The Reader (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Daldry
met Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Kross

Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ten val komt, wordt hij geholpen door tramconductrice Hanna. Ondanks dat zij tweemaal zo oud is als hij, raakt Michael volledig door haar geobsedeerd. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Totdat Hanna van de ene op de andere dag verdwenen is. Wanneer Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent het nazitribunaal observeert, staat hij plots tegenover Hanna in een heel andere setting. Hanna staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.

avatar van nadrin
heel sterke film.
die over heel veel zaken gaat.
Maar vooral over het gevoel in je leven ergens te willen bijhoren.
En vaak is dit voor minder begaafde zeer moeilijk.

Prachtige film waarin een jongen een verhouding krijgt met een wat oudere vrouw in het na-oorlogse Berlijn. Een meeslepende eerste helft die zich concentreert op de liefdesrelatie, en als het verhaal zich tijdens de tweede helft verder ontvouwt wordt de film ook aangrijpend en bijzonder ontroerend. Het acteerwerk is van een hoog niveau en vooral Kate Winslet zet een ijzersterke rol neer en laat hier zien dat ze één van de beste actrices van haar generatie is.

avatar van Renevanvliet1988
so.. dat was heftig. Alles in deze film dik in orde 4 sterren

avatar van Akkiej
Zware film, erg mooi hoe de relatie tussen de twee is uitgewerkt. Wel jammer dat de film in mijn ogen een beetje zonder clue is.

Zwaar drama, dat moet wel de juiste timing hebben. In de eerste instantie veel naakt, niet helemaal mijn ding, maar gelukkig verdiepen de banden zich snel en krijgt de film een bijzonder tintje. Kate Winslet (Hanna) zet een geweldig personage neer waar je vol onbegrip naar zit te kijken; toch knap!

Je moet er even voor zitten en in de stemming zijn, maar het is zeker de moeite waard.

Waverick schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe het koorstuk (en de componist) heet waar Hanna in de kerk tijdens die fietsvakantie zo door geroerd is? Later hoor je het ook terug in de auto van Michael. Ik heb zo'n beetje half internet afgezocht, maar ik kom dit nergens tegen.

Ik herhaal mijn vraag van februari dit jaar nog maar een keer: weet iemand hoe dit stuk heet en wie het gecomponeerd heeft? Het staat (helaas) niet op de soundtrack.

Waverick schreef:

Volgens de aftiteling: Pueri Hebraeorum van Giovanni Pierluigi da Palestrina.

avatar van Jediron
Voor dit genre een topfilm. Kan niet minder dan 5 sterren geven, want ik zou niet weten wat er beter kan.

BBarbie schreef:

Volgens de aftiteling: Pueri Hebraeorum van Giovanni Pierluigi da Palestrina.

Okee, bedankt!

avatar van Vinokourov
Had het niet van tevoren verwacht, maar dit vond ik een ijzersterke film. Het plot zit goed in elkaar en boeit continu. Ook redelijk heftig met een aantal indrukwekkende wendingen die je niet meteen ziet aankomen. Acteerprestaties van met name Winslet en ook Fiennes waren ook buitengewoon goed.

avatar van Davidus
Een bizonder mooi verhaal. En een zeer sfeerrijke film. Zeer sterk gespeeld door Winslet en Fienes.
Dit is pas wat je noemt een verhaal vertellen, een ware Odyssee.

Over de hele film hangt een gevoel van eenzaamheid, haast tegen het neerslachtige aan.
Interessant verhaal dat begint met een (bizondere) romance in een klein wereldje en dat halverwege in het groot wordt getrokken. Heel subtiel worden een aantal innerlijke menselijke problemen aan de orde gestelt en de onmetelijke gevolgen ervan (schaamte, trots) zonder een uitgesproken mening of oplossing te geven.

Een stemmige, trage film, die niet al te vrolijk makend is, maar zeer mooi is en zeker indruk heeft gemaakt.

avatar van Cattie
Wauw wat een prachtfilm! Kate Winslet zet het personage ontzettend goed neer.
In eerste instantie veel naakt en moest even wennen aan het grote leeftijdsverschil..
mooi verhaal wat sterk word neegezet. Had echt het gevoel dat ik naar een waargebeurt verhaal zat te kijken..

avatar van Sergio Leone
Toch wel de moeite.

Ik heb sowieso voor verhalen waarin de levensloop van de hoofdpersoon aan bod komt en zeker ook wanneer die aan het eind van het verhaal enigszins verbitterd achterblijft.
The Reader is zo'n verhaal en ondanks een matig uitgewerkt middenstuk (de studententijd van Michael lijkt zich zo te beperken tot één rechtzaak) had ik niet het minste probleem om geboeid te blijven kijken.

Daar is onder meer het acteerwerk verantwoordelijk voor. Kate Winslet en David Kross zijn oké, zeker in het gezamenlijke scènes. Toch is het Ralph Fiennes die ik écht goed vind.

