Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

Ik vind dit persoonlijk een van de beste Amerikaanse Verhoeven films.
Ik vind het verhaaltje dat in de NRC van vandaag staat wel mooi geschreven:
'Zesde Amerikaanse film van Verhoeven is een spectaculair, sardonisch spel met de paradoxen van Amerikaans militair heldendom. Fascistische beeldtaal doorspekt karikaturale sciencefiction over de strijd van gedrilde schoolvrienden, in dienst van het leger van de Wereldfederatie, tegen reusachtige, moordlustige insecten van een andere planeet.'

avatar van speedy23
De cast bevat de nodige veteranen uit tienerseries als Melrose Place en Beverly Hills 90210 (ik neem aan dat hun karakturisering als wrange grap bedoeld was door regisseur Paul Verhoeven). Dit neemt niet weg dat Verhoevens ironie en cynisme door sommigen fout zijn uitgelegd als een ultrarechts standpunt (heb je snel in de VS). De geweldscènes zijn onthutsend gewelddadig, waarbij menselijke ledematen links en rechts over het scherm vliegen. Luidruchtige, maar onvoorstelbaar onderhoudende onzin, een verdraaide space opera, een mengsel van WO II-veldslagen, fascistische propaganda, westerns, Zulu en Full Metal Jacket, overgoten met gruwelijke dialogen. Verre van volmaakt, maar enorm vermakelijk...
(Was trouwens mijn eerste DVD).

Schattig, koddig en cute. Leuk filmpje dat entertained en een mooi schouderklopje richting America stuurt. Vooral het 'commercial' idee kreeg me aan het lachen, maar reeds eerder gezien in Robocop.

Maar de diepgang die de film hier toebedeeld krijgt is er toch een beetje over. Ja, dit is schertsend bedoeld, maar om dit nu met Irak ed te vergelijken. Als je maar hard genoeg staart, zie je altijd wel iets.

heb hem nog een keer gekeken (zonder audio commentaar).

die kritiek ligt er idd. wel erg duidelijk boven op. (weet niet wat ik vorige keer gemist heb)[lekkermakkelijk] zal wel erg lang geleden zijn.[/lekkermakkelijk]
ik vind 't af en toe wel erg over de top gebracht. dit zal wel zo bedoeld zijn, maar samen met het acteerwerk (dat eigenlijk van iedereen beschamend slecht is), is dat storend.

de decors zijn wisselend van erg mooi tot onthutsend zwak (die keer op de planeet waar Rico gewond raakt ).

verder dus erg vermakelijk. 3,5 sterren blijven staan.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Onder de categorie films die ik al een tijd in bezit heb, maar nog nooit heb gezien was Starship vandaag aan de beurt. Het begin was naar mijn mening nogal moeilijk door te komen, de introductie was alles behalve echt boeiend en sommige scenes liepen na mijn menig soms tegen het belachelijke aan. Ook het magere acteerwerk hielp niet echt mee.

Toen vervolgens de actie kwam, werd de film nog best geestig. Geinige knipogen en leuke satire en duidelijk een film die je niet al te serieus moet nemen. De film werkte voor mij dan ook het beste door gewoon verstand op nul te zetten, want veel meer dan een gezellig potje satire en actie zag ik er niet in. Bijrollen van Clancy en Busey en de promotie- beelden tussendoor waren overigens erg geestig.

3 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ondanks dat deze film al wel tig keer op TV is geweest had ik hem nog nooit gezien tot gisteren dan. En ik moet zeggen, Starship Troopers is best een meevaller. Geen echte topper maar zeker een film die zo zijn momenten heeft. Het amerikaanse systeem van "Hi. We come in peace, shoot to kill" wordt op een goede satirische manier op de hak genomen. Itt Achilles vond ik juist die stukjes propaganda erg grappig. Verder geeft Verhoeven de film toch wel een eigen sfeer en look mee, wat hier zeker een pluspunt is.
Daar staat dan wel tegenover dat de acteerprestaties af en toe maar net door de beugel konden. Bovendien vond ik de actie met de bugs op een bepaald moment wel erg eentonig worden. Minder dan Total Recall en Robocop. 3* lijkt me een mooie score voor Verhoeven en zijn Starship Troopers.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Queto Yurlunyur schreef:
Alleen jammer dat de film in zijn eigen valkuil valt, en zijn parodierend karakter halverwege al verliest.

