The Reader (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Daldry
met Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Kross

Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ten val komt, wordt hij geholpen door tramconductrice Hanna. Ondanks dat zij tweemaal zo oud is als hij, raakt Michael volledig door haar geobsedeerd. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Totdat Hanna van de ene op de andere dag verdwenen is. Wanneer Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent het nazitribunaal observeert, staat hij plots tegenover Hanna in een heel andere setting. Hanna staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.

avatar van jippie2010
Kooiker schreef:

Beetje slap commentaar. Waar mist het finesse, waar ontbraken de puntjes op de i. Dit kun je zo makkelijk zeggen, maar maak het concreet. Klinkt allemaal nogal hooghartig.

Nee

avatar van MissT
Ik vind Kate Winslet helemaal niet zo goed in deze film. Vond haar spel niet natuurlijk overkomen. Veel te gemaakt.

avatar van Mark de Jong
Mooi verhaal. Goed verteld. Mooie film.

avatar van konijnenkop
Vanavond is die op tv zal hem eens kijken gezien de reacties hiero...

avatar van konijnenkop
MissT schreef:

Ze deed het leuk in Titanic voor de rest is ze gewoon een simpele actrice als je het mij vraagt !!

avatar van Zwolle84
Die herzieningen tussendoor blijken regelmatig hard nodig. Vaker dan me lief is vraag ik me af hoe ik ooit een hoog cijfer heb kunnen geven voor iets waar ik nu nauwelijks meer doorheen kom. Zo ook hier. Een 8? #hoedan

Het is echt niet te doen. Een verhaal dat je na een klein halfuurtje al kunt uittekenen en totaal niet boeit. Een Winslet die er ongetwijfeld heel true uit zal zien, maar die ik toch echt liever niet naakt zie. Die karrevracht aan strijkers die je bij elke gevoelig bedoelde scène over je heen gestort krijgt...

Nee, terwijl ik dit typ vraag ik me zelfs af waarom ik slechts tot een 5 heb verlaagd. Maar hij is in ieder geval uit mijn toplijst (die na jaren nog steeds niet publiceerbaar is) verdwenen.

avatar van tommykonijn
The Reader was een film waar ik aan begon zonder me vooraf te hebben ingelezen. Ik had werkelijk geen idee waar dit over zou gaan, maar als je Kate Winslet en Ralph Fiennes op je affiche hebt pronken dan is mijn interesse toch wel gewekt.

Uiteindelijk vond ik dit best een degelijke film, maar wel met enkele kanttekeningen. Wat ik met name goed vond was de eerste helft van de film. De opbloeiende relatie tussen Michael en de veel oudere Hanna wordt zowaar geloofwaardig gebracht en het spel van Kate Winslet en David Kross is erg goed, want de personages voelen authentiek. Ook ik vond het storend dat heel Duitsland hier Engels spreekt, maar daar kunnen de acteurs natuurlijk weinig aan doen. Winslet zorgde er met haar mysterieuze performance in de eerste helft voor dat ik erg benieuwd raakte naar welk geheim uit haar verleden Hanna verborgen hield. Zodra dit geheim aan het licht komt is dit best interessant, maar het kondigt meteen een punt aan waar de film te kampen krijgt met enkele ongeloofwaardigheden die niet gemakkelijk door de vingers vallen te zien.

De meest opvallende is, zoals voor mij al reeds is aangegeven, het feit dat Hanna klaarblijkelijk liever de nor in gaat als oorlogscrimineel dan opbiecht analfabeet te zijn. Daar raakte de film me even kwijt. Ook het hele gedeelte waar de film haar titel aan te danken heeft (Michael die alle boeken voorleest en opneemt) is moeilijk écht serieus te nemen, hoewel het wel leuk is om naar te kijken. Ook Ralph Fiennes doet het overigens uitstekend: hij bracht heel goed de gekwelde en tegenstrijdige gevoelens over die Michael heeft overgehouden aan zijn kortstondige maar intense relatie met Hanna. Bij de laatste scènes is het, gezien de vluchtigheid waarmee het in beeld gebracht wordt, goed voelbaar dat je met een boekverfilming te maken hebt, maar op zich kon ik er wel mee leven.

Best tevreden over deze film. Qua verhaal absoluut niet altijd even logisch, maar het acteerwerk is van een hoog niveau en de film ziet er qua aankleding (kostuums, decors) vrij imponerend uit (daarom is het ook zo jammer dat de taal niet voor de kers op de taart kan zorgen). De film wist me het gehele speelduur te boeien en blijft me beter bij dan ik in eerste instantie gedacht had.