The Invisible Man (2020)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Leigh Whannell
met Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen en Aldis Hodge

Cecilia zit gevangen in een relatie met een gewelddadige en controlerende wetenschapper. Op een nacht ontvlucht ze haar vriend en weet ze zich, met behulp van haar zus en vriend, te verstoppen. Wanneer haar ex zich van het leven berooft denkt ze haar leven eindelijk te kunnen verder zetten. Tot haar verstand op de proef wordt gesteld wanneer zich een reeks bizarre gebeurtenissen voordoet en de levens van haar naasten in gevaar zijn.

avatar van AmazingPP
Sterkte thriller met uitstekend acteerwerk van de hoofdrol. De film houdt je geboeid van begin tot einde. Je wilt toch weten hoe het allemaal afloopt. Ik heb even genoten. Vier sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Boeiend en vermakelijk, maar ik had er toch net iets meer van verwacht. Of tenminste gehoopt. De intro in de woning aan zee is meteen spannend en mysterieus. Daarna komt het verhaal langzaam los, waarbij je als kijker af gaat vragen wat echt is en wat niet. Al zegt de titel van deze film voldoende, dus het idee dat alles zich in haar hoofd af speelt had ik eigenlijk nooit. Misschien teren ze wel wat erg op een paar scares, maar er zijn er wel een paar meteen sterk.

Het moment bij de ladder naar de zolder is goed, maar vooral de dood van Emily in het restaurant. Ik schrok me dood, echt goed gedaan. De film heeft wel een beetje een open einde, want volgens mij wordt het nooit duidelijk of Adrian of zijn broer nu de dader is. Volgens mij gewoon zijn broer en vermoord Cecilia Adrian ten onrechte. Al was hij natuurlijk wel een lul. Overigens had de film van mij best mogen eindigen na het doodschieten van Tom in zijn pak, daar had je op zich een prima einde mee gehad. Dat deel erna is vrij vergezocht. Hoe krijgt Cecilia in hemelsnaam dat pak aan in die paar minuutjes dat ze op de wc zit? En bij de dood van Tom werd duidelijk dat er een pak bestaat waarmee je onzichtbaar kan worden, dus dan gelooft de politie ook echt niet dat Adrian op het einde nog zelfmoord heeft gepleegd. Maar goed, ik heb me wel uitstekend vermaakt. Prima cast, lekker tempo, een paar goede momenten. De spanning is geregeld best goed te voelen, helemaal geen verkeerde Blumhouse film. Wel moet je denk ik niet proberen alles te verklaren, dan krijgt de film het lastig. Je vraagt je ook af hoe Adrian sowieso overal Cecilia kon volgen, tot in een inrichting toe.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Vroeg ik me ook af, alleen zou dit het punt van twee daders natuurlijk wel makkelijker verklaren. Ben het ook met je eens dat de film wel een keer (of twee) eerder geëindigd had kunnen worden. Hadden ze gelijk een mooi opzetje voor een mogelijk deel 2, aangezien producenten daar tegenwoordig zo op geilen.

rep_robert schreef:

Ik vraag me af, is het nu slim schrijfwerk of lui schijfwerk dat je 1 of 2 daders kan hebben, waarvan je niet eens zeker weet wie de dader dan is? We weten alleen dat Tom het pak heeft gebruikt.
Ik vind het lui schrijfwerk als ik eerlijk ben. Het is een prima film, maar het script rammelt soms wel een beetje.

avatar van Ajax&Litmanen1
De film scoort erg goed. Met een budget van 7 miljoen nu al bijna 100 opgehaald...

Disney troeft met topper 'Onward' wéér alle concurrentie af aan Box Office | Filmtotaal filmnieuws

Die Jason Blum heeft wel verstand van horrorzaken, zoveel financiële voltreffers.

avatar van wwelover
Interessante film. Zou er eigenlijk niet zo snel heen gaan, maar werd gedwongen. Begon wat slap, maar uiteindelijk toch best goed. Sowieso interessant gegeven, aardig geacteerd en hele opvallende muziek. Eng is het zelden, maar wel vaak naar.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Wilde zeggen: de dan heb je Fantasy Island zeker nog niet gezien. Maar ik zie dat die ook 45 miljoen tot op heden heeft opgebracht met een budget van 7 miljoen. Maar inderdaad. Blumhouse weet op deze manier wel lekker veel horrorfilms aan de man te brengen.

avatar van Hannibal
Goede, spannende film! Elisabeth Moss tilt de film zoals ik verwacht had naar een hoger level. Wat een geweldig goed actrice is dat toch! De beginscène was meteen fantastisch, waar ze wegliep bij haar man. De spanning zat er meteen prima in. Het moment in het restaurant waar haar zus de keel wordt doorgesneden en ze het moordwapen in haar hand terugvindt is schokkend, en ongekend goed. Wat ook knap is, is dat je na afloop toch nog steeds twijfelt en niet precies weet wat er is gebeurd en wie er achter de moorden zit. Aanrader!

avatar van Graaf Machine
Tja.

