Hollow Man (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Sciencefiction
112 minuten / 119 minuten (director's cut)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Elisabeth Shue, Kevin Bacon en Josh Brolin

Sebastian Caine, de ingenieuze leider van een team wetenschappers, wil een middel om onzichtbaar te worden, beslist op zichzelf testen en hij wordt inderdaad onzichtbaar. Dan blijkt het tegenmiddel om hem weer zichtbaar te maken niet te werken en zit hij gevangen in zijn onzichtbare lichaam. Terwijl zijn collega's hard op zoek gaan naar het juiste tegenmiddel, ontdekt Caine de ongekende macht die hij nu heeft. Langzaam maar zeker verandert hij in een monster dat een vijand wordt voor alles en iedereen.

(verwijderd)
Ik heb 'm in de bios gezien, toen was ik ongeveer 13 volgens mij,
in ieder geval vond ik 'm toen leuk, dat zal helaas nu misschien wel anders zijn.

avatar van SnakeDoc
Klinkt als een re-make van The Invisible Man (1933)

Goede effecten, prima geacteerd (beproefde namen), maar het verhaal vond ik behoorlijk flauw.

Iemand kan onzichtbaar worden, wat een mogelijkheden! Maar helaas verandert zijn karakter om een of andere duistere reden ook meteen mee en wordt hij binnen no time een volslagen malloot.
Voor die tijd doet hij nog even wat elke 11-jarige zou doen, borsten ontbloten van al je collega's, etc.
Ik weet niet wat voor soort humor dat is, maar het is niet de mijne.
Tegen het einde nog veel te toevallige en over de top actiemomenten en dat was het dan.

Als de film nog iets metaforisch zou beogen, is dat bij mij niet overgekomen.
Qua uiterlijk dus een mooi verzorgde film, maar qua inhoud zei deze mij niets.

avatar van booyo
Vond de eerste anderhalf uur nog alleraardigst. Wordt prima gespeeld, en de effecten zijn ook verre van slecht. Het gegeven is vermakelijk, ik bedoel wie wil er nou niet een keer onzichtbaar zijn. Maar helaas was het laatste half uur erg slap. Die MacGyver-act van Shue, dat ze ineens uit die vrieskist kon ontsnappen, of Bacon die maar door kon gaan terwijl hij reeds in de fik was gezet, was geëlektrocuteerd en volgens mij had hij ook al lang opgeblazen moeten zijn. Jammer, had een stuk meer in gezeten.

avatar van pieterTk
Leuke film met een goed verhaal. Als het niet zo'n verschikkelijk hollywood einde had gehad, was de film zomaar een ster omhooggegaan. Desalniettemin het kijken waard.

Matige film, simpel script. Film wordt in de tweede helft een soort horror verhaal vol clichés

edje555
Intervieuw gezien van Paul Verhoeven, hij vertelde dat hij meer spijt heeft van Hollowman dan van Showgirls, Hollowman is een tussendoor snackje die Verhoeven heeft gemaakt,

het verhaal is simpel en makkelijk te volgen, special efects zijn wel een lust voor het oog, maar na een dik uurtje begint voor mij gevoel deze film te vervelen, en de film krijgt een wending ( klopjacht)
naar Kevin Bacon, de karakters hebben een bepaalde kleuter gehalte, en knullig hoe ze met die situatie omgaan, de ondergrondse labaratorium word opeens een dolhof, en iedereen is letterlijk en figuurlijk de weg kwijt,
ook de mooie uitstraling van Elisabeth Shue kan deze film helaas niet redden.

Zou toch jammer zijn als Verhoeven dit echt als een prutswerkje zou zien. Goed zou ik het absoluut niet noemen, maar de special effects, het prima acteerwerk (voornamelijk van Bacon, hij is altijd fantastisch als maniak) en de vaart die de film nooit verlaat, zorgen toch voor een erg vermakelijk werkje. Een beetje naakt en bot geweld zal Verhoeven nooit schuwen, het enige jammere is dat deze film toch dat scherpe satirische randje van Robocop en Starship Troopers mist.

