Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

avatar van Quentin
Gisteravond eindelijk op het grote doek gezien in de CINEMATEKbe, wat een ervaring! Ik vond dit altijd al een redelijk geniale (en profetische) allegorie voor de Bush-Cheney jaren, maar op 35mm werkte dit visionaire werk van Verhoeven verrassend genoeg ook op emotioneel vlak. De karakters zijn natuurlijk (bewust) zo vlak en soapie als het maar kan, maar de wrange relatie tussen Dizzy, Johnny en Carmen kwam een stuk beter tot z'n recht.

Jammer dat Verhoeven daar de ruwe kantjes vanaf heeft gehaald na test screenings. Oorspronkelijk zou Carmen na de dood van Zander met Johnny zoenen, eigenlijk net zoals Esther in Soldaat van Oranje opportunistisch van kant wisselt. Maar dat vonden Amerikanen natuurlijk volstrekt immoreel.

Sowieso genoeg parallellen met Soldaat van Oranje, alleen gaat in deze film werkelijk iedereen naar het Oostfront. Waar de film uit 1977 nog voorzichtig het grijze gebied tussen goed en fout verkende, geloofde Verhoeven daar 20 jaar later duidelijk niet meer in toen hij dit postmodernistisch meesterwerk maakte.

Een wonder dat dit in het Amerikaanse studiosysteem gemaakt kon worden, ik ga naar de volle 5*.

avatar van Basto
Gister op 4k UHD gezien. De film ziet er prachtig uit en klinkt ook geweldig, al zijn sommige ruimteschepen toch wat knullig gedaan na al die jaren (film is alweer 20 jaar oud). Maar dat mag de pret niet drukken, want de film is volledig camp. Heerlijke satire op de Amerikaanse buitenlandse politiek. Inderdaad een wonder dat die met zo’n budget gemaakt kon worden. Het blijft geweldig!

avatar van Fisico
Geweldige film van Verhoeven die qua stramien wat doet denken aan zijn andere prent Total recall. De introductie van de openbare nieuwsflashes is een goede manier om de kijker te prikkelen en te voorzien van informatie. Bij momenten wat druk en chaotisch, maar al bij al geslaagd om op korte tijd achtergrondinformatie te verwerven.

Een film vol actie met toch wel wat gore scènes, mede door de uitstekende CGI. Die bugs hakken er toch wel soms heel stevig op in. Alles wordt uitstekend in beeld gebracht en in alle chaos is alles goed te volgen. Mooie locaties ook in de dorre verlaten woestijnlandschappen. De personages zijn minder uitgewerkt en het acteren is maar zus en zo, maar stoort niet voor het geheel van de film. Mooie meid is die Denise Richards overigens.

De film verwijst met zijn imperalistische visie duidelijk naar het handelen van sommige regimes of landen. Ook de propagandamachine kwam mooi aan bod. En niet onlogisch dat het eigen handelen als moreel goed wordt beschouwd en het eigen kunnen als superieur. Als kijker kun je je er mee identificeren omdat het maar bugs zijn. Vervang ze door andere mensen en je krijgt misschien al een ander idee. Knap van Verhoeven, sowieso.

avatar van Basto
De personages zijn bewust simpel en eendimensionaal neergezet, want het moeten natuurlijk wel de Ken’s en Barbie’s van deze wereld zijn die Amerika zullen redden...

avatar van DeVries1970
Geweldige satire en de special effects (die van de aliens) zijn verrassend goed gebleven voor die tijd anno nu.