The Reader (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Daldry
met Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Kross

Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ten val komt, wordt hij geholpen door tramconductrice Hanna. Ondanks dat zij tweemaal zo oud is als hij, raakt Michael volledig door haar geobsedeerd. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Totdat Hanna van de ene op de andere dag verdwenen is. Wanneer Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent het nazitribunaal observeert, staat hij plots tegenover Hanna in een heel andere setting. Hanna staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.

edoij2 schreef:
Heb maar een stukje van de film gezien, maar nadat je 5 minuten alleen maar naar hun sex-avontuur moet kijken, heb ik de film afgezet. Ik hoef dat echt niet de hele tijd in een film, dus van mij krijgt deze film een 0,5*. Saaaiii...

Als je wat meer geduld had, zou je zien dat deze film om meer draait dan alleen een sex-avontuur. Kijk hem eerst eens af en stem dan.

Melvin Udall
Prachtig geproduceerd en geregiseerd subtiel drama vol mooie muziek en met een ijzersterke Kate Winslet. Wat zij hier neer zet is zo echt, ongelooflijk wat kan die vrouw acteren.
Het verhaal is echt briljant, het doet als waar gebeurd aan en de plotselinge ommeslag is werkelijk verbijsterend.
Als kijker zie je lijdend toe hoe de jonge Fiennes niet ingrijpt als de kans daar is. De schaamte die Winslet vervolgens in de rechtbank toont is van buitengewoon niveau.
Voor zover nog niet duidelijk, het pakte me helemaal. Derhalve is de oscarnominatie voor bestpicture wat mij betreft meer dan terecht!

avatar van wimruys
Eén van de beste films die ik de laatste tijd heb gezien.
Je voelt echt mee met de personages, in het bijzonder dan met Michael.
Een aanrader!

4* zeker waardig.

avatar van Keane1983
Zeer goede en aangrijpende film, waarin alle acteurs erg goed in acteren.
Wat wel een beetje jammer is, is het verbasterde duits/engels waarin ze "willen" spreken.
Je kunt je goed verplaatsen in de personages en ben je (in mijn geval) constand op je hoede van wat er kan gebeuren.
Hoewel je weet dat hanna in het eerste gedeelte van de film al fout is door overspel te plegen met een minderjarige, zie je wel dat het liefde is wat ze voor elkaar voelen en neemt het haar min of meer niet echt kwalijk. In het tweede gedeelte weet je niet als je nu met haar mee moet leven of niet!!! Is het onwetendheid wat ze heeft gedaan in het concentratiekamp...of juist opzet???De film weet dit toch erg goed vast te houden.
Overigens niet alleen Kate speelt erg goed, ik ben ook zeer te spreken hoe de bij-rollen zich neerzetten. Ook deze zetten een goed staalte acteerwerk neer vooral in de rechtzaal, waar ik dus echt op het puntje van mijn stoel zat te luisteren wat er zich allemaal heeft afgespeeld.Het verhaal komt in mijn ogen erg geloofwaardig over.
De soundtrack was super en is als een kers op de grote roomijs met slagroom.
Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe ik onder de indruk was van het acteerwerk van winslet....in dit geval vond ik haar duizend maal beter dan de revolutionary road.
ondanks het vele naakt en sex in het eerste gedeelte van de film, zit er wel degelijk een mooi en boeiend verhaal in wat je toch wel aan het kijken laat....in het begin is het wel een beetje gissen omdat ze soms ineens naar het "heden" gaan, valt later geheel op zijn plaats...goed gedaan
Waar je in het eerste uur nog sympatie kunt tonen voor hanna wordt in het twee uur erg op de proef gesteld (why???Go watch it for yourself). De omslag in het verhaal is super gedaan.
Ik ben op alle vlakken erg onder de indruk en zeker een tweede keer kijken waard...
Een prachtige drama met een voor mij oscar nominatie

Er is echter 1 vraag die bij mij opkomt....waarom neemt hanna alle schuld op zich?? Het is overduidelijk dat zij niet kan lezen of schrijven en kan daardoor ook niet het raport over de brand hebben uitgebracht....daarnaast denk ik dan ook waar heeft michel nooit iets gedaan om in dat gedeelte haar onschuld te bewijzen ondanks hij een advocaat is??? Ik vind het jammer dat op deze vragen geen antwoord worden gegeven (of ik moet ze gemist hebben). Dat brengt mij namelijk op een 4.5* anders waren het er duidelijk 5.0* geweest

avatar van mcdaktari
Ik heb deze film bij toeval gezien en had totaal geen verwachting over de film , maar naar mate de film vorderde heb ik er geen moment spijt van gehad. normaal gesproken zijn drama's niet mijn favorieten films, maar dit vond ik een goed geacteerde film met een goed verhaal. beslist de moeite waard om te kijken.