Het begon allemaal best leuk. De beginscene was best spannend.
Maar al snel weet je dat er dus echt een onzichtbare man rondloopt, dat het geen inbeelding is. Die dampadem daarbuiten, en die deken waar iemand op staat.

Verder wat simpel allemaal. Hoe in dat restaurant dat mes nou net klemvast in haar hand komt?? Hoe die broer nou in dat pak kwam, zogenaamd gemanipuleerd door Adrian. OK, dus het was dan wellicht niet Adrian, maar echt die broer, maar waarom James dat dan weer geloofde.
Ik kon er eigenlijk verhaaltechnisch uiteindelijk niet veel mee. En van mooie beelden moet je het ook niet hebben. Viel allemaal nogal tegen, eigenlijk.

Hmm, misschien heb ik niet goed opgelet. Zaten achter in de zaal wat mensen nogal vaak hardop te kuchen en coronagrapjes te maken. Kinderachtig gedoe.

Al met al vond ik het overigens meer Thriller/SF dan Horror/SF, maar dat is geen kritiek verder.

avatar van ratatouille
Genoten van deze thriller, met als hoogtepunt de scene in het restaurant en op de ladder. Ik had er wel iets meer van verwacht, vanwege de goede reviews, maar ik miste toch iets. Misschien wel oa gebrek aan info mbt de relatie tussen Cecilia en de politie agent en haar zus of de hond die meerdere keren opeens weer opduikt, wat meer onlogische dingen. Over het algemeen, een boeiende film met goede scars die niet ‘goedkoop’ aanvoelen.
Wat ik niet begrijp, is dat sommige mensen twijfelen over de daadwerkelijke dader. Lijkt me heel duidelijk, en geen SURPRISE

avatar van bananensap
Goede film die zichzelf lekker serieus neemt (wat ik heel positief vind) en spanning creëert in kleinschalige, intieme scenes. Misschien een beetje aan de lange kant maar genieten voor de horror fan in mij.

avatar van pierre18
Zeer goede film die ik op het puntje van mijn stoel heb bekeken. Mooi sfeertje en nergens over de top. Voor de geen meer info van mij om geen spoilers weg te geven. Heerlijk genoten, echt een aanrader.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na Upgrade had ik wel vrij hoge verwachtingen van de nieuwe Leigh Whannell. En warempel, de beste man flikt het weer. Ditmaal zijn het vooral de 'minimale middelen' die opvallen. Whannell zorgt meteen voor een pakkende opening, met maar bar weinig woorden maakt hij sterk duidelijk wat er aan de hand is. Vervolgens is de film op z'n best als er niets gebeurd. Lege kamers waren nog nooit zo spannend. Soms zit je op het puntje van je stoel, puur omdat je naar een lege stoel kijkt. Enorm doeltreffend. Gaandeweg leunt de film steeds iets meer op actie en sensatie in plaats van pure spanning, maar het blijft de gehele speelduur intrigerend. Los van de minimale middelen vond ik het erg fijn dat de film lekker simpel bleef.

Elisabeth Moss is verder uitstekend gekozen als de vrouw die langzaam doordraait en het zwaar te verduren krijgt - ik las al een reactie van iemand die haar nu eens een luchtige romantische komedie gunde. Je leeft goed met haar mee en ook de bijrollen worden sterk vertolkt. Ik heb het origineel van James Whale nog niet gezien, maar wat ik gehoord heb heeft het vrij weinig met deze nieuwe versie te maken, op de titel - en een naam van een hoofdpersonage - na. Maar het klinkt als een goede manier om een klassieker nieuw leven in te blazen; geen letterlijke remake, geen semi-reboot/sequel en geen universum bouwen met Mummy en het monster van Frankenstein, maar een originele insteek voor een bestaand concept en zo'n film dan lekker simpel en effectief houden. Ik kijk in ieder geval halsreikend uit naar de volgende Whannell.

4 sterren.

avatar van Shadowed
Sterk.

Leigh Whannell is echt goed bezig. In Insidious: Chapter 3 kreeg hij nog te weinig ruimte, maar liet zijn talenten in Upgrade al over het scherm spatten. Zo goed als Upgrade is deze film niet, maar het komt ook al een heel eind door duidelijk sterke regie van Whannell. Nu al benieuwd naar zijn volgende film. Al hoop ik niet dat hij naar Hollywood-spektakel over zal gaan.

The Invisible Man heeft wel in bepaalde lijnen wat weg van de stijl van Upgrade. Zeker de manier van filmen toont soms gelijkenissen. Toch kan ik er niet omheen dat Whannell hier veel subtieler te werk is gegaan. Het grafische geweld is geruild met spanning. Ook dat heeft Whannell best onder de knie, en dat bewijst hij dan ook hier.