Helemaal mee eens. Beetje een compromis. Gun de studio genoeg commerciele actie en Verhoeven mag zijn parodie er ook hier en daar instoppen. Op het einde keert het allemaal weer wat terug. Maar nogal jammer van de (ook nog veel te lange) tweede helft.

De journaalstukjes waren het leukst. De casting (mensen die zo veel mogelijk op Ken en Barbie lijken) perfect. Maar toch viel het geheel me uiteindelijk tegen.

avatar van Lord Flashheart
Lekkere actiefilm, blijft leuk om naar te kijken. De dubbele bodem zal me een rotzorg zijn. Gewoon insecten afknallen; dat is waar het over gaat. 3.5* waard.

avatar van BoordAppel
Het is bijna eng hoe profetisch deze film is gebleken. In sommige scene's kon je het woord arachnids door terrorists vervangen en het had een aantal jaar geleden zo uitgezonden kunnen worden. Ook de onbewuste verwijzing naar Guantanamo is erg wrang en grappig tegelijk.

Alleen daarom verdient deze film van mij een hoger cijfer. Daarnaast is het ook nog eens een erg aangename, erg lompe, erg bloederige actiefilm.

Viel me nu trouwens pas op dat de ant lions in Half-Life wel heel erg op de arachnids lijken.

avatar van otherfool
Redelijke science-fictionfilm, lekker pittig, maar komt (ondanks dat velen hier heel veel in zien) bij mij niet voorbij de popcornvermaakhoek. Het tweede, low-budget, deel is overigens ook wel aan te raden.

2,5*.

Sinds tijden weer eens gezien (dvd lag voor een prikkie bij de Boudisque). Heb opnieuw erg moeten lachen om die tig propaganda stukjes, die vandaag de dag (en ik denk zo goed als altijd) nog steeds actueel zijn. Buiten dat stelt het verhaal niet zo heel veel voor, helaas, maar wat dondert het ook. Dit gaat vele malen verder dan tig no-brains actiefilms, die er jaarlijks gemaakt worden...

avatar van HarmJanStegenga
Het is lang geleden dat ik zoveel fouten heb kunnen ontdekken dan in Starship ''rondvliegende ledematen'' Troopers! Slechte acteerprestaties, matige special effects en het verhaal + script is een grote gatenkaas. Het enige pluspuntje was die lange knul met het stekelige blonde haar en zijn grote tanden. Daar heb ik nog een paar keer om kunnen lachen, maar voor de rest vond ik dit toch echt een prutswerk van Paul Verhoeven....

De laatste scene van de film waarbij die geleerde de gedachten leest van de Bug en dan zegt "hij is bang". Dat sloeg echt nergens op. Voor de rest was het wel een aardige super overdreven actie film met regelmatig zeer grove beelden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verhoeven's SF die dusdanig over de top gaat dat het zichzelf beentje licht. Enigszins onderhoudend maar de maatschappijkritische verwijzingen zijn eerder makkelijk en goedkoop dan stof tot nadenken. Redelijk.

avatar van maxcomthrilla
Starship Troopers is net zoals vele andere oorlogsfilms zo `n film waarin je heel veel achter kunt gaan zoeken wat betreft anti - oorlog propaganda middelen.

Toegegeven, de actie zag er bij vlagen wel leuk uit. De insecten waren in een hoge mate van diversiteit aanwezig en vielen soms vanuit verschillende hoeken aan. Vond de parodie op zich wel geslaagd, vooral omdat de soldaten eens een keer tegen ' andere vijanden vochten '.

Maar al die drama segmenten hadden integraal geschrapt mogen worden. Werd bijkans nogal moe toen die vrouw overleed en zij in beeld begraven werd. Zal iemand wel weer tegenwerpen dat men hier de Amerikanen mee op de hak nam, maar had dit liever geschrapt zien worden, aangezien de onderlinge dialogen er ook geen twijfel over lieten bestaan dat de Amerikanen op een domme manier oorlog voerden en niet op een peloton mensen meer of minder keken. Ik heb mij niet verveeld. 3*

avatar van Goldenskull
Zelden een film gezien die zoveel ergernissen opriep als Starship Troopers (kut acteurs, sentimeel gedoe, vreselijke clichés etc). Toch kon ik de film uitzitten, met af en toe een glimlach zelfs. Soms misschien onbedoeld grappig, soms bedoeld, bijvoorbeeld die scene waarin een lijk met kist en al de ruimte in wordt gestuurd Die commercials waren ook wel leuk trouwens.
Voorspelbaar en clichérijk, je moet er maar van houden.. ik dus niet. Dat stukje in trainingskamp was wel een hele slechte rip-off van Full Metal Jacket. 1.5*

avatar van maerk
Erg lekkere Sci-Fi actie van Paul Verhoeven.