Wow....dit is echt een superfilm. Wat een verhaal zeg....en bijzonder goed geacteerd. Ik heb me geen moment verveeld en de film boeide me van begin tot einde. Diverse malen kreeg de film een andere wending, dat gaf verrassende momenten en het geheel zit zóóóóó vreselijk goed in elkaar. En dan de liefde, die een leven lang duurt.....ik herken dat gedeelte zo goed en zat ook gevoelsmatig helemaal in de film. Echt een topper!

avatar van james_cameron
Mooie film, iets te braaf misschien, maar netjes in beeld gebracht en sterk gespeeld door de hele cast. Het verhaal had wellicht wat sneller verteld kunnen worden (vooral het eerste half uur is wat langdradig), maar het momentum neemt gelukkig toe naarmate de film vordert. Het verhaal is meeslepend en compenseert de soms wat eenvoudige beeldtaal.

avatar van AmazingPP
Ten eerste moet ik even kwijt wat een begaafd actrice Winslet toch is! Ademloos kan ik naar haar zitten kijken en zou haar dat ook graag een keer in het echie willen zeggen. Het is zeer zeker 1 van de beste actrice's van dit moment. Ten tweede: over deze film... In één woord: prachtig! Ik heb genoten van de eerste tot de allerlaatste minuut. OK, het eerste half uur had wat vlotter vertelt kunnen worden, maar als de film je eenmaal pakt, is er geen houden meer aan. Kross speelt de sterren van de hemel en doet zeer zeker niet onder voor Winslet of Fiennes! Topfilm!! 4,5*

Tja, het is ontegenzeggelijk een mooi gemaakte film, maar net zoals bij de vorige Daldry The Hours mis ik toch een hoop om me echt mee te kunnen trekken.
Z'n films lijken iets kunstmatigs te hebben wat ik niet zo trek.
Deze vond ik wel iets beter dan de vorige.

Verder typisch Oscar-materiaal, en een heavyweight productie door mensen als de Weinsteins, Minghella en Sidney Pollack. En dan ook nog mensen als Deakins in je crew...tja. Dan staat er ook wat.

avatar van tevelenco
Een film die mijn hoge verwachtingen helaas niet kon waarmaken.
Het verhaal duurt best lang en de chemie tussen Winslet en Kross kon me niet overtuigen.
En het 2de gedeelte van de film kon me ook al niet bekoren en liet me met teveel vraagtekens achter.
Nee helaas niet de topper die ik verwachtte.

Keane1983 schreef:
Zeer goede en aangrijpende film, waarin alle acteurs erg goed in acteren.
De soundtrack was super en is als een kers op de grote roomijs met slagroom.
Een prachtige drama met een voor mij oscar nominatie

Ik vond deze film erg mooi. Hij bleef nog lang in mijn gedachten ronddwalen. 4,5*
Wat ik denk: ze neemt alle schuld op zich, omdat ze niet wil dat mensen weten dat ze analfabeet is. Denk maar terug aan het moment dat haar baas zei dat ze promotie kreeg. Ze was alles behalve blij, omdat ze weet dat ze dan op kantoor moet werken en moet kunnen lezen en schrijven. Ook wil ze liever voorgelezen worden omdat ze dus zelf niet kan lezen. En in de rechtbank wilde ze ook niks opschrijven, maar ze bekende gelijk. Ze ziet haar analfabetisme als een groter schandaal dan moord, daarom liegt ze dat ze het rapport heeft geschreven. Tja het is maar wat je schandaliger vindt, maar goed. Ik DENK dat het zo ongeveer in elkaar steekt. Wat betreft michael: dat vind ik ook vreemd. Je zou toch denken dat hij het voor haar op zou nemen

