• 8.251.810 stemmen

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Patrick Wilson, Rose Byrne en Ty Simpkins

Releasedatum: 2 juni 2011

Plot Insidious

"It's not the House that's Haunted."

Josh (Patrick Wilson) en Renai (Rose Byrne) zijn een gelukkig koppel met kinderen dat verhuist naar een nieuwe woning. Maar het blijkt dat het huis problemen heeft met de nieuwe familie: vreemde en angstaanjagende dingen gebeuren en schijnen voornamelijk betrekking te hebben op hun jonge zoon Dalton (Ty Simpkins).

imageimageimageimageimageimageimage

Foster Lambert

Nurse Adele / Doll Girl #2

avatar van Fed

Fed

Eindelijk weer eens een horror die mij wist te bekoren...ahum. Serieus,goede schrikmomenten in deze film al moet er wel bij zeggen dat ik het geluid redelijk hard had staan. Verhaal is zeker geloofwaardig als je tenminste dat wereldje gelooft. Nu deel 2 snel een keer kijken voordat ik chapter 3 in de bioscoop ga kijken.

avatar van Proeneke

Proeneke

5 keutels in mijn broek, een hartverzakking en slapen met het licht aan.

Pfffjewww... nou op naar deel 2.

avatar van Daan258

Daan258

Binnenkort deel 3 bekijken en daarom eerst de vorige delen nog maar is herzien.

Ook nu nog bij (als ik het goed heb) de 4e kijkbeurt weer super genoten van dit filmpje.

Zo'n fantastische sfeer, heerlijk.

Volgende week deeltje 2 opzetten en hoop de weer daarop deel 3 te gaan bekijken.

Stem blijft zeker staan.

avatar van Arnoud87

Arnoud87

goeie dit

Hele leuke film! Een film vol spanning al vond ik de schrikmomenten wel een beetje tegenvallen. Net zoals bij Sinister vinden mensen de films heel eng. Ik weet niet wat het is, maar ik schrik nooit of ben nooit "bang" Ondanks de schrikmomenten die mij niet raakte vond ik dit een uiterst goede film! Goed geacteerd! Al vond ik de man zijn acteerwerk soms slapjes. Hij acteert wel goed, maar omdat de vrouw enorm overtuigend acteerde vond ik dat de man nogal ver achter lag. Zeker een aanrader! Er hangt een zeer duistere sfeer en ik vond het enorm leuk om naar te kijken! Op naar deel 2!!!

avatar van Capablanca

Capablanca

Alles volgens het boekje: kind blijkt bezeten, oudere wijze vrouw weet raad, het blijkt erger dan ze ooit heeft meegemaakt, er is een familiegeheim. Voor mij slechts door te komen door te kijken naar een comedy. Met dat gasmasker als hoogtepunt!

avatar van Capablanca

Capablanca

En alle deuren hebben een druppeltje olie nodig!

avatar van frans123

frans123

Capablanca schreef:

Bij mij ging het ook op de lachspieren werken.....en wat duurde het laatste deel langggggggggg!

avatar van frans123

frans123

Er komt een vreemde entiteit in huis, de voordeur vliegt tweemaal open ondanks kettingslot, het alarm gaat twee keer af...je vrouw in paniek..en wat doe je de volgende dag?... je gaat gewoon overwerken..............Eigenlijk is het eerste uur 4 sterren en het tweede uur 1 ster....dus na een dik uur kan je lekker doorzappen. De 'ontknoping zit in de laatste seconde en ja, geloof het of niet , ik verwachtte zoiets, dus ik was niet verrast!!!..

avatar van Tom-Hanks

Tom-Hanks

Als je puur op horror punten zou geven, was deze film zeker een 5* waard. Ik heb mij kapot verschoten met deze film. Schitterend eng gewoon! Maar in het begin van de film ontbrak het mij aan achtergrondmuziek waardoor het redelijk saai klonk. Dan zie je wat muziek kan doen met je kijkervaring. De camera stond niet altijd stil. Het beeld trilde de hele tijd in het begin. Het leek heel amateuristisch vond ik. Mijn eindconclusie: een 2.5*

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Zwolle84 schreef:

Toch maar opgekrikt naar een 8, ik had deze film serieus onderschat. Hij viel me aanvankelijk tegen omdat ik hem lang niet zo eng vind als veel andere horrors, het was me daarvoor te veel een poppenkast. Ik ga hem nu echter steeds meer als een fantasy-film zien en besef me dat hij op dat vlak erg hoog scoort.

