Insidious: Chapter 3 (2015)

Horror

geregisseerd door Leigh Whannell
met Stefanie Scott, Lin Shaye en Dermot Mulroney

Het verhaal speelt zich af voor de gebeurtenissen rondom de familie Lambert. Na enige aarzeling besluit helderziende Elise Rainier (Lin Shaye), die het vermogen heeft om contact te leggen met de doden, een tienermeisje te helpen dat doelwit blijkt te zijn van een bovennatuurlijke entiteit.

avatar van mcdaktari
Nou weet ik ook wel dat dit soort films ook onder het horror genre vallen, maar ik noem het dan toch liever een griezelfilm, en voor een griezelfilm was ie best aardig. Ik kwam er ook achter dat ik de vorige 2 niet meer helemaal voor geest kan halen, maar dat komt gewoon doordat ik zoveel films kijk dat ik zo nu en dan niet meer weet welke film het nu was. Maar ik zal de eerste Insidious één dezer dagen ook maar weer eens gaan kijken. En ondanks deze 3e geen James Wan film is was het toch goed om naar te kijken.

avatar van Elineloves
Geen echte Wan, maar komt in de buurt. Bah. De Insidious films zijn een van de weinige (horror)films die me nog kunnen kunnen laten schrikken en die me onder de huid kruipen. I love it.

Hoewel het gelukkig iets minder voorspelbaar is dan ik had verwacht, liep ik wel tegen een paar cliché's aan, zoals de moeizame vader-dochter relatie. Het duurde ook even voordat ik binding had met de personages maar gelukkig fungeerde Elise als rode draad in het verhaal. Zonder haar was het toch een stuk minder "Insidious". Dermot en dochterlief doen het gelukkig ook niet slecht. Visueel ziet het er prima uit, grimmige sfeer en voldoende schrikmomenten.

Halverwege de film komen steeds meer verwijzingen naar deel 1 & 2, waardoor je steeds beter leert hoe de vork in de steel zit. Fijn. Het geheel is niet zo sterk als voorgaande films maar boeiend en onderhoudend genoeg om niet teleur te stellen. Ik slaap altijd minder fijn na het zien van een Insidious film en hoop ook dat ik niet 's nachts hoef te plassen of wakker word van een geluid. Wat dat betreft is de film meer dan geslaagd.

De laatste scene zorgt er ook altijd voor dat mijn hart een slag overslaat. Ben erg benieuwd naar het 'hoe nu verder'. Was het dit? Volgens mij niet.

avatar van Richard_Voorhees
De "griezelfactor" is bij mij bij deze inmiddels derde Insidious film wel wat weggevallen. Natuurlijk komen er wel een aantal schrikmomenten voorbij, maar de meeste zijn best voorspelbaar.
Verder hebben we in de voorgaande films inmiddels al wat bezoekjes aan "the further" afgelegd. Dus ook de griezeligheid van deze omgeving wist op mij deze keer niet over te komen.
Waardoor de film naar mijn mening toch boeiend blijft is de toevoeging van de nodige dramatiek. Zo hebben we de factor dat hoofdpersonage Quinn Brennan (nog steeds) moeite heeft met het verwerken van het verlies van haar moeder.
Verder vind ik het erg tof dat in deze film Elise Rainier (sterk gespeeld door Lin Shaye) een wat meer centrale rol heeft gekregen. Zij speelt het personage met haar hele hart en ziel en dat is eraan af te zien. Mede daardoor blijft de film boeiend om naar te kijken, ondanks dat de horror wat mij betreft wel weg is.
De Tucker en Specs personages voelden soms wel wat misplaatst aan door de verder behoorlijk serieuze toon van de film, maar ik begrijp de keuze van de makers om hen er toch in te laten.
Over het acteerwerk valt over het algemeen niet veel te mopperen en de soundtrack is wel ok.
Zeker geen slechte film, maar probeer niet al te vast te pinnen op de term "horror film", want dan kom je er maar bekaaid vanaf.

avatar van Ducksen
Dit derde deel had niet gehoeven wat mij betreft.
Waar het eerste en tweede deel naadloos op elkaar aansluiten is dit verhaal stukken minder.

