menu

The Invisible Man (2020)

mijn stem
3,52 (362)
362 stemmen

Australië / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction
124 minuten

geregisseerd door Leigh Whannell
met Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen en Aldis Hodge

Cecilia zit gevangen in een relatie met een gewelddadige en controlerende wetenschapper. Op een nacht ontvlucht ze haar vriend en weet ze zich, met behulp van haar zus en vriend, te verstoppen. Wanneer haar ex zich van het leven berooft denkt ze haar leven eindelijk te kunnen verder zetten. Tot haar verstand op de proef wordt gesteld wanneer zich een reeks bizarre gebeurtenissen voordoet en de levens van haar naasten in gevaar zijn.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=m3xI5jENPYM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Blumhouse reboot:
Wikipedia schreef:
The Invisible Man is an upcoming Australian-American science fiction horror film written and directed by Leigh Whannell. It is a modern adaptation of both the novel of the same name by H. G. Wells and a reboot of the 1933 film adaptation of the same name.

Vanaf 5 maart 2020 in de bioscoop (Universal)

avatar van kleintje 2
Het heeft wel iets interessants. Het verhaal heeft zeker veel potentieel, zeker omdat er nu geen soort van "magisch drankje" wordt gebruikt voor de onzichtbaarheid. Toch hangt er iets boven, dat voel ik. Ik kan het mis hebben, maar Blumhouse staat bekend om zijn low budget producties. Misschien kan het verhaal weer net niet op de juiste manier uitgewerkt zijn en dan eindigt het met een derde flop voor het Dark Universe.

avatar van kos
kos
Klinkt toch wel echt totaal anders dan de film uit 1933.

avatar van goongumpa
1,5
Verhaaltje klinkt nogal als Hollow Man.

avatar van Mr-Mcmovie
4,0
Hollow man vond ik erg goed dus laat maar komen!

avatar van Filmkriebel
De horror-versie van The Invisible Man... Dat belooft.

avatar van Actarus
3,5
De trailer geeft veel te veel prijs, ondanks ik hem zeker graag wil zien....maar ze moesten alles in het midden laten...is ze nu gek of niet...nu weet je het al, jammer!


avatar van Terminator05
3,5
Als fanatieke saw en 13 sins liefhebber, moet ik wel bekennen dat dit niet echt mijn genre is. Het is wel een filmpje dat je van het begin te pakken krijgt tot het einde, wel een beetje jammer dat het low budget was. Aanrader voor in de zalen, 3,3-5 sterren. Je weet trouwens van het begin dat ze niet gek is ... wel een beetje jammer dat ze geen knappere verschijning konden vinden

avatar van blue_blood
3,5
Typische horror/thriller met veel cliché jumpscares die voornamelijk werden veroorzaakt door hard geluid.
Deze film werd nooit echt spannend of eng maar bleef wel boeien tot het einde.

Overigens geeft de trailer vrijwel alles weg en bevat ie zelfs scènes die niet in de film voorkomen.

4,0
Goede film!

4,5
goede film
spannend en mysterieus

3,5
Gisteravond gezien in Pathé Groningen. Moet even op gang komen, want de dingen die er gebeuren in het begin deden me niet extreem veel. Echter na een bepaalde scene die je niet ziet aankomen gaat het los. Elizabeth speelt uitstekend hier ook.

Gelukkig geen trailers gezien.

5,0
Wat een TOP-film! Heb bewust van tevoren geen recensies gelezen, zodoende er blanco in te gaan en ik niet een bepaalde verwachting zou hebben... En dat heeft gewerkt! Spannende, beklemmende en dramatische sfeer. Niet een platonische, voorspelbare, recht-toe-recht-aan-horror. De rol zoals de hoofdrolspeelster deze neerzet is oscar-waardig! Ook chapeau voor de sfeervolle muziek!! In geen tijden zo'n goede film gezien, waarbij ik aan het eind nog steeds mijn vraagtekens had en de film mij buiten de bios nog bleef bezighouden... Een aanrader dus, met voor dit genre 5 sterren!