Het verhaaltje en het acteerwerk zijn eigenlijk niet zo bijzonder. Maar in Starship Troopers geef je daar ook geen hol om, het is gewoon heerlijk vermaak. Paul Verhoeven regisseert weer eens heel goed en weet opnieuw een prachtige toekomstwereld te scheppen. Humor en hard geweld zit er allemaal in en staan garant voor een avondje vermaak.

avatar van Vinokourov
Na het Showgirls-debacle in 1995 kwam Paul Verhoeven twee jaar later met een nieuwe film, die als maatschappij-kritisch gezien moest worden: de spectaculaire science-fictionfilm Starship Troopers. Waar Showgirls opzichtig faalde als satire, wist Verhoeven bij Starship Troopers wel de juiste snaar te raken.

Starship Troopers gaat over een futuristische wereldmaatschappij, waarbij voor enige diepgang maar weinig ruimte is. Dit blijkt al gauw uit het eerste deel van de film, waarbij de kijker geïntroduceerd wordt met twee oppervlakkige scholieren (Van Diem en de hotte Denise Richards) die bijna klaar zijn met hun middelbare opleiding en zo hun kleine liefdesprobleempjes kennen. Het meest kenmerkend van het eerste deel van Starship Troopers is het soaperige triviale plot, opgevuld door simpele dialogen met amusante oneliners.

Gedurende de film verandert het karakter van een 90210-kloon echter steeds meer in een ordinaire SF-actie-film met als doel het uitschakelen van arachnides (een stel uit de kluiten gewassen insektensoorten) uit te schakelen. Hoe het zover heeft kunnen komen, wordt nooit helder, wel is het duidelijk dat ze vervelend zijn. Hun habitat is ergens ver weg in het melkstelsel, maar ze weten wel Buenos Aires, de woonplaats van de twee hoofdpersonen, met een meteoriet-bombardement met de grond gelijk te maken. Iedereen wordt door korte propaganda-bytes opgeroepen om hun deel te doen in het uitroeien van deze bedreiging vanuit de ruimte. Zelfs de allerjongsten worden aangespoord om insecten dood te stampen.

Gemakkelijk gaat het hele vechtgebeuren overigens niet. Verschillende bijfiguren leggen het loodje en de insecten snijden kwistig in de lichamen, waarbij diverse bebloede ledematen door het beeld heen vliegen . Voor dit soort extreem geweld kun je natuurlijk wel terecht bij Paul Verhoeven, die wederom zijn eigen stempel wist te drukken op deze film. In de lijn van het kazige plot komen Johnny en Carmen tijdens hun missie elkaar uiteraard toevallig een paar keer tegen in de meest penibele situaties. Vooral de opbouw naar de climax en het einde van de film is onthutsend simpel, maar stiekem ook ontzettend grappig.

Met Starship Troopers levert Paul Verhoeven een boeiende kijk op een futuristische maatschappij, die als doorgeslagen militaristisch bestempeld kan worden. De film is gelardeerd met propaganda-news-flashes en uitspraken als "The only good bug is a dead bug" worden klakkeloos geaccepteerd en overgenomen. Opvallend zijn de parallellen die met het vroegere buitenlandse beleid van de Verenigde Staten getrokken kunnen worden. Voor grijstinten bestaat namelijk geen ruimte. Met Zwartboek zou Verhoeven opnieuw dit thema behandelen: wat is nu eigenlijk 'goed' en wat 'slecht'? Deze ondertoon zorgt ervoor dat Starship Troopers zo geweldig is. Je ziet inderdaad fantastisch geschoten actie-pulp met op en top sfx maar daaronder zitten allemaal verwijzingen naar een samenleving, die schijnbaar toch niet zo perfect lijkt te zijn.

avatar van Arnie
Allemachtig, ik dacht ik kijk even een simpel b-filmpje, had geen idee van titel en regisseur, en blijkt hij van onze grootste pretentie-mislukkeling Verhoeven te zijn! En wat een score!
Blijkt dat ik er toch maar een berichtje over moet schrijven. Ik hou het kort: verschrikkelijk, werkelijk ontzettend lelijk onsamenhangend plot, magistrale tegenstrijdigheden en reuzenspinnen waarvoor ik in hun kilheid bijna meer sympathie kreeg dan de personages. Brrrr. Zinloos geweld.

