Starship Troopers (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Casper Van Dien, Dina Meyer en Denise Richards

In het nieuwe millennium wordt de mens geconfronteerd met de dodelijkste vijand aller tijden... een intelligent ras van buitenaardse wezens. Sommigen zijn negen meter hoog, anderen kunnen vliegen, maar allemaal zijn ze in staat om ieder levend wezen op aarde te vernietigen. Dan verschijnt de jonge Johnny Rico, een onverschrokken vrijheidsstrijder die zich aansluit bij een elite-eenheid van de infanterie. Zijn bloedmooie vriendin Carmen wordt opgeleid tot een eerste klas gevechtspiloot - maar wordt tegelijkertijd ingepalmd door haar vlieginstructeur! De Troopers gaan op weg naar de thuisplaneet van de buitenaardse insecten, waar een grootscheepse intergalactische oorlog op het punt staat uit te breken. Hun missie: de mensheid redden van de ondergang.

avatar van Quentin
Gisteravond eindelijk op het grote doek gezien in de CINEMATEKbe, wat een ervaring! Ik vond dit altijd al een redelijk geniale (en profetische) allegorie voor de Bush-Cheney jaren, maar op 35mm werkte dit visionaire werk van Verhoeven verrassend genoeg ook op emotioneel vlak. De karakters zijn natuurlijk (bewust) zo vlak en soapie als het maar kan, maar de wrange relatie tussen Dizzy, Johnny en Carmen kwam een stuk beter tot z'n recht.

Jammer dat Verhoeven daar de ruwe kantjes vanaf heeft gehaald na test screenings. Oorspronkelijk zou Carmen na de dood van Zander met Johnny zoenen, eigenlijk net zoals Esther in Soldaat van Oranje opportunistisch van kant wisselt. Maar dat vonden Amerikanen natuurlijk volstrekt immoreel.

Sowieso genoeg parallellen met Soldaat van Oranje, alleen gaat in deze film werkelijk iedereen naar het Oostfront. Waar de film uit 1977 nog voorzichtig het grijze gebied tussen goed en fout verkende, geloofde Verhoeven daar 20 jaar later duidelijk niet meer in toen hij dit postmodernistisch meesterwerk maakte.

Een wonder dat dit in het Amerikaanse studiosysteem gemaakt kon worden, ik ga naar de volle 5*.

avatar van Basto
Gister op 4k UHD gezien. De film ziet er prachtig uit en klinkt ook geweldig, al zijn sommige ruimteschepen toch wat knullig gedaan na al die jaren (film is alweer 20 jaar oud). Maar dat mag de pret niet drukken, want de film is volledig camp. Heerlijke satire op de Amerikaanse buitenlandse politiek. Inderdaad een wonder dat die met zo’n budget gemaakt kon worden. Het blijft geweldig!

avatar van Fisico
Geweldige film van Verhoeven die qua stramien wat doet denken aan zijn andere prent Total recall. De introductie van de openbare nieuwsflashes is een goede manier om de kijker te prikkelen en te voorzien van informatie. Bij momenten wat druk en chaotisch, maar al bij al geslaagd om op korte tijd achtergrondinformatie te verwerven.

Een film vol actie met toch wel wat gore scènes, mede door de uitstekende CGI. Die bugs hakken er toch wel soms heel stevig op in. Alles wordt uitstekend in beeld gebracht en in alle chaos is alles goed te volgen. Mooie locaties ook in de dorre verlaten woestijnlandschappen. De personages zijn minder uitgewerkt en het acteren is maar zus en zo, maar stoort niet voor het geheel van de film. Mooie meid is die Denise Richards overigens.

De film verwijst met zijn imperalistische visie duidelijk naar het handelen van sommige regimes of landen. Ook de propagandamachine kwam mooi aan bod. En niet onlogisch dat het eigen handelen als moreel goed wordt beschouwd en het eigen kunnen als superieur. Als kijker kun je je er mee identificeren omdat het maar bugs zijn. Vervang ze door andere mensen en je krijgt misschien al een ander idee. Knap van Verhoeven, sowieso.

avatar van Basto
De personages zijn bewust simpel en eendimensionaal neergezet, want het moeten natuurlijk wel de Ken’s en Barbie’s van deze wereld zijn die Amerika zullen redden...

avatar van DeVries1970
Geweldige satire en de special effects (die van de aliens) zijn verrassend goed gebleven voor die tijd anno nu.

daanvreugdenhil
Ik ben fan van jachtpartijen op en/of door aliens, maar deze film is alleen gericht op Het vangen en/of doden van de grote slechterik. Wat dat betreft zit er genoeg verhaal in de film, maar se personages hadden veel meer uitgediept kunnen worden. Twee personen die in het begin van de film iets hebben met elkaar gaan uit elkaar, om vervolgens bij elke scene die ze samen hebben een beetje ‘awkward’ om elkaar heen te draaien.