3,5
TZ84 schreef:
Wat een TOP-film! Heb bewust van tevoren geen recensies gelezen, zodoende er blanco in te gaan en ik niet een bepaalde verwachting zou hebben... En dat heeft gewerkt! Spannende, beklemmende en dramatische sfeer. Niet een platonische, voorspelbare, recht-toe-recht-aan-horror. De rol zoals de hoofdrolspeelster deze neerzet is oscar-waardig! Ook chapeau voor de sfeervolle muziek!! In geen tijden zo'n goede film gezien, waarbij ik aan het eind nog steeds mijn vraagtekens had en de film mij buiten de bios nog bleef bezighouden... Een aanrader dus, met voor dit genre 5 sterren!


Vraagtekens? Hmmmm, ik vond de film uiteindelijk prima te begrijpen en alles viel eigenlijk wel op zijn plaats zeg maar. Spoiler tag eens de vraagtekens?

4,5
Ja ben ook wel benieuwd naar de vraagtekens


Als je bekend bent met de uitdrukking Tjechovs Gun kan je het eind ook wel raden

3,5
Ik had me zelf niet aan veel dingen gestoord, behalve één dingetje, maar na het kijken van de review van AngryJoe realiseerde ik me wel dat er wat stomme dingen in zitten.

Sydney gebruikt de spray en het raakt Adrian, hoe dan? Hij heeft een dikke suit aan, masker en alles.

Eerder in de film kan hij met grote tafels smijten alsof hij een superhero is en ook pakt hij met gemak Elizabeth's personage bij de keel en houdt haar omhoog. Best knap voor een normaal iemand verder. Misschien is het een exosuit?

avatar van marsie
4,0
Film start als een kopie van sleeping with the enemy. Film is spannend, eerste helft een thriller, daarna ontpopt de film zich als een scion fiction horror. Elisabeth Moss staat haar mannetje en bewijst dat ze een film kan trekken. Topper

avatar van Daan258
4,0
Heel erg grote verassing!!!

Afgelopen vrijdag ben ik naar de voorpremière van The Invisible man geweest. Voor het zien van de film heb ik expres niet al te veel info over de film gezocht of gezien, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ook ben ik niet bekend met het origineel en kan hem daar ook dus niet mee vergelijken.

Dit was 2 uur lang non-stop vermaak.
Vanaf moment één zit je er al meteen in. De film is letterlijk van begin tot eind zeer mysterieus en ontzettend spannend. Heel knap hoe de film bijna 2 uur lang spanning weet neer te zetten en vast te houden. Bij momenten zit je echt op het puntje van je stoel, ondanks dat er eigenlijk heel vaak niks gebeurd. Je zit bijvoorbeeld een aantal seconde naar een openstaande deur te kijken met het idee dat er zo iets te voorschijn springt of iets dergelijks. De spanning die bij dit soort scene's word opgebouwd is zo sterk gedaan.

Het verhaal is ook zeer goed en heel verrassend. Heel leuk dat je eigenlijk tot de laatste helft van de film nog steeds niet 100% zeker weet of The Invisible Man nou echt is of dit juist allemaal in het hoofd van Cecilia afspeelt. Dit omdat Cecilia helemaal paranoïde is en veel dingen die gebeuren en die Cecilia ziet niet in zicht is van andere personen. Dit gaf mij dus juist de twijfel, is het echt of is Cecilia aan het hallucineren ? Daarbij kan ik ook gelijk zeggen dat Elisabeth Moss hier vreselijk goed weet te acteren. Super overtuigend en ijzersterk.
Dan tegen het eind krijg je een paar erg sterke twists die heel goed in elkaar zaten en helemaal niet zag aankomen. Wat er ook voor mij voor zorgde dat het verhaal en de film nog beter maakte. Dit kwam als een grote verassing. Het einde zorgt er dan dus voor dat ik de film nog meer waardeer en beter vind dan dat het sowieso al was.

Een heel sterke werkje van Leigh Whannell!