Verder is het qua script en achtergronden niet veel anders dan de vele pulpfilms uit de jaren '50, maar dat is tegelijkertijd ook weer iets wat zorgt voor extra aantrekkingskracht bij een film als deze. Het verhaal is absurd en heeft vrij weinig wetenschappelijke onderbouwing, maar speelt wel leuk met de gedachte wat er zou gebeuren als je onzichtbaar zou kunnen worden. Speculatieve fictie, maar dan met een hoop geweld. Zeer fijne pulp.

avatar van james_cameron
Herzien in de director's cut, die zeven minuten langer is. Dit levert echter geen noemenswaardige verschillen op. Met terugwerkende kracht toch wel één van de mindere films die regisseur Paul Verhoeven in de VS maakte. De beperkte setting werkt niet in het voordeel van de film, net zo min als de onduidelijke motivatie van hoofdrolspeler Kevin Bacon. Verder dan het uitleven van een paar verkrachtingsfantasiëen komt hij amper. De film is hier en daar ook wat aan de saaie kant. Al met al heeft Verhoeven zich het materiaal niet echt eigen weten te maken. De special effects zijn nog steeds indrukwekkend en visueel zit alles degelijk in elkaar, maar het blijft een wat anonieme en vlakke SF-thriller.

avatar van Edie
booyo schreef:

Verhoeven had in een interview duidelijk gemaakt waarom alles binnen afspeelt, er had zoveel meer in gezeten maar kon niet vanwege gelijkenissen op andere scripts oid..

avatar van Filmfan_1997
Redelijke verhaal, wel mooie special effects.
Door het goede acteerwerk van kevin bacon geef ik deze film een 3*

avatar van Roger Thornhill
Intrigerend uitgangspunt dat helaas nergens serieus wordt uitgewerkt, interessante acteurs (met Kevin Bacon natuurlijk voorop), briljante FX, vreselijk clichématige tweede helft, daardoor uiteindelijk nogal teleurstellend. Maar o, die transformaties...

avatar van tommykonijn
Hollow Man had heel goed kunnen zijn, maar het bleef helaas allemaal een beetje uit.

Dat Paul Verhoeven een goede regisseur is, is voor mij geen nieuws meer. Met films als Robocop, Basic Instinct en ook Nederlandse titels als Zwartboek en Soldaat van Oranje heeft hij toch een aardige CV weten samen te stellen. Hollow Man is een film met een heel leuk concept, waar je natuurlijk ook veel mee kunt doen. ''Wat zou je doen als je onzichtbaar zou zijn?'' Als je er echter over gaat nadenken om dit concept te plaatsen in een geslaagde thriller wordt het een stukje lastiger. Toen ik in de inhoud las dat Sebastian zou veranderen in 'een monster dat een vijand wordt voor alles en iedereen', had ik daar een iets andere voorstelling bij dan het uiteindelijke resultaat. Uiteraard zijn zijn daden vreselijk, maar verder dan een zielige verkrachter komt het niet. Ik had eerder iemand verwacht die psychisch gestoord zou zijn. En, zoals al voor mij werd gezegd, zou het inderdaad interessanter zijn geweest als Sebastian in het begin een hele vriendelijke kerel zou zijn en dan een twist maakt. Nu bleef zijn karakter, ondanks de moorden, vrijwel hetzelfde.

Het meest opvallende pluspunt vind ik de special effects. Die vielen me niet tegen. Vooral de transformaties zien er indrukwekkend uit. Daarnaast is de cast ook vrij goed. Kevin Bacon is geknipt voor een rol als deze en Elisabeth Shue zet een sympathiek personage neer. Het verloop van de film begint goed, maar kakt halverwege een beetje in. Het einde is wat mij betreft ook iets te langdradig. De scene in de liftschacht is te overdreven en onwaarschijnlijk. Na tig pogingen tot vermoorden, besluit Sebastian dat het toch nog even tijd is voor 'een laatste kus', om vervolgens op een debiele wijze te sterven.

Hollow Man is op zich geen vervelende film en hij valt absoluut uit te kijken. Ik vind het alleen een beetje jammer dat de film erg weinig spanning bied, terwijl die er wel absoluut in had kunnen zitten. Hierdoor is dit toch een beetje een tegenvaller geworden. Verhoeven hoeft zich absoluut niet te schamen voor de film, maar ik vond het geheel toch een beetje weinig om het lijf hebben.

