The Reader (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Daldry
met Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Kross

Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ten val komt, wordt hij geholpen door tramconductrice Hanna. Ondanks dat zij tweemaal zo oud is als hij, raakt Michael volledig door haar geobsedeerd. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Totdat Hanna van de ene op de andere dag verdwenen is. Wanneer Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent het nazitribunaal observeert, staat hij plots tegenover Hanna in een heel andere setting. Hanna staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.

Mooie film
Poster vind ik heel mooi!!!

avatar van lykathea
Het steekt allemaal zeer professioneel in elkaar, enkele mooie shots, soms zelfs wat provocerend, maar er worden toch hier en daar wat rare keuzes gemaakt.

De acteurs zijn wat de film voor mij wel dat stukje extra gaf, waardoor de film zelf niet zal vervallen in vergetelheid. David Kross verbaasde mij enorm, hij zette een uitstekende prestatie neer als eerst verliefde puber en later als gekwelde ziel. - Overigens wel wat vreemd om Duitse acteurs in een film die zich in Duitsland afspeelt Engels te laten praten met een Duits accent... maar goed. Ook Fiennes was weer puik bezig, maar hij is eigenlijk altijd de moeite waard.

Winslet kan niet meer verbazen. Over haar kwaliteiten ben ik nu wel overtuigd, en voor de tweede keer dit jaar blaast ze de volledige competitie omver. Dit is haar jaar. Met of zonder hevige schmink, die blikken van haar zijn altijd subliem, en dit keer schuilde daar ook een zeker mysterie in.

Maar in dat mysterie schuilt eigenlijk ook mijn grootste probleem met de film, ik kreeg totaal geen grip op de karakters. Nu is dat vaker dan niet een voordeel, maar hier werkt het toch net even wat anders. De dingen die de karakters doen, of liever gezegd juist niet doen, zijn zo vaag dat ze een enkele keer zelfs vervreemend aanvoelen. Ik kreeg er gewoon totaal geen grip op, en zag ze fout na fout begaan.

Dat aanschouwende heeft ook wel wat, en drijft je haast tot waanzin, maar dat komt die andere emoties niet ten goede, want meevoelen deed ik eigenlijk nooit.

avatar van rupie
Prachtige film! begint een beetje traag, maar de karakters maken je nieuwsgierig, dus je wilt toch verder kijken. Eerste deel van de verhouding leef je enigszins mee, maar ook een soort afkeer. Tweede deel wordt je helemaal heen en weer geslingerd tussen grote afkeer en het begrijpen ervan.

Het het hele plot van het analfabetisme blijft inderdaad vragen oproepen. Begrijp wel enigszins het gevoel van Hanna, dit is schaamte, blokkerend, naiviteit, acceptatie, ontkennend.
Ondanks dat kan je nog steeds de vraag stellen, waarom ze hier niet aan toe geeft tijdens het proces. Een film waar je over nadenkt, voor mij een 4 stemmen.

Be-spot-te-lijk! Hoe hebben ze dit kunnen maken? Gastje van 15 ontmoet Kate Winslet, liefdesgeschiedenis (jaja taboes mensen!) duurt drie kwartier en dan komt eindelijk the big point: een nazi-verleden. Joehoe, handen op elkaar, dit wordt Drama met een grote D, met morele issues en verantwoordelijkheden en mixed feelings en dat het allemaal slecht was met die nazi’s maar dat er ook wel een ander kantje zat aan sommige mensen blabla. Kortom, gooi er wat nazi’s en een rechtbank in en het publiek juicht wel. Daldry heeft zo’n acht be-spot-te-lijke scenes nodig (ik zal u een beschrijving besparen) om er een eind aan te draaien. Je zou overigens kamp-overlevende zijn en dit voor je giechel krijgen. Blijft over de met een Oscar genomineerde rol van Kate Winslet, die als winnaar getipt wordt. Ben nooit zo erg onder de indruk van haar (to say the least) maar in deze film valt vooral op dat de gelaatsuitdrukking van Kate zo’n beetje de hele film hetzelfde is: of ze nou als aangeklaagde in een rechtbank zit, door de gevangenis loopt, zichzelf leert lezen of zichzelf door een 15-jarige jongen laat naaien. Laat het ALSJEBLIEFT gewoon weer Meryl Streep worden. Nog verdiend ook.

avatar van Koerok
Ik ben het zeer eens met de lange post van Thomas83. Ook mee eens dat het analfabetisme symbool kan staan voor een soort groter moreel 'analfabetisme' in Duistland.
Maar ondanks dat de film goed gespeeld is, komt het liegen van Hanna over haar analfabetisme toch wat ongeloofwaardig over. En ongeloofwaardigheid en de holocaust zijn moeilijk met elkaar te combineren. Om die reden had ik ook moeite met La Vita e Bella (die verder alom geprezen werd).
Ik heb me tijdens het kijken van The Reader regelmatig afgevraagd of het echt gebeurd zou zijn (Ik wist van te voren bijna niks over de film). Toen dat achteraf niet zo bleek te zijn was ik toch wat teleurgesteld, en had ik toch zoiets van: Wie verzint dit in vredesnaam? Maar ik kan me voorstellen dat je dat gevoel bij het lezen van een boek minder snel hebt. In boeken kan denk ik meer dan in films.