DPZV schreef:

Wat ik een uiterst merkwaardig basisgegeven vind voor zo'n grote productie. Gaat eigenlijk helemaal nergens over.

kos schreef:

Dat is waar. Maar het klopt wel toch?Bovenaan staat ook: how far would you go to protect a secret? Nouja het is wel van de zotten om daarvoor 20 jaar in de cel te zitten natuurlijk.

avatar van lindakroes
Apster schreef:

helemaal mee eens!

avatar van Katharina
edoij2 schreef:

Dit was de reden dat ik m ook uit wilde zetten, want ik vond dat echt helemaal niks. Maar gelukkig was de rest van de film absoluut de moeite waard. Ik vond het erg mooi hoe Michael Hanna een leven gaf, terwijl ze om die reden haar leven had opgegeven. Het einde brak echt mn hart.

avatar van lordhumangus
Het blijft een "kid" een wazige film als je het mij vraagt met meer vraagtekens dan antwoorden.

avatar van Keane1983

Dat vind ik dus het het enige min puntje van de film. Ik heb hem van de week nog eens een keertje gekeken en idd je hebt gelijk met dat zij de schuld op zich neemt i.v.m. de analfabismealleenbegrijp ik die michael nog steeds niet hahaha, maargoed dat kan misschien ook wel aan ons liggen....btw nog een keertje kijken was alweer de moeite waard....

Het enige wat je je afvraagt tijdens het bekijken van dit WANPRODUCT: Komt hier ooit een eind aan ??
Het lijkt wel of het vertraagd wordt afgespeeld.
Traag, sloom, nietszeggend, vervelend vooral depressief.
Nul sterren, geen tijd aan verspillen.

avatar van FreakyGurrl
Deze film net bekeken en vind het een vreselijk goede film!!!
Het begint met de relatie tussen een puber en een volwassen vrouw maar komt nog meer bij kijken.

Ik ben zo onder de indruk, heb ook direct het boek besteld.

***** sterren

avatar van b00ts
Goede film. Inderdaad niet voor mensen die van actie houden. Jammer dat de film niet in het Duits gesproken werd. Het 'Engels-Amerikaanse/Duitse' taaltje doet afbreuk aan de film.

Goede film die zich duidelijk meer richt op verhaal en acteerwerk terwijl de cinematografie gewoontjes is. De film zet de kijker continu aan het denken en laat de kijker zelf antwoorden bedenken op diverse vraagtekens. De montage speelt een aardige rol door een ritme waarin de tijd veel verandert. Dit had misschien nog meer doorgezet mogen worden, aangezien de film helaas af en toe wat lang aan voelt en tegen het einde aan niet meer helemaal weet te boeien. Ligt misschien aan mijn leeftijd. Toch een zeer geslaagde film die op beeldend vlak gedurfder had gemogen.

avatar van Esteban
De hoge cijfers alhier verrassen me alvast aangenaam. 'Billy Elliot' had ongetwijfeld z'n kwaliteiten en 'The Hours' is er in 2003 zelfs in geslaagd het tot in m'n top tien allertijden te schoppen. Nu m'n favoriete actrice in een film van Stephen Daldry te zien is, liggen m'n verwachtingen best wel hoog. De soundtrack laat me alvast niet los. Nog acht dagen wachten in Belgie.

avatar van Reservoir Dogs
Reservoir Dogs schreef:
16 Februari ga ik naar de avant-première van deze film.

How far would you go to protect a secret?

Mooie en harde film van Stephen Daldry, knappe acteerprestaties van David Kross, Kate Winslet & Ralph Fiennes.
Wat me na een kwartier wel opviel was: de film speelt zich af in West-Duitsland en ze spreken voortdurend Engels, alleen soms op de achtergrond hoorde je Duits praten. Maar ik denk dat binnen 10 jaar niemand daarnog zal van opkijken.

De film was bikkelhard en recht voor de raap, het wisselde zich mooi af, wat ik misschien wel had willen zien is tijdens het proces de flashbacks hoe het allemaal in hun werk is gegaan. We zagen het kamp zelf wel maar de gebeurtenissen ervan niet.

