The Wolf Man (1941)

Horror

geregisseerd door George Waggner
met Lon Chaney Jr., Claude Rains en Bela Lugosi

Als zijn broer sterft, keert Larry Talbot (Chaney) vanuit Amerika terug naar Wales naar het huis van zijn familie. Hij bezoekt een zigeunerkamp met een meisje uit het dorp, Jenny Williams, die vervolgens wordt aangevallen door Bela (Lugosi), een zigeuner die is veranderd in een weerwolf. Larry doodt de weerwolf maar wordt tijdens het gevecht gebeten. Bela's moeder vertelt Larry dat hij tijdens elke volle maan zal veranderen in een weerwolf.

avatar van Richard_Voorhees
De film weet wat mij betreft net niet de sterke sfeer en gotische stijl van 'The Curse of the Werewolf' te halen, maar hij komt er wel aardig bij in de buurt. Vooral doordat Chaney's personage zo sympathiek is leef je zo met de man mee.
Lugosi komt dan eerder lachwekkend over als een haast cartooneske gypsy.
Rains komt wel overtuigend over in de rol van de vader die te lang in de onschuld van zijn zoon wil blijven geloven.
Mede door de korte speelduur verveeld deze Universal weer geen seconde. Een toffe film voor zij die deze klassieke monsterfilms kunnen waarderen.

avatar van Gang_Star
Een sfeervolle productie in de Universal monster reeks die ook weet te vermaken. Het verhaal is dan wel hedendaags niet bijzonder meer, maar de film verveelt niet. Heeft een prima sfeer, de scenes in het bos , de scenes rond het zigeunerkamp en de scene op het kerkhof zijn enkele voorbeelden die hier qua sfeer aardig bovenuit steken. Deze film wordt er ook het één en ander besteed aan de aanvallen van de weerwolf en deze scenes zijn gelukkig niet offscreen, maar laat wel bijvoorbeeld een worsteling tussen Larry (in zijn gedaante als weerwolf) en zijn vader zien, waarbij hij zijn eigen zoon doodslaat . De korte rol van Bela Lugosi als zigeuner/weerwolf is mij nogal tegengevallen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Die oude horror filmpjes die net zoals deze niet te lang duren zijn vaak fijne tussendoortjes, en daar valt The Wolf Man zonder twijfel ook tussen.
De film is uit 1941 maar heeft voor mij nog steeds de jaren 30 sfeer, wat ik in dit geval positief bedoel want de sfeer in The Wolf Man is voor mij de sterkste factor. Creatief gewerkt met mist bijvoorbeeld.
Toch had ik in het begin van de film wel een beetje moeite in het verhaal te komen, pas als ze naar het Gypsy kamp(of hoe dat heten mag) gaan wordt de film voor mij beter.

Zeker de moeite meer dan waard om mee te pakken.

avatar van joolstein
"Even a man who is pure at heart, and says his prayers by night, may become a wolf when the wolfbane blooms and the autumn moon is bright."

Zo luid de zin die de rode draad vormt in deze film. En wat voor een film? Want als er één film is die qua sfeer zo perfect past bij de oktobermaand dan is het wel deze! De meeste tijd zien we namelijk Lon Chaney Jr. rondlopen in griezelige bossen terwijl het rondom hem mist. Oké voor mensen die nieuwere films gewend zijn kan de wolf-man er wat cheesy uit zien. Maar bedenk wel dat dit allemaal met de hand (Yak-haar) is gemaakt inclusief de transformatie die we zien. En dat de film onder de geldende censuur-code werd gemaakt. (vraag me toch af hoe hij eruit had gezien zonder censuur?) Terwijl er niet eens een heel hoog budget moet zijn geweest. Dan is dat in vergelijking met de CGI-weerwolven van nu wel heel wat anders! Make-up artiest Jack Pierce levert hier dus best goed werk af!

Anders dan bij andere monsters zoals Dracula of de Mummie, is de Wolf-man geen boosaardige schurk. Nee, hij is veel meer het tragische slachtoffer, wat hem uiteindelijk ook menselijker maakt. Hij weet dat hij moord maar kan dit niet voorkomen. En wordt daar door gekweld door schuldgevoelens. Dat thema van goed en kwaad of tederheid en geweld zagen we ook bij Jeckyll en Hyde. Maar de Wolf-man heeft er nooit voor gekozen om zo te worden.

Het budget mag dan wel op B-film niveau zijn geweest, de cast was dat behalve! We zien louter sterren zo zijn daar Claude Rains (The Invisible Man, Casablanca) en oudgediende Ralph Bellamy (Ghost of Frankenstein) en Bela Lugosi.

