Sleeping with the Enemy (1991)

Thriller / Drama

geregisseerd door Joseph Ruben
met Julia Roberts, Patrick Bergin en Kevin Anderson

Laura en Martin zijn zo'n vier jaar getrouwd. Hun leven lijkt perfect, gelukkig en succesvol. Maar schijn bedriegt. Martin heeft losse handjes en Laura leeft elke dag in angst. Als ze uiteindelijk haar eigen dood in scene zet en weet te ontsnappen, denkt ze een rustiger leven te kunnen beginnen. Maar dit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn.

avatar van Madeliefje
Werd hoe langer de film aanstond steeds beter, heerlijke spanning en natuurlijk het te verwachten goede einde Toch wel wat braaf, zeker aan het begin, waar ik me ook ontzettend aan de muziek ergerde. Vreselijk bijvoorbeeld op het moment dat die vent haar slaat, ik lag gewoon in een deuk door die muziek. Later in de film paste die beter bij de scene's.
Al met al, een stuk beter dan ik had verwacht, maar wel érg voorspelbaar (zelfs die trouwring die op het eind op de grond lag had ik voorspeld )

*3,5

avatar van Fran
Ik heb deze film een aantal keer gezien maar ik blijf hem goed vinden. Het rare is dat ik in het begin de sfeer een beetje overeen vind komen met een low budget film. Maar hoe verder je in de film komt hoe spannender het word. Degene die mij het sterkst overkomt is het personage van Martin. Ijzingwekkend zo overtuigend komt die man over als dominante tiran die zijn vrouw zowel lichamelijk als geestelijk mishandeld. Heel sterk. Het is vooral op het acteerwerk dat ik zo'n hoge score geef.

De spanning die er heerst op het einde als hij toch haar adres weet te achterhalen na al die tijd is ook heel goed in elkaar gezet. Ik vond het zeker een indrukwekkende film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stijlvolle setting.

Een spannende en destijds succesvolle formulethriller uit de beginjaren ’90, waarbij Bergin slechts één klap nodig heeft om de kijker de stuipen op het lijf te jagen. Wat volgt is het bekende kat- en muisspel, maar wel degelijk gefilmd en ondanks alle clichés weinig aan suspense inboetend. De setting is vaak mooi, waarbij vooral het stijlvolle huis in positieve zin opvalt.

Goed.

avatar van XanderJ
gister gekeken op blu-ray, super-vet.
Sterk acteerwerk.
Goed verhaal.

movie-edje
Deze film begint sterk, waneer ( Roberts ) besluit om haar man een hak te zetten,
Alles heeft ze uit-gedoktert, dat haar man haar nooit meer zal vinden, en dat is best een spannend moment, na een dik uurtje zakt de film inelkaar, en het wordt op een gegeven moment erg ongeloofwaardig, dat de film geforseert spannend wordt.

( Bergin ) krijgt een soort karakter als een boe-man!

avatar van Diederik58
De film mist oog voor detail en een sinistere sfeer. Nogal voorspelbaar. Het acteren is niet om over naar huis te schrijven. Roberts doet het nog wel goed, maar de twee mannen spelen bagger. Patrick Bergen doet zijn best om een sadistische hufter te spelen, maar doet daarvoor wel erg z'n best waardoor het op overacteren gaat lijken. Dat die Patrick Bergen nog zoveel werk heeft. Meneer heeft ook een behoorlijke lijst films op zijn lijstje staan. Misschien heeft hij zijn acteren verbeterd.

avatar van soom
Juul is overduidelijk de grote ster.

De rest acteert wel aardig, maar Julia is het middelpunt van deze hele film, ze trekt de aandacht naar zich toe, weet de belangrijkste scenes tot iets moois uit te bouwen, en het is wel een beetje een one woman show.

Verhaal is boeiend genoeg, hier en daar een tikje raar. Waarom bijvoorbeeld zou Martin zijn schoonmoeder om zeep willen helpen? Ze is niet van belang voor hem, zoals hij dat later in de film ook tegen Sara/Laura zegt over Ben. Het heeft imo geen enkel doel dat hij dat zou doen.

Verder vind ik de thematiek erg interessant. Het wordt in de extra's uitgekauwd, maar je kent elkaar nooit volledig en 100%, mooi uitgangspunt.

avatar van Ste*
Hij was op tv, en aangezien m'n vader altijd enthousiast is over deze film (?) heb ik hem maar eens gekeken.

Tja, niet echt goed, er zitten behoorlijk lullige elementen in deze film, maar heel slecht zou ik 'm ook niet willen noemen. In zijn genre, en in zijn simpelheid kan het er nog best mee door. En ook al maakt deze film gebruik van elk cliché denkbaar, het is op het eind nog aardig spannend (maar dat kan ook aan mij liggen, ik vind alles eng).

