Sleeping with the Enemy (1991)

Thriller / Drama

geregisseerd door Joseph Ruben
met Julia Roberts, Patrick Bergin en Kevin Anderson

Laura en Martin zijn zo'n vier jaar getrouwd. Hun leven lijkt perfect, gelukkig en succesvol. Maar schijn bedriegt. Martin heeft losse handjes en Laura leeft elke dag in angst. Als ze uiteindelijk haar eigen dood in scene zet en weet te ontsnappen, denkt ze een rustiger leven te kunnen beginnen. Maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn.

een mooie spannende film met julia roberts.toen nog jong en aan het begin van haar carriere.toch vind ik haar hier in al erg goed spelen.en patrick bergin speelt hier ook heel erg goed in.

avatar van Brabants
Heerlijke spannende drama/thriller met een goed uitgewerkt verhaal en sterk acteerwerk. Gewoon goed!

avatar van wimaroca
Toen die tijd in de bios gezien,ik vond 'm sterk,en zeker Roberts speelde uitstekend...
Mooi opbouwende thriller

avatar van Filmkriebel
Lekker spannende thriller over een vrouw Laura die gehuwd is met een ziekelijk bezitterige en jaloerse man en die haar dood faket om uit zijn klauwen te ontsnappen en een nieuw leven op te bouwen. Het is niet altijd geloofwaardig en het tussenstuk met de theaterleraar halen de vaart eruit, maar er zitten evenzeer goede scènes in zoals wanneer de echtgenoot zijn vrouw voor de eerste keer opnieuw ziet op een kermis . Lichtjes Hitchcock achtig maar het komt nog niet eens in de buurt van de meester. Het is verder Julia Roberts die hier na haar doorbraakrol in Pretty Woman de show steelt.

avatar van Harco
Sleeping with the Enemy ziet er uit alsof het voor een appel en een ei is gemaakt, maar schijnbaar hing er toch nog een budget van zo’n 19 miljoen dollar aan. Een fractie van dat budget zal gebruikt zijn voor het bouwen van het prachtige strandhuis dat als een soort bunker over het strand uittorent. Helaas bleek het alleen om een façade te gaan en is deze weer afgebroken na de voltooiing van de opnames. De inrichting is dan jammer genoeg erg kil maar dat past wel bij de afstandelijke toon die wordt gezet in het beginstuk. Verder heeft het allemaal maar de productiewaarde van een tv-film. Het dramatische effect wat de bootscène poogt over te brengen werkt voor geen meter omdat de regie over de gehele linie bedroevend is. De schurk is een matige acteur en teveel een karikatuur. Ook wordt-ie ondersteund door veel te dik aangezette muziek en geluidseffecten zoals overdreven kerkklokken. Daarbuiten is de soundtrack sentimenteel en bestaat de rest van de film eigenlijk uit een melige romance. Voorts wordt er nog heel veel lelijke slow motion uit de kast getrokken en is de climax volstrekt belachelijk. Bizar dat dit zo’n bioscoophit was destijds.