Verder vond ik Fiennes niet goed voor deze rol. Uiteraard is er in de film bewust voor gekozen om engels te spreken (en dat vond ik ook best kunnen), maar de jonge Michael (David Kross) is zelf duits en oogde ondanks het engels nog steeds duits (o.a. vanwege een licht accent). Ralph Fiennes daarentegen is een echte Brit.
Ik vond dat geen goede combinatie.

avatar van kanjertje
Mooie film met een goed verhaal (zeker niet voorspelbaar) en goed geacteerd. Leuk voor Kate dat ze hiervoor een oscar kreeg.
Heb van de film genoten maar deze kwam soms wel wat verwarrend over met al die tijdsprongen.
Bovendien niet altijd even geloofwaardig.
En voor mij niet echt duidelijk of de rol van Michael's dochter wel nodig was in deze film.
Toch een dikke 3,5

Brilliante film, is dagenlang door mijn hoofd blijven spoken. Ontroerend verhaal die door de diepe symbolische lagen tot extra nadenken stemt. Prachtig vertolkt ook, Winslet absolute top. De minste was Fiennes al was ook hij goed. Film was nog net iets pakkender geweest als die in het Duits was gespeeld.

avatar van pegasuspiet
Mooie indrukwekkende film.

Raar om te zien hoe de duitsers hun eigen mensen berechten die gruwelheden begingen in de tweede wereldoorlog.

LEIDENAAR187
zie je de borsten van kate winslet erin?

avatar van Reservoir Dogs
LEIDENAAR187 schreef:
zie je de borsten van kate winslet erin?

Dat zou jij wel willen hé

Ja en nog meer ook......

avatar van Thomas83
Die zijn ruimschoots aanwezig ja.
Al is ze geen 25 meer, dat kun je toch wel zien. Maar nog steeds een prachtige vrouw. Mooi, maar op niet zo'n standaard manier zeg maar.

avatar van akka
Ontroerend goede film je raakt verward voor wie je moet kiezen.
Ook al hou ik niet zo van romantisch raakte deze film mij wel.
De oscar voor Kate Winslet ik ook zeker verdient.

4.5

ps Ook de muziek past goed bij de film(vind ik).

avatar van medansavamhel
Prachtige film. Ik vond het wel een beetje jammer dat ik rúim voorschoots de clue al had begrepen. Ik had liever een onverwachte wending in het verhaal gezien. Desalniettemin een zeer goede film.

Wacht even...

Film? check
Blote borsten? Check
Tweede wereldoorlog? Check

Waar blijft dat gezeik dat bij de Nederlandse film altijd wordt geuit?

avatar van missl
Wacht even...

Film? check
Blote borsten? Check
Tweede wereldoorlog? Check

Waar blijft dat gezeik dat bij de Nederlandse film altijd wordt geuit?

Volgens mij ligt het er meer aan van wie de blote borsten zijn, bij Zwartboek gingen mensen denk ik ook niet zeuren over 'de slechte kwaliteit der Nederlandse film'. Want dat waren de borsten van Carice.

avatar van Stephan
Lees de postings er dan nog maar eens op na.

avatar van Thomas83
Haha, scherp!

LEIDENAAR187
Klagen over blote borsten????Welke moraalridders doen dat???

avatar van Stephan
Die sukkels die het altijd over "typisch Nederlands" hebben.

Stephan schreef:
Die sukkels die het altijd over "typisch Nederlands" hebben.

Nouja, er zit wel iets van waarheid in. Veel Nederlandse films bevatten blote borsten gewoon omdat het kan. In deze film voegt het zeker iets toe aan het verhaal. Ik denk dat dit de reden is waarom men er tot nu toe nog geen aanmerking over heeft gehad.

avatar van Stephan
Wat voegde het hier dan toe wat niet van toepassing is op het bloot in NL films? En noem eens NL films waarbij 'bloot' zit, simpelweg omdat "het kan". (bij voorkeur een recente titel. Dus 15 jaar of jonger)

avatar van Leland Palmer
Wat een belachelijke discussie. Dus iedereen moet gaan zeuren omdat Winslet naakt te zien zou zