Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

Uitstekende film over een aantal schoolvrienden die zich aanmelden bij het leger. Een futuristische sci-fi film met een flink portie lomp en grof geweld (zeker niet geheel zonder humor). De hele samenleving die geschetst wordt komt vooral goed naar voren tijdens de ingelaste reclamespotjes. Vermakelijk van begin tot eind en de special effects waren destijds baanbrekend.

avatar van Gerlof1378
Top film echt een mooi gemaakte sci-fi film met een aardige cast maar vooral het verhaal, satire, actie, cgi en het feit dat het voor mij jeugdsentiment was maakt deze film mooi. Het verhaal over de mens tegen grote alien insecten is een verhaal wat al in 1959 werd geschreven, en verteld het verhaal van Johnny Rico die zich aanmeld bij het leger en dan uiteindelijk op de bug planets komt.
De actie is ook super, zowaar zeer gewelddadig de ledematen vliegen alle kanten op maar daar is Verhoeven erg goed in. De cast bestaand uit o.a. Casper van Dien, Denise Richards, Dina Meyer, (man wat is die vrouw mooi) Jake Busey en badass Michael Ironside doen het erg goed. Ook erg cool om deze film nog steeds met veel plezier te mogen zien en vooral op blu-ray ziet hij er super uit enjoy.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die lekker wegkijkt, prima aktie 's.

avatar van S. Russell
Een extra puntje voor het vergelijken van "De Federatie" met de nazi's.

avatar van woeler82
Ik heb deze film al zeker 3x of 4x gezien, blijft altijd mooi om te kijken.
Aangezien ik liefhebber ben van sciene fiction filmen zal ik deze zeker nog een keer kijken weer
Fantastisch gewoon

avatar van kleintje 2
Het was goed om weer eens zo'n oude actiefilm te kunnen kijken. Ik had geen idee dat ik hem gewoon op Youtube kon downloaden. Dit zal er zeker eentje zijn waar ik naar ga blijven kijken.

avatar van JacoBaco
Hoe erg vernederlands Engels kun je praten zeg!

'Starship Troopers' Q&A | Paul Verhoeven & Casper Van Dien - YouTube

avatar van W.V.
Prachtig s/f spektakel van Verhoeven, voor die tijd technisch een perfecte film. Nog steeds kan deze film mij boeien, vooral de massa gevechtsscene-s zien er gelikt uit. Voor diverse acteurs was dit een prachtig begin van hun cariere, al hebben de meesten daarna hun kansen niet gepakt. Het acteren in e spektakel film hoeft niet van een hoog niveau te zijn, maar het is maar goed dat de veteranen Brown en Ironside mee doen want de rest is maar zozo, met aan kop van Dien en Richardson, die laatste doet niet anders als voor een tandpasta merk reclame maken en na deze film is van Dien verzeild geraakt in allerlei low budget producties. Daarom deze film ook een 3,5 gegeven, waren de hoofdrollen iets beter uit de verf gekomen, dan was mijn waardering zeker hoger geweest.

avatar van Basto
W.V. schreef:

Dat de hoofdrollen door een soort van soapacteurs (met dito) spel is een hele bewuste keuze en kritiek op de Amerikaanse samenleveing die oorlog inderdaad op een soort tampasta manier verkoopt. Het is kenmerkend voor de infantiliteit die dat land zo kenmerkt. De hele film is wat dat betreft een grote satire op de buitenlandse politiek van de USA.

avatar van W.V.
Basto schreef:

En het mooie was dat die amerikanen dat zelf niet in de gaten hadden, ben benieuwd of dat heden ten dage nog zo is.

avatar van danuz
Goddamn bugs wacked us, Johnny.

Blijft leuk, maar het parodiërende karakter van de film werkt maar tot op zekere hoogte. De commercials zijn bijvoorbeeld best grappig. Zo ook de expliciete actiescenes (aan oranje- en groenkleurig bug juice zeker geen tekort!) en sommige campy oneliners. Maar Starship Troopers komt wel bijna om in zijn eigen karikaturale en te lange script - zelfde geld ook voor een film als Aliens.

avatar van JacoBaco
De favoriete film van Takashi Miike.

avatar van Shadowed
Leuke portie actie/sci-fi.

Het is eigenlijk een soort introductievideo met daardoorheen een grote portie lompe, grove en grappige actie scenes waarin de insecten uit elkaar knallen.

Alle scenes zijn vermakelijk en de film kijkt heel leuk weg op andere films. Ik heb hiervan deel 2 gezien en die was veel minder, ik zal het gewoon bij deze film houden. Erg leuk tussendoortje.

Verrassend leuke rollen ook neergezet door met name Casper van Dien en Denise Richards. Deze film mag van mij wel een klassieker worden

Shadowed schreef:
Deze film mag van mij wel een klassieker worden.

De film heeft inmiddels al de status van Cult Classic.

Het definiëren van een cult classic vind ik lastig. Ik denk dat wanneer een film door critici niet goed ontvangen wordt, maar door mensen zoals ons wel en de film heeft na al die jaren nog steeds een trouwe fanbase, dan is het een cult classic.

Waarschijnlijk gaat Dredd (2012) ook een cult classic worden.

avatar van Shadowed
JacoBaco schreef:

De film heeft inmiddels al de status van Cult Classic.

Waarschijnlijk gaat Dredd (2012) ook een cult classic worden.

