Insidious: The Last Key (2018)

Alternatieve titel: Insidious: Chapter 4

Canada / Verenigde Staten
Horror / Mystery

geregisseerd door Adam Robitel
met Lin Shaye, Leigh Whannell en Angus Sampson

Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Insidious: Chapter 3'. Nadat Elise de familie Brenner geholpen heeft begint ze samen met Specs en Tucker een eigen bedrijf, Spectral Sightings genaamd. Ze vertrekken naar haar geboortestad in New Mexico, waarbij de twee mannen bij Elise zullen gaan wonen. Het wordt hun queeste om een kwade geest die Elise achtervolgt op te sporen.

avatar van extremezz
Corcicus schreef:
Meer een familiedrama van die oude bomma uit de vorige films. Voor mij hoefde het niet.

Idd,heb ook Veronica gezien en die was griezeliger.

avatar van XanderJ
Meer een familiedrama van die oude Dame uit de vorige films.
Zaten een paar goede schrikmomenten in, dat was alles.

avatar van umbra
De minste van de reeks, 't is omdat het mijn ding is zulke films, maar eerlijk, deze was redelijk magertjes en weinig creepy horror momenten en die 2 sukkels van 'helpers' maken het enkel zwakker. 4 à 5/10

avatar van mixmaster
Slaapverwekkende film die zonder twijfel de minste uit de reeks is.

avatar van john mcclane 2
Ik Vond het een (hopelijk ) mooie afsluing van de reeks,
Hier is het mooi geweest ,met de beste hounted house horror franchise van de afgelopen jaren.
Het was mooi om wat meer diepgang van de hoofdpersoon van de films te zien en meer achtergrond .
Reden voor een voldoende .
De scarejumps waren erg effectief ,en het geheel voelt goed .

umbra schreef:
maar deze was gelukkig beter dan 3

mixmaster schreef:
Slaapverwekkende film die zonder twijfel de minste uit de reeks is.
ben ik totaal niet mee eens. deel 1 was goed en uniek toen deel 2 oke want altijd lastig om iets te maken wat beter dan 1 is. deel 3 sloeg echt de plak mis. wat was die slecht zegt ik ergerde me dood aan dat deel. gelukkig hebben toen geluisterd naar het kritiek en dit deel weer in de oude jasje gestoken en deze komt toch echt voor mij weer in de beurt van deel 1

avatar van Kondoro0614
carl-cox schreef:

Je spreekt jezelf hierin erg tegen. Eerst benoem je deze film als 'slechtste van de reeks' dankzij je quote, en daarna vertel je dat hij weer dicht bij het niveau van deel één komt? Dit snap ik niet.

Hopelijk is deze The Last Key uiteindelijk ook The Last Film uit de reeks. Tamelijk futloos, ongeïnspireerd gebeuren, zonder veel goede griezelmomenten. Het sterke, lugubere horror sfeertje uit met name de eerste twee delen is nergens meer te bekennen, in plaats daarvan een standaard en behoorlijk belegen verhaaltje. Funest ook dat het allemaal erg voorspelbaar is en je nooit hoeft te twijfelen over de afloop. Hoofdrolspeelster Shaye heeft best een goede kop voor zo'n rol, voldeed prima in de vorige delen, maar nu bijna twee uur continue in beeld is te veel van het slechte. Daarvoor heeft ze te weinig charisma en ook te weinig acteertalent. In ieder geval nog altijd beter dan haar grappig bedoelde sidekicks Whannell en Sampson, ook weer wedergekeerd voor dit vervolg: Ze waren beter weg gebleven, zijn verbazingwekkend onleuk en daarmee een valse noot in plaats van een komische noot. Grootste boosdoener bij deze mislukking is echter regisseur Robitel, die de kracht en potentie van de eerste films weinig heeft erkend, en blijkbaar iets anders wilde toevoegen, met als resultaat een zoutloze vertoning. Geen Chapter 5 wat mij betreft, dit verhaal was na Chapter 3 eigenlijk al helemaal uitgelezen.

avatar van Patsknal
Vond het wel een leuke film. Op naar een nieuwe deel. Er komt waarschijnlijk een soort crossover met Sinister uit.

avatar van tattoobob
Minste van de drie maar toch onderhoudend genoeg voor een spannende filmavond.
Visueel en kwa sfeer was het wel oke maar het verhaal is gewoon te makkelijk voor een film uit deze reeks.
Acteerwerk was prima...Lin Shaye doet het altijd geweldig in dit soort films en ik vind het top dat ze ook een keer een wat grotere rol krijgt.
De comedy deeltjes vond ik wat akward en dat verpest een hoop.

avatar van tudeleruudje
Met kippenvel zitten kijken, de schrikmomenten/opbouw hiervan was prima In orde.
Voor mij mag deze serie nog wel verder gaan, in tegenstelling tot de Ring, Rings gisteren gezien...Dan was the last key toch een verademing.
Was de laatste scène met zoontje van Patrick Wilson een scène uit de orginele Sinister of teaser voor volgend deel?
3,5 ster van mij