Zeer vermakelijke thriller. Plot is vrij dun en met het basisidee had natuurlijk veel meer gedaan kunnen worden, maar de film is kundig gemaakt en zit bijzonder vlot en 'lekker' in elkaar. Uitstekende special effects ook (en vooral).

avatar van JeroenFR08
Vermakelijk filmpje hoor met een goede bacon. Verhoeven lijkt wel weer altijd iets met seks te moeten doen. Nee dat is gewoon zo. Maar aardig filmpje verder hoor, goede special effect. Stoorde me niet erg aan het einde hoor.

avatar van JeroenFR08

avatar van marlijnzzz
Een redelijk spannende film. Maar erg bijzonder vond ik het niet. het was een beetje voorspelbaar. Voor de rest goede cast.

avatar van panax
best wel leuke film !!!

avatar van RuudC
Toen ik twaalf jaar geleden uit de bioscoop stapte, was ik nog laaiend enthousiast. Toen was Hollow Man nog ongelooflijk spannend en waren de special effects ongekend. Met iedere herziening is er wat van de oude waardering gebleven en tegenwoordig is het een stuk makkelijker om alles in de juiste context te plaatsen. De (Amerikaanse) films van Paul Verhoeven barsten doorgaans van de satire, maar dat is na Showgirls wel verdwenen. Hier en daar zwaait het (digitale) klokkenspel van Kevin Bacon nog wel in beeld, waarmee menig Amerikaans huismoedertje doodsangst aangejaagd is, maar dat is het dan ook wel.

De spanning is er wel echt af inmiddels. Vergelijk het maar met een mop die na de tiende keer niet grappig meer is. Verhoeven zorgt er keurig voor dat juist de mensen die afdwalen van de kudde eraan gaan. Soms op het belachelijke af. Hollow Man heeft z’n momenten en dat is wanneer de onzichtbare man onverwachte dingen doet. De verkrachting is een mooi voorbeeld, al had dat effect beter uitgebuit kunnen worden. Andere momenten, zoals het ontwerpen van een serum zijn dan weer compleet belachelijk. Alsof het een simpel puzzeltje is. Ook het einde is over de top, zonder dat het enig nut heeft. Verhoeven zoekt duidelijk naar middelen om het spectaculair te maken, maar de resultaten werken eerder averechts. Bacon acteert dan wel leuk, maar de rest van de cast is onzichtbaar. Ook Brolin is erg matig, al is hij de enige die zich later in zijn carrière goed herpakt heeft. De effecten zijn nog altijd goed, al ziet het er niet meer zo overweldigend uit als twaalf jaar geleden. Wat onzichtbare mannen betreft, kijk ik in elk geval nog liever naar The Invisible Man uit 1933(!).

avatar van hdehoon
Wat een onzinnige film; en nog slecht geacteerd ook.

avatar van xxERWINxx
Hele gave film! Goed verhaal en mooie actie! Hoe kunnen ze zoiets verzinnen.
Goede rol van Kevin bacon, er zit genoeg actie in.

Er is ook nog een Hollow man deel 2 die is iets minder, maar ook leuk / goed gemaakt!
Ik hou er wel van.

avatar van Mr-Mcmovie
Totaal geen slechte Paul Verhoeven film.

Vooral de special effects houden de film goed op zijn pootjes en is een streling voor het oog om naar te kijken.
Ook Elisabeth Shue, Kevin Bacon en Josh Brolin hebben er allemaal zin in en zijn goed in hun rollen.

De grimmige spannende muziek is passend bij deze prent, maar van tot het midden in de film pakken de clichés de special effects over, dus dan ziet de kijker meer clichés dan de adembenemende mooie effecten, en dat vind ik juist wat jammer was heel de film zo wat aan het denken een 4,0 sterren zeker een vast tot Verhoeven op kwam dagen met de 1 cliché na de andere, is wat jammer, maar dat maakt de film zeker niet slecht !
Ook de bekende brutale gore kills dat in Verhoeven zijn films zitten (o.a. Robocop en Total recall) is hier ook goed aanwezig.
Spanning is erg flink aanwezig en zat de volle 2uurtjes aan het beeld gekluisterd.

Dikke 3,5 sterren, het Kon een 4,0 worden maar ja.
Zeker het kijken waard !

Taai.