Ik geef het een krap zesje, het was vermakelijk om een keer te kijken, maar zeker niet om over naar huis te schrijven.

avatar van NYSe
Patrick Bergin heeft een goeie dreigende kop. Dit maakt wat goed want wanneer hij zijn mond open doet lijkt het alsof hij Shakespeare aan het voordragen is. Misschien ligt dit niet helemáál aan de acteur, want de dialogen zijn soms tenenkrommend.
De luchtige scenes tussen Laura en Ben zijn bovendien afgezaagd tot op het bot, de gaten in het plot blijven zich opstapelen (Laura slaagt er tóch niet in de ring door de wc te spoelen, maar Martin hoeft na haar in scene gezette dood blijkbaar nooit meer zijn behoefte te doen, want als hij dat onding eindelijk lang en breed in zijn toilet ziet liggen zijn we alweer maanden verder) en het einde werd nogal afgeraffeld.

Wat niet betekend dat het verhaal onderhoudend is, de regie tijdens de hele film redelijk bekwaam blijft en de scenes die spannend moesten zijn echte nagelbijters blijken. Hoe afgeraffeld de eindscene ook mag zijn, zenuwslopend is ie zeker.

Had minder drama mogen zijn en meer thriller: *2,5.

avatar van Justinw
Niet bijzonder. Begin en einde boeien nog wel maar het middenstuk is ronduit saai. Voorspelbaar en cliché zijn de woorden die automatisch bij me opkomen. Evenals een paar domme beslissingen van Laura die het plot wel heel goed uitkomen.

Nee aardig voor een keertje maar weinig exceptionaliteit.

avatar van madmax1
Vergezocht verhaal ,maar daar om niettemin sympathieke triller die toch wel blijft boeien
Goed spel van de gehele cast ,en prima sound.

avatar van arjenkees
Ik heb me gisteravond goed vermaakt toen ik deze film op tv keek. Het is mij soms net iets te cliché, maar er zat net genoeg spanning in om het toch een "leuke" film te maken. 3*

avatar van maxroelofs
Vermakelijk.

Hoe ver wil kun je als filmmaker gaan om een vermakelijke film te maken? Vermakelijk dat was het zeker alleen dit gaat ten koste van een hele boel dingen. Het verhaal moet natuurlijk wel spannend genoeg zijn. Er is hier ook zeker gedoeld op een spannend verhaal. Helaas ontwikkeld het zich tot een cliché doorsnee thrillertje. Ondanks alle clichés weet het toch spannend te zijn. Het is als een dolle stier die recht op de rode doek afgaat, onderweg raakt hij heel veel mensen en richt hij grote schade aan alleen uiteindelijk bereikt hij toch zijn doel. Dat doel was hier dus de spanning. cliché, geloofwaardigheid en een zwak script zijn hier de mensen die door de stier geraakt worden.

Het acteerwerk was wel aardig. Julia Roberts doet het goed alleen de rest was niet heel erg overtuigend.

Het verhaal was veel te voorspelbaar. Ik kon in het begin toen ze zogenaamd verdronken was al invullen dat ze eigenlijk wel kon zwemmen maar deed alsof ze verdronken was zodat ze weg kon vluchten en dat haar man haar dan achterna zou gaan. Dat lijkt me geen goed teken.

Maar zoals ik al zei bereikt de stier wel de rode doek en is het geheel wel goed spannend. Veel scènes raken de goede toon. Vandaar mijn titel vermakelijk. Om echt hoog te scoren moet de film echter origineler zijn, toch een voldoende.

avatar van NYSe
NYSe schreef:

Tussen "verhaal" en "onderhoudend" moet natuurlijk "niet" staan

avatar van Norma
Spannende, sfeervolle film, die ik in de loop der jaren vaker heb herzien en die me ook nu nog steeds de koude rillingen weet te bezorgen, al is hij alweer meer dan 20 jaar oud inmiddels.
Ik kan me in Roberts inleven en de scènes waarin haar man laat merken dat hij haar gevonden heeft door in haar huis dingen te veranderen vind ik doodeng, ook al weet ik inmiddels wel hoe het afloopt. Het slot is uiteindelijk een beetje standaard, al weet het elke keer weer een gevoel van opluchting bij me op te roepen.

avatar van TomPSV
Zeer vermakelijke film. Het was inderdaad vrij voorspelbaar allemaal, maar ik heb toch wel een hele leuke film gezien. In het begin was het vooral genieten van dat huis aan het water. Dat leverde de nodige mooie shots op. Het spel tussen Roberts en Bergin was ook prima. Laatstgenoemde vond ik zeker geschikt als bad guy. Hij heeft daar echt een goede kop voor.

Het middenstuk was een beetje langdradig. Wel was het genieten van de muziek. Die was tijdens deze film erg veel aanwezig. Soms misschien wat te overdreven, maar meestal vond ik het wel bij de scènes passen. Naar het einde toe werd het weer een stuk beter en ook spannender. Door het camerawerk en de spannende muziek zat ik dan ook op het puntje van mijn stoel. Al weet je eigenlijk al hoe dit soort films afgelopen.

Leuk avondje gehad, al heb ik toch het gevoel dat ze er iets meer uit konden halen. Desondanks een ruime voldoende. 3,5*

avatar van StevenMighty
Een degelijke thriller, echt het soort waar ik van hou.