avatar van sinterklaas
Was weer een zeer geslaagde film van Verhoeven. Sinds ie in Amerika is zie je toch wel dat ie helemaal uitpakt. Zo ook met Starship Troopers, die hier en daar wel een beetje met Total Recall vergelijken valt. Verhaal is simpel maar de dingen die eromheen verzonnen zijn, oa die meteoriet met die grote insecten die afkomstig is van een Insectenplaneet 1000den lichtjaren verder. De montage ziet er nog goed uit. Zeker als je het vergelijkt met Hollow Man die hierna kwam. B-acteur Casper van Dien deed het ook nog wel goed en Michael Ironside mocht er ook weer zijn. Dit keer niet als een potentiele bad-guy zoals in Total Recall maar dit keer als een leraar.

Ook zit de gore-gehalte er weer dik in. Nee Verhoeven schuwt nooit smerig geweld. Die insecten zagen er ook bruut uit. Vooral die megainsect die zuur spuwt en ook die hersenzuiger.

Ook het typische Verhoevense reclame en nieuwsberichten waren weer erg ammuserend.

Verder een uitstekend vermakelijke typische Hollywood film uit Nederlandse hand.

avatar van yeyo
Velen schijnen het satirische aspect van Starship Troopers niet gevat te hebben. Niet eens zo bizar, aangezien de film bij zijn release ook op wat onbegrip van de critici kon rekenen. Roger Ebert onder andere noemde dit "the most violent kiddie movie ever made" en verweet de film zelfs van rechtse sympathieën. Ronduit absurd, aangezien dit één van de meest subversie blockbusters ooit is die juist als aanklacht dient tegen de imperialistische houding van Amerika.

Dat blijkt al uit de opzet. In de toekomst bestaat de aarde namelijk niet meer uit landen, maar enkel uit 'The Federation', wat gewoon een voortzetting van de Verenigde Staten lijkt. Er wordt dan ook geïnsinueerd dat ze met hun dominante veroveringsdrang de hele wereld eigen hebben gemaakt. Wat blijft er dan nog over om te veroveren? Juist ja, het heelal. Want hoe vies de bugs er ook mogen uitzien, we weten niet eens of ze een bedreiging vormen, laat staan hoe het conflict begonnen is. De principiële gedachte is "ze anders zijn dan ons en daarom gevaarlijk!" Does it ring a bell?

Het verhaal is ook duidelijk een soort parodie op de Amerikaanse oorlogsfilm à la Born on the Fourth of July. We zien hoe enkele net afstuderende jongeren, uitblinkend in onschuldigheid en naïviteit, worden klaargestoomd voor de oorlog. Natuurlijk worden ze door hun Amerikaans superioriteitsgevoel Vietnamgewijs in de val gelokt en vindt er zich een ware slachting plaats. Er wordt zeer handig gebruik gemaakt van enkele uitvergrote clichés. Zo zijn de infantristen wel erg schreeuwerig en snoevend (Abu Ghraib lijkt nooit ver weg) en ook de methodes van de onmisbare 'drill sergeant' zijn wel erg extreem hier. De twee hoofdrolspelers zijn ironisch genoeg twee soapsterren, wat alleen nog maar bijdraagt aan het gevoel dat je naar een slechte propagandafilm aan het kijken bent. Casper Van Dien is dan ook niet toevallig een rasechte Ariër en moet een soort 'posterboy' van de oorlog voorstellen. Haast in elke scène neemt hij een poseerhouding aan al zijn dialogen lijken op ideologische 'catch phrases'.

Naast dit geweldig maatschappijkritisch kantje, blijft er ook gewoon een zeer degelijke actiefilm over met voor een keer zelfs overtuigende CGI. Helaas neigt de film naar het einde toe eentoniger te worden en verliest hij zijn scherpe, satirische insteek. Enkel de scène wanneer er luid wordt gejuicht als het blijkt dat de 'Brainbug' bang is van de Amerikanen, vond ik nog een zeer rake sneer. Alsof ze het daar allemaal voor gedaan hebben.

Kortom, totaal onbegrepen en ergens zeer ironisch hoe het grote publiek met deze film omspringt.

avatar van rep_robert
De film ook maar even de jaarlijkse herziening gegeven. Wat blijft het toch een fantastische film. Als je je door de 1e vijf a 10 minuten heen kan kijken(slechte dialogen) staat je echt zeer vermakelijke pulp te verwachten. Overigens vond ik het slechte acteren maar tijdelijk, het werd steeds beter in de film.

De scherpzinnigheid van Verhoeven is geweldig, net zoals in RoboCop ook hier geweldig veel reclames en propagande tussen door die vol cynische humor/verwijzingen zit.
Daarbij staat het verhaal me ook heel erg aan, ik heb altijd al van dit soort ruimte avontuurtjes gehouden en de opbouw hier is gewoon fantastisch. Dat de jongelui een groot gedeelte van de film ook nog in opleiding zijn geeft de film toch nog net even wat extra's mee.

Met de actie zit het ook snor, Verhoeven is lekker grof en schaamt zich er niet voor om de ledematen door de lucht te laten vliegen en een hoofd te laten exploderen. Heerlijk zo'n film met over de top actie en weinig censuur.
Ik moet een aantal voorgaande berichten van mij toch wel corrigeren, vond de Arachnids er eigenlijk wel prima uitzien. Niet fantastisch, maar het kan er gewoon nog goed mee door.

Mooi sentiment filmpje wat vol zit met humor, actie en avontuur!

avatar van Montorsi
It's afraid!!! YEAAAAAAH!!!!

Alweer even niet gezien, blijft een heerlijke satire. Toch gewoon geweldig hoe Verhoeven als Europeaan even heel Amerika te kijk zet met hun eigen geld

Heerlijk hoe naief iedereen is en met een onbegrensd superioriteitsgevoel aangevallen wordt ('What are we gonna do? Just kill em! ). Heerlijk hoe de acteurs zelf waarschijnlijk dachten eindelijk door te breken, terwijl hun hele 'zijn' er mee belachelijk gemaakt wordt. Heerlijk hoe veel cliché's Verhoeven wel niet in de film stopt, en heerlijk hoe slecht pompeus de soundtrack wel niet is. De film zou gewoon barslecht zijn geweest als Verhoeven niet zo'n leuke satirische laag in de film had gestopt.

Mooiste illustratieve scene is toch wel waar die kindertjes al die kakkerlakken vertrappen, everybody is doin' their part! .

I'm also doin' my part, dit onbegrepen filmpje mag niet langer enkel aangezien worden voor lompe actiefilm. Daarom, vanavond, op alle zenders.

van 3.5 naar 4*

Montorsi schreef:
It's afraid!!! YEAAAAAAH!!!!

van 3.5 naar 4*

Bizar hoe sommige mensen gelijk weer zoeken naar dingen om hun Amerika-haat te fuelen. Het is een aanklacht tegen het fascisme, niet tegen de VS. Natuurlijk spreekt men met een Amerikaans accent en zijn er Amerikaanse tinten, het is een film die hoofdzakelijk bedoeld is voor Amerikaans publiek. Als jij denkt dat Verhoeven Amerika te kijk zet en dat niemand dat zou zien (als het zo was geweest) dan ben jij hier naïef. Het is eerder een waarschuwing om te kijken naar het verleden en waar dingen toe kunnen leiden. Overigens waren het de Amerikanen die Europa bevrijdden van het fascisme, vergeet dat niet.

avatar van TinkerTex
Zie hoe honderden Kens en Barbies in een militaristische maatschappij, die veel weg heeft van nazi-Duitsland, het gevecht aangaan met ontelbare bugs.

Deze film, geregisseerd door onze eigen Paul Verhoeven, blijft leuk. Het is aan de ene kant erg dik aangezet dat het onmiddellijk duidelijk is dat het om een satire gaat. Anderzijds wordt er ook niet overdreven. Er wordt verwezen naar oorlogen en dictaturen uit het verleden, maar de film is ook actueel en komt geen moment gedateerd over.