Film heeft een aantal momenteel die het bekijken waard zijn, met name de slaapkamerscenes kruipen onder je huid, maar er blijft daarnaast weinig van over. Een heleboel dingen worden niet verklaard waardoor het maar gissen blijft en ook na het einde wordt dit niet duidelijk.
Ook een aantal bijrollen voegen werkelijk niks toe en hadden net zo goed weggelaten kunnen worden.
2.5 sterretjes

avatar van Ajax&Litmanen1
Jammer, ook de Insidious reeks wordt langzaamaan minder interessant. Waar deel 1 voor mij een horrorklassiekertje is geworden, daar zijn deel 2 en 3 vrij simpele vervolgen. Nog altijd acceptabel, maar ze mogen niet in de schaduw van het origineel staan. Ieder deel is spijtig genoeg wat minder boeiend en eng geworden. Ik kreeg bij deel 1 daadwerkelijk rillingen en een beklemmend gevoel toen ik de film voor het eerst zag, maar deze Insidious 3 krijgt dat helaas niet voor elkaar. Er zit nog sporadisch een beklemmend moment in, maar het is veelal weer gericht op goedkope schrikmomenten, terwijl ik deel 1 juist zo goed vond om die nare sfeer en het daadwerkelijk opbouwen naar een heftige climax. We gaan nu voor de derde maal naar de andere wereld toe en de verrassing is daardoor gewoon grotendeels weg.

Gelukkig weet de film wel te boeien en is de rol van helderziende Elise wederom uitstekend. Haar band met de hoofdrolspeelster (die het ook wel aardig deed) is interessant, net als het traumatische verleden met de overleden moeder, waar Insidious om draait.

Voldoende. Maar de rek is wel uit de reeks. Ik hoop niet dat dit a la Saw of Wrong Turn zo'n horrorcashcow wordt waar nog 5 delen van volgen.

Ik heb deze film al gezien maar niet in de bios heb hem ilegaal gedownlood haha
maar ik vond er niks aan het was helemaal niet eng en daarom raat ik je aan om bijvoorbeeld jaws of armageddon te kijken deze films zijn veel leuker

avatar van schenkowiets
Pluisje94 schreef:
Gisteren naar de voorpremière van Insidious chapter 3 geweest bij Pathé Spui, was een zware tegenvaller helaas. Heb hier een half jaar naar uitgekeken maar er was niks aan. Totaal niet eng en geen (enge) schrikeffecten. Het duurde allemaal veel te lang. Een horror film zou ik het absoluut niet noemen. Het mannetje dat eng had moeten zijn leek net een trol die weggelopen is uit de Efteling xD Echt jammer, hopen maar dat deel 4 wel geweldig gaat worden, ik ben groot fan, voornamelijk van het tweede deel dus we houden de moed erin! (; Let op: Dit is mijn persoonlijke mening! Smaken verschillen gelukkig (: Op naar deel 4
Helemaal mee eens !

avatar van Confusie
Net gezien en viel toch ook weer niet tegen. De verrassing is natuurlijk wel steeds minder en de vele schrikeffecten voel je ook steeds beter aankomen. Toch vind ik het een ijzersterke serie en een van de weinige horror die mij nooit teleurstelt. Weet nog toen ik de eerste zag, even dacht ik nog heb je weer zo'n flauwe spookhuis film. Iets geheel anders bleek zich te ontvouwen en dat hakte er wel lichtelijk in.

Ik werd fan.

Een zeer charmante rol van Lin Shaye bovendien en het hele concept van 'the further' blijft buitengewoon intrigerend.

Van mij mogen ze deze gewoon tot in de lengte van dagen blijven maken.

Net als bij Saw. Stuk of zeven, voor mijn part acht kan in mijn ogen geen kwaad.

Grappig ook dat we op het einde meer zien van de lipstick demon dan ooit tevoren.