Goeie acteurs, geloofwaardig uit het leven gegrepen verhaal, spannend... ingredienten die in die tijd vaak terugkeerden in dit genre en voor een tijdperk van veel boeiende thrillers zorgde.

Leuke muziek tussendoor van Van Morrison, Maxi Priest en Dion.

En... als ik ooit rijk zou worden wil ik het strandhuis van Martin en Laura!!

4 sterren

Eén jaar na het grote doorbraak met 'Pretty Woman' had Julia Roberts de hoofdrol te pakken in deze spannende thriller.
Daarmee bewees ze ook dat ze het thrillergenre ook aankon.
En het is wel een heel beklijvende thriller, ik heb de film al meerdere malen gezien, en vind dit een van haar beste vertolkingen, al heeft ze sindsdien bewezen dat ze nog veel meer aankan.
Een aanrader deze film.

avatar van Toontje G
Blijft toch wel een boeiende film met een bepaald sfeertje.

avatar van kidDYNAMITE
NYSe schreef:

Volgens mij gebruikte hij het huis een tijdje niet vandaar met witte lakens afgedekte meubels etc.

Zeer slap verhaal.

avatar van Boneka
Er zijn zo van die films die je ooit een keer hebt gezien en je steeds bijblijven door bepaalde details. Dit is er weer zo eentje. Handdoekjes recht leggen. Potjes netjes naast elkaar. Dat vergeet je nooit meer. Een bezitterige en autistische trekkende echtgenoot en je hebt genoeg voer voor een zeer degelijke thriller. Het geheel zit goed in elkaar, wordt goed afgewisseld met mooie muziek (vooral in het begin) en dito plaatjes. Je denkt heel even Julia Roberts te zien in The Pelican brief, maar deze film kwam eerder dus is ie hiervan gejat (begin scene). Ook de muziek heeft dezelfde thrillerklank als in Cape Fear (jawel ook uit 1991).

Die ring vond ik ook wat typisch, maar hij schijnt dat huis een tijdje niet te hebben gebruikt, dus vandaar dat hij weer tevoorschijn kwam. En iets wat relatief licht is spoelt soms niet door. Het middenstuk is vooral heel onderhoudend waarbij je continue onderliggende spanning hebt, want hij zal maar in een keer binnenkomen.

Voor mij blijft The Sleeping Enemy een onderhoudende thriller met een bloedmooie Julia Roberts uit die tijd!

De blu ray ziet er zeer redelijk uit voor een film van bijna 25 jaar oud.

avatar van Tiany
Spannende en zeer interessante thriller. Julia Roberts acteert zeer goed, en ook Patrick Bergin als haar gestoorde narcistische echtgenoot is top, dan bedoel ik wel in zijn rol natuurlijk want zulk gestoord gedrag is walgelijk.
Reeds meerdere keren bekeken.

avatar van dvdfreak123
Heb mij hier prima met vermaakt Boeiende film van begin tot einde. Best spannende scenes soms vooral tegen het einde word hij echt spannend. Sfeer en setting zijn goed. Acteerwerk was ook prima. Zeker en vast een interessante vermakelijke thriller die misschien hier en daar soms misschien een beetje ongeloofwaardig is maar dit drukt de pret niet echt krijgt van mij een 7,5/10

avatar van des1
Betere film dan o.h.a. gerecenseerd wordt. Kun je nagaan, alweer een kwart eeuw oud. Roberts is nog dat jonge ding met een bos vol krullen. Bergin speelt zeer overtuigend een control freak in het kwadraat. Mooie enscenering. Prachtig huis. Let ook op de prima score van Rubinstein.

Matige film over een vrouw die door haar man wordt mishandeld en besluit te ontsnappen uit haar huwelijk. De film begint wel goed (mooi huis en locatie ook), maar wordt daarna nogal langdradig en voorspelbaar. Julia Roberts doet niets verkeerd en ook de Hitchcock-achtige muziek van Jerry Goldsmith mag er wezen.

avatar van GrafGantz
kidDYNAMITE schreef:

Het is zo'n Amerikaanse villa met 2 slaapkamers en 36 badkamers of zo. Met andere woorden, ze had haar eigen badkamer, en hij komt daar pas als hij wat begint te vermoeden en op zoek gaat naar bewijs.

avatar van des1
Ik denk dat menig hufter zich hierin herkent. Vrouwlief zal angstvallig de desbetreffende zender willen vermijden. Dat soort dingen.

avatar van Mr. Chiel
oor een 25 jaar oude film zag het er allemaal goed uit, best vlot ook. Maar het thriller gedeelte was wel ERG beperkt. Als drama erg goed, als thriller maar matig. Zesje. Dan zijn het erg lijkende Enough en What lies Beneath een stuk beter.

een mooie spannende film met julia roberts.toen nog jong en aan het begin van haar carriere.toch vind ik haar hier in al erg goed spelen.en patrick bergin speelt hier ook heel erg goed in.