Er zijn helaas ook minpuntjes. Eén daarvan is de vreselijk zagerige soundtrack. Dik twee uur lang houdt dezelfde zeurtoon aan: het geduld van de kijker wordt danig op de proef gesteld.
Daarnaast vind ik de tijdsprongen ook niet echt goed uitpakken: de make-upafdeling laat hier steken vallen. De oudere versie van Winslet ziet er niet uit en Fiennes wordt 22 jaar ouder in de film, maar daar is in de verste verte niets van te merken.
Een beetje spijtig, want verder is dit goed genoeg.

avatar van Laoslander
Missertje een film met veel oscar allures maar weinig diepgang. Gebakken lucht als je het mij vraagt

Laoslander schreef:

Een reactie zonder enige diepgang van iemand, die niets van de film begrepen heeft. Sterkte.

avatar van stipstap
Davidus schreef:
Dit is pas wat je noemt een verhaal vertellen, een ware Odyssee.

Indrukwekkend

avatar van Ste*
Nee, wist me totaal niet te pakken. Waarschijnlijk een verhaal dat als boek een stuk beter werkt, want de film voelt nogal leeg aan. Waar heb ik nu precies naar zitten kijken? Wat is de clou? Wat is de emotie die we moeten voelen naar haar of naar hem? Weet niet of het aan mij ligt of dat de film in gebreke blijft, maar het roept wat mij betreft niks op. Hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik weet wat ik aanmoet met het verhaal. Gaat het nou over haar geschiedenis, over hun geschiedenis samen? Zijn gevoelens? Haar analfabetisme? Een issue dat ik sowieso al enigszins opgeblazen vond door de film heen, zeker als je het afzet tegen haar daden in de oorlog. Een lege huls wat mij betreft. Je ziet scènes, maar wat je uiteindelijk aanmoet met de personages en het verhaal mag je blijkbaar zelf invullen.

Eén mooi en interessant stuk zit erin, het stuk waarin ze leert lezen en Michael de brieven schrijft, maar dat is 5 minuten op een film van 2 uur, en dus uiteraard veel te pover om nog enige waarde te hebben.

Degelijk geschoten verder, acteerwerk ook wel aardig, maar verder een verhaal waar ik niks mee kon.

kleine 2,5*, de speelduur is best uit te kijken, alleen jammer dat je met niks achterblijft.

avatar van Filmfan74
Prachtige film! De eerste 50 minuten zijn mooi, maar een beetje saai. Toch weet je dat er een geschiedenis achter Hanna zit die nog moet worden verteld. Dat verhaal is onverwacht en doet je meteen op het puntje van je stoel zit.
Hanna wordt perfect neergezet door Kate Winslet, die heerlijk nors kan kijken. Jammer dat het weer allemaal in het Engels moet, maar verder in ieder opzicht volmaakt, ik heb er van genoten!

avatar van .Fee.
Ik vond de film te snel van scene naar scene overspringen, vooral in het eerste gedeelte. Alsof het verhaal erg snel verteld moest worden. Ik heb het boek gelezen en heb daardoor ook wat meer informatie denk ik. Helaas deed het voor mij afbreuk aan de diepgang.
Ook vond ik de verwezenlijking van 'oudere' Hanna niet goed gelukt en niet geloofwaardig, vooral erg lelijk gedaan.

avatar van stefan dias
wendyvortex schreef:
We beginnen met een soort variant op de minst gewaardeerde (maar wat mij betreft de mooiste aflevering uit de serie Heimat "Hermannchen"). Oudere vrouw en minderjarige jongen.

Ik treed je volmondig bij. Ik wist enkel niet dat deze aflevering ook de 'minst gewaardeerde' was… Hoe kom je daarbij?

De film zelf kon ik ook maar matig waarderen. En één van de redenen zie je al op de poster. Het leeftijdsverschil wordt in het boek uiteraard moeiteloos aangehouden terwijl het in de film niet geloofwaardig is: Ralph Fiennes en Kate Winslet???

avatar van wendyvortex
stefan dias schreef:

Volgens Robert Hofman's Speelfilmencyclopedie (enige aflevering die werd beoordeeld als GEMIDDELD).

Prachtig verhaal een heel goed gespeeld.

De grandioze acteerprestatie van Kate Winslet brengt deze op zich sobere en uitgerokken holocaustfilm tot een aanvaardbaar niveau. Hoe Winslet zich staande houdt in de 3 separate tijdsperiodes is verbluffend. Al is de dikke laag rimpelschmink in het laatste deel wel serieus erover. Terecht heeft ze hiervoor verschillende nominaties en prijzen ontvangen.
Het is ietwat vreemd dat er in deze film, die gaat over de zware Duitse erfenis na WOII en zich volledig in een typisch Duits jaren 60 decor afspeelt, engels wordt gesproken met een zwaar Duits accent. Dit brengt de geloofwaardigheid niet altijd ten goede. Maar ja, dan had Kate Winslet er natuurlijk niet bij geweest ....

