bacon in zijn pakje ziet er overtuigend uit, maar de CGI valt genadeloos door de mand.

Het is ook best saai eigenlijk, terwijl zo'n idee als dit normaal erg leuk kan zijn. De effecten zijn te onrealistisch, maar zullen in die tijd best revolutionair geweest zijn. Daarbij is de actie niet bepaald opwindend en is de slotfase toch iets waar je honger dan niet echt van stilt.

Ik verwachtte, na het zien van ST, meer bloed en ledematen, vooral in de slotfase waar Bacon geen controle meer heeft over zijn gave. Sowieso wel vreemd dat nadat hij onzichtbaar wordt gelijk een switch in zijn karakter krijgt eigenlijk, terwijl hij daarvoor gewoon altijd een sympathieke kerel was.

Uiteindelijk een filmpje dat dus te saai was ondanks zijn ontelbaar veel mogelijkheden om echt leuk te kunnen zijn. De slotfase had gedurfder moeten zijn, kijkwijzer was toch al 16+, en het middenstuk had wat interessanter kunnen zijn. Qua cameragebruik is er behalve de first-person-view ook niet al te veel te beleven.

Tsja, ik hoop dat Verhoeven nog wel enkele leuke dingen gaat maken of heeft gemaakt en nog gezien moeten worden. Soldaat van Oranje moet bijvoorbeeld nog gezien worden.

avatar van DeVries1970
Ik weet nog dat ik deze in de bios zag en voor het eerst dacht: Heeft die Verhoeven er nog wel zin in?
Die grap over 'superman' voelde bijna als een middelvinger naar de filmstudio maar dat zal wel mijn interpretatie zijn. Verder enorm teleurstellende film.

leuke speciale film

avatar van IH88
“You don't make history by following the rules, you make it by seizing the moment.”

Aardige film van Paul Verhoeven. Het is een tijd geleden dat ik Hollow Man voor het laatst heb gezien, en het grootste minpunt blijft nog steeds staan. Er had veel meer met het intrigerende gegeven van een onzichtbare man gedaan kunnen worden, en het blijft allemaal opvallend braaf en inspiratieloos. Iets wat je toch niet verwacht bij een film van Verhoeven. Visueel ziet het er allemaal wel goed uit en Kevin Bacon heeft duidelijk het grootste plezier als charismatische en arrogante psychopaat. Maar er had zeker meer in gezeten.