Blijkbaar vroeger wel eens gezien, maar geen idee of ik hem toen heb afgekeken. Flarden en scenes kwamen me in ieder geval wel bekend voor. In ieder geval verbaast het me niet dat er niet veel is blijven hangen van deze film, want het is behoorlijk flauw allemaal.

15 jaar later schiet er van de effecten niks meer over. Het ziet er behoorlijk goedkoop uit allemaal. Rest een wat flauw wetenschapsverhaaltje dat ontspoort in een thrillertje dat nooit een horrorfilm durft te zijn.

Verhoeven houdt zich blijkbaar ook wel wat in, want hoewel Bacon serieus van het padje lijkt doet hij maar betrekkelijk weinig met z'n "gave". En het wordt hoe langer hoe flauwer, met het ik moet 6 keer dood vooraleer ik écht sterf einde als pijnlijk dieptepunt.

Mnee, CG is lelijk geworden, acteerwerk is pover, camerawerk en soundtrack stellen ook al niks voor en het einde is zo melig als maar zijn kan. Verhoeven kan leuke films maken, maar het wil er niet altijd uitkomen. En wanneer het fout gaat merk je toch dat hij een zekere basiskwaliteit mist.

avatar van vindorent
Een film die erg sterk begint maar halverwege toch wel iets minder wordt. De motivaties van Bacon zijn karakter zijn soms net iets te slap uitgewerkt, waardoor sommige handelingen niet echt logisch overkomen. Ondanks dit, wist de film wel gewoon lekker de spanning erin te houden, waardoor ik mij uiteindelijk meer dan prima heb vermaakt.

avatar van baspls
De titel van de film komt van een boek van Dan Simmons, maar het verhaal heeft verder niets met dat boek te maken en is eerder geïnspireerd door The Invisible Man (1933).

De film komt langzaam opgang. Het is duidelijk dat het de bedoeling was dat iedereen zich zou vergapen aan de special effects. Die zagen er op zich beter uit dan ik had verwacht, al lijkt het vaak alsof je naar een documentaire over het menselijk lichaam aan het kijken bent. Opmerkelijk was dat toen er presentatie aan de generaals werd gegeven op een projector practical effects voor de verdwijning zijn gebruikt i.p.v de CGI. De onzichtbaarheid is overigens vrij eenvoudig gemaakt, Bacon liep namelijk gewoon in een groen/blauw pak rond. Uiteindelijk wordt de film toch een beetje spannend en vermakelijk. Aan het einde deed de film me haast aan Alien denken. Maar de film duurt wel wat te lang als het aan mij licht.

Hollow Man is toch wel een van Verhoeven's mindere Amerikaanse producties, in ieder geval als je het vergelijkt met meesterwerken als Robocop en Total Recall. Verhoeven moet altijd weer wat met seks doen, naast dat de onzichtbare man aan het moorden slaat maakt hij namelijk ook op een andere manier gebruik van zijn gave. Om de film daarnaast ook nog een donker tintje te geven word er ook nog eens bijzonder lomp omgegaan met proefdieren (gelukkig allemaal nep, de ASPCA heeft zelfs nog een onderzoek ingeschakeld).

De film heeft wel een erg goede soundtrack van Jerry Goldsmith. Verder best redelijk opgenomen (helaas niet widescreen). Al vond ik de set wat te sterriel en overdreven voor een laboratorium, typisch jaren '90, lijkt haast op een ruimteschip.

Al met al vind ik het geen slechte film. Het was wel vermakelijk, al stelt het acteerwerk niet heel veel voor en is de film wat te lang. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Elchapo
Ik vind het nog steeds een fijne wegkijkfilm,met een altijd lekkere Elisabeth sue....4 stars.

avatar van Walter S.
Lennert schreef:

Dat scheelt weer een stukje typen. Al geef ik wel een halve ster minder, goed vermaak, maar geen topper.