De film is vermakelijk van het begin tot eind en ook spannend van begin tot eind. Vooral het eerste gedeelte is eigenlijk meer een thriller. Het gevoel van paranoia laat Whannell knap over het scherm glijden en de constante dreiging is continue aanwezig. En dat mag ook wel aangezien de boosdoener onzichtbaar is.

Het camerawerk is erg sterk. De regie is zeer kundig. Maar het is wederom het camerawerk dat van hoog niveau is. Energiek gaat het langs de gebeurtenissen. Moss doet het ook heel goed. Ik denk niet snel dat iemand haar dit even nagedaan kon hebben. De special effects zijn ook best degelijk. Enkele knappe designs en knap gebrachte sciencefiction.

Soundtrack is ook goed gekozen. Er is alleen nu een wat andere soundtrack gekozen die vooral dreiging uitstraalt. Soms neemt de soundtrack echter te veel de overhand en dan begint de film op een trailer te lijken. Dat zijn wel die puntjes die Whannell had moeten verhinderen.

Maar voor de rest een erg kundig geregisseerde horrorfilm. Spannend tot de laatste minuten, een aantal knappe scares en een vermakelijk en gezond tempo. Zo moet je een horrorfilm uitvoeren en Whannell weet er duidelijk wel raad mee.

In het begin top
Je gaat er ook van uit dat hij overleden is en hij als geest haar het leven zuur maakt
Maar na de scene op zolder
Was bij het horror genre er af
Meer spiderman achtig althans het pak wat hij draagt om ontzichtbaar te zijn
Jammer ik had me meer net zo iets voor gesteld
als de film 100 feet of de klassieker the entity

De meeste horrorfilms zijn onzinnig en oninteressant omdat ze geen relatie hebben met de echte wereld maar af en toe komt er een serieuze horrorfilm langs die over iets reëels gaat. Deze horrorfilm is een serieuze film want gaat over hoe een traumatische ervaring je kan blijven achtervolgen, ook als de bron ervan weg is (dat is een echt probleem in de echte wereld). Daarbij heeft de film van de andere kant het interessante gegeven van een goochelaar of illusionist die de geest manipuleert, zoals in Nederland Victor Mids wiens programma niet voor niets Mindfuck heet, die een alternatieve verklaring open laat. Wel vond ik het grootste deel van de film tegenvallen omdat er weinig interessants werd gedaan met dit uitgangspunt: op een voorspelbare of althans weinig originele manier zien we hoe het slachtoffer gepest en belaagd worden door haar onzichtbare belager. Maar vanaf het moment dat ze wordt gearresteerd wordt de film een stuk beter omdat er dan gelaagdheid en twists aan het verhaal worden toegevoegd waardoor de film steeds meer voor de kijker in plaats van voor het slachtoffer een mindfuck wordt. Zo begint de film als een mager zesje maar eindigt hij als een dikke acht. Omdat de film zo uiteindelijk toch bevredigt gun ik hem de acht.

Lol ik vond juist de eerste helft nouja 2/3e veel beter dan het verwarrende vergezochte 'einde'.

Horror is niet echt mijn ding. Maar toen ik jaren terug nietsvermoedend Upgrade eens opzette, was ik zwaar onder de indruk. En bovendien leek me dit meer een thriller dan echte horror. Dus wilde ik "The invisible man" toch echt wel zien.
En blij toe, want Leigh Whannell heeft weer een hele fijne film afgeleverd. Mede dankzij het knappe spel van Elisabeth Moss, die de rollercoaster aan gevoelens en emoties waar Cecilia doorheen raast erg overtuigend weet neer te zetten. Maar ook zeker door zijn eigen kracht. De film is stijlvol en mooi. En, niet onbelangrijk voor een thriller, spannend. De keuze om minimaal gebruik te maken van muziek of achtergrond geluiden werkt uitstekend. In de soms doodse stilte zorgt zelfs het geluid van een lichtknopje al voor enige opwinding.
Verder zit het verhaal prima in elkaar. Natuurlijk met een twistje hier en daar. Maar wat ik vooral prettig vond is dat niemand extreem domme dingen hoeft te doen om het verhaal te laten slagen. Het handelen van alle karakters was prima geloofwaardig. Nou ja, behalve dat van het kanonnenvoer in de gang van het zorgcentrum dan misschien.
Ik ben echt heel benieuwd wat Whannell ons nog maar gaat voorschotelen.

