Insidious: Chapter 2 (2013)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Rose Byrne, Patrick Wilson en Barbara Hershey

Josh (Patrick Wilson) en Renai Lambert (Rose Byrne) zijn dolgelukkig met de terugkeer van hun zoon Dalton (Ty Simpkins), die ternauwernood aan een bovennatuurlijke wereld wist te ontsnappen met behulp van zijn vader. Josh' ongewone connectie met deze bovennatuurlijke wereld blijft echter een gevaar. De Lamberts besluiten samen om dieper in zijn jeugd te graven om te achterhalen wat de oorzaak is van deze connectie.

avatar van maxo922
Waar de eerste film mij verbaasde met interessante en creatieve speuken vond ik het meeste hier veel vlakker en meer cliché.

Leuek film met stevige schrikmomenten... alleen het wordt zo nu en dan irritant en slap en je raakt er een beetje van uit de film.. De film weet je niet echt mee te slepen zegmaar. u get it
De kunst is om in een film te blijven zonder dat je aandacht weg valt... dat is niet gelukt met deze film

Wel veel betere film dan de meeste horror dus een 3.5

avatar van DVD-T
Een film met een aantal sterke momenten.

Wan weet er weer iets leuks van te maken. Waar ik het einde van het eerste deel de film wat de das om vond doen, is hier het einde enorm sterk en leuk gedaan. Geweldige afsluiting. De opbouw in vooral het eerste half uur is weer erg goed. Aantal enge scenes en heerlijke schrik effecten. Helaas is het plot waar het allemaal om draait niet echt super. Haalt toch wel het enge uit de film. Wan weet hier zijn antagonisten nog niet helemaal goed te gebruiken. Iets wat hij in The Conjuring wel heel goed deed. Zo blijf je de gehele film denken of er toch nog iets meer in had gezeten. De scene in het huis is dan wel weer erg goed.

Acteerwerk is goed. Wilson en Byrne doen het met verve. Lin Shaye blijft de perfecte keuze voor Elise, zoals ook haar sidekicks dat zijn. Maar ook de beide kids doen het geweldig.

Filmtechnisch toch erg goed. Belichting en gebruik van camera om een bepaalde sfeer te creëren is erg fijn. Geluid is perfect vormgegeven. Lekker veel details die voor creepy momenten zorgen. De muziek is nog steeds niet echt mijn ding en echt te hard op momenten.

Wan weet hier toch een leuke reeks van te maken. Steeds vermakelijk en met genoeg scary momentjes. Helaas weet hij het verhaal technisch niet helemaal goed op te peperen en blijft vooral de plot in het middengedeelte wat "Mwah".

avatar van Proeneke
Nou, net als bij deel 1 zit de pamper weer vol. Wat een enge film.
Even een dagje wachten voor deel 3, even een aktie/comedy om op adem te komen.

avatar van Daan258
Ook dit 2e deel na 2 jaar weer is opnieuw aangezet en hij heeft mij dit keer zelf iets beter weten te vermaken dan de eerste keer.
Het verhaal beviel me deze kijkbeurt veel beter. Het was erg leuk in elkaar gezet en wist me dit keer weer goed te vermaken tot het eind.
Qua spanning en schrikmomenten was het toch wel ietsjes minder dan het eerste deel, maar de sfeer en audio/visueel was absoluut weer geweldig.
Volgende week deeltje 3 bekijken. Ben zeer benieuwd.

Mijn 3,5* blijft gewoon staan.

Heerlijk vervolg die als een interessante puzzel in elkaar zit.

avatar van Tom-Hanks
Het vervolg is beter dan de vorige film. Het is heel leuk dat het eerste deel er in verwerkt zit. Zo valt alles op zijn plaats en zijn al je vragen beantwoord. Klasse!

avatar van Antonev
Behoorlijk verhaal dat verweven is met het eerste deel. Qua freaky passages en schrikmomenten zijn we weer behoorlijk verwend, had echt een paar keer een zeer onbehagelijk gevoel. Als geheel vond ik het wel ietwat minder dan het eerste deel.

avatar van SmackItUp
Na gisteren deel 1 te hebben herzien, vond ik het ditmaal wel noodzakelijk om tevens het tweede deel te bekijken. En ook hier heb ik weer vol van genoten.

Met name de manier waarop dit deel aansluit op het eerste is mooi om te zien. Verschillende kleine details worden ineens duidelijk. Vond het wel allemaal net wat minder intens dan zijn voorganger. Net wat minder scary, net wat minder spannend, en vooral net wat minder origineel. Dat laatste is echter logisch wanneer je een letterlijk vervolg maakt. Verder gewoon weer een heerlijk horrortje. Ben benieuwd naar deel 3.

Een ruime 7 voor deel 2.

Deze film sluit echt perfect aan op deel 1. Alle puzzelstukjes vallen op zijn plaats.. Heel erg goed gedaan! Niet iedereen vond dit deel goed maar ik zat er vanaf de eerste minuut volledig in. Dit komt ook omdat ik deel 1 ook super tof vond en heel erg nieuwsgierig was naar wat ze met deel 2 hadden gedaan. En naar mijn idee is het perfect uitgevoerd!

avatar van Zwolle84
Deze had ik toch flink onderschat. Bijzonder knap en inventief vooral hoe Wan hier het verhaal van deel 1 aanvult. Niet op een flauwe manier, maar origineel en onvoorspelbaar. Tel daar het wederom sterke acteerwerk, de mooie aankleding, de creepy sfeer en het zoals altijd bij Wan fantastische geluid bij op, en je hebt een film die nauwelijks onderdoet voor het zo goede eerste deel.

Buitengewoon sterke reeks, Insidious-The Conjuring-Insidous: Chapter 2-The Conjuring 2.

avatar van sinterklaas
Op enkele mooie creepy momentjes na toch minder dan deel 1.

Overduidelijk was James Wan een beetje beïnvloed door zijn fans... die hem er misschien om smeekte om een deel 2 te maken. Ja, echt veel tijd om je creativiteit erin te gooien heb je dan niet.

Deel 2 heeft zeker nog wel een duister sfeertje en bepaalde dingen zorgen ervoor dat je met gespleten ogen en soms zelfs met het ijs op je rug (zeker bij die tekening-scene) zit te kijken... Maar het neigt helaas vaak erg lomp te worden. Neem daarbij die twee klunzige geestenjagers... en een komediegehalte is nou juist het laatste wat dit soort films kunnen gebruiken. De geesten zelf zijn vanaf een afstandje lekker creepy... maar wanneer Wan besluit om ze erg direct en geforceerd in beeld te brengen is het bijna niks meer dan een ritje in het spookhuis. Die oma echter vond ik wel een positief stukje... Wat een killerlady op haar oude dag nog. Hahah.

Nee... Hier had Wan toch even wat langer voor moeten gaan zitten. Als horrorleegloper is het nog wel te doen, maar ik had beter verwacht.

avatar van goongumpa
Een echt allegaartje, ondanks de getalenteerde crew.

avatar van Shadowed
Goed vervolg.

Net als bij deel 1 moet deze het opnieuw hebben van een ton schrikmomenten. Die me toch op wonderlijke wijze elke keer weer te pakken krijgen. Ook al lijkt het soms iets te veel worden. Bij deze film kan ik ook niets nieuws onder de zon leggen daarover.

Opnieuw een paar huiver scenes en de iets wat over de top The Further is terug. Die naar mijn mening in het eerste deel en dit deel soms iets te veel wil. Het verhaal is ook minder en iets simpeler dan deel 1 waar ik overigens nachtmerries van kreeg. En bij deze was dat niet erg.

Maar dat maakte de belevenis niet minder en er zit genoeg schrik en angst in om dit naar een voldoende te werken.

avatar van Banjo
Wat een rommeltje was het...
Het was net een fotoboek die totaal niet op volgorde ligt (dus waar geen lijn in zit)
En de schrikmomenten die hebben ze veel te veel aangedikt.

2 sterren

avatar van nathaniel177
Een hele rommel. Was niet doorheen te komen

avatar van John Milton
Wie A zegt moet ook B zeggen, hoor je wel eens. En als je wederhelft ook nog eens een crush heeft op Patrick Wilson helemaal. Dus de dag na Insidious moest ik er weer aan geloven en werd ook de sequel opgezet. Andermaal van James Wan en wederom qua sfeer en schrikmomenten laat de man zien dat hij echt niet slecht is op dat vlak. Helaas was ik ook dit keer echter weer niet écht enthousiast over the film; al haakt het aardig op elkaar in, weer the further in gaan deed het niet voor mij. Een voldoende, maar hij zal niet blijven hangen. En om terug te komen op die eerste zin: C en D geloven we wel.

avatar van Walter S.
Stuk beter dan deel 1, had niet verwacht dat deel 2 me veel beter zou bevallen want deel 1 vond ik niet bijzonder. Verwachtte meer van hetzelfde maar dit was een aangename verrassing.

avatar van Gang_Star
Prima vervolg, ook letterlijk een vervolg aangezien het verhaal nog even wat verder uitgewerkt wordt van deel 1. Daarmee voelt dit tweede deel uit de reeks niet als uitmelken, al is de film qua originaliteit wat achterhaalt. Toch is het de manier waarop Wan enkele onduidelijke situaties uit het eerste deel het gebonk op de deur 's nachts en waarom de deur opeens open was terwijl de knip erop zat sterk uitgewerkt. De film kent verder eigenlijk weinig verrassingen meer na Insidious, wat dus inhoudt dat de film vooral sterk is in de opbouw inclusief een sfeervol spannend slotstuk waarin de nodige schrikmomenten en audiovisueel geweld tegenover staat.

Een leuk vervolg.heb me weer prima vermaakt.een erg leuke reeks, maar de eerste en het tweede deel zijn toch het leukst.

Tarkus schreef:
Had van deze film meer verwacht.
Echt niet beter dan deel 1, dat op zich ook al geen schitterende prent was.
En de schrikmomenten, die kwamen er alleen van de geluidseffecten, niet van de beelden en al zeker niet van het verhaal.

Net als bij de eerste film is ook dit tweede deel me beter bevallen nadat ik hem een tweede keer heb gezien.
Een topper zal het wel nooit worden, maar hij keek nu toch lekker weg.

avatar van tommykonijn
Het eerste deel van Insidious vond ik een aangename verrassing. Horror is niet mijn favoriete genre, maar die eerste film vond ik geslaagd; ook toen ik 'm voor het zien van deze sequel nog even opnieuw bekeek. Die film eindigt met een duidelijke cliffhanger, dus ik had wel zin in dit vervolg.

Van Insidious: Chapter 2 heb ik echter een stuk minder genoten. Het plot van de eerste film wordt verder uitgediept en dan blijkt het toch allemaal wat minder boeiend dan de simpelere weergave die ik had na de eerste film. Er wordt een hele rits nieuwe namen toegevoegd aan het verhaal, waardoor het soms nogal warrig overkomt. Het verhaal slaagde er maar niet in om mij opnieuw te pakken. Wat ook opvalt, en da's eigenlijk nog wel het grootste probleem, is dat ik het vrijwel nergens eng vond. Ook qua sfeer niet. Veel trucjes uit de eerste film worden hier herhaald en uitgemolken (die jumpscares zijn sowieso al minder indrukwekkend, maar worden op den duur zelfs gewoon saaie onderbrekingen). Daarnaast werkte de komisch bedoelde toevoeging van Specks en Tucker mij eerder op de zenuwen dan dat het een positieve meerwaarde had.

Twee zaken die ik goed vond: het moment waar de jonge Josh wordt vastgegrepen door de patiënt in het ziekenhuis (zowat het enige effectieve schrikmoment) en de manier waarop deze film en de voorganger soms samenkomen (dat het bijvoorbeeld Josh zelf was die voor die toestanden aan de voordeur zorgde in de eerste film). Verder vond ik het allemaal vrij matig. Als de derde film ooit op mijn pad komt zal ik 'm wel kijken, maar benieuwd ben ik er niet meer naar.