avatar van dvdfreak123
Moet zeggen zeer aangenaam verrast door deze van Verhoeven. Verhaal is goed vond ik. Film boeide van begin tot het einde. En word naarmate de film vordert met momenten echt spannend. Bacon is heerlijk als bad guy. De rest van de cast deed het ook goed, maar bacon stak er boven uit. Effecten zagen er ook wel goed uit. Is wel knap hoe ze deze gemaakt hebben.De muziek zit ook zeer goed en drijft de spanning nog omhoog vind ik. Tegen het einde weer wat cliche, maar dit stoorde mij niet. Van mij krijgt hij een verdiende 8/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik was haast vergeten hoe fout deze film is. Paul Verhoeven was ook niet bepaald trots op dit werk. Een verhaal dat op zich niet slecht is, maar dan kan je beter The Invisible Man zien, dan deze Hollow Man. Even is het wel leuk om het effect van de onzichtbare Kevin Bacon te zien. Maar net dat is ook de zwakte van de film. De grote focus ligt op de special effects om die onzichtbare man te laten zien. De personages zijn weinig boeiend. Wat er niet goed aan doet als de voorspelbare aftelrace begint en iedereen één voor één wordt vermoord. Muziek was beter dan ik me kon herinneren. Misschien dat Hollow Man ooit nog een moderne reboot zal krijgen.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, zeer goede film, vooral heel mooi gemaakt zo met dat onzichtbare.
Ook het einde was erg goed en redelijk spannend.
Enige minpunt is dat de film grotendeels afspeelt in het laboratorium zelf, maar deel 2 juist weer meer in de stad.
Al met al 4 sterren!

avatar van Fisico
Herziening na 15 jaar ofzo. Film had op zich redelijk wat potentieel, maar gaat jammer genoeg de foute richting uit wat mij betreft. De losgeslagen Caine die erop los moordt, was voor mij zeker niet nodig. Beetje teveel psychopaat. Laat staan dat hij in principe al minstens 3 keer uitgeschakeld moest zijn. Typisch zou ik zeggen, maar zo een afknapper.
Op zich is de idee dat macht de grenzen verlegt best een interessant gespreksonderwerp. Hoe ver zou je zelf gaan als je onzichtbaar bent en je wéét dat je ongestoord je gang kan gaan. Zou je voyeur worden, ga je stelen, ga je overal ongemerkt binnen gaan, enz ...? Het thema macht (en vrijheid) doet me in dat opzicht ook wat denken aan de film Das Experiment waarbij deze macht wordt misbruikt. Het serum maakte individuen agressiever, maar het gedrag van Sebastian gaat duidelijk verder.

Acteerprestaties niet bijzonder en ook de personages zelf vrij beperkt tot niet uitgewerkt. Het subplotje over het leger was bijgevolg ook irrelevant. In Hollow man wordt te veel gefocust op de negztieve aspecten. Ik had echter liever wat meer speelse en minder serieuze voordelen gezien van het onzichtbaar zijn. De zoektocht naar het juiste serum werd vrij kinderlijk uiteen gezet

Visueel nog steeds redelijk goed gedaan. Alleen daarom al niet gebuisd, maar als film zelf te zwak.

avatar van Filmkriebel
Vond hem eigenlijk zo slecht niet. Ooit in de bios gezien destijds: na films als Total Recall en Starship Troopers verwachtte ik hier wel veel van. Verhoevens visie op de onzichtbare man is eigenlijk een beetje een gemiste kans geworden maar echt tegenvallen deed het ook niet. Het is belangrijk om te onderstrepen dat Sebastian Caine aan grootheidswaanzin lijdt vanaf het begin. Wanneer hij zelf onzichtbaar wordt is het de machtswellustige Caine die het overneemt. Zijn woede keert zich vooral tot zijn ex-vriendinnetje, die een andere vriend heeft, iets wat hij niet kan verkroppen. De complexe special effects zien er net als toen, nog steeds verbluffend uit, vooral wanneer Caine "verdwijnt"... echt mooi gedaan en tot op vandaag ongeëvenaard... ik was opnieuw vol bewondering aan het kijken. Alleen jammer dat Hollow Man op het einde toe aanvoelt als een goedkope slasher. Verhoeven heeft het allemaal vrij simplistisch gemaakt en zijn eigen kicks erin verwerkt (seksuele fantasieën, geweld), maar het kon makkelijk nog beter.

Over het volgende was verhoeven fout.

Verhoeven did not actually intend to show the rape, claiming "a woman being raped by an invisible man would look silly and that's the last thing we'd want to do. [...]

In The Entity uit 1981 werd een vrouw ook door iets onzichtbaars verkracht... en het zag er allesbehalve silly uit kan ik je zeggen.