Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Mocht deze film een poging tot een serieuze actie/science-fiction film zijn geweest dan is de film erg slecht: belachelijk geacteerd, overdreven actie, en een erg fout verhaal. Als je de film als komedie bekijkt, hoe de film volgens mij bedoeld is, is de film een prachtige satire op Hitler-Duitsland, met propaganda filmpjes die zo uit die periode hadden kunnen komen. De hoofdpersonen zijn al net zo fout als de gemiddelde Nazi, ze vechten tegen de "slechte" aliens, terwijl nergens in de film duidelijk wordt waarom zij nou de slechten moeten zijn, sterker nog: het lijkt er verdacht veel op dat de oorlog een gevolg is van de uitbreidingsdrift van de mensen.

4 sterren.

avatar van You_bastard
Ik denk dat Paultje hiermee geen serieuze film liet zien maar een beeld van de schijnheilige Amerikaanse fascistische maatschapij.

Ik vond het erg leuk hoe de amerikaanse samenleving belachelijk werd gemaakt..TOP..

ik heb deze enkele jaren geleden gezien en vond hem toen geweldig gewoon, kan me er alleen niet meer zoveel van herineren eigenlijk...ik geloof wel dat ik hem als aktie film heb opgevat en niet als een komedie. toch vond ik hem erg goed. weet je..ik denk dat ik hem binnekort voor de gein nog eens ga huren en dan met andere ogen bekijken, als een komedie en satire op de hitlerbeweging en amerikaanse samenleving, vooral dat stuk waar de amerikaanse samenleving belachelijk word gemaakt spreekt me erg aan ...ik ben benieuwd.

Ik heb deze film ook meer als een actie film opgevat, maar er wordt wel duidelijk spot gedreven met amerikanen, de mens en oorlog, en misschein wel de nazi's. Gewoon heel mooi en grappig in beeld gebracht,en toch ook lekkere spannende actie! 4 sterren.

Ik vind dit persoonlijk een van de beste Amerikaanse Verhoeven films.
Ik vind het verhaaltje dat in de NRC van vandaag staat wel mooi geschreven:
'Zesde Amerikaanse film van Verhoeven is een spectaculair, sardonisch spel met de paradoxen van Amerikaans militair heldendom. Fascistische beeldtaal doorspekt karikaturale sciencefiction over de strijd van gedrilde schoolvrienden, in dienst van het leger van de Wereldfederatie, tegen reusachtige, moordlustige insecten van een andere planeet.'

neo (crew)
gisteren nog een keer gezien en ik vind em nog steeds briljant.ga denk ik nog ff de soundtrack kopen,want die is heel erg goed.

geronimo
Wow, wat een spektakel! Heerlijk zoals de Amerikaanse commercie op de hak wordt genomen net zoals je zag in Robocop.

Blijkbaar uit de top 100 gestemd gisteren, moet hem nog altijd zien. Staat hier te koop in de speelgoedwinkel, en als ik lang genoeg wacht worden die sterk afgeprijsd.

Onderschatte film. En hoewel niet per se top-100 materiaal, een aanrader.

Als je een film met veel diepgang wil zien, deze dus NIET. Als je liever gewoon actie met een beetje leuke science-fiction wil zien, deze wel.
Het acteerwerk trekt echt wel op niets, er zijn een paar domme momenten zoals die propaganda stukjes.
Maar prachtige special effects hoor. De Bugs zijn echt prachtig (vooral die grote, tanker of zoiets). Spijtig dat het zo slecht geacteerd met flauwe humor is. En als je de legertroepen bekijkt zijn ze allemaal perfect.

Maar als je de film zoals Jordy bekijkt denk ik wel dat er wat meer in zit. Nu zie ik het ook.

avatar van Phooze
Ik vindt het zelf een soort van klassieker (jaren 90) sci-fi film voor mij. Past perfect in m'n dvd kast en komt er soms nog wel een keer uit. Net zoals jordy zei, moet je de film dus niet al te serieus nemen. Maar dat lijkt me toch wel erg duidelijk.

Deze film heeft tussen alle schietpartijen door juist wel diepgang. En is meer dan ooit actueel sinds 11 sep. 01.
Als je de grap van die propagandastukjes en de acteerstijl mist, dan moet je bij jezelf te rade gaan.

Ja, ik mis de grap wel niet. Ik zeg gewoon dat ik er niet bepaald plat lag van het lachen.

En diepgang heb ik toch niet echt gemerkt. Alleen het verhaal van een soldaat die het maakt bij het leger. En een flauwe lovestory met de perfecte meisjes.