Wan zet hier een geweldige sfeer neer die bovendien zeer origineel is. Absoluut zijn hoogtepunt tot dat moment. Later zou The Conjuring daar nog overheen walsen, maar dat we hier met een bijzonder begaafd regisseur te maken hebben werd hier voor het eerst echt duidelijk.

Bijna exact hetzelfde oordeel hier. Als fantasyfilm scoort hij echt heel goed. Laatste deel erg goed. Wel wat overdreven met momenten, maar qua sfeer en uitwijding op het einde zit het wel goed.

Capablanca schreef:

Waarom kijk je dit in de eerste plaats? Als je vooringenomen een film gaat gaan bekijken, met de gedachte dat het een geestenfilm is, en dat dit niet kan, enzovoort... dan zal iedere geestenfilm overkomen als een komedie. En geloof me maar als ik je zeg dat ik dat al gedaan heb, en dat zo een houding aannemen het gewoon verpest voor jezelf. En als je het echt niets vind, bekijk je het in de eerste plaats gewoon niet. Je weet waaraan je je kan verwachten.

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Beetje een tegenvaller vond ik dit. Buiten de sterke acteerprestaties, heb ik geen idee waarom deze film nou zo hoog scoort. Ik kreeg een beetje het gevoel dat James Wan iets te veel hooi op zn vork nam. In het eerste uur switcht de film een beetje tussen een horror en een psychologische thriller. Dit laatste omdat de illusie werd gewekt dat Renai de enige was die de entities zag, en dus hallucineerde oid. In het tweede uur kantelt het verhaal meer naar een quasi science fiction-fantasy met een plot wat mij totaal niet wist te bekoren. De film werd nergens echt interessant of spannend, maar vooral verwarrend en kwam bovendien erg afgeraffeld over. Overige kinderen worden na drie shots compleet uit beeld gelaten en bepaalde beslissingen in de film slaan helemaal nergens op (waarom zijn er nooit foto's van hun jongste kind gemaakt, waarom ging die man in godsnaam slapen op zijn werk?). Bovendien vond ik de schrikmomenten vooral te voorspelbaar en daardoor schrok ik er niet bepaald van. Pluspuntjes waren wel de drie helden op sokken met hun gasmaskers en stofzuigerslang, hilarisch.

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Omdat ik een enge horrorfilm wilde zien kwam ik uiteraard via Netflix bij deze uit. Begon tot ongeveer in het midden erg veelbelovend, daarna haalt de film met zijn eigen onzin zichzelf wel onderuit.

Ja, het eerste gedeelte van de film met het huis dat wordt geterroriseerd is erg sterk. Ja ik zat wel even te huiveren hoe sterk de boel werd opgebouwt en de spanning langzaamaan opgevoerd werd. Ja verwacht natuurlijk wel bij de nodige momenten te schrikken, maar toch, ik vond het redelijk scary.

Totdat de halve gare spookjagers erbij worden gehaald samen met de oude vrouw. Vanaf dit moment neemt de film een heel andere wending die slecht uitpakt. Er wordt een duik gemaakt in een andere wereld met geschminkte mannen in een spookhuisachtige setting. De geloofwaardigheid van de film ging eraan, evenals mijn geboeidheid. Nee dit sloeg de plank behoorlijk mis. Jammer dat een film ineens zon wending moet maken.

Ohja, uiteraard moet er ook weer een cliché persoon in de film zitten die de boel niet geloofd. Dit dit keer in de vorm van Patrick Wilson. De clichés stapelen zich wel aardig op in deze film. Ook jammer.

Al met al prima tot de helft. Daarna tegenvallertje dat op een mager 6'je uitkomt.

avatar van tbouwh

tbouwh

Een bescheiden zeven.

Uiteindelijk te danken aan de redelijke twist op het einde, want ik vreesde al even voor een happy ending. Insidious is een prima horrorfilm, met scares die werkten door het uitmuntende sound design. Goed geluid deed in dit geval veel om de spanning te verhogen.

