Insidious (2010)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Patrick Wilson, Rose Byrne en Ty Simpkins

Josh (Patrick Wilson) en Renai (Rose Byrne) zijn een gelukkig koppel met kinderen dat verhuist naar een nieuwe woning. Maar het blijkt dat het huis problemen heeft met de nieuwe familie: vreemde en angstaanjagende dingen gebeuren en schijnen voornamelijk betrekking te hebben op hun jonge zoon Dalton (Ty Simpkins).

avatar van IH88
“It's not the house that is haunted. It's your son.”

Prima horrorfilm. James Wan weet wel hoe je de spanning moet opvoeren, en met een krakend oud huis, een creepy kind, vreemde wezens en een druppelende kraan kun je het nooit fout doen. Een beetje cliché, maar het werkt. Rose Byrne en Patrick Wilson zijn ook uitstekend, en vooral wanneer Lin Shaye haar intrede doet gaan alle remmen los. Insidious heeft ook perfect einde, en het maakt de film voor mij helemaal af.

avatar van John Milton
De eerste helft van dit decennium voelde ik geen enkele behoefte om Insidious te kijken, nog zo’n haunted house/evil child film, dacht ik. Ook met The Conjuring films was ik later. Nadat ik die zag en wat vertrouwder raakte met het universum van die films en regisseur James Wans latere werk, begon het toch te kriebelen om deze dan ook maar eens te kijken. Dat Miss Milton een enorme Patrick Wilson crush heeft, gaf ook enige druk. Waarschijnlijk moet ik vanavond Insidious 2 zien. Ach ja.

Ik kan me redelijk voegen bij wat Woland zei deze zomer. Vakkundig gemaakt, maar echt warm loop ik niet voor Insidious. De beenharen hebben overeind gestaan en een aantal jump scares deden hun werk, maar de tweede helft van de film was lang niet zo sterk als de eerste. Suggestie wint het ook voor mij altijd van het concrete. Toch vond ik Whannels script zeker niet slecht, en Insidious is wel degelijk origineler dan de zoveelste spookhuis film door hier een eigen draai aan te geven en die ook vakkundig uit te werken.

Die Wan films... Ik hoor altijd van iedereen dat deze en The Conjuring eng zijn en ik moet eerlijk toegeven, de films zijn goed gemaakt … maar eng?

Daarvoor zijn de effecten veel te lachwekkend, de finales te bombastisch, ziet de make-up er bij levensechte barbiepoppen er enger uit, en zijn de films over het algemeen altijd zo depressief en donker waardoor ik na een tijd gewoon zit te gapen.

avatar van Walter S.
Best aardig, maar meer ook niet. Echt bijzonder vond ik het niet. Ik heb deel 2 nog klaar liggen en daarna is het wel weer mooi geweest met Insidious denk ik. Zoveelste possesed kindfilm, weet de andere 1.000 films in dit genre niet heel erg ver te ontstijgen. Echt eng vond ik het ook nooit worden.

avatar van Nicholas
dr channard schreef:

Eng niet, maar ik kan me eerlijk waar geen film herinneren die me tot op de dag van vandaag de stuipen op het lijf blijft jagen. Maar Wan heeft wel een zeer sterk gevoel voor spanningsopbouw en sfeer scheppen, wat vooral tot uiting komt in de eerste Conjuring.
Horror blijft ook wel een erg lastig genre, net als humor overigens.

avatar van Shadowed
Nicholas schreef:

Horror blijft ook wel een erg lastig genre, net als humor overigens.

Martyrs (2008) wat voor jou?

avatar van Nicholas
Heeft mijn collega me onlangs aangeraden. Misschien maar eens proberen ja.

avatar van princesspeach
Het begon aardig.. maar eng? Nee dat is deze film niet. Heeft me wel weten boeien tot het eind, goed geacteerd vader vondt ik ongeloofwaardig hij moest kunnen weten dat hij ook te maken had met astro..Dingens. Ik heb me alleen maar gestoord aan hem.

avatar van Gang_Star
Blijft genieten. Eigenlijk stiekem toch wat meer van Insidious genoten tijdens de 3e keer dat ik deze film zag. Wan weet een ijzersterke sfeer neer te zetten in een verhaal dat vooral veel spanning met zich meebrengt. Zelden was een bloeddeloze horrorfilm zoals onder andere Poltergeist dat was,zo goed, dat ik nu voor het eerst zelfs koude rillingen over mijn rug voelde lopen. Wan weet de film goed op te bouwen tot een spannend sfeervol geheel waarbij de geluidseffecten ook nog tot een fijne pluspunt behoort.