Kon mijn verwachtingen niet echt waarmaken. Het verhaal is traag, nergens écht boeiend, en daarom kabbelde het maar wat verder. Toch is het zeker geen slechte film, maar wat mij betreft overgewaardeerd.

avatar van Jan met de pet
Topfilm vind het ook een van de beste film van de laatste tijd, je weet eigenlijk niet met wie je medelijden moet hebben, een aanrader van de bovenste plank: 4,5

avatar van De Knip
Boeiende film, met een uitstekende Kate Winslet. Die pakt bij haar 6e nominatie die felbegeerde Oscar wel op, hoor.

Nu ik die tagline zie, 'How far would you go to protect a secret?'begin ik het geheel eigenlijk toch wel redelijk belachelijk te vinden (inclusief halve ster aftrek).

Ik kan er niet over uit hoe idioot dit verhaal eigenlijk is.

Ze accepteert om onterecht als een Nazi-bruut gezien en berecht te worden omdat ze niet durft toe te geven dat ze niet kan lezen/schrijven?
Wat een vergezochte onzin is dit eigenlijk!
Soort van alles-of-niets poging om analfabetisme onder het licht te brengen lijkt het wel, heel vreemd

avatar van Thomas83
Een schitterende film! Sommige films geven je een bepaald gevoel mee, weten je te raken en een bepaalde speciale sfeer op te roepen. The Reader is er zo eentje.

Het plot van de film klinkt vrij indrukwekkend en intrigeerde me al, en wat misschien nog wel meer mijn aandacht trok zijn de Oscar-nominaties, in niet de minste categorieën. Een van de nominaties is voor de hoofdrol van Kate Winslet. Die vond ik qua acteren al erg goed, en Oscar-waardig, in Revolutionary Road, en voor die rol was ze niet eens genomineerd. Dat ze voor haar rol in deze film wél een nominatie heeft maakte me natuurlijk wel erg nieuwsgierig.

De mooi gestyleerde opening laat al zien dat The Reader een film is die cinematografisch zeker in orde is. Mooi camerawerk, mooie montage, prachtige (piano)muziek (wel soms wat al te aanwezig naar mijn smaak) en fraaie locaties. Vooral wat grauwe kleuren meestal, en soms juist weer erg kleurig. Maar alle visuele trucjes staan in dienst van de film, de cinematografie is niet te streberig of zo.

Qua acteerprestaties is de film echt ongelofelijk sterk. Meerdere acteurs die een zeer sterke rol neerzetten (ook niet de minste acteurs). De altijd goede Ralph Phiennes en Bruno Ganz, de zeer talentvolle David Kross, en vooral de echt subliem acterende Kate Winslet. Haar twijfel en onzekerheid, maar ook haar liefde komen zo overtuigend over. Echt een van de beste acteerprestaties die ik ooit heb gezien denk ik zelfs, en haar beste rol. En dat zegt veel, want ze is een geweldige actrice, en een van de betere vrouwelijke acteurs van haar generatie. Niet voor niets al zes Oscar-nominaties alleen al, en dit keer verdient ze de Oscar absoluut. Ok, ik moet de rol van Anne Hathaway in Rachel Getting Maried nog zien, maar ik kan me amper voorstellen dat die het beter doet dan de hier geniale Kate Winslet. En ze had nog een tweede nominatie moeten hebben ook, voor haar ook al bepaald niet misselijke spel in Revolutionary Road.
De dialogen zijn trouwens ook van hoog niveau in de film, ook al valt dan wel een groot minpunt aan de film op: de Duitsers spreken Engels, maar dan met een vreselijk accent. Het zegt veel over de film dat dit niet heel de film stoort en op een gegeven moment begint te wennen.

Maar goed, het zijn niet eens alleen de acteerprestaties die de film dragen. Het is ook het erg mooie, vrij originele en vooral ook aangrijpende plot. Hieronder eerst maar eens een samenvatting.

