• 8.351.687 stemmen

Sleeping with the Enemy (1991)

Thriller / Drama | 99 minuten

Genre: Thriller / Drama

Geregisseerd door: Joseph Ruben

Met onder meer: Julia Roberts, Patrick Bergin en Kevin Anderson

Releasedatum: 22 maart 1991

Plot Sleeping with the Enemy

"Self-Defense is not murder"

Laura en Martin zijn zo'n vier jaar getrouwd. Hun leven lijkt perfect, gelukkig en succesvol. Maar schijn bedriegt. Martin heeft losse handjes en Laura leeft elke dag in angst. Als ze uiteindelijk haar eigen dood in scène zet en weet te ontsnappen, denkt ze een rustiger leven te kunnen beginnen. Maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Supernatural

Supernatural

een mooie spannende film met julia roberts.toen nog jong en aan het begin van haar carriere.toch vind ik haar hier in al erg goed spelen.en patrick bergin speelt hier ook heel erg goed in.

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

Heerlijke spannende drama/thriller met een goed uitgewerkt verhaal en sterk acteerwerk. Gewoon goed!

avatar van wimaroca

wimaroca

Toen die tijd in de bios gezien,ik vond 'm sterk,en zeker Roberts speelde uitstekend...

Mooi opbouwende thriller

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Lekker spannende thriller over een vrouw Laura die gehuwd is met een ziekelijk bezitterige en jaloerse man en die haar dood faket om uit zijn klauwen te ontsnappen en een nieuw leven op te bouwen. Het is niet altijd geloofwaardig en het tussenstuk met de theaterleraar halen de vaart eruit, maar er zitten evenzeer goede scènes in zoals wanneer de echtgenoot zijn vrouw voor de eerste keer opnieuw ziet op een kermis . Lichtjes Hitchcock achtig maar het komt nog niet eens in de buurt van de meester. Het is verder Julia Roberts die hier na haar doorbraakrol in Pretty Woman de show steelt.

avatar van Harco

Harco

Sleeping with the Enemy ziet er uit alsof het voor een appel en een ei is gemaakt, maar schijnbaar hing er toch nog een budget van zo’n 19 miljoen dollar aan. Een fractie van dat budget zal gebruikt zijn voor het bouwen van het prachtige strandhuis dat als een soort bunker over het strand uittorent. Helaas bleek het alleen om een façade te gaan en is deze weer afgebroken na de voltooiing van de opnames. De inrichting is dan jammer genoeg erg kil maar dat past wel bij de afstandelijke toon die wordt gezet in het beginstuk. Verder heeft het allemaal maar de productiewaarde van een tv-film. Het dramatische effect wat de bootscène poogt over te brengen werkt voor geen meter omdat de regie over de gehele linie bedroevend is. De schurk is een matige acteur en teveel een karikatuur. Ook wordt-ie ondersteund door veel te dik aangezette muziek en geluidseffecten zoals overdreven kerkklokken. Daarbuiten is de soundtrack sentimenteel en bestaat de rest van de film eigenlijk uit een melige romance. Voorts wordt er nog heel veel lelijke slow motion uit de kast getrokken en is de climax volstrekt belachelijk. Bizar dat dit zo’n bioscoophit was destijds.

avatar van N00dles

N00dles

Het zware onderwerp (huiselijk geweld) is in principe een interessant uitgangspunt voor een drama, maar in dit geval is er een gedateerd jaren-'90 thrillersausje overheen gegoten.

Julia Roberts is te zien in haar prime, en haar charisma wordt niet onbenut gelaten; de vreselijke musical montage met hoeden spant wat dat betreft de kroon.

Haar tegenspeler (de dramadocent) vond ik eigenlijk ook maar een opdringerige creep, dus die romance deed me ook niks.

Haar man (Patrick Bergin) was wel goed gecast als nare narcist, maar de manier waarop hij haar wist op te sporen hing van toevalligheden aan elkaar en vond ik vergezocht. De climax was matig.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik had (nog) slechter verwacht. De muziek vond ik prima ingezet, de spanningsopbouw is af en toe oké, maar verder is het een standaardthriller uit vervlogen tijden.

Jammer dat er zoveel negatieve beoordelingen zijn over deze spannende thriller. Vergeet niet dat deze film uit 1991 dateert, dat is 30 jaren geleden. in die tijd lagen de sentimenten heel anders dan nu.

Michael

avatar van Black Math

Black Math

Gekeken omdat mijn vriendin fan van Roberts is. Ik heb haar altijd van ongedefinieerde leeftijd gevonden, maar anders dan in Pretty Woman, een film van een jaar eerder, vind ik haar hier er wel erg jong uitzien. In ieder geval is de setting wel aardig, hoe ze aan haar man die haar mishandelt en controleert probeert te ontsnappen door haar dood in scène te zetten. Het vervolg is echter clichématig. Natuurlijk vindt hij haar waarna we in een filmverloop terechtkomen dat ik al zo vaak eerder heb gezien. Denk alleen al aan horrors als Scream, al overstijgt dit nergens het thriller niveau. Enige positieve is dat ze hem zelf koelbloedig neerschiet. Een halfje extra daarvoor. 1,5*.