4,0*

avatar van El ralpho
3,0
The Invisible Mad Man

Deze thriller (vond dit zeker geen horror) die mij bij het lezen van de plot deed denken aan een remake van Hollow Man, ben ik eigenlijk op de bonnefooi gaan kijken tijdens een reis in Brazilië. Zonder het bekijken van de trailer ben ik hier verder volledig blanco ingestapt en liet ik mij verassen. De grootste verassing bleek echter de stroom aan positieve berichten te zijn die ik na afloop maar binnen zag blijven komen. Dit bewijst maar weer eens hoe moeilijk het te voorspellen is wanneer een hit geboren wordt. Persoonlijk vind ik de Invisible man een wat simpele, ietwat dommige, maar vermakelijke titel, dus onder de categorie van hoogwaardige horror zou ik deze allesbehalve willen scharen.

Natuurlijk is het van belang dit soort verhalen altijd met een korreltje zout te nemen, maar er kwamen teveel zaken naar voren die mij onevenredig stoorden. Was Adrian naast onzichtbaar namelijk ook doorzichtig? Ik vond het namelijk een hele prestatie dat hij Cecilia bijna 24/7 leek te kunnen volgen zonder dat er ooit iemand tegen hem opbotste. Ook liet hij zichzelf opsluiten bij haar in de isolatie cel, en dit alles zonder ooit ook maar een keer naar de WC te hoeven bijvoorbeeld. Ook was hij naast een begaafd wetenschapper kennelijk ook zeer bedreven in de vechtsport, kijkende hoe hij eigenhandig een klein politieleger omlegt. Het plannetje van Adrian verloopt eigenlijk te gladjes, zonder dat er ooit maar iets fout gaat en Sydney bijvoorbeeld ook niet doorhad dat zij door iets onzichtbaars geslagen werd. . Ook de zogeheten plotwendingen aan het einde waren weinig creatief en achteraf ook best voorspelbaar, gezien hoe manipulatief Adrian was. Het slot waarbij Cecilia het laat lijken of Adrian zelfmoord pleegt, omdat de camera's alles vastleggen, vond ik nog zo'n storend element. Je hoeft namelijk geen detective te zijn om de beelden te analyseren en te zien dat er een mes in de lucht zweeft, waarmee de keel van Adrian opengehaald wordt. Het feit dat algemeen bekend lijkt dat meneer veel kennis heeft van nanotechnologie en heel zijn laboratorium vol ligt met bewijsmateriaal over het pak wat hij uitgevonden heeft lijkt mij voldoende bewijsmateriaal voor de politie om (juist met de camerabeelden) te kunnen concluderen dat er geen sprake van zelfmoord was.

Bovenstaande ongeloofwaardigheden heb ik nog niet aangehaald zien worden, maar zijn voor mij wel fikse minpunten. Het feit dat de film verder wel lekker wegkijkt en -met name in de eerste helft- een aantal goede scene's heeft die de spanning aardig opbouwen, laten mij niet zomaar door deze ongeloofwaardigheden heen kijken. Ik lijk nu wellicht negatief, wat ik zeker niet ben, gezien mijn voldoende die ik geef omdat ik mij wel vermaakt heb. Echter vind ik alle lof die nu gegeven wordt simpelweg misplaatst en overtrokken. Alsof ook de minpunten voor het grote publiek onzichtbaar zijn.

3,0*

avatar van ChantalParis
4,5
Een échte spannende thriller met een werkelijk sublieme Elisabeth Moss in de hoofdrol.
Topfilm!

avatar van mcdaktari
Deze lijkt me echt heel goed, de trailer belooft in ieder geval een spannende film.
Normaal kijk ik niet snel trailers als ik een film echt graag wil zien, maar bij deze dacht ik dat het toch wel niet heel veel zou zijn, maar daar denk ik nu toch anders over. Laat maar komen.

avatar van 2dehans
3,0
Nu is horror niet helemaal mijn type film die ik normaal bezoek. De films van elementen die in real life kunnen gebeuren (psycho persoon) spannender dan Alains. Deze film zou het kunnen maken.

Ik zie dat ieder erg lovend is. Voor de pauze zat er een mooi opbouw in.je kunt je afvragen hoe realistisch een pak is waarmee je niet zichtbaar bent maar goed.... er zaten zeker een paar schrik momenten in. waarom de gsm tekeningen etc nu op zolder moest worden gelegd vond ik een flauwe scène voor een schrik element. Dat het verf ook zo eenvoudig van z’n pak ging ook jammer


Na de pauze ging het wat mij hard achteruit. Het werd onrealistischer. Het slotevenement wat op zich grappig was bedacht had wat mij betreft meer worden uitgemolken. Meer zoiets van “koekje van eigen deeg”.
skippen we even dat eerder het hele huis in de camera’s hangt en zij in no time een pak aan en uit trekt.