De 15-jarige Michael is op weg naar school en ziek. De dertiger Hanna helpt hem, en na maanden ziek te zijn geweest komt de jongen bij haar terug met een bosje bloemen om haar te bedanken voor haar hulp. Er is gelijk een klik tussen beiden, en de jongen blijft terugkomen. Er ontstaat een (nogal seksuele) liefdesrelatie tussen beiden die de hele zomer duurt en waarbij Hanna zich graag laat voorlezen door Michael, maar op een dag gaat hij bij haar langs en treft een leeg huis aan.

Jaren ziet hij haar niet meer, tot hij als rechtenstudent een rechtszaak bijwoont tegen een groepje kampbewakers uit de Tweede Wereldoorlog, die verantwoordelijk zijn voor de dood van zo’n driehonderd gevangenen die in een kerk zijn verbrand.
Hanna is een van de kampbewakers die terechtstaat, en zij krijgt na open kaart te hebben gespeeld de hoofdverantwoordelijkheid op zich geschoven door haar oude collega’s. Zij kan dit simpel ontkrachten door aan te geven dat ze niet kan lezen en schrijven, maar ze schaamt zich hier zo voor dat ze liever wordt veroordeeld door de rechtbank. Deze veroordeelt haar dan uiteindelijk ook tot levenslang, en Michael, die inmiddels door heeft dat Hanna niet kan lezen en Hanna zou kunnen vrijpleiten maar dit niet doet omdat Hanna dit duidelijk zelf niet wil, ziet Hanna weer vele jaren niet.

In deze periode leeft Michael zijn gewone leven (goede baan vinden, trouwen, kind krijgen, scheiden van zijn vrouw) hervat, maar na vele jaren neemt hij toch weer contact op met Hanna, door bandjes op te nemen waarop hij voorleest uit boeken, en deze haar toe te sturen. Hanna fleurt hier wat van op, en gebruikt de bandjes in combinatie met de boeken die ze dan bij de gevangenisbibliotheek leent om zichzelf te leren lezen. Daardoor kan ze Michael later ook brieven sturen, waar Michael nooit op reageert door zelf een brief te sturen.

Het versturen van de cassettebandjes gaat zo een tijd door, en op een dag wordt Michael door iemand van de gevangenis gebeld omdat hij de enige is met wie Hanna contact heeft. Er wordt hem gevraagd of hij Hanna wil helpen met het rehabiliteren in de maatschappij, het regelen van een woonplaats en baan etc. Michael stemt toe en bezoekt haar voor het eerst.
Maar vlak voordat Hanna vrijkomt en Michael haar ophaalt hangt ze zichzelf op, heel symbolisch met behulp van een stapel boeken.

Hanna laat een briefje achter voor Michael, met de mededeling dat ze in een oud theeblik geld heeft dat ze nalaat aan de (destijds nog erg jonge) overlevende van het kamp waar Hanna werkte. Die zou dan moeten bepalen wat er met het geld moet gebeuren.
Michael geeft hier gehoor aan en de Joodse overlevende, Ilana, is aanvankelijk afstandelijk en gereserveerd, maar gaat ermee akkoord dat Michael het geld doneert aan een Joodse stichting tegen analfabetisme. Het theeblik wil ze wel houden, doordat het haar doet denken aan een theeblik met dierbare bezittingen erin dat ze in het kamp kwijtraakte.
In de laatste scène bezoekt Michael met zijn dochter het graf van Hanna, op de plek waar hij eerder met haar een mooi dagje op de fiets heeft gehad als 15-jarige, en vertelt haar over zijn relatie met Hanna.

Het plot (met een paar keer aardig spelen met de tijd en wat verwijzingen naar eerdere gebeurtenissen etc. die naadloos op hun plaats vallen, en natuurlijk de twist in de film) lijkt soms wat vaag. Vooral dat Hanna liever levenslang in de gevangenis zit (zou het verschil in celstraf tussen de hoofdverantwoordelijke en de andere kampbewaarders echt zo groot zijn? Ik vond het al ongelofelijk dat die anderen maar celstraffen rond de vier jaar kregen) dan bekent dat ze analfabeet is komt vrij ongeloofwaardig over. Maar mijn theorie is dat er een diepere laag in het plot zit.

Ik denk, vooral ook door die discussie in de rechtbank waarbij ze probeert uit te leggen waarom ze deed wat ze deed ("omdat het hun taak was"), dat ze niet anders wilde zijn en wilde doen wat er van haar verwacht werd. De film relativeert de vraag over schuld en onschuld ook aardig, laat zien dat je niet bepaald een slecht mens hoeft te zijn om vreselijke dingen te doen, en dat ook mensen die vreselijke dingen hebben gedaan hun leuke en menselijke en kwetsbare kant hebben. De wereld is niet zo zwart-wit dat je simpelweg kunt spreken van goede en slechte mensen.

Op IMDB las ik een erg mooie post van een bezoeker met eigenlijk dezelfde theorie als mij. Die bezoeker gaf aan dat het analfabetisme van Hanna zou staan voor de Duitse generatie die, de een duidelijk meer dan de ander natuurlijk, verantwoordelijk is voor het vreselijke leed dat zich tijdens en rondom de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld. Dat vind ik helemaal niet onlogisch bedacht. Het zou het op het hoog wel erg vreemde en ongeloofwaardige motief voor Hanna om niet te vertellen dat ze analfabeet is een stuk logischer maken. Het geeft de film nog een stuk meer diepgang, en het is dan niet zozeer het schamen voor het analfabetisme op zich, maar meer voor het niet (willen) weten wat voor verschrikkelijks er allemaal gebeurde en de verwarring over wat je dan wél in die situatie moest doen (wat niemand deed er toch wat aan?). Die vertwijfeling komt ook heel duidelijk naar voren in het spel van Kate Winslet, vooral in de rechtszaal.

De film gaat dus in mijn ogen over wat jij denkt wat goed is en wat niet, en of je je daar dan ook aan houdt of onder de druk van de maatschappij om je heen de boel laat varen. Het zal denk ik vooral daarom zijn dat er tussen de twee hoofdpersonages aanvankelijk een foute liefdesrelatie is waarop door de leeftijd van de jongen een groot maatschappelijk taboe heerst. Des te knapper dat de liefde echt overtuigend overkomt, en dat je niet steeds denkt "wat een viespeuk is die Hanna". Tenminste, zo ervaarde ik het. Al dacht ik wel “what the hell” toen Hanna Michael in bad stopte, hem daarna een handdoek kwam brengen en opeens naakt achter hem stond en hem begon te zoeken op zijn rug.

Al met al een geweldige film, die ik iedereen die graag een ontroerende film met veel diepgang ziet aan kan raden. Slumdog Millionaire was tot nu toe mijn grote Oscar-favoriet, maar de film krijgt nu heel erg goed gezelschap van The Reader. Een dikke 4.0* met kans op meer.

avatar van Berty
edoij2 schreef:

wat doe jij op dit forum.
zoek alsjeblieft gauw een andere hobby als je het niet eens op kunt brengen een film eerst te bekijken voor je er je mening over gaat geven.

Provocerende en confronterende film, die wat mij betreft net even te veel doorslaat in een poging sympathie op te wekken voor het karakter van Kate Winslet.

De tagline; How far would you go to keep a secret vind ik op zich uitstekend gekozen omdat deze van toepassing is op zowel Hanna Schmitz als Michael. Ze delen samen het geheim van hun relatie, vervolgens verbergt Hanna haar analfabetisme. Michael verzwijgt zijn kennis daarvan weer tijdens het proces. In alle gevallen hebben de geheimen verregaande consequenties.

Dit gegeven wordt zowel in het verhaal als het spel krachtig en overtuigend weergegeven. De film zoomt daarbij vooral in op de dynamiek van de intense én onmogelijke relatie tussen Hanna en Michael. De kijker wordt daarbij verleidt om symapthie voor beide karakters op te brengen.

En daar wordt het pas echt gecompliceerd. Want hoe je het ook wendt of keert, Hanna heeft verschrikkelijke oorlogsmisdaden op haar geweten.

Ik betrapte mezelf er op dat ik me tijdens het kijken van de film een paar keer tot de orde moest roepen om niet volledig mee te gaan in het fraai gebrachte liefdesverhaal, en me te blijven realiseren dat Hanna vreselijke dingen had gedaan.

Het is enerzijds knap als een film dat kan bewerkstelligen, maar tegelijkertijd ook ronduit beangstigend.