avatar van schenkowiets
Wat een lange zit was dit zeg poeh poeh .
Had hier veel meer van verwacht gezien de reviews,maar enorm saai en daarom totaal niet spannend.
Ja een paar korte scenes waren wel leuk, maar thats it !
Waarom de film ook nog eens 2 uur moet duren mag Joost weten want ik weet t niet.
Het acteerwerk vond ik helemaal niet goed maar zwaar overdreven. Zo van je moet "zo en zo'' kijken en dan doet ze dat mij te overdreven.
1 punt extra voor het mooie plaatje van het huis en de paar minuten leuke scenes

avatar van Nosje
Prima film. Spannend en gelukkig niet echt een horror film maar meer een thriller. Niks mis mee.

avatar van umbra
Leigh Whannells vorige 2 films 'Insidious 3' en 'Upgrade' vond ik zeer te pruimen, dus kijk hier wel nr uit. Let's start.

avatar van mcdaktari
Dit vond ik nou weer een hele fijn weg kijkende film, van begin tot einde toe. Het einde was ook leuk bedacht. Al bij al een film die je zeker moet kijken. Zo af en toe begrijp ik het stem gedrag van de MM leden niet goed, deze film helemaal afkraken omdat er bijna niks deugt maar dan wel een film als de Grudge (2020) 4 sterren geven? Tja , het zal wel aan mij liggen, of nee, een kwestie van smaak noemen ze het. Dat is nou precies de reden dat ik niet meer stem.

avatar van schumacher
Best een leuk filmpke dit was.

avatar van umbra
Hier heb ik van genoten. Lekker wegkijkende spannende film. Is dit horror, nah eerder een thriller, één uit het goede hout gesneden. De film had me direct mee en liet me niet meer los. Leuk en boeiend gegeven. Met een toch wel ijzersterke Moss. Blij dat ik deze door het coronavirus nu al heb kunnen kijken (ben geen fan vd mensenmassa-cinema). Één vd beter films al dit jaar.

avatar van Corcicus
Leuke thriller die zonder enige twijfel hoger wordt getild door de acteerprestaties en mimiek van Elisabeth Moss. De film lijkt origineel, maar is eigenlijk niets anders dan een combinatie van Hollow Man (2000) en Candyman (1992). Er zit weinig meer in. Maar dat mag de pret niet drukken. De film is zeer spannend en mooi weergegeven. Cinematografie was zeer mooi. Erg onderhoudende scifi thriller zonder meer.

avatar van Grindhouse62
Deze film pakte voor mij anders uit. Ik had er veel meer van verwacht. Een horror is het zeker niet. Voor mij is dit een sciencefiction thriller die mij dus tegen viel. De spanning en actie was matig en alles zo voorspelbaar als het maar kan. Het einde was belachelijk. Een 2.0

avatar van tattoobob
Lekkere wegkijker met een gezonde dosis spanning.
Ik denk dat het genre thriller beter bij deze film past.
De film is iets wat aan de lange kant voor wat het is,maar ja...we hebben nu tijd zat.
Deze regisseur heeft nu toch al wat puike films afgeleverd dus ik ben benieuwd wat er nog komen gaat.

avatar van Actarus
Mixed feelings

Het eerste deel van de film was fantastisch goed, groezelig akelig én spannend sfeertje...
Het tweede deel viel me tegen. De twistjes en plotjes komen op je af, maar zag ze van mijlenweg aankomen.
Al bij al, mij er wel mee geamuseerd. Het camera-werk en de effectjes zijn bij momenten echt grandioos.

PS : die openingtitels...wauw, hoe origineel!

Lekker taartje, ...maar de kers ontbrak

avatar van fritura
Goeie film. Beetje traag begin maar daarna beviel het me steeds meer. Goed einde ook. Heeft overigens weinig met horror te maken.

avatar van Antonev
Ik had vooraf wel een beetje goede hoop dat dit nog wel eens wat kon gaan worden. Het bleek helaas ijdele hoop..

Het begint helaas al met de opening. Deze is redelijk traag en wanneer je begint te denken dat het niet meer los komt, dan komt het toch net op tijd een beetje los (na eerst een goed half uur verveeld te zijn). De onzichtbare man wordt stukje bij beetje geïntroduceerd en sommige scènes zijn oprecht spannend te noemen. De kracht van de suggestie zullen we maar zeggen.

De spanning ebt echter snel weg en komt ook niet meer terug. De vechtpartij in de keuken zag er mijns inziens belachelijk uit en was voor mij een afknapper. Vanaf dat punt stommelt de film naar het einde toe en is het laatste restje intrige en spanning ook wel weggesijpeld.

Het einde, tjah. Het paste prima in de lijn van een zwakke en weinig verassende film. Met een paar gekke sprongen probeert men toch nog wat te redden en de film wat extra’s te tegen. Tevergeefs.

Alsof de zwakke verhaallijn niet al erg genoeg was, worden we ook nog eens verwend met een bijzonder irritante Moss. Ik kon amper enige sympathie voor haar personage vinden.

Nét te doen voor een keer.