Weet je wat ik stom vond :de zweepslagen, te overdreven. Als ik dat was geweest had ik een electrische schok laten geven door die banden die hem vasthielden.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
dat is het nou juist: de hele film is overdreven... aan de oppervlakte een oorlogs/liefdes verhaaltje maar daar onder VEEL meer

Obi,
De grap is in dit geval ook niet om te lachen.
De film bevat een allegorie voor de Amerikaanse samenleving zoals die zich dreigt te ontwikkelen, met sterke knipogen naar het fascisme dat in die ontwikkelingen zichtbaar is. Mooie mensen winnen, als hun ruimteschip ontploft hebben ze een kutschrammetje, nooit voor jezelf denken, maar altijd voor je 'country', twijfel niet aan een order, de vijand (bugs) is per definitie slecht, geen tijd voor nuancering, uiteindelijk blijkt het grootste gevaar een 'brain bug', met andere woorden: intelligentie is de grootste vijand van deze samenleving.
Dat zijn zo even de eerste stapjes in de diepgang van deze film.
vergis je niet: diepgang heeft niets te maken met plot, wel met de fucntie van de vertelling.
De journaal-stukjes (wanna know more?) zijn een regelrechte kritiek op de rol van de media, die hun rol van publiek informatiesysteem hebben verzuimd om in hapklare brokken overgesimplificeerde propaganda van haar bespelers ten tonele te voeren. Dat is in NL ook actueel overigens.
Dat iemand van jouw leeftijd dit niet ziet, is in zekere zin een teken aan de wand.
Opvallend was dat veel Amerikanen de film niet begrepen en dachten dat het zuiver een SFX film was. Een maatschappijkritischere en actuelere film is de laatste jaren in de VS vrijwel niet gemaakt, denk ik.

Misschien nog eens een stuk kijken met een aantal van dit soort opmerkingen in je achterhoofd. Dit soort films is belangrijker dan over het algemeen wordt gedacht.

tja, ik zie er idd. wel meer in. Maar het gebeurt wel meer dat ik de achtergrond van een film niet doorheb.
Zal mijn stem even corrigeren naar 4.5

P.S. Cor bedankt om de tijd even te nemen om het uit te leggen. En mooi uitgelegd

Van mij hoef je je stem niet per se te corrigeren, iedereen zijn mening, ik wilde slechts aangeven wat ik dacht dat het was dat je miste.

Ja, maar met de achtergrond wordt de film iets mooier.

Da's mooi!

ik ben het helemaal met cor eens nu ik de film nog een keer heb gezien. 4 sterren.

Ik vond deze hele film al een belevenis opzich. Je wordt echt meegesleept en het acteren is ook geweldig ! Een lekkere film voor op de zaterdagavond ! I LOVED IT !

avatar van Ramon K
Een heerlijk grof en ironisch sf-spektakel. De B-acteurs zijn perfect gecast en de film flitst voorbij....heerlijke pulp van Verhoeven. 4 sterren

avatar van Yak
Yak
Ik denk dat ik de ironie van deze film gewoon niet vat. Bij zo'n beetje alles wat er gebeurde dacht ik 'what's the point?'

Een film als 'Braindead', die ook helemaal over de top is, nam ik minder serieus dan 'Starship Troopers'. 'Braindead' vond ik op zijn beurt wél erg leuk

Als je het niet snapt lees dan de uitleg van cornelis op p.1 van de berichten van de film. (als je hem al niet gelezen hebt)
Na de uitleg zag ik toch wat meer in de film.

Normaal haat ik dergelijke films, maar deze is zodanig overdreven en over the top, dat ik 'm eigenlijk ZALIG banaal vind.
Verstand op nul en kijken maar !
En Denise Richards doet mee !!

**** 4 op 5 ****

Tony

whoooooaaaaaaa
waar kan ik me aansluiten/lid worden van de fanclub of beter zelfs een pagina waar ik kan stemmen op een deel 2!!!!!

PRACHT FILM
buitenaardse fx, sublieme knipogen naar een maatchapij die nog nooit van kritiek heeft gehoord en als die dan zo voorgekauwd krijgen nog niet bij zich zelf te rade gaan.
waar blijft deel 2

maar al met al blijft het ook nog eens een film die gewoon lekker weg kijkt op die zondag middag als het regent.

avatar van Rascal
Zoveel onzinnigheid dat het hartstikke leuk is om naar te kijken. Topamusent en spectaculair.

Je kan je natuurlijk altijd afvragen of de achterliggende motieven die sommigen er hier in zien, ook daadwerkelijk zo door Verhoeven bedoeld zijn...

En aangezien de overgrote meerderheid dat er niet in ziet, is dat al dan niet bedoelde concept wel goed uitgewerkt.

avatar van NERD
De achterliggende motieven (zoals vooral cornelis heeft uitgelegd) zijn meerdere malen door Verhoeven bevestigd in interviews