Insidious: The Last Key (2018)

Alternatieve titel: Insidious: Chapter 4

Canada / Verenigde Staten
Horror / Mystery

geregisseerd door Adam Robitel
met Lin Shaye, Leigh Whannell en Angus Sampson

Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Insidious: Chapter 3'. Nadat Elise de familie Brenner geholpen heeft begint ze samen met Specs en Tucker een eigen bedrijf, Spectral Sightings genaamd. Ze vertrekken naar haar geboortestad in New Mexico, waarbij de twee mannen bij Elise zullen gaan wonen. Het wordt hun queeste om een kwade geest die Elise achtervolgt op te sporen.

avatar van extremezz
Corcicus schreef:
Meer een familiedrama van die oude bomma uit de vorige films. Voor mij hoefde het niet.

Idd,heb ook Veronica gezien en die was griezeliger.

avatar van XanderJ
Meer een familiedrama van die oude Dame uit de vorige films.
Zaten een paar goede schrikmomenten in, dat was alles.

avatar van umbra
De minste van de reeks, 't is omdat het mijn ding is zulke films, maar eerlijk, deze was redelijk magertjes en weinig creepy horror momenten en die 2 sukkels van 'helpers' maken het enkel zwakker. 4 à 5/10

avatar van mixmaster
Slaapverwekkende film die zonder twijfel de minste uit de reeks is.

avatar van john mcclane 2
Ik Vond het een (hopelijk ) mooie afsluing van de reeks,
Hier is het mooi geweest ,met de beste hounted house horror franchise van de afgelopen jaren.
Het was mooi om wat meer diepgang van de hoofdpersoon van de films te zien en meer achtergrond .
Reden voor een voldoende .
De scarejumps waren erg effectief ,en het geheel voelt goed .

umbra schreef:
maar deze was gelukkig beter dan 3

mixmaster schreef:
Slaapverwekkende film die zonder twijfel de minste uit de reeks is.
ben ik totaal niet mee eens. deel 1 was goed en uniek toen deel 2 oke want altijd lastig om iets te maken wat beter dan 1 is. deel 3 sloeg echt de plak mis. wat was die slecht zegt ik ergerde me dood aan dat deel. gelukkig hebben toen geluisterd naar het kritiek en dit deel weer in de oude jasje gestoken en deze komt toch echt voor mij weer in de beurt van deel 1

avatar van Kondoro0614
carl-cox schreef:

Je spreekt jezelf hierin erg tegen. Eerst benoem je deze film als 'slechtste van de reeks' dankzij je quote, en daarna vertel je dat hij weer dicht bij het niveau van deel één komt? Dit snap ik niet.

Hopelijk is deze The Last Key uiteindelijk ook The Last Film uit de reeks. Tamelijk futloos, ongeïnspireerd gebeuren, zonder veel goede griezelmomenten. Het sterke, lugubere horror sfeertje uit met name de eerste twee delen is nergens meer te bekennen, in plaats daarvan een standaard en behoorlijk belegen verhaaltje. Funest ook dat het allemaal erg voorspelbaar is en je nooit hoeft te twijfelen over de afloop. Hoofdrolspeelster Shaye heeft best een goede kop voor zo'n rol, voldeed prima in de vorige delen, maar nu bijna twee uur continue in beeld is te veel van het slechte. Daarvoor heeft ze te weinig charisma en ook te weinig acteertalent. In ieder geval nog altijd beter dan haar grappig bedoelde sidekicks Whannell en Sampson, ook weer wedergekeerd voor dit vervolg: Ze waren beter weg gebleven, zijn verbazingwekkend onleuk en daarmee een valse noot in plaats van een komische noot. Grootste boosdoener bij deze mislukking is echter regisseur Robitel, die de kracht en potentie van de eerste films weinig heeft erkend, en blijkbaar iets anders wilde toevoegen, met als resultaat een zoutloze vertoning. Geen Chapter 5 wat mij betreft, dit verhaal was na Chapter 3 eigenlijk al helemaal uitgelezen.

avatar van Patsknal
Vond het wel een leuke film. Op naar een nieuwe deel. Er komt waarschijnlijk een soort crossover met Sinister uit.

