Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

Yep, die motieven had hij al duidelijk gemaakt voor de film uit was.

Herald
Ik heb vorig jaar pas Saving Private Ryan gezien, en nu merk ik nog meer de gelijkenissen met WOII. De schepen waarin de infanterie wordt vervoerd en het constante 'medic' geroep. Ook het vergissen in de verdediging van de bugs tijdens de eerste aanval op Klendathu heeft overeenkomsten met Omahabeach waar ze niet hadden verwacht dat er mortieren waren.

Afgezien daarvan een leuke film met overdreven geweld en rondvliegende ledematen. Wie geeft er dan nog om dialogen? Jammer dat er nooit een vervolg op is gekomen.

Heel erg vermakelijke SF film van Verhoeven. Het verhaaltje slaat nergens op (hoe verzinnen ze het ) het acteerwerk is ook niet al te best, maar dat maakt voor de vermakelijkheid van de film niets uit. Mooie gevechten met de insecten (let maar niet op de inscecten zelf, want wat zijn die slecht! ) en leuke terug komende 'tv spotjes'. Geen geweldige film, maar gewoon heel erg vermakelijk. Verveelt geen moment. 3,5*

Herald
hoezo zijn de insecten slecht?

Slecht gemaakt bedoel ik. Maar misschien ben ik het wel beter gewend! (Jurassic Park bijv.)

Herald
Frappant was toen ik keek bedacht ik me dat de insecten juist erg goed waren. Er is weleens slechter van CGI gebruik gemaakt. Maar ach, tegenwoordig wordt bij elke film gezegd dat de CGI zuigt, en bij oudere films dat de stopmotion en/of animatronics nep zijn.

Jordy (admin)
ik verbaasde me gisteren (zag weer wat stukken) ook over de prima sfx (terwijl de film toch al 5 jaar oud is inmiddels). Een scene waarin dat vrouwtje aan een poot van zo'n bug komt te hangen vond ik beter geanimeerd dan soortgelijke scenes in LOTR en Harry Potter

Ik zag dat je je oordeel gisteren gewijzigd hebt. + of - ?

Jordy (admin)
half puntje erbij... (3.5 -> 4)

Herald

en nog een probleem van films waarin CGI wordt gebruikt is dat men denkt dat alles CGI is. Ik weet niet welke scene je precies bedoeld, maar het zou best kunnen zijn dat dat juist animatronic was.

Jordy (admin)
ik doel op een scene waarin ze door een poot van een insekt doorboord wordt, je ziet haar dan computer-geanimeerd aan die poot bengelen. In LOTR en Potter zitten soortgelijke scenes (beiden met een trol) waar duidelijk is dat het CGI is dan hier. 't is maar een voorbeeldje, ik vond over het algemeen de effects van de stukken die ik gisteren weer zag erg goed

ik vond de bugs dus echt wel goed gedaan, probleem bij cgi is dat het bijna nooit organisch lijkt en dat wordt hier wel aardig benaderd. Ik bedoel kijk dan naar lost in space of men in black 2 dat was pas prut. Daarnaast was de film gewoon bruut en niet van dat softie gedoe. Jammer dat ie Crusade nooit heeft kunnen maken

gimli f
Ook deze film even geleend vorige week. Nu ben ik geen liefhebber van sf, dus wist ik niet gelijk raad met deze film.
Door een vriend werd ik gewaarschuwd: deze film zou een parodie zijn op de Amerikaanse manier van oorlog voeren en dominantie... naar een andere planeet gaan en daasr het kwaad uitroeien (lijkt dus op Irak en b.v. op Afghanistan...).
Hoe dan ook, ik heb me niet echt vermaakt. Afgezien van twee knappe deernes zat er weinig hoopvols in de film. Het verhaal was gewoon simplistisch! Nu moet ik dat dan waarschijnlijk, zoals die vriend vertelde, in het licht zien van de parodie, maar toch...
Vier vrienden, die allemaal hetzelfde legertje inwillen (de Federatie), die elkaar later allemaal tegenkomen, die allemaal DE helden worden....
pfff, zelfs voor parodie is dit te veel simpele klucht!