De effecten zijn magnifiek. De gevechten tussen mens en insect zijn fantastisch om te zien. De rollen zijn ook prima vertolkt. Al met al een lekkere sciencefictionactie die me keer op keer doet genieten.

avatar van Filmkriebel
The only good bug is a dead bug

Verhoevens satire op het Amerikaans militarisme is een flitsende SF film met erg geavanceerde special effects en een hoog tempo. Echt goed gemaakt allemaal. Aan de oppervlakte een oorlogs-science-fiction barstensvol geweld en bloed, en dan in een wat subtielere onderlaag een karikatuur van het Amerikaans leger, met haar propaganda, oog om oog politiek en absurd machisme. Het was gniffelen in het begin toen de intelligente soldaten de mooie jobs kregen zoals piloot, terwijl de minder begaafden als vlees voor de leeuwen werden gegooid. Misschien was het schietwerk tegen het einde toe iets te veel aan het worden voor mij en begon Verhoeven te overdrijven. Het mocht geen minuut langer meer geduurd hebben. Voor een publiek met een stevige maag. Ik weet dat er nog sequels zijn, maar die gun ik geen blik waardig.

avatar van Don MN
'Young people all over the globe are joining up to save the future.'

Ontzettend sterke satire die de tweede keer nog beter tot zijn recht komt. Overigens ligt de spot er heel dik bovenop, Amerikaans dik, vond het nergens fijn erin verweven. Vooral de spotjes en kledij zeggen meteen genoeg. Alles gaat om aantallen, hebzucht en het verlangen naar aanzien. De commercials waren uiteindelijk het enige komische in een vrij huiveringwekkend geheel waarin de personages vooral hun primaire instincten/verlangens volgen. Verder spelen die soapsterren hun typetjes géweldig. Vooral Carl, de opperste gladjakker, die overal goed in is. Iedere keer verschijnt er een big smile op z'n gezicht als hij een hogere rang verkrijgt. Ter afsluiting bereikt hij het ultieme doel door de elite unit van zijn tirannieke leider (leraar) over te nemen, en dat zonder een arm te verliezen. Ten slotte redden de 'vrienden' elkaar en wordt het brein uitgeschakeld. Eind goed, al goed.

avatar van nakada
nakada schreef:
Dit alles betekend nog steeds niet dat hij iets meer bedoeld had te maken dat een sf film ( met een twist ), het betekend wel dat ik mijn standpunt aan het heroverwegen ben. Ik heb ook nog wat artikelen op internet gelezen over Verhoeven en Starship Troopers en ik denk dat ik hem echt nog een keer moet gaan kijken. En dan zonder mijn vooroordelen van 13 jaar geleden.
Eindelijk herkeken. Deze keer met die hele discussie van toen in mijn achterhoofd. Ik moet zeggen dat de film een stuk beter overkwam dan ik dacht. Hij is zeer vermakelijk en vooral de special effects zien er nog altijd prima uit. Jammer van de zwakke momenten in het verhaal. ( Zoals mijn zoontje zei : waarom vliegen die ruimteschepen zo dicht bij elkaar ? Dan zijn ze wel erg makkelijk af te schieten ! Hoe kan zo'n reddingscapsule vanuit de ruimte op een planeet vallen, dwars door een bergwand en toch heel blijven ? Hoe kan je iets leren van iemand wanneer je zijn hersens vernield en opslurpt ? )
Dan de vermeende satire, de aanklacht tegen het Amerikaanse militairisme. Mocht dat werkelijk het doel van de film zijn geweest, dan vind ik het niet echt gelukt. Het probleem dat ik er mee heb is dat alles er zo dik bovenop ligt, dat het zijn doel juist mist. Het had wat subtieler gemogen. Nu balanceerd het echt op het randje van lachwekkend.
Nee, ik bekijk hem liever als gewone science fiction actie film. Daarin vind ik hem beter geslaagd. Ik geef hem er wel een halve ster bij en zal hem bij een volgende gelegenheid niet mijden. Wellicht is het een groei-briljantje.

De kevers zijn eigenlijk de echte sterren van een ironisch bedoelde science-fiction film die behoorlijk wat discussiestof teweeg bracht en die in feite enkel dient als amusement. Paul Verhoeven speelt met het "amerikanisme" en twijfelachtige moraal. De satire op militarisme en fascisme wordt verpakt in een bombastisch spektakel met prima effecten en geweldige heroïsche muziek. Waardering tussen 3,5 en 4 en laat ik maar naar boven afronden.

avatar van black swallow
Geweldige film! Heerlijk..

Een van de' of wellicht zelfs de beste film van Verhoeven.

Inderdaad zijn tijd ver vooruit, maar tegelijkertijd is deze van alle eeuwen.

De satire werkt ook als spiegel... vooral op het einde wordt dat duidelijk. Zijn wij voor de mensen, automatisch...? Wat weten we over de insecten?,...hoe zit het nou? Zijn we nu goed of juist ontzettend fout bezig?

Naast de inhoud, ook prachtige kijkfilm - wauw!