The Reader (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Daldry
met Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Kross

Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ten val komt, wordt hij geholpen door tramconductrice Hanna. Ondanks dat zij tweemaal zo oud is als hij, raakt Michael volledig door haar geobsedeerd. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Totdat Hanna van de ene op de andere dag verdwenen is. Wanneer Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent het nazitribunaal observeert, staat hij plots tegenover Hanna in een heel andere setting. Hanna staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.

avatar van BlueJudaskiss
Daldry, Winslet en Fiennes: kan me niet voorstellen dat dit misgaat.

Als 15-jarige met Kate Winslet in bad. Ik zou het wel weten...

Als 50-jarige ook.

avatar van Leland Palmer
gotti schreef:
Als 15-jarige met Kate Winslet in bad. Ik zou het wel weten...

Idem

avatar van matthijs_013
Zal Kate Winslet dan tweemaal genomineerd worden in 2009?

avatar van missl
Trailer ziet er goed uit, deze ga ik zeker zien.

avatar van stefan dias
Ik ben hier heel benieuwd naar. Prachtige cast, maar vooral: gebaseerd op het werkelijk FANTASTISCHE boek "Der Vorleser" van Bernhard Schlink.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze in Belgie nog eerder gaat uitkomen. Allen daarheen. (maar eerst naar de boekenwinkel ) Een echte (sorry, kan het niet laten) aanreader...

avatar van .Fee.
Ben erg benieuwd naar de film. Heb destijds het boek 'moeten' lezen voor Duits. Maar vond het een erg mooi boek.

Kate Winslet is erg goed uiteraard.
Twee Golden Globes, ééntje voor deze en eentje voor Revolutionairy Road.

vamozz
Ik heb hem gezien in de pre-premiere in Weert.
Deze film is wonderlijk mooi, ik ga hem zeker nog een keer zien.
Mooi om te zien hoe de 15-jarige jongen een relatie 'opbouwt' met onze Kate..

Prachtig! 4,5*

AHWA
Aangrijpende film met zeer goede rol van Winslet, en ook van Fiennes. Hier verdient Winslet eerder een oscar voor dan voor Revolutionary Road en ze is dan ook terecht hier voor genomineerd

Film duurt lang maar blijft boeien, maar de herkijkwaarde is te laag voor een hogere score dan 3.5*.

avatar van ralfsjam
net deze film zitten kijken, en ik vreet m'n schoen op als deze film de "quallity film collection" serie niet gaat halen! wat een goed verhaal was dit zeg, en wat geweldig neer gezet!

Kate doet het weer geweldig, alhoewel ze de eerste 30 min. onuitstaanbaar was. twijfelde toen of dat hoorde, en ja, het hoorde..

heb de volle 2 uur op het puntje van m'n stoel gezeten! erotiek, gevoel, oorlog, haat, liefde.... en dat in een mengelmoes van perfectie. komt niet vaak voor dat je zo'n film op je schoot krijgt die zo'n indruk achter laat. het eerste half uur is een lekkere aanloop... daarna was het ijzig stil in mij.

4.5

avatar van Recow
Prachtig film

Alleen ik begreep sommige dingen niet

Zeer mooie en boeiende film! Kate Winslet erg goed!

Dooz
Zeer goede film.
Zo'n eentje waar je bij moet blijven en die een sterke indruk achter laat.
Was er stil van.

avatar van MatthijsGr00t
Goede film, maar in mijn ogen had er veel meer in gezeten.
Het hele gebeuren rond het proces van Hanna vond ik veel te kort en te vaag.
Het begin en het einde van de film vind ik daarintegen weer super.

De acteerprestaties zijn ook super. Kate speelt echt geweldig en ook Michael ( weet zijn echte naam even niet ) doet het ook prima. En wat heeft hij een mazzel zeg in de eerste 40 minuten van de film
Degene die hem hebben gezien weten wat ik bedoel..

avatar van TheHague66
2de stuk was zoooo hard
ik was er helemaal stil van

Geweldige mooi film het is echt een explosie van emoties.
En wat Kate Winslet betreft zij is de Meryll Streep van de 21ste eeuw.

avatar van queenie
Mooie film. Beetje langdradig als het proces begint, maar de film blijft vol met emoties. Had ander einde verwacht en ik vond Kate te oud gemaakt ten opzichte van de jongen/man, want zoveel is 15 jaar nu ook weer niet. De film blijft in ieder geval wel boeien tot het einde. 3½*

avatar van lottetje
stinissen schreef:

En wat Kate Winslet betreft zij is de Meryll Streep van de 21ste eeuw.

queenie schreef:

mee eens
ik geef alleen half ster meer dus 4 sterren!!!

Owja, ff ziek worden en voor je het weet belandt je met een Kate in bed. Leuke film, maar geen 4 waard.

avatar van vranque
Prachtig verhaal. Zonder meer. Maar ik was niet onder de indruk van de film op zich. Uitdrukkingsloze grimage en een jochie die maar een jochie blijft.

avatar van Reservoir Dogs
16 Februari ga ik naar de avant-première van deze film.

Boeiende film die wat lang duurt maar toch een prachtig verhaal heeft. Goed geacteerd ook

Wow. Wat een pracht van een film. Beladen met emoties waar je stil van wordt en nog over na denkt. Prachtig acteerwerk, van alle 3 de hoofdrolspelers, maar van Winslet is dit de beste acteerpartij ooit in mijn ogen. Sterk, erg sterk. Ik vond de film geen minuut te lang en heb me daar dan ook geen moment aan geërgerd.

4.5

avatar van glimmerman2000
Prachtige film, met een bom vol emotie.
Wat een goed acteerwerk van Kate Winslet, en Ralph Fiennes.
Ik hield het bijna niet droog, bij deze film.

Het eerste uur heeft een mooi rustig sfeertje waarin de relatie tussen Winslet en de jongen centraal staat. Het 2e uur waarin duidelijk wordt dat Winslet erg fout is geweest, veranderd de film compleet. Het lijkt vooral een moreel vraagstuk te worden, waarbij je wel of niet sympathie moet blijven voelen voor Hannah. Goed spel van Winslet, alleen jammer dat de make-up afdeling me niet kon overtuigen dat ze een vrouw van in de 60-70 was. Het lukte de film ook niet om er een eind aan te breien. Toch zeker een mooi filmpje, dus 3,5*

avatar van glimmerman2000
ik haal er toch een halve punt af.
Dit omdat ik het toch jammer vond, dat fiennes er niet meer moeite voor deed, dat ze niet ALLEEN schuldig was, en dat ze NIET degene kon zijn geweest om opdracht te geven voor de moorden.(zie handschrift scene, wat ze niet geschreven kon hebben, omdat ze..JUIST!).

Heb maar een stukje van de film gezien, maar nadat je 5 minuten alleen maar naar hun sex-avontuur moet kijken, heb ik de film afgezet. Ik hoef dat echt niet de hele tijd in een film, dus van mij krijgt deze film een 0,5*. Saaaiii...