Ook nu nog is deze zwart/wit film,een spannende en leuke horrorfilm. Hij is redelijk snel en zeker niet saai, er hangt een geweldige sfeer en de prestaties zijn sterk. Heerlijk.

avatar van baspls
The Wolf Man is een klassieke Universal-Horror die van grote invloed is geweest op het Horror-genre. Voorheen was de legende dat een Weerwolf bij volle maan simpelweg veranderd in een wolf. In deze film veranderd Lon Chaney Jr niet in een wolf, maar in een half-wolf, half-menselijk monster. Inmiddels een iconisch filmmonster geworden.

De film was anders als ik had verwacht. De film speelt zich af in Engeland (ook al praten de dorpelingen regelmatig met een duidelijk Amerikaans accent en Chaney spreekt ook wel heel erg Amerikaans voor iemand die er maar 12 jaar geweest is), maar in plaats van een echte Highland-legende worden er allemaal zigeuners bijgehaald. Jammer vond ik ook welke keuzes er gemaakt zijn. De Wolf-man zelf is nauwelijks in beeld en echt spraken ven suspense is er niet echt, vooral veel gepraat over de mogelijkheid van een weerwolf.

Eerlijk is eerlijk, de film bevat een heerlijk sfeertje en de beelden in de mistige bossen waren schitterend. Chaney is een sterke Wolf-man, maar niet zo'n heel boeiend hoofdpersonage. Bela Lugosi zag er ook goed uit als de zigeuner, al was die ook heel kort in beeld. Nee, mijn favoriete Weerwolf-film blijft toch Silver Bullet omdat daar wel goed gebruik is gemaakt van het mysterieuze aspect en suspense.

avatar van Metalfist
It isn't a wolf... it's a werewolf!

Een aantal jaar geleden (mijn originele stem dateerde ergens van in 2008, dus het moet van rond die periode geweest zijn) schafte mijn broer zich een Universal horror box aan. Een verzameling aan klassiekers met onder andere Dracula, Frankenstein en The Mummy maar het waren eigenlijk de 'minder bekende' films in de box die het best scoorden bij mij. Zo blijf ik The Invisible Man één van de indrukwekkendste films uit zijn tijd vinden en ook The Wolf Man stond me als erg genietbaar bij.

Recentelijk de aparte Wolf Man box aangeschaft met daarin The Wolf Man en al zijn sequels en hoog tijd dus eens om Universal's bekendste film Wolf Man (leuk detail: de boxset bevat ook Werewolf of London, een geflopte voorloper die niets met Lon Chaney en co heeft te maken) aan een herziening te onderwerpen. Een herziening die dus 10 jaar later nog altijd netjes overeind blijft staan. De transformatie is minder indrukwekkend dan de manier waarop ze zich in mijn herinnering had gevormd, maar dat neemt niet weg dat dit nog altijd een heerlijk stukje cinema is. Het plot leent zich perfect voor bovennatuurlijke gebeurtenissen (die zigeuners zitten er toch ook voor altijd iets tussen..) en de personages zijn van vlees en bloed. Mooi ook dat de Wolf Man op zich niet het grote boze kwaad is. Larry wordt verscheurd door een tweestrijd die mooi tot zijn climax komt in de mistige bossen van Wales.

Lon Chaney Jr. (hier nog gecrediteerd als Lon Chaney, wat wel eens verwarrend kan zijn omdat zijn vader er ook een indrukwekkende carrière als monstericoon heeft op nagehouden) is dan ook de perfecte keuze als de sympathieke Larry. Er is gewoon iets met die man waardoor die keer op keer dit soort personages goed vorm weet te geven. Hij wordt ook ondersteund door een aantal behoorlijke namen. Zo is de bijrol van Bela Lugosi misschien ietwat klein (Lugosi zou naar het schijnt actief gesolliciteerd hebben voor de hoofdrol maar moest het uiteindelijk met de rol van de zigeuner Bela doen) maar laat wel indruk na. Ook Claude Rains kan weinig verkeerd doen en Evelyn Ankers deelt een goede chemie met Chaney. Ook Maria Ouspenskaya, die de rol van überzigeunster speelt, is nog een goede toevoeging. Zij schijnt nog wel meer op te duiken in de sequels, ben benieuwd.

Ja, ik blijf dit toch een indrukwekkende film vinden. Sowieso doet dit soort verhalen het altijd beter in zwartwit, maar George Waggner levert een uiterst sfeervolle film af. Dat gecombineerd met een uitstekende cast zorgt er gewoon voor dat The Wolf Man na al die jaren nog één van de indrukwekkendste films in het genre is. Qua transformatietechniek is hij al voorbij gestreefd, op de andere aspecten niet.

Dikke 4*