Al met al vermakelijk. Niet perse bios film wat mij betreft. Thuis op de bank kan ook.

avatar van wimaroca
tjonge jonge is de hele film zo donker als de trailer?dan sla ik 'm over


avatar van mrklm
1,5
Elizabeth Moss geeft een geloofwaardige, maar vrij ééndimensionale vertolking als Cecilia Kass, een vrouw die aan het begin van de film een nauwkeurig voorbereid ontsnappingsplan in werking stelt in de hoop zo aan de manipulatie door haar echtgenoot Adrian [Oliver Jackson-Cohen] te ontkomen. Ze zoekt toevlucht bij een goede vriend, maar durft lange tijd geen stap buiten te zetten. Wanneer ze te horen krijgt dat Adrian zelfmoord heeft gepleegd en dat hij haar miljoenen heeft achter gelaten, begint ze voorzichtig uit haar schulp te kruipen. Totdat een aantal raadselachtige gebeurtenissen haar doen geloven dat Adrian terug is. Uiteraard gelooft niemand haar en komt ze zelf steeds meer in de problemen.

Psychologische horrorfilm opent sterk en speelt aanvankelijk slim en effectief leentjebuur bij Paranormal Activity (2007). Helaas speelt regisseur/scenarist Leigh Wannell zijn troefkaart (is hij het of is het verbeelding) veel te vroeg en vanaf dat moment gaat het bergafwaarts. Er is een keukenscène met knappe special effects, maar het verhaal wordt ongeloofwaardig en glijdt af richting het belachelijke. Aan de overbodige en stompzinnige epiloog wil ik niet teveel woorden vuil maken.

avatar van Shinobi
3,0
"It just doesn't make any sense."

Na meerdere mislukte pogingen van Universal om een zogenoemd Dark Universe te creëren, is het nu aan Leigh Whannell om weer nieuw leven te blazen in dit universum. Het gaat hem in ieder geval beter af dan zijn voorgangers.

De opening waarin Cecilia in het holst van de nacht ontsnapt uit een luxueuze villa zet een lekker geheimzinnige toon neer. Achteraf blijkt dat haar bezitterige ex zelfmoord heeft gepleegd, maar op de één of andere manier lijkt hij haar alsnog te achtervolgen. In deze vorm wordt er een bepaalde paranoia gecreëerd; is Cecilia gek of is haar dode ex daadwerkelijk onzichtbaar geworden.

Middels het spelen met de camera wordt de spanning goed in stand gehouden. Het doet mij een beetje denken aan 'Paranormal Activity' waar de gebruikte kadrering suggestief werkt. Hierdoor ga je als kijker op minieme dingen letten, omdat er waarschijnlijk een dreiging achter zou kunnen schuilen. Dit soort details worden effectief over het geheel gebruikt.

Des te jammer dat de zorgvuldige opbouw in de tweede helft volledig verkwanseld wordt. Het is alsof de film louter nog aan elkaar hangt van onlogica en plotgaten, opdat het narratief maar voortgestuwd kan worden. Tot op een bepaalde hoogte kan ik daar nog wel in meegaan, maar dit is wel erg overdreven allemaal. Elisabeth Moss weet het gebeuren nog enigszins te redden.

Al met al is 'The Invisible Man' best oké voor wat het is. Het is echter zonde dat Whannell niet kan doorpakken in de tweede helft, want dit had beduidend een sterkere film opgeleverd.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van rep_robert
3,5
The invisible Man is een leuke, spannende en moderne variant op een alom bekend verhaal. Bij vlagen was de film echt nagelbijtend. Goed van Whannell om gelijk vanaf het begin al de juiste sfeer te zetten. De film neemt verder rustig de tijd om op te bouwen met een goede dosering van momenten waarop je je haast genoodzaakt voelt om met een ingehouden adem de film te kijken. Straks mis je een geluidje of zie je iets over het hoofd in het frame. Erg slim gedaan van Whannell om je continu in elk shot op zoek te laten gaan naar kleine hints van een onzichtbare entiteit/verschijning.

