Insidious: Chapter 3 (2015)

Horror

geregisseerd door Leigh Whannell
met Stefanie Scott, Lin Shaye en Dermot Mulroney

Het verhaal speelt zich af voor de gebeurtenissen rondom de familie Lambert. Na enige aarzeling besluit helderziende Elise Rainier (Lin Shaye), die het vermogen heeft om contact te leggen met de doden, een tienermeisje te helpen dat doelwit blijkt te zijn van een bovennatuurlijke entiteit.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van LOTR-lover
Natuurlijk zijn ze deze reeks redelijk aan het uitmelken, maar ach, zolang het redelijk goede films blijven vind ik dat helemaal niet erg. Ook dit derde deel kan me prima bekoren, en ook al moet de film het weer meer van de jumpscares hebben dan van continu aanwezige spanning, de missie is toch weer geslaagd.

7/10 (IMDB)

avatar van Confusie
Na de uitstekende eerste twee delen die ik eigenlijk als tweeluik zie aangezien het nogal een doorlopend gebeuren is, is dit toch even een tandje minder.

Heeft onder andere vooral ook te maken naar mijn idee met de main creatuur die hier door het scherm heen schuifelt.

Die is gewoon minder lekker freaky dan wat we eerder zagen.

avatar van john mcclane 2
Erg gecharmeerd van deel een en twee,maar niet echte super liefhebber van de hounted horror.
De films waren gewoon goed gemaakt,met veel schrik effecten,en staken wel wat boven de gemiddelde uit.
Dat deed dit deel niet, maar het blijft toch goed te doen.
Paar keer geschrokken , en de kwaliteit hoe middelmatig dan ook is constant .
Net aan een 3 .
Na deze film hebben we ondanks dat we hem al 2 keer gezien hebben nog eens deel 1 opgezet.

avatar van GrobbekuikenXL
Best aangenaam maar idd het laatste half uur is Knudde. Ze hadden toch wel iets beters kunnen verzinnen. De demon was ok maar wat meer info wie hij was en hoe en wat was wel prettig geweest.

avatar van JeroenFR08
Mijn eerste kennismaking met de Insidious reeks,(ergens best schandelijk), maar hij beviel me eigenlijk wel een beetje.

En ja 'een beetje'. Want ik moet zeggen de spanning wordt prima opgebouwt en de de schrikmomenten zitten er een paar keer goed in. Er wordt daarnaast ook wel aardig gespeeld door de hoofdpersonages. Naast de zeer stereotype spoken jagers natuurlijk. Dat was weer zonde.

Zoetzappige einde, wat te verwachten viel met dit soort films, is toch altijd weer een minpunt. Maargoed, boven dat heb ik me eigenlijk prima vermaakt.

Dit wil zeggen dat ik interesse heb gekregen in de andere Insidious delen!

avatar van Mr-Mcmovie
JeroenFR08 schreef:

Dit wil zeggen dat ik interesse heb gekregen in de andere Insidious delen!

Wat ga jij flink genieten van deel 1!! Get a towl while you are gonna watch it

avatar van JeroenFR08
Mr-Mcmovie schreef:

Wat ga jij flink genieten van deel 1!! Get a towl while you are gonna watch it

Haha ik zal em bij de hand houden!

avatar van Mr-Mcmovie
JeroenFR08 schreef:

Haha ik zal em bij de hand houden!

Enjoy bro!

avatar van m1chel
Het huiveringwekkende Insidious werd opgevolgd door een zeer matig vervolg, te weten Insidious: Chapter 2. Doordat ook deze tweede film een flinke duit op wist te brengen kon een derde deel natuurlijk niet uitblijven. Grootste verschil achter de schermen is dat de reeks zich voortzet zonder regisseur James Wan, die de regie van de eerste twee films voor zijn rekening nam. Wan zette namelijk zijn handtekening onder het contract om de regie van blockbuster Furious 7 voor zijn rekening te nemen en kon dit niet combineren met dit derde deel uit de Insidious-reeks. Het stokje wordt nu overgenomen door Leigh Whannell, die als schrijver het verhaal voor de eerste Insidious-film voor zijn rekening nam. Met deze film maakt Whannell zijn regiedebuut en vooraf werd dan ook gehoopt dat hij de kunst goed had afgekeken van Wan, die overigens wel als producer aanbleef.

In de hoofdrol zien we Stefanie Scott, die overigens haar debuut maakt in een horrorfilm. Scott speelde eerder hoofdzakelijk bijrollen in nietszeggende films en kan zich met deze rol dus min of meer serieus in de picture werken als actrice. De rol van Sean Brenner, haar vader in de film, wordt vertolkt door Dermot Mulroney. Mulroney speelde ook vooral bijrollen in films, al zorgt hij wel direct voor herkenning. Zo was hij te zien in onder andere jOBS en About Schmidt, niet bepaald de minste films of in elk geval films die de nodige aandacht kregen. De rol van de paranormale Elise wordt, net als in de vorige delen, weer vertolkt door Lin Shaye. Ondanks dat ze deze rol nu driemaal heeft gespeeld blijft het moeilijk om haar los te zien van haar rol in de komedie Kingpin. Wat dat betreft heeft Shaye echt last van het Swiebertje-effect (althans, voor mij dan) , want voor de kenners van Kingpin is deze actrice amper nog serieus te nemen.