avatar van tattoobob
Minste van de drie maar toch onderhoudend genoeg voor een spannende filmavond.
Visueel en kwa sfeer was het wel oke maar het verhaal is gewoon te makkelijk voor een film uit deze reeks.
Acteerwerk was prima...Lin Shaye doet het altijd geweldig in dit soort films en ik vind het top dat ze ook een keer een wat grotere rol krijgt.
De comedy deeltjes vond ik wat akward en dat verpest een hoop.

avatar van tudeleruudje
Met kippenvel zitten kijken, de schrikmomenten/opbouw hiervan was prima In orde.
Voor mij mag deze serie nog wel verder gaan, in tegenstelling tot de Ring, Rings gisteren gezien...Dan was the last key toch een verademing.
Was de laatste scène met zoontje van Patrick Wilson een scène uit de orginele Sinister of teaser voor volgend deel?
3,5 ster van mij

avatar van Shinobi
"She's psychic, we're sidekick."

Het is dat ik van Pathé Thuis een gratis code had gekregen, want anders had ik deze titel gerust links laten liggen.

Na 'Insidious: Chapter 3' is dit deel de tweede prequel; je komt meer te weten over de familiegeschiedenis van Elise en haar nare jeugd. Ironisch genoeg moet ze voor een nieuwe zaak terugkeren naar het ouderlijk huis en haar oude demonen onder ogen zien te komen. Op zich een aardige insteek, maar Adam Robitel laat helaas te veel steken vallen.

Het is duidelijk te merken dat de hand van James Wan gemist wordt. Waar Leigh Whannell met deel drie nog iets redelijks neerzette, ontbreekt er in dit vervolg elke vorm van structuur. Met als gevolg een onderontwikkeld geheel dat aan alle kanten rammelt. Als kijker is het simpelweg te pijnlijk om alle onbenulligheden aan te moeten zien.

En dan te bedenken dat Lin Shaye (een vrouw van 74!) in haar eentje de boel moet redden, maar ook zij ontkomt niet aan deze onzinnigheid. 'Insidious: The Last Key' weet nauwelijks iets van spanning op te bouwen, laat staan eng te worden. Met name in de finale slaat men de plank flink mis door wederom een herhaling van zetten te doen, zucht.

Al met al een betreurenswaardig slecht vervolg. Ik hoop echt dat het hierbij blijft.

1,0 Sterren.

avatar van Left4Dead
De eerste twee delen 2,5** gegeven, deel drie schijn ik niet gezien te hebben aangezien ik hier geen beoordeling heb neergezet. Zou zomaar kunnen zijn dat ik dat vergeten ben. Inmiddels deel 4 gezien in de behoorlijk uitgemolken franchise. Zou dit dan beter dan 2,5** kunnen zijn?

Jump scares, daar gaat het hier om, dat is dan ook het enige waar ik de prent voor wilde zien. Meestal staat er ook een heerlijk soundtrack op de achtergrond die de audioapparatuur lekker bezig houdt. Zulke film geniet je op zijn best wanneer je de versterkers lekker opschroeft zodat de schrikmomenten flink steviger worden.

Ja dat laatste zit er weer in met de lekkere soundtrack die de schimmigheid uitstraalt. Aangezien ik twee eerste delen slechts 2,5** heb gegeven kon ik achterover leunend deze prent ingaan. M.a.w., geen hoge verwachtingen. Helaas geloof ik niet in geesten of de vele verhalen eromheen dus ervaar haunted-films helemaal niet als eng.

Ook ditmaal komen alle oude koegeesten weer uit de sloot, niet een sprankeltje vernieuwing is er te ontdekken in dit vierde deel. Het komt voor mij allemaal op de soundtrack aan qua spanning, en moet zeggen dat die zijn werk prima deed. Regie was redelijk te noemen net als het acteerwerk. Qua verhaal en script heeft het weinig om het lijf.

Aardig, net als de voorgaande delen 2,5**.

avatar van MENEER L3GIOEN
Werkelijk waar bizar dat een film als Hereditary door bepaalde mensen als lachwekkend wordt beschouwd, maar vervolgens dit inspiratieloos en cliche stuk stront door hun strot gedouwd krijgen. Het slechtste deel uit de reeks tot nu toe.