Daarnaast weer prima geschoten en keurig aangekleed, zoals ik dat van Wan inmiddels wel gewend ben. Wat m'n enthousiasme wat temperde, was het ditmaal redelijk belachelijke verhaal. Toch een stuk minder geloofwaardig en beklemmend dan the Conjuring, al zijn de verhalen best vergelijkbaar. The Conjuring draaide echter wat meer op onderhuidse spanning en sfeer, en die elementen miste ik hier een beetje.

Anderhalf uur horror in your face, eigenlijk een beetje wat ik had verwacht, gelukkig wel prima uitgevoerd. Ik vergeef Wan de typecasting maar.

3.5*, op de valreep.

avatar van Antonev

Antonev

Prima horror filmpje. Het eerste deel was uitstekend. Beklemmend sfeertje, prima verhaallijn en enkele enge schrikmomenten. Voor zover wordt er nog best veel aan de eigen fantasie over gelaten. Deel twee wordt toch weer wat specifieker en er wordt meer prijsgegeven van de geestenwereld. Daar moet je van houden, want het mysterieuze gaat er op die manier wel wat van af. Maar toch, we krijgen richting het einde nog steeds aardige scenes voorgeschoteld. Op het eind wordt er nog een twist aan het verhaal gegeven, wat de film dus wel ten goede komt.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Vond het weer eens tijd om deze Insidious na enkele jaren te herzien. In mijn beleving leek 3* een lage score, aangezien ik deze destijds zeer goed te pruimen vond.

En wow, wat voor een kronkel ik toen in mijn kop had weet ik niet, maar wat een fenomenaal filmpje. Het eerste deel is angstaanjagend, werkelijk enorm creepy. Ben best wel wat gewend inmiddels, maar ik ben toch enkele keren redelijk verschoten. Halverwege verdwijnt dit een beetje naar de achtergrond, en maakt de film plaats voor een mix van fantasy/thriller met nog steeds dat angstaanjagend sfeertje. Visueel ook best mooi. De wereld die gecreëerd wordt is echt fantastisch. Overigens thumbs up voor de soundeffects, die hier echt een extra dimensie toevoegen. Man man, wat was dit goed. Ik denk dat ik hem zelfs beter vond dan The Conjuring, al zal dat weinig schelen. Patrick Wilson vind ik overigens een vette meerwaarde, zowel hier als in bovengenoemde. Mensen verwijten deze film een karrevracht aan clichés, maar het belangrijkste is hoe daar mee om wordt gegaan. En dat doet Wan toch verrekte goed.

Deel 2 heb ik nooit gezien, dus daar ga ik mij later deze week eens aan wagen.

Verhoging van een 6 naar een ruime 8.

avatar van Flip12345

Flip12345

Wat een goede film!! Deel 2 is trouwens ook perfect naar mijn idee.. Als je goed op let vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Patrick Wilson en Rose Byrne deden het naar mijn idee ook heel erg tof!

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

2 vind ik beter eigelijk maar je moet deel 1 gezien hebben natuurlijk

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

"It's not the house that's hounted... (en dan de ontknoping!) it's your son! (dada dummm!)"

Redelijke horrorfilm met goed acteerwerk. Weer enkele vervelende en verplichte jumpscares. En de ghosthunters zijn inderdaad eerder grappig. Het moment als de vader zonder het te beseffen in de geestenwereld treedt terwijl hij denkt dat het niet werkt vind ik goed gedaan. Ook een verrassend einde!

avatar van The_Shadowless_Man

The_Shadowless_Man

Dit is mijn eerste horrorfilm die ik ooit heb gezien. Ik ben er blij mee, want ik vind het best een goede film. Insidious zal altijd een plekje in mijn hart hebben.

avatar van Shadowed

Shadowed

Goed!!

Insidious is de film voor de echte horrorfans. De film zit bomvol schrikmomenten, een doodenge soundtrack (ik bedoel dan die viool) en enge geesten en monsters. Ik denk dat elke 5-10 dat de film doorgaat je je wel een paar keer goed verschiet.

Ikzelf heb hem met een lekkerbakje popcorn en een koptelefoon maar gedaan. 2x was die popcorn bijna omgegaan

Het acteerwerk is zeer sterk, vooral van die oma. Natuurlijk is het wel de doorsnee horrorfilm met een klein eng kind en een paar demonen, pure James Wan film. Maar als je echt een film zoekt waarbij je graag wil schrikken, dan is dit de film voor jou.