Het verhaal van dit tweede vervolg speelt zich precies voor de gebeurtenissen van het eerste deel af en er worden constant leuke verwijzingen naar dit deel gemaakt. Al ga ik natuurlijk niet verklappen welke verwijzingen dat zijn, maar voor de kenners zijn het leuke punten van herkenning. Maar het betreft hier dus feitelijk geen vervolg, maar een prequel. Het goede nieuws is dat deze prequel een stuk beter is dan Chapter 2. Waar die film erg saai en vooral voorspelbaar was, zit er hier een stuk meer spanning ingebouwd en is de film een stuk minder voorspelbaar. Zo zitten er stukken in de film waarbij je je helemaal kapot schrikt. Goed voorbeeld hiervan zijn de gangscènes, die zijn erg goed gefilmd en geven je echt het gevoel van een nachtmerrie. Het zijn van die dingen die Chapter 2 ontbeerde. Een ander sterk punt is de aansluiting op de eerste film. Daar is duidelijk goed over nagedacht en zo zien we ook hoe Elise in contact komt met het team waar ze in het eerste deel mee samen werkt.

Wel blijft het probleem qua originaliteit. Insidious is en blijft namelijk een Poltergeist kloon. Ook qua spanningsopbouw schort het er nogal aan in deze film. Zo duurt het bijna 40 minuten voordat er eindelijk eens iets gebeurt. Dat is simpelweg te lang voor een horrorfilm als deze, vooral ook omdat de film maar een speelduur heeft van net aan anderhalf uur. Dit deel had gewoon beter uitgewerkt moeten worden, want als de film afgelopen is loop je toch met een wat dubbel gevoel de zaal uit. Het eerste deel van de film staat in het teken van de uitdieping van oppervlakkige en eigenlijk totaal oninteressante personen. Zelfs als Quinn in een scène in bed ligt en op haar muur klopt waarna ze respons krijgt blijft het allemaal nog even uit. De makers zullen het bedoeld hebben als spanningsopbouw, maar de film had wel een versnellinkje omhoog gemogen qua tempo. Toch maakt het laatste deel van de film alles goed. Eenmaal op gang laat deze Insidious je sidderen van angst.

Insidious: Chapter 3 is een film met twee gezichten geworden, maar is op alle fronten een stap vooruit na het matige tweede deel. De film zal je bij diverse scènes de rillingen over de rug laten lopen, maar sprake van een echt enge entiteit is er uiteindelijk niet. Hierdoor blijft het eerste deel ongeëvenaard en met genregenoten als Sinister en vooral The Conjuring kan de film zich niet meten. Toch is een kijkbeurt voor de liefhebber aan te raden, zeker als je houdt van schrikeffecten zit je goed, want in de tweede helft van de film schrik je je soms echt het apelazarus. Ondanks de vooruitgang op het tweede deel hopen we dat de makers stoppen met het produceren van sequels en prequels. De cirkel is rond en met dit derde deel achter de rug is het zo onderhand wel mooi geweest.

avatar van Antonev
Een stukje minder dan zijn voorgangers. Het verhaal was ietwat mager en qua spanning en sfeer viel het ook wel wat tegen. Dat neemt niet weg dat er ook wel wat freaky passages inzaten die de moeite waard waren. Ook leuk om het verhaal van Elise te zien en hoe zij en haar team samen kwamen. De twee nerds zijn wel de enigen die in de reeks voor een klein beetje humor zorgen.

avatar van SmackItUp
Na afgelopen week deel 1 en 2 gezien te hebben, meteen maar doorgepakt met nummertje 3.

Zoals ik van te voren al had verwacht, is Chapter 3 beduidend minder dan zijn voorgangers. Whannell probeert het allemaal wel, maar faalt met name in de opbouw van de spanning. Iets wat Wan beduidend beter in de vingers heeft. Veel verder dan enkele (effectieve) scares, en wat vreemde situaties komt hij niet. "The Further" is uiteraard een herhaling van zetten, maar wordt bij lange na niet zo goed uitgewerkt als dat we gezien hebben. Daarmee spant het eerste deel toch duidelijk de kroon. Begrijp me niet verkeerd, het kijkt verder best behoorlijk weg, maar het kan niet tippen aan de eerste 2 delen.

Kleine 3*.

In vergelijking met deel 1 is dit echt prutswerk, een verplichte afwerking van de checklist. Er is veel te weinig aandacht besteed aan de sfeer, de inrichting van 'the further' en de muziek. Overbodig, traag en het leek eigenlijk wel een parodie op deel 1, gewoon alles nog een keer, maar dan minder goed uitgewerkt. De demonen/doden in het verhaal zijn ook niet angstaanjagend genoeg, tis allemaal maar een beetje oppervlakkig en onsamenhangend.