Dank voor de informatie en opheldering! Ik dacht dat het een normale sci-fi was

avatar van Gerlof1378
Blijft een heerlijke over de top actiefilm, met een aardig verhaal, leuke cast en veel geweld. De film is een cynische blik over het leger, en dat hebben ze goed gedaan. De cast met toen de tijd onbekende acteurs/actrices doen het aardig, alleen kan ik Denise Richards niet uitstaan zij speelt zo nep dat mijn 2 vullingen de tango doen. Het verhaal is simpel maar leuk gedaan, vooral de actie is erg top gedaan de veldslagen met de aliens zijn erg mooi gedaan. Al met al een leuke actiefilm die het elke keer opnieuw bekijken waard is enjoy.

avatar van thoyouknow1980
Leuk ruimte avontuur
Goede verhaal opbouw,mooie beelden,voldoende actie,en van die grote enge insecten.
Kortom voor een avondje sci-fiction vermaak zit je bij Starship Troopers wel goed

avatar van check-raise
Ik had hem jaren geleden al een aantal keer gezien, en toen zou mijn score ook hoger geweest zijn.

Nu net nog eens bezien op DVD, en ja, het blijft toch echt wel fun.
De special effects zien er toch nog altijd goed uit.

Al bij al, blijft op en top vermaak.

Voor een film uit dat tijdperk ziet de cgi er heek goed uit, de gore humor en de enjoyment van de cast ziet er uitstekend uit.

Een goede film over een fascistische wereld overheid dat zich richt op het gevecht met de bugs en hierdoor de eenheid van de mensen samenbrengt om een gezamelijke vijand te verslaan door propaganda op de nationale tv te pleuren. Hier kan je zien dat een koe meer waard is dan anti federation rebellen (de een word gecencored en de ander niet)

Het laat ook een mooi beeld zien over de relatie de de hoofdpersonen hebben en dit in een leger werkt, de een gaat het leger in om een citizen te worden en de ander puur omdat hij van der houd en komt er snel achter dat het niks word omdat ze te ver uit elkaar zijn.

Op de eerste veldslag laat de realiteit van deze broekies zien wat ze te wachten staat en dat niet alles het "eat some bugs" mentaliteit hebben maar vel gestreden moet worden.

Ondanks dat ze zo ver uit elkaar zijn weten ze elkaar te bereiken in vervelende omstandigheden en hierdoor toch de thrill tussen de twee laten vloeien ondanks dat ze allebij van iemand anders beginnen te houden.

Echt een aanraden

KillerPony 3000
Vintage Verhoeven, die onder meer het militair en buitenlands (propaganda)beleid van de VS een schop onder de kloten geeft, netjes verpakt in ogenschijnlijk doelloos popcornvermaak. Mét alweer een hoge dosis horrorgeweld, dat publiek choqueert dat daar niet per sé zit op te wachten. Verhoeven neemt alles en iedereen op zijn typisch eigenwijze maar geniale manier op de hak, misschien zelfs entertainment op zich. Pijnlijk hilarisch zijn ook de steken naar het conformisme van een maatschappij toe en hoe wij als individu geherprogrammeerd worden, maar vooral hoe de Amerikaanse regering het facisme min of meer heeft gepatenteerd komt over, en zet hen toch wel flink met de billen bloot. Tegelijk valt te genieten van een ton actie en onzin, met vooral heel leuk openspattende reuzeninsecten.

Geweldige film! Paul Verhoeven laat weer eens goed zien hoe het moet. Perfect camerawerk (gewoon van statief, geen handheld camera als het niet functioneel is, en áls er handheld wordt gebruikt dan gelukkig niet door die Parkinsoncameraman die tegenwoordig zo in de mode is). Geweldige muziek, prachtige locaties en decors en zéér fraaie ruimteschipmodellen. Cgi die zich ook naar hedendaagse maatstaven nog steeds staande kan houden. Man wat zou ik dit graag in 3d gezien hebben als dat er toen (in '97) al was geweest. Ik heb hem destijds in de bios gezien. Hij werd toen alom afgekraakt. Later nog eens op tv en gruizige video en vandaag dus op digitale TV. Perfecte beeldkwaliteit en scherpte. Hierin laat Verhoeven ook weer de hand van de meester zien. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zwarte humor, de satire en maatschappijkritiek, het gewoon bloot tonen als mensen onder de douche gaan (in tegenstelling tot de preutse amerikaanse moraal) en de bewuste keuze van (zeker destijds) 'foute' acteurs als van Dien en Richards die -net als destijds John Travolta door Tarantino- als een soort cult gekozen zijn. Datzelfde overigens met een andere vergeten acteur als bijv. David Caradine in Kill Bill ) en die door deze regiseurskeuzen (weer) 'op de kaart' gekomen zijn. En ja, bij Travolta heeft dat beter uitgepakt dan bij de andere voornoemden. Al met al is StarshipTroopers een film die zijn cultveren aan het afschudden is en zich langzamerhand een plaatsje aan het veroveren is tussen andere grote (SF) films. Bekijk hem zeker, vergeet de uitmelk vervolgen, en laat weten of je mijn mening deelt.

avatar van jippie2010
Heerlijke film! Bewust overdreven en over the top.
Satire pur sang.
Het geheel had best iets korter gemogen, maar vooruit. *4.0

Beter dan Star Wars. Jammer dat de film een beetje traag en zoetsappig aanvangt.