Heb deel 2 ook gedaan, flinke rit, op naar 3

avatar van VanRippestein

VanRippestein

TornadoEF5 schreef:

Wauw. Wat een aannames. Ik zou een cursus begrijpend lezen volgen als ik u was. U legt Capablanca echt ontzettend veel woorden in de mond die hij helemaal niet noemt. Daarnaast is het absurd om te stellen dat iemand een film 'in de eerste plaat niet moet bekijken' omdat het achteraf niet boeiend blijkt.

Over de film zelf: door de enorme hoeveelheid soortgelijke films zou je verwachten dat ergens iets origineels gebeurd. Helaas kinderpindakaas. Het begint al bij de zeer matige karakters. Dat ik me niet kan inleven is niet erg als het gewoon beeldvulling zou zijn. Helaas worden de personages serieus genomen ondanks hun gebrek aan logische redenatie. De 'spanning' zit hem vooral in de vraag: wanneer komt er opeens een heel hard geluid? Want qua sfeer opbouw wordt hier amper wat geprobeerd behalve overal de lampen uitdoen en alle deuren laten kraken. Bummer

mjk87

Origineel, dat zeker. Je denkt een zoveelste horror te zien met een behekst huis, maar Wan gaat een compleet andere kant uit. Het is alleen mijn smaak niet. Ook vond ik de film nogal rommelig. Ik had op een gegeven moment het idee dat er met flash backs werd gewerkt, maar zelfs of dat zo was of niet is me nog niet duidelijk. In ieder geval kwam het ook door het feit dat sommige kinderen helemaal niet meer in beeld kwamen op veel momenten. Acteurs kunnen ook weinig. Wilson kan beter maar haalt hier het niveau van een soap en ook de rest maakt weinig indruk. Qua production design is het nog wel fraai en geeft een beklemmend gevoel in een normale omgeving. 2,0*.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

mjk87 schreef:

Er zitten wel flashbacks in naar het moment dat die vader nog een kind was en net als zijn zoon afdwaalde naar die andere wereld. Bedoel je die?

Edit: Of ben ik nu in de war met Chapter 2?

Zwolle84 schreef:

Edit: Of ben ik nu in de war met Chapter 2?

Nee, deel 1. En het waren geen flash backs uiteindelijk, maar ik had tijdens het kijken het idee van wel. Omdat die andere kinderen foetsie waren ineens, en voor mijn gevoel het kleurfilter een stuk grijzer was, iets dat je vaak ziet bij flash backs (iets andere look) en omdat dat stel nogal eens verhuist. Ik dacht: kijk ik nu naar 2 tijdlijnen of 1?

avatar van Zwolle84

Zwolle84

mjk87 schreef:

Hoe bedoel je dat? Je ziet die vader echt als kind, dat zijn toch wel flashbacks?

Zwolle84 schreef:

Ik heb het niet over die vader. Die scenes in het ziekenhuis ging het om, daarvan had ik ineens het idee dat het flashbacks waren.

avatar van Woland

Woland

Zoals wel vaker maakt James Wan weer een capabel werkje, met veel gespook en jumpscares, maar echt mijn soort films zijn het toch niet. De eerste helft is een niet heel origineel, maar wel goed gemaakt spookverhaal waarbij een bovennatuurlijke entiteit het huis en het leven van een familie op stelten zet. Niet heel veel anders dan al honderden keren eerder uitgevoerd is, maar wel een capabel gemaakte variant. In de tweede helft wordt het allemaal wat vager, als de wat flauwe mediums cq ghostbusters erbij komen en vader ook gaat reizen in de astrale dimensies en daar allerlei demonen en dergelijk gebroed tegenkomt. Het is weer eens wat anders, dat wel, maar toch werken dit soort expliciete monsters voor mij toch een stuk minder dan het suggestieve wat we bijvoorbeeld in de eerste helft zien. Leuk om een keer meegepakt te hebben, en zeker niet slecht, maar nogmaals niet helemaal mijn ding.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ik blijf bij mijn 2,5**, vind de film totaal niet eng.

Het nummer Tiny Tim - Tiptoe Through The Tulips daarentegen wel, wat een gedrocht dat nummer. Wil maar niet uit het hoofd gaan, ik ben possessed.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1980 stemmen

Left4Dead schreef:

Ik blijf bij mijn 2,5**, vind de film totaal niet eng.

Verschrikkelijk nummer inderdaad.