avatar van Collins
Laten we eerlijk zijn. Insidious is geen vernieuwende film. Nu is het ook een flinke opgave om met een spookhuisfilm nieuwe paden in te slaan. Als een film desondanks intrigeert en aantrekkelijk wegkijkt, dan is dat een opzienbarende prestatie. En deze film doet dat. De film bezit een bepaald raffinement dat onderhuids triggert. De film roept iets op dat appelleert aan een oerangst. Angst voor het onbekende. Angst om de controle te verliezen. Angst voor de dood.
Uiteraard speelt mijn voorliefde voor het spookhuis in de waardering ook een grote rol. Ik vind een spookhuis al snel intrigerend en heb bij het kijken minder last van een kritische blik dan bij films uit een ander sub genre. Dat is een eerlijke constatering die de objectieve benadering uit de eerste alinea meteen weer teniet doet. Ach, ik geef het toe. Ik ben gewoon een (bijna) onvoorwaardelijke spookhuis fan.
Goeie film dus. In een bedachtzaam tempo. De film sloft lekker voort. Het verhaal krijgt de tijd om zich te ontwikkelen en nestelt zich op comfortabele wijze in de gevoelsregionen. De spanning ontwikkelt zich vervolgens ongemerkt en sluipt heel traag het verhaal binnen. In beginsel is er slechts sprake van een licht gevoel van nervositeit. Dat gevoel evolueert en aan het eind van de film is de spanning tot dermate grote hoogte gestegen dat het nerveuze gevoel is veranderd in een permanente angstige verkramping in lijf en leden.
Die spanningsopbouw gebeurt heel kundig. Met enkele geraffineerd geplaatste jump scares bijvoorbeeld. Gewoon goeie scares. Niet overdone en geen (haha) flauwekul scares. Van goedkoop effectbejag is geen sprake.
Er is meer dat spanningverhogend werkt. De film gebruikt geen angstaanjagende muziek of expliciete bloedige momenten om een horrorgevoel te genereren. Nee, hier zijn het juist de zachte geluiden die voor de onrust zorgen. Geritsel, gekraak en gefluister.
Verder maakt de film subtiel gebruik van al die andere typische elementen en trucs uit het genre. We hebben het dan over de wisselingen in cameraperspectief en het spel met schaduw en licht. We hebben het over lampjes die flikkeren of ontploffen en over een geestverschijninkje hier en daar. We hebben het over al die voorspelbare dingen. Spannend. Spannend.
Prettige personages ook. De personages in de film zijn nu eens niet kleurloos. Net als het verhaal krijgen de personages de tijd om zich te ontwikkelen tot karakters met kleur. De kijker krijgt ruim de gelegenheid om empathie op te wekken voor de personages. De inleving maakt dat de bedreigende horrorelementen goed landen. Behalve de zichtbare angst die de visuele dreiging bij de personages oproept, komen de psychologische effecten ervan ook goed binnen. Zo zie je maar weer dat investering in personages z’n vruchten afwerpt. Empathie met de personages is gewoon een belangrijk element in een spookhuis film.
Ja, goeie film. Opbouw en verloop van het verhaal voelen dan wel oud en vertrouwd, maar de uitwerking is buitengewoon geraffineerd gedaan. Smaakt naar meer.

Een prima begin van een erg leuke reeks.heb me ook zeker vermaakt met de film.een goeie cast.en ook een goed verhaal.

avatar van Freespirit2
Eng vond ik hem niet maar heb me wel heerlijk vermaakt.
Benieuwd wat deel 2 gaat brengen.

Tarkus schreef:

Naar aanleiding van het verschijnen van de tweede film eerst deze nog eens opnieuw bekeken.
Heb echter niets aan mijn eerdere commentaar toe te voegen, hoop alleen dat het 2de deel toch iets beter is dan dit.

Ondertussen zijn er al 4 films verschenen in deze reeks, dus werd het tijd om ze allemaal eens te bekijken.
Deze eerste is me nu toch wat beter bevallen dan de eerste keren en heb dus m'n score iets verhoogd.
Afwachten wat de volgende gaan zeggen...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na eerder The Conjuring gezien te hebben werd het nu wel eens tijd voor Insidious. James Wan is duidelijk goed in het creëren van sfeer en heeft daarbij duidelijk zijn inspiratie gehaald bij horror films uit de oude doos, maar dan gelukkig wel met een eigen draai.
Insidious lijkt namelijk de herkenbare paden te bewandelen maar de twist tegen het einde dat de vader hetzelfde meegemaakt heeft en ook zoals gezegd in de film een "avonturier" is zag ik zeker niet aankomen en de scènes die volgen zijn erg sfeervol gemaakt.

Soms doet Wan wat uitstapjes richting het comedy gedeelte en dit werkte voor mij niet altijd even goed, gewoonweg te flauw en te geforceerd. De cast acteert over het algemeen redelijk maar Rose Byrne weet helaas niet altijd even veel te overtuigen, zeker in haar meest bange momenten schiet ze nog wel eens richting het over-acting randje.

Insidious is zeker de moeite waard, heeft zijn min maar ook zeker zijn pluspunten. Vermakelijk is het geheel wel.