Heb de film net bekeken. Kate haar acteerprestaties waren subliem. Alleen vond ik het filmverhaal iets te ongeloofwaardig. Simpel voorgesteld: Er wordt hier een verhaal neergepoot over een analfabete die ervan beschuldigd wordt, mede op basis van een verslag, die haar als hoofddader aanwijst voor de moord op 300 mensen, toegeeft dit geschreven te hebben enkel omdat ze zich ervoor schaamt niet te kunnen schrijven. En dit terwijl de hele film erom gaat dat ze graag voorgelezen wordt, en waarom dus? Pfffff. Oké.
Heb het boek niet gelezen, maar ik kan me voorstellen dat dit aspect hieromtrent veel beter beschreven zal geweest zijn. Maar ja de Amerikanen zijn nu eenmaal meester in het opblazen van verhaalstructuren, en weten daar nog genoeg publiek voor te vinden. Ik ben vooral blijven kijken omwille van de acteerprestaties van Kate.

MichaelMovie
Geen slechte film, maar ik had er toch wel iets meer van verwacht.
Soms is het wat vergezocht en ook het tempo ligt bij momenten te laag.
De Engelse taal die door iedereen gesproken wordt past niet bij de setting.

avatar van Gwen80
Beetje vaag af en toe, maar wel een mooie sfeer. Vond de eerste helft sterker dan de tweede.

avatar van ILDIB
Een dikke 3.5. Voor vier mis Ik toch net wat. Ik denk het wat mindere tweede deel.

avatar van Dutchfan
Aardige film,maar niet echt een Ocarnominatie waard.

Kate Winslet is goed in haar rol, maar niet echt spectaculair....Of dit nu een Oscar waard is betwijfel ik.

Acteur David Kross maakte als acteur veel meer indruk op me dan Winslet. Vreemd dat hij niet eens genomineerd was voor een Oscar.

Aankleding is erg goed, tijdsbeeld is schitterend weergegeven.

Redelijk goede film, die hier en daar een beetje langdradig is.
Drie en halve ster.

Er zijn wat mij betreft net zo veel positieve zaken te verzinnen aan the Reader als negatieve. Kort samengevat is het een goed gemaakt drama die wel zijn problemen kent, onder meer in de uitwerking van het verhaal. Het acteren is vrij goed en vond Winslet trouwens echt erg sterk. Het is redelijk in beeld gebracht en de opbouw van het verhaal an sich is boeiend genoeg. De ‘twist’ halverwege dat Winselt een ex nazi is, is zeer intrigerend.

Het probleem is een beetje dat er de gehele film een ontzettend interessant personage, niet helemaal uit de verf komt. Haar vaag blijvende motieven staan aan de basis van het fascinerende van the Reader, maar blijkt uiteindelijk ook wat te veel de achilleshiel.
De keuze om te kiezen voor het werk als Nazi (niet als ideologie, maar om brood op te plank te krijgen), de keuze om domweg alles uit te voeren dat haar door de nazi’s werd opgedragen, het nooit hebben leren lezen, het pas gaan leren lezen in de gevangenis (dan opeens wel), het erger vinden van het opbiechten van het zijn van analfabeet dan te boek zijn als opdrachtgever in een jodenkamp. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden, maar om tot een interessante karakterstudie te komen moet de kijker hierin wel wat worden meegenomen. Doe het subtiel, geef aanwijzingen. Die zaten er wel in, maar vond het te mager. Het blijft eerder een mysterie, terwijl ik liever een emotionele uitwerking had gezien van de motieven. Nu blijft het een naïef meisje en zijn de keuzes ‘gewoon’ dom. Ook had er veel meer gehaald kunnen worden uit de discussies met Ganz aan het hoofd als leraar. Het gaat nergens echt diep, terwijl het een zeer interessante discussie over de mensheid (bij gebrek aan een beter woord) had kunnen zijn. En dan was er ook nog het onhandige gedoe met de taal/accenten.

Maar er zitten erg mooie scenes in. Een paar keer werd ik echt wel ontroert, dat is ook een beetje het frustrerende. Het zat er wel in. Ik vond enkele keuzes zeer goed. Het expliciete naakt bijvoorbeeld. Het helpt het ongemakkelijke begin en later het toenemende vertrouwen van een 16 jarige jongen gewoon beter vertellen. Ook vond ik het goed dat een ex nazi gewoon als mens wordt neergezet. In staat om lief te hebben en op zoek naar haar plek in de wereld. Alleen de keuzes die ze daarbij maakt…. Jammer dat de reden van die slechte keuzes niet wat beter wordt uitgewerkt, er had ook een interessante parallel getrokken kunnen worden naar het schaamtegevoel van een volledige natie. Van die potentie wordt misschien maar 5% benut.

Het deed me trouwens allemaal nogal aan Haar Naam Was Sarah denken, maar vond deze aanzienlijk beter. Beter gemaakt (qua productie value), gespeeld en meer potentieel. Misschien was de regisseur niet helemaal de juiste…3 sterren.