Dus slechts 3 sterren...

avatar van Redlop
Als maatschappij-kritische film met ironisch bedoelde personages schiet deze film zijn doel voorbij want uiteindelijk leunt de film teveel op het uiteenspatten van akelige beesten of doorboorde lichamen.
Bij Verhoeven heb ik vaak het idee dat hij een maatschappijkritische onderlaag gebruikt om een hoop sex en sensatie te kunnen verantwoorden.

Ik vond Robocop (zelfde soort parodie) beter.

Misschien dat zijn films dan ook niet alleen maatschappij-kritisch zijn, maar ook daadwerkelijk over sex en sensatie gaan?

avatar van SilverGun
Opvallend dat films met wat maatschappij-kritiek hier altijd zo hoog worden gewaardeerd. Een aantal parodieën op WOII propaganda en het typische Verhoeven-sfeertje maken het een hele vermakelijke film. Ook de zeer vakkundig gemaakte speciale effecten dragen daar aan bij. Maar ik vind het een beetje kort door de bocht om voor alle vreselijk foute scènes het excuus te gebruiken dat het allemaal zo bedoeld is, en het als meesterwerk te bestempelen.
3 sterren.

avatar van Wolverine
De beste persiflage film over de Amerikanen gemaakt ooit, en dan ook nog gemaakt door Paultje Verhoeven. Zie de bugs even als Sadam Hussein, Al Queda en je kan hem vandaag de dag perfect plaatsen.

avatar van NERD
Inderdaad, als je het zo bekijkt blijft de film altijd actueel. Aangezien de USA er altijd wel voor zorgt dat ze "bugs" hebben om mee in conflict te liggen (vietnam, korea, iraq, afghanistan, rusland, enkele afrikaanse landen).

pfff... vergezochte theorie zeg.... zwaar...

avatar van Wolverine
Bij deze film denk ik dat inderdaad Agony, ik ga me nu geheel op de diepgang van De Boezemvriend richten

Jordy (admin)
nou ja, nu suggereer je dat elke verdenking van diepgang in ST flauwekul is...

avatar van BoordAppel
Agony schreef:

pfff... vergezochte theorie zeg.... zwaar...

T ligt dr wel zo dik bovenop dat deze film meer is dan een alieninsectensplatterfeestje.

tovenaar
Krijg nu echt zin om Starship Troopers nog eens te kijken

Alleen jammer dat de film in zijn eigen valkuil valt, en zijn parodierend karakter halverwege al verliest.

Jordy schreef:

nou ja, nu suggereer je dat elke verdenking van diepgang in ST flauwekul is...

Dat was niet de bedoeling maar meer een reaktie van dat ik juist bij Starship Troopers het idee heb dat er wel degelijk het hele amerikaanse apparaat te kijk wordt gezet zonder dat zij zich daar van bewust te zijn.
Ach ja en gekscherend noem ik de Boezemvriend over het te kijk zetten onze franse vriend Napoleon. Cynisch bedoeld.

Queto Yurlunyur schreef:

Ben het deels met je eens, behalve het einde van de film. het vangen van de Brainbug met de daaraan verbonden conclusie 'It is afraid' en het daaropvolgende gejuich zijn toch van essentieel belang. lijkt me.

Queto Yurlunyur schreef:

Oneens. Goed, ik ga hier niet verkondigen dat ST een groots meesterwerk is, maar Verhoevens bedoelingen om de Amerikaanse maatschappij een spiegel voor te houden werden juist naar het einde toe steeds zichtbaarder.
De verwantschappen met de huidige situatie in de wereld zijn inderdaad frappant.

avatar van Phooze
Gisteren nog maar eens gekeken. Het was me eerst nog niet opgevallen dat de VS "zomaar" de bug planets bezet hielden. Dat word door een journalist heel cynisch gezegd. Het is me nu dus wel heel duidelijk dat de film laat zien hoe belachelijk de VS met zijn "tegenstanders" omgaat. Als ze de bugs in eerste instantie met rust hadden gelaten, was die hele bug-oorlog nooit gevoerd.

Ik vind t bovenstaande verhaaltje niet erg mooi trouwens.

GerwinF
EmDee schreef:

Ik vind t bovenstaande verhaaltje niet erg mooi trouwens.

Pas het gerust aan zou ik zeggen