Ik wist vandaag niet veel te doen en had zin in een film, dan maar gekozen voor deze film.
Ik heb wel de twee vorige niet gezien, maar dat ga ik voortaan niet doen.
Deze film van onderandere James Wan heeft me totaal niet kunnen bekoren...
Ben of was ik niet gewoon zo een slechte film te zien, als je zie naar de scoren van bv. The Conjuring, dan had ik meer van die man verwacht in deze film.
Ook heb ik kritiek op dit vlak van James Wan, in zijn horror films (ook met deze) wordt er altijd hulp gezocht bij een medium, vind dit raar !
Waarom wordt er nooit hulp geroepen door bv. een priester(s), altijd worden films gemaakt over die mediums, wordt dat gedoe wel speugzat !
Uiteindelijk wordt er altijd hulp geroepen door de kerk, en niet van die belachelijke mediums !!!
Geef mij dan maar films zoals The Rite bijvoorbeeld, dat zijn films die je niet moe wordt en zit er nog wat spanning in.
Ik had die Insidious chapter 3 gekocht omdat ik die nergens vond om te bekijken, maar wat heb ik spijt van dat geld
Had ik beter besteed aan een andere film hoor.
Ik hoop dat zijne nieuwe film van Annabelle 2 iets beter gaat klinken.
Ook kijk ik er naar uit naar deze films die gaan uitkomen dit jaar "The Possessed" en "The Crucifixion", die lijken me wel te gaan smaken !

avatar van Mercurio
Ik vond het tweede deel al zo tegenvallen. In het eerste halfuur lijkt het redelijk op te starten met wat aardige schrikmomenten, maar hoe verder in de film hoe flauwer hij werd. Net als bij deel twee vroeg ik me af of dit nou als parodie bedoeld was? En dan dat medium dat aan het eind ineens voor een vrolijk noot gaat zorgen. Wat een flauwe shit.

avatar van Zwolle84
Omdat Chapter 2 me bij nader inzien zo goed beviel, heb ik deel 3 ook nog een tweede kans gegeven. Helaas, ik heb het einde niet eens gehaald. Anders had ik hem ongetwijfeld nog lager gewaardeerd.

Vooral als je ze alle drie zo kort achter elkaar kijkt, zie je hoe groot de hand van Wan is. De eerste twee delen klikken schitterend in elkaar, dit is een los aanhangsel. Het verhaal is matig, het kruipt niet onder de huid, het design is stukken minder, het geluid idem, maar bovenal: het is gewoon geen Insidious. Het is een standaard jaren 10-horrortje dat het moet hebben van simpele jump scares voorzien van een hoop herrie.

Doodzonde van zo’n mooie, unieke reeks.

avatar van Shadowed
Minder maar prima.

Net als bij deel 2 is dit deel opnieuw een stukje minder dan de voorgaande delen. Maar deze pakt het wat anders aan, met een andere regisseur en een voorgaand verhaal. Dus ik ging met wat nieuwsgierigheid erin.

Ondanks de soundtrack die in de delen 1 en 2 mij volledig kon overdonderen is daar geen spraken van in deel 3 wat naar mijn mening een beetje spanning wegnam. Maar ondanks dat zit deze film weer boordevol donkere hoekjes, spanning en schrikmomenten waarbij regelmatig een aantal redelijke scenes met zich mee bracht.

Helaas is deze film ook weer op sommige delen te veel over de top. Maar ik vond Scott verrassend goed, en de rest van de cast was ook redelijk. Weer iets minder, hopen dat het The Last Key deel beter zal worden.

avatar van Esteban
Kort: Dit leek haast een parodie op Insidious. Helaas.

avatar van Daan258
Nog even een herziening gedaan voordat ik deel 4 in de bios ging bekijken.

Het blijft een prima deel uit de reeks maar niet de sterkste.
Ook de 2e kijkbeurt heb ik me goed weten te vermaken. Het verhaal is prima, sfeervol, hier en daar wat leuke maar wel voorspelbare schrikmomenten en goed acteerwerk van Lin Shaye.
Het had allemaal wel wat spannender gemogen en vond ik het wel wat jammer dat de demon niet veel in beeld was.

Al met al blijft mijn stem van 3,0* zeker staan.

avatar van john mcclane 2
Ook ik heb voor mijn kijk beurt voor chapter 4 dees nog eens herzien .
En ook voor de tweede keer is hij een voldoende meer dan waard , mede door Scot en vooral door medium shaye die geknipt lijkt te zijn voor deze rol.
Het is wel de muziek , die letterlijk op de voorgrond speelt , hard en aanwezig als die er moet zijn.
En dat werkt wel,moet ik eerlijk zeggen , ook al lijkt het een makkelijk trucje .
Geesten horrors zijn niet mijn favoriet in het genre , maar deze franchise kijkt erg goed weg ,en stijgt zeker boven het gemiddelde uit
Laat chapter 4 maar komen !