Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

Ziegler schreef:

Deze link legt gebeurtenissen in een film (die uitkomen) naast een werkelijkheid (die er toevallig op lijkt) en zegt: we predicted the future!
Dat kunnen we met heel veel films doen.

Ga je gang....Maar hoezo toeval? Gewoon goed ingeschat.

Stel ook nergens dat dit de enige film is.

Basto schreef:

Klopt, maar ‘je ziet het pas als je het door hebt’. Dat is bij jou niet het geval. Dan houdt het helaas voor je op. Maar lees gerust de aangehaalde artikelen nog een paar keer door. Wellicht valt het muntje ooit. Al betwijfel ik dat ten zeerste.

Ah, je ziet het pas als het door hebt. Goede argumentatie, Basto.

Ziegler schreef:

Ah, je ziet het pas als het door hebt. Goede argumentatie, Basto.

Is geen argument, maar een vaststelling.

Basto schreef:

Is geen argument, maar een vaststelling.

te geforceerd en stemmingmakerij zonder inhoud. linkjes naar wazige popcorn-websites daarbij gelaten...

Lewis-06 schreef:

The Guardian een wazige popcorn-website noemen.....

Maar goed, heb mijn kruit inmiddels wel verschoten. Als je de overeenkomsten en vele accurate voorspellingen van de techniek en media te ver gezocht vindt, prima.

Het probleem was natuurlijk dat je zo goed als geen kruit had. Dan verschiet je dat natuurlijk al snel.
De grap is dat je weigert na te denken. Dat een film achteraf veel overeenkomsten vertoont met een werkelijkheid, zegt vanzelfsprekend niets over de voorspellende kracht er van.
Bij de droombeelden van Nostradamus of de openbaringen van Johannes kan ik zonder al te veel problemen werkelijkheden vinden die daar op lijken. Jij bent iemand die deze personen dan de kracht van het voorspellen toedicht.
Als je de kolonisatie van de wereld ten tijde van de vroege renaissance naast deze film legt, vind je overeenkomsten. Vroeg of laat.

Echt goede film deze. niet te lang en niet te kort maar precies goed

Ziegler schreef:

Je blijft maar hangen in de modus van de boekhouder. Treed eens buiten de grenzen van de hokjes en pak de definitie van ‘voorspellen’ gewoon wat ruimer.

Bedoelt of niet, de overeenkomsten met wat volgde zijn evident. En dan laat ik alle technische toepassingen en hoe de media verslag doet van de oorlog nog buiten beschouwing.

Je bedoelt dat we 'voorspellen' moeten definiëren als 'vertoont door het toeval gelijkenissen met'. Tsja. Prima, dan definiëren we voorspellen vanaf nu op deze manier, gewoon om Basto te plezieren.

avatar van eRCee
Alleen al vanwege een piepjonge Barney Stinson in Gestapo-jas is deze film de moeite. "Hij is bang!", jawel. Geinige satire over Amerika, de Amerikaanse film en misschien ook wel over Verhoeven zelf. Starship Troopers is daarmee eigenlijk beter te pruimen dan z'n meer serieuze oorlogsfilms.

avatar van Uier
De CGI van deze 23 jaar oude film ziet er vele malen beter uit dan vele films van de laatste 10 jaar. Ongelooflijk dat de vooruitgang hierin zo ontzettend stroperig gaat, dat het soms wel averechts lijkt te werken. Misschien wordt men lui door de eenvoud.

Hou mn hart dan ook vast voor de zoveelste teleurstellende Verhoeven reboot.
Wel meteen zin om het orgineel nog eens te kijken. Geweldige film!