Richting het einde bouwt de spanning wat af en begrijp ik volkomen als mensen het tegen het belachelijke aan vinden. Aan de andere kant is het overtuigende spel van Moss, waarbij de wallen onder haar ogen donkerder wofden erg overtuigend. Her en der een shockerende scene en overtuigende jump scares (lees: geen valse jump scares) en je hebt gewoon één van de betere horrorfilms die de afgelopen tijd in de bios heeft gedraaid.

3,5*

4,0
Mooie film. Heb me prima vermaakt van het begin tot het eind. Gewoon verstand op nul en kijken maar, want er zitten natuurlijk altijd wel onwaarschijkheden in zo'n film. Geen horror, eerder een goede thriller.

3,0
El ralpho schreef:
The Invisible Mad Man

Bovenstaande ongeloofwaardigheden heb ik nog niet aangehaald zien worden, maar zijn voor mij wel fikse minpunten. Het feit dat de film verder wel lekker wegkijkt en -met name in de eerste helft- een aantal goede scene's heeft die de spanning aardig opbouwen, laten mij niet zomaar door deze ongeloofwaardigheden heen kijken. Ik lijk nu wellicht negatief, wat ik zeker niet ben, gezien mijn voldoende die ik geef omdat ik mij wel vermaakt heb. Echter vind ik alle lof die nu gegeven wordt simpelweg misplaatst en overtrokken. Alsof ook de minpunten voor het grote publiek onzichtbaar zijn.
3,0*


Na alle lovende recensies ben ik opgelucht dat iemand anders dit soort storende dingen ook heeft opgemerkt. Het zijn ook niet zomaar wat details die niet kloppen. De manier waarop Cecilia in een oogwenk van alles en iedereen wordt geïsoleerd vond ik bijv. ook ongeloofwaardig (rare email die blijkbaar blind wordt gelooft door zus, klap in gezicht van meisje). Cecilia pakt het zwevende mes in het restaurant vast na de moord (sowieso nogal een vreemde eerste reactie, maar als zij dat grip vastheeft, dan heeft die gast dus snel het lemmet beetgepakt ofzo? En waar staat hij eigenlijk in die scène? Leunt hij heel ver over haar heen zonder dat ze iets voelt, of maakt hij vanaf de zijkant een hele rare hoek met z’n arm?)

Dit soort momenten lieten me twijfelen of Cecilia niet alles zelf aan het verzinnen was, wat op zich een interessante film op zou hebben geleverd. Maar andere gebeurtenissen in de film spreken dat dubbelzinnige karakter regelrecht tegen. Ik kan me nog indenken dat ze die fotoflitsen zelf zou verbeelden, maar we zien al vroeg in de film hoe het gas verder wordt opengedraaid terwijl ze zelf echt helemaal het shot uit is. Ook legt de camera in de openingsscène duidelijk accent op het potje pillen dat ze laat vallen. Wanneer dat later plotseling opduikt in haar badkamer, weten wij als kijker dus 100% zeker dat ze er niet zelf mee heeft zitten rommelen. Je zit in die momenten niet meer in het hoofd van Cecilia, maar kijkt naar iets wat de regisseur je wil laten zien.

Als Whannell de film een ambigu karakter had willen geven, dan zou hij beide opties (kijken we naar fantasie of werkelijkheid?) op een realistische manier open hebben moeten laten.


Wat voor mij overblijft is een film die vooral een sterke opbouw heeft, en die dankzij Moss ook goed voelbaar maakt hoe frustrerend en angstig het is om gestalkt te worden zonder dat iemand je kan helpen. Maar al die onnozele plotwendingen in de tweede helft hebben me toch wel een beetje uit het verhaal getrokken.
Het enige dubbelzinnige dat overigens nog redelijk overeind blijft, is dat die broer in theorie alles gedaan zou kunnen hebben (dus dat Cecilia’s wraak te ver doorslaat, zonder dat ze het zelf doorheeft). Hoewel: wat doet dat tweede pak dan eigenlijk nog in zijn huis bij de eindscène?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:28 uur

geplaatst: vandaag om 08:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.