Ik zou zeggen op naar de volgende.

avatar van jeroentjuhhhhh
Armoedig. Evenals de andere delen. Meest goedkope vorm van (horror)filmmaken dit. Van het uitgekauwde, verscheurde gezin tot aan het bombastische sounddesign. Het is allemaal tergend voorspelbaar formulewerk. Iedere sequentie staat volledig(!!) in het teken van een jumpscare. Het meest verwerpelijke en oudste trucje uit de horrordoos. Een film puur en alleen rondom zulke momenten bouwen móet wel aanslaan bij het grote publiek. Wie echter een gedoseerde, sfeervolle thrill verwacht..

Paar keer hard boe roepen en hopen dat men schrikt. Heeft helemaal niks met 'goed' filmmaken te maken. Het ongeduld waarmee het ook wordt gedaan, is schrijnend. Ondanks dat dit onder de big budget valt, is dit zo goedkoop als ze komen. Oh, en Lin Shaye die een geest 'bitch' noemt Ineens besluit het pulp te worden. Dat leek me wat aan de late kant.. Om nog maar te zwijgen over het zoveelste crinchy optreden van die twee ghostbusters nerds. Zucht...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Vind het juist best knap dat men nog zo’n sterke trilogie heeft weten neer te zetten.

Zeker voor een franchise waarbij al bij de eerste film veel platgetrapte paden zijn bewandeld. Inmiddels kennen we die krakende huizen, donkere gangen en piepende deuren wel. Maar de franchise van Wan en Whannell heeft gelukkig veel meer te bieden. Zoals interessante personages, zoals het personage van een voortreffelijke Lin Shaye, die zich van haar beste kant laat zien. En sfeer, dat is een belangrijke factor voor deze films. Uiteraard kent de film de nodige clichés met mensen die in slakkentempo in een donkere ruimte lopen, met de gebruikelijke jumpscare als afsluiting. Maar Whannell weet gelukkig goed hoe je jumpscares effectief inzet en zet godzijdank tegenover elk lomp schrikmoment een subtielere scène die juist het onderbuikgevoel aanwakkert.

Al met al niet de beste van de trilogie, maar wel noemenswaardig dat een horrorreeks drie films het niveau hoog weet te houden. Hoop ergens dat ze niet te lang doorgaan met de serie (of gewoon bij deze trilogie stoppen), voordat de Insidious franchise wel scheuren gaat vertonen.

Recensie: Insidious: Chapter 3 - schokkendnieuws.nl

3,5 sterren.

Verrassend goed na het vreselijke deel twee. Het is natuurlijk lang niet geniaal maar wel prima vermaak dankzij relativerende humor en een paar aardige vondsten. Kleine aanrader

avatar van Shinobi
"This is how you die!"

De eerste twee delen vind ik geweldig, maar dit vervolg kan helaas geen potten breken. Misschien ligt het wel aan het feit dat Leigh Whannell nu het stokje heeft overgenomen van James Wan.

'Insidious: Chapter 3' moet als prequel fungeren, maar voegt eigenlijk bijster weinig toe aan nieuwe informatie. Bovendien zijn de constante referenties naar de vorige delen iets te veel van het goede. Centraal staat wederom een demon die bezit probeert te nemen van een lichaam en dan mag Elise weer in actie komen, wat natuurlijk gepaard gaat met de nodige strubbelingen.

Jammer genoeg krijg je als kijker nauwelijks binding met de personages, omdat ze niet de kans krijgen om te groeien. Al doet Stefanie Scott het wel aardig. Daarbij wordt het achtergrondverhaal van de demon verwaarloosd, waardoor je maar minieme informatie meekrijgt. Op deze manier worden er wat andere lijntjes uitgezet waar vervolgens niets meer mee wordt gedaan.

Maar het grootste probleem van deze prequel is dat er amper de tijd wordt genomen om de spanning/sfeer op te bouwen, laat staan vast te houden. Whannell weet - tot op een bepaalde hoogte - de stijl van Wan te kopiëren, toch voelt het simpelweg allemaal minder aan. Weliswaar heeft hij een paar interessante ideeën, maar de uitwerking hiervan leidt enkel en alleen tot goedkope jump scares. Dat sommige scènes niet de juiste emoties teweeg brengen spreekt voor zichzelf; Lin Shaye die opeens begint te schelden is lachwekkend.

Al met al een teleurstellend vervolg. Hopelijk keert Wan snel terug naar zijn geliefde genre, want zo kan het niet langer meer. Overigens is laatstgenoemde nog wel kort te zien in een cameo als theaterregisseur.

2,5 Sterren.

avatar van Noodless
Aangezien ik de twee vorige delen al niks vond, laat ik deze film toch maar links liggen.

avatar van comely
Laatste halfuur was ik vergeten dat het om een horrorfilm ging. Leek meer op een slechte disney movie.

avatar van only1ELEANOR
Ga nu kijken..lijkt me goed

avatar van only1ELEANOR
Shinobi schreef:
"This is how you die!"

2,5 Sterren.

Zoals gezegd dat ik m zou kijken maar beetje tijdverspilling geweest en ben het met Shinobi's verhaal eens en heb er niks meer aan toe te voegen behalve de 2,5 sterren..
Ik kan niet meer geven dan 2 helaas.

avatar van Sonygony
De derde film van Insidious heb ik prettig ervaren. Goed verhaal en ook in deze film prima geacteerd. Dit is een film bijwijze van spreken een paar jaar voor het eerste deel. Ik denk dat er ook nog een 4 deel komt die tegen het eerste deel aan zit. Ik kijk ernaar uit. Ik vond het weer een top film daarom geef ik 4.0 sterren.

avatar van schumacher
Ik kan het maar niet goed vinden deze films, echt m'n ding niet al vondk deze beter dan die vorige maar helaas niet zo mijn genre, toch niet dit.

Kzie liever saw .

avatar van Pazmaster
Tegenvaller. Dit derde en slechtste deel in de reeks mist een goed verhaal. Het hoe en waarom komt niet aan bod en de kwade geest in dit deel is maar een doetje. De schrikmomenten zie je van mijlenver aankomen, en de special fx vond ik vrij matig, Er wordt wel redelijk gespeeld.

avatar van El ralpho
The man who can't breathe. The man who lives In the Vents. I heard him saying your name last night. I heard him In your room while you were Gone. He's In there standing right now. standing In your Room.

Helaas toch een flink stuk minder geworden dan zijn voorgangers. Waarbij ik van mening was dat de eerste twee delen op een gelijkwaardig niveau zaten is dit vervolg toch een slag minder en is het niet meer geworden dan vermakelijk kijkvoer. Zoals Richard_Voorhees een aantal berichten boven mij ook al zegt is de griezelfactor hier wat meer aan het wegvallen. Dit is hoofdzakelijk te danken aan ''The man who can't breathe'' en waarnaar ik bovenaan in mijn recensie ook al naar refereer, want griezelig was deze bovennatuurlijke entiteit allesbehalve. De verschijning voelde weinig creatief aan en leek dan ook van de laatste pagina van het ideeën boekje af te komen.

Erg dreigend voelde het allemaal niet aan, en als het dan toch onbehaaglijk begon aan te voelen had dit dan ook weinig met deze factor te maken. Dit is echter een beetje jammerlijk, omdat het overgrote deel van de zogenaamde schrikmomenten om de meneer met het gasmasker draait. Het is ook allemaal minder interessant omdat we weinig van hem afweten, en dit is waarschijnlijk niet gedaan om het allemaal mysterieuzer te maken, maar simpelweg omdat de makers toch geen originele verklaring op hadden kunnen brengen.

Wat dit derde deel dan wel goed maakt is het hele verhaal om de dreigingen heen waarbij er veel sympathie was van mijn kant voor de jonge hoofdrolspeelster. Zelf ben ik mijn moeder op nog jongere leeftijd op dezelfde manier verloren en ik heb vervolgens ook een paragnost opgezocht om met haar in contact te komen, dus dit voelde voor mij herkenbaar aan. Gelukkig liep het voor mij echter wel allemaal wat beter af Ook Elise Rainier is weer aanwezig om het verhaal wat meer body te geven, en ook zitten er gelukkig nog wel enkele beklemmende scene's in die zich met name in ''the further'' afspelen. Echter is het grootste mankement met deze Insidious dat het geheel gewoon niet creepy genoeg is omdat het gevaar waar het hoofdzakelijk allemaal om draait gewoon inspiratieloos en uitgekauwd overkomt. De kracht ligt hem hier meer op de personages en het drama aspect, en het einde was in plaats van huiveringwekkend, zelfs gewoon mooi te noemen. Als je er althans voor openstaat.

Dit derde deel gaat er alsnog vandoor met een nette 3 sterren, maar als horrorfilm schiet het geheel toch echt te kort. Heb hier dan ook geen al te hoge verwachtingen van.

avatar van Curriculum
Vond deze toch heel wat minder dan de voorafgaande delen, maar ik moet wel zeggen. Er zaten wel enkele goeie jumpscares in, maar op een gegeven moment wist je precies wanneer ze zouden komen, dus dat is wat minder.

Ik vond tevens dat er in dit deel vrij weinig dingen werd verklaard. Bijvoorbeeld: Wie is "The man who can't breathe"? Waarom doet hij wat hij doet en wat was zijn naam? Dit werd overigens met Parker Crane, van Insidious Chapter 2 erg goed uitgelegd, maar hier absoluut niet, althans zo kwam het op mij over.

P.S
Had trouwens ook verwacht dat dit deel verder zou gaan daar waar deel 2 ophield, maar ik wist toendertijd nog niet dat dit een prequel zou worden.

Eigenlijk de beste uit de reeks tot nu toe, alle mensen die zeggen jammer dat Wan er niet achter zit, ik zou zeggen dat is dan maar goed ook, deze meneer is dan namelijk bijzonder slecht in het afsluiten van verhalen en gaat dan op een over-kunstzinnige tour alles afraffelen.

dit was het enige deel uit de insidious reeks die niet eindigde met een komdie-achtig verwarrend slot maar gewoon helder en lekker wegkeek. na het gedrocht dat 2 was was dit een verrassend goede film, die de reeks wat mij betreft weer wat meer aanzien heeft gegeven.

avatar van joolstein
Bovenverwachting toch nog een goede spannende film geworden! En met nadruk op spannend! Want ook al staat er horror, en zijn er wat jumpscares. Over het algemeen draait het vooral om spanning. Alleen "de man die niet kan ademen" was het horror-element. Stefanie Scott speelde niet verkeerd en weet de aandacht vast te houden. De rol van Lin Shaye was formidabel. In de Recensie van Richard_Voorhees kan ik me goed vinden! Het was een prequel maar ik had soms het idee dat het ook na de eerste delen kon af spelen.
Dit komt doordat ze aangeef niet meer naar de ''the further'' te willen omdat daar een vrouw is. Daarnaast is ze, sinds ze de jonge Josh Lambert hielp, doodsbang geworden voor deze bruid in het zwart die telkens als ze contact zoekt met de doden claimt haar te zullen vermoorden. Later zie je haar ook samen met Elise’ collega Carl (Steve Coulter) naar foto`s kijken waar de familie Lambert staat.

avatar van filmkul
Redelijk derde deel. Het verhaal kennen we inmiddels. Vanaf het begin zit de vaart er prima in en de film kijkt lekker weg. Er zitten weer een aantal spannende ( schrik) momenten, hoewel de meeste voorspelbaar zijn. De acteurs doen het verder goed en Shaye lijkt voor haar rol geboren. Tegen de verwachting in is er echter geen aansluiting met het eerste deel. 3.0/3.5

avatar van DutchTakeshiro
Degelijke derde film in de Insidious reeks. Insidious is een franchise die ik een warm hart toedraag. Ik zal wel meteen toegeven dat dit de minste is van de drie films. Leigh Whannell, acteur en regisseur, heeft de regie op zich genomen. Zeker geen slechte prestatie voor een man die zijn eerste film regisseert. Leigh Whannell is de geestelijke vader van Insidious, Saw en Dead Silence. Drie oerdegelijke films. Whannell weet niet het niveau te halen van regisseur James Wan maar komt wel in de buurt. Insidious: Chapter 3 is een angstaanjagende film die een aantal intense schrikmomenten heeft. Chapter 3 leunt duidelijk wat meer op schrikeffecten en minder verhaal dan in Insidious en Insidious: Chapter 2.

Lin Shaye steekt met kop en schouders uit boven de cast. Shaye's personage Elise Rainier staat nu duidelijk meer op de voorgrond dan in de andere twee Insidious films. Dit is erg fijn want Elise is een hele interessante en mysterieuze vrouw. Het enthousiasme straalt duidelijk af van Shaye's acteerwerk. Het acteren van Dermot Mulroney kon mij niet bekoren. Hij speelt een cliché vader die heel voorspelbaar en vrij saai is. Mulroney zet een prestatie neer die op geen momenten boven de middelmatigheid uitkomt. De film lijdt onder zijn aanwezigheid. Stefanie Scott speelt prima als het meisje Quinn Brenner. De doodsangsten die ze doorstaat zijn overtuigend. Als kijker krijg je vrij snel sympathie met haar.

Insidious: Chapter 3 is een goede horrorfilm die je als horrorfanaat toch echt wel moet afstrepen op je "to see" lijst. De film kent goed gedoseerde humor die de kijkers een paar rustmomenten geven. De personages Tucker en Specs zijn een grappig duo en hun capriolen doen regelmatig denken aan de cartoonserie Scooby Doo. Net zoals in Insidious: Chapter 2 zijn er verwijzingen naar de eerdere films. Dat maakt het allemaal net wat interessanter en zorgt ervoor dat de Insidious reeks langer bestaansrecht heeft. Ik ben eerlijk waar verrast door deze film. Ik had minder verwacht. De kwaliteit en ervaring van schrijver Whannell is duidelijk merkbaar. Bijna alle elementen zijn weer aanwezig. Dat maakt de film vertrouwd maar ook enigszins vernieuwend. De nieuwe entiteit die komt spoken is origineel en hartstikke eng. Ik kijk alweer uit naar de volgende Insidious. Met een beetje geluk staat regisseur James Wan dan weer aan het roer.

De Insidious films zijn nog de soort films die je wel als goede horror films kunt beschrijven. Ook deze was weer spannend. *4

avatar van Flat Eric
Ik heb zo'n hekel aan demonen met vieze voeten

Aardig om eens gezien te hebben maar haalt het niet bij deel 1 en 2. Ik hou gewoon niet zo van expliciete demonen. Ik ben meer van de suggestie, dat ligt meer in mijn straatje. Deel 3 is best onderhoudend, daar niet van, maar het zal me niet bijblijven. Ik miste toch wel spanning en het voel-met-de-characters-mee element.

Luchtig! Verstand op nul, spanning was redelijk.

De eerste 2 delen vond ik prima. Maar nu andermaal hetzelfde recept voor je kiezen -
en alles sowieso minder (Amper opbouw van 't verhaal, matiger acteerwerk, en een
minder naargeestige sfeer) - zit voor mij toch wel er de sleet in. Is het formulewerk
geworden van weer wachten op de onvermijdelijke schrikmomenten.

avatar van james_cameron
Redelijk derde deel, opgezet als prequel, niet beter of minder dan de eerste twee Insidious-films. Net als de eerdere delen is dit over de hele linie genomen niet echt bijzonder, maar er is wel weer een flinke reeks enge momenten en er zijn veel geslaagde schrik-effecten. Tegen het einde zakt ook hier de boel helaas flink in. Wel leuk om ditmaal een grotere rol te zien voor Lin Shaye, die hier heel goed is. Geregisseerd door scriptschrijver/ akteur Leigh Whannell; regisseur James Wan, die de eerste twee delen inblikte, heeft hier een grappige cameo als theater-regisseur.