Ik snap niet waarom andere recensenten deze film zo ten hemelen prijzen...

daanvreugdenhil schreef:

Ik snap niet waarom andere recensenten deze film zo ten hemelen prijzen...

Omdat de film een satire is (op de Amerikaanse way of life en de buitenlandse politiek met name) en de soapie personages bewust zo plat zijn.

Ken en Barbie in Irak. Film voorspelde 9/11 en de hele golfoorlog, waarbij ze ‘de grote slechterik’ in een vijandig ver gelegen woestijn gebied gingen vangen. Dus los van de plastic personages, bevat de film enorm veel onderliggend commentaar en is het een soort karakterstudie van de Amerikaanse psyche.

Voorspellen? Waar voorspelde de film 9/11 of de golfoorlog?

Ziegler schreef:
Voorspellen? Waar voorspelde de film 9/11 of de golfoorlog?

Die slaan terug en New Buenos Aires (New York) wordt aangevallen. (9/11)

Waarna de Amerikanen met veel poeha ten strijde trekken om die achterlijke beesten (Al Quaida/Saddam) een lesje te leren op hun woestijnplaneet (Irak/Afghanistan). En het hele gebeuren is zo’n beetje live op tv te volgen (zoals ook bij de golfoorlog voor het geval was.)

De overeenkomsten zijn best bizar, nietwaar?

In het audio commentaar geeft Verhoeven ook aan dat je het als metafoor voor Amerika en hun aggressive buitenlandbeleid moet zien.

Dat is geen voorspelling Basto. De overeenkomsten zijn ook niet bizar.

Ziegler schreef:
Dat is geen voorspelling Basto. De overeenkomsten zijn ook niet bizar.

Ach, jij je zin. Een hoop mensen vallen de overeenkomsten wel op. Nostradamus was een stuk vager in zijn voorspellingen.

avatar van Ajax&Litmanen1

De overeenkomsten zijn best bizar, nietwaar?

Wat enorm vergezocht, die 9/11 vergelijking. Dit had elke willekeurige aanval kunnen zijn. Amerikanen slaan al hun hele historie terug terug als je ze aan pakt, dus zo bijzonder is dit niet.

Dat er een sterke politieke boodschap in zit klopt uiteraard wel. Dat maakt deze film ook zo bijzonder sterk.

Amerikanen settelen zich in ‘the west’. De indianen slaan terug. En de Amerikanen trekken met veel poeha ten oorlog.
Dat het niet op tv te volgen was is later goedgemaakt door Hollywood

Dat het niet op tv te volgen was is later goedgemaakt door Hollywood

Exact, het is ook niets nieuws. Zo gedragen Amerikanen zich. Dat is precies wat de film zegt. Daarom spelen Ken en Barbie de hoofdrol.

De overeenkomsten met wat er komen ging blijven bizar accuraat.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Vergezocht? Is exact wat Verhoeven in zijn audio commentaar aangeeft. Waar je aan voorbij gaat is dat ze het natuurlijk wel zelf hebben uitgelokt. Daarbij werd het terugslaan net als in Vietnam en Afghanistan (Arakis) wel hun Waterloo.
Watch Starship Troopers now: it’s reality, not sci-fi | Opinion | The Guardian - google.nl

En
6 Mind Blowing Ways 'Starship Troopers' Predicted the Future | Cracked.com

Basto schreef:

Exact, het is ook niets nieuws. Zo gedragen Amerikanen zich.

Dan heeft het met voorspellen dus niets van doen. Overigens gedragen niet alleen Amerikanen zich zo.

Ja joh, jij gelijk.

Precies.

De overeenkomsten zijn best bizar, nietwaar?

met zo'n geforceerde gedachtegang kan je wel over elke film een theorie verzinnen.

Lewis-06 schreef:

Hoezo geforceerd? Het ligt er juist mijlen dik op. Nogmaals. Het was ook bedoeld als een satire op de Amerikaanse buitenlandse politiek. Dus dat je uitgaat van Israel als outpost in vijandig (woestijn)gebied, ligt toch voor de hand.

Maar dat die ‘achterlijke’ arabieren (bugs) plots terug zouden slaan in het hart van de natie had men natuurlijk niet zo voorzien.

En ja, dat ze vervolgens met veel bravoure ten strijde trekken is natuurlijk typisch Amerikaans. Gewoon een scherpe observatie en analyse van Verhoeven.

En dan heb ik het nog niet eens over alle media en technologische facetten die hij ook juist had.
Starship Troopers at 20: the misunderstood satire that predicted fake news | inews - inews.co.uk

Hoe kan een film fake news voorspellen terwijl fake news van alle tijden is? Je wilt meer van deze film maken dan het is.
Hoezo is met veel bravoure ten strijde trekken typisch amerikaans? De zulu's hadden aanzienlijk meer bravoure tegen de redcoats.
Je wilt heel graag dat de film past op jouw theorie, maar hij past niet.
Dat Verhoeven de film als satire op de Amerikaanse samenleving heeft bedoeld geloof ik direct, maar hij heeft niets voorspeld.

Ziegler schreef:
Je wilt heel graag dat de film past op jouw theorie, maar hij past niet.

Tuurlijk de film is nooit een voorspelling geweest, zoals Jomanda die doet. Maar als sf toekomstbeeld is het wel heel raak. Dus ja, je kunt het weldegelijk als voorspelling zien.

Weet niet of je de moeite hebt genomen de artikelen te lezen, of je nog voor de geest hebt hoe we in 1997 nog vooral per fax communiceerde? Dat kun je moeilijk doen alsof de film niks voorspelt heeft.

Wees toch niet zo selectief in je reactie. Hoe kan de film fake news 'voorspellen' als fake news zo oud als communicatie is? Waarom is de bravoure typisch Amerikaans? Dat verzin je.
Een vijand slaat terug door een stad te vernietigen of zoiets. Sjonge, dat is nooit eerder gebeurd in de geschiedenis. Dat jij daar een voorspelling van 9/11 in ziet is nogal gezocht. De vijand slaat terug. In een dergelijk film wordt er dan een stad aangevallen.
Het is geen voorspellend toekomstbeeld. Het is op zijn best een een persiflage of satire op de Amerikaanse samenleving. Waarin, zoals in wel meer SF films, een, soms raak, beeld gegeven wordt van hoe iets zou kunnen gaan in de toekomst.

Maar je onzinnige verhaal start al eerder fout: Israël is geen Amerikaanse 'outpost'.

avatar van JacoBaco
Starship Troopers heeft per ongeluk iets voorspelt zonder dat dit met opzet gedaan is.

Iets wat ik al in 2012 in dit topic geplaatst heb. 6 Mind Blowing Ways 'Starship Troopers' Predicted the Future | Cracked.com

Ziegler schreef:

Man, wat hou jij er een bekrompen kijk op na zeg. Je bent vast een betrouwbare boekhouder. Enige fantasie of out of the box denken of creatieve associatie is je kennelijk volledig vreemd.

En van internationale politiek heb je al helemaal niks begrepen.

Fijne avond!

JacoBaco schreef:

Film maken is een proces waar over elke stap bijzonder goed wordt nagedacht. Alles wat je ziet is met opzet gedaan. Zeker in dit soort kostbare sf spektakels.

avatar van JacoBaco
Basto.. Dat weet ik. En met opzet iets voorspellen gebeurd ook ja. Echter, dat Starship Troopers opzettelijk veel overeenkomsten vertoond met 9-11 (wat nog moest gebeuren natuurlijk) en wat volgde is erg moeilijk te geloven. Dat moeten we dan maar aan Paul Verhoeven en Edward Neumeier vragen. Verder zullen er ongetwijfeld met opzet een aantal 'serieuze' voorspellingen bedacht zijn.

Starship Troopers is aan de oppervlakte een simpele actiefilm en daaronder zit een film vol satire en messcherpe kritiek. En ja, plus wat opzettelijke voorspellingen.

Basto
Bekrompen, niets begrepen van internationale politiek, geen fantasie . . .
Kan ik hieruit opmaken dat je doosje met inhoudelijke argumenten al een tijdje leeg is?

Basto
Bekrompen, niets begrepen van internationale politiek, geen fantasie . . .

Klopt, maar ‘je ziet het pas als je het door hebt’. Dat is bij jou niet het geval. Dan houdt het helaas voor je op. Maar lees gerust de aangehaalde artikelen nog een paar keer door. Wellicht valt het muntje ooit. Al betwijfel ik dat ten zeerste.

Deze link legt gebeurtenissen in een film (die uitkomen) naast een werkelijkheid (die er toevallig op lijkt) en zegt: we predicted the future!
Dat kunnen we met heel veel films doen.