De link met de eerste film was tevens geforceerd en schandalig.

avatar van Filmkriebel
Dit flauwe vierde deel haakt in op de jeugd van Elise maar ontbreekt pijnlijk aan spanning en vooral aan een origineel verhaal. Er wordt van alles en nog wat door elkaar gemangeld in de poging om de film interessant te maken: serial killer story, verleden en heden die elkaar ontmoeten, familiereünie-onzin etc. Het kijkt best weg maar het is voor de rest een nogal overbodige film. Geloof het of niet: er wordt weeral gehint op een sequel waar niemand zit op te wachten.. toch niet als het verder op die manier moet.

Insidious : 3,5*
Insidious 2 : 3*
Insidious 3 : 3*
Insidious : Last Key: 2,5*

Schrik eerlijk gezegd van de relatief hoge cijfers. Ik vond de film toch teleurstellen en ik had op wat beters gehoopt.

Zoals de meeste mensen zeggen, de minst goede uit de serie, maar die 3 voorgaande delen waren echt wel heel erg goed. Dit deel moet het voornamelijk van de scarejumps hebben. Deze zijn niet talrijk maar wel erg effectief.

Ik wou 2,5 sterren geven maar ik verhoog het naar 3 sterren omdat er toch een aantal super onverwachte plottwist(s) inzitten. Kom maar op met het volgende deel

avatar van DragQueen
De minste van alle 'Insidious' films, maar desalniettemin toch vrij onderhoudend en vermakelijk om eens gezien te hebben. Een welkom vervolg. 3 Sterren.

avatar van Boeikens
Eerder middelmatig vervolg.

Het vierde deel, vervolg op de prequel (deel 3), dus eigenlijk het tweede deel van de reeks...
Dit terzijde gelaten biedt deze film weinig meerwaarde. in zijn geheel keek hij vlot weg maar bood te weinig aan echte creepy sfeer, was te voorspellend en had vooral te weinig variatie in het verhaal.
Voor mij mogen ze hier afsluiten.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik heb een lichte zwak voor de Insidious films, maar merkte bij Chapter 3 al wel dat de serie vrij snel deukjes zou kunnen oplopen. En die deuk heet Insidious: The Last Key. Wederom een prequel - die zich tussen Chapter 3 en Chapter 1 afspeelt - waarbij ik me afvraag waarom men niet verder gaat op het einde van Insidious: Chapter 2. Maar sequel of prequel maakt eigenlijk niet zoveel uit, want een Insidious film is redelijk formulewerk; er is ergens een geestverschijning in een huis, Lin Shaye en haar twee comic reliefs gaan er op af, waarna Lin Shaye ontdekt dat deze bijzonder is en ze stapt uiteindelijk de Further in, waar ze het moet opnemen tegen een demon, vaak gespeeld door een lange, dunne man met veel make-up, ditmaal in de vorm van Spanjaard Javier Botet, die de laatste jaren alle enge dunne monsters in horrorfilms mag spelen. Hij is de man die je belt als Doug Jones niet kan.

Maar het sleutelmonster dat Botet hier vertolkt is een beetje lame. Hij oogt weinig creatief en doet ook bijster weinig, behalve af en toe zijn sleutelvingers in de keel van dames duwen. Dan waren Darth Maul en de zwarte bruid uit de eerste Insidious toch een stuk leuker. Maar het sleutelmonster is dan nog enigszins nieuw, de rest van Insidious 4 is vermoeiend alle elementen afstrepen; lopen door lange donkere gangen en tunnels, een hoop jumpscares en een serieuze Lin Shaye met ditmaal iets te komische Specs en Tucker. Maar de film werkt vooral niet op dramatisch niveau; de momenten waarop Lin Shaye met haar broer - en vooral diens inwisselbare dochters - wordt geïntroduceerd, zakt de film naar een bedenkelijk niveau. De horrorelementen in Insidous: The Last Key mogen dan totaal niet indrukwekkend zijn, maar echt slecht is het allemaal niet. Maar het drama rondom Lin Shay en haar nichtjes is hier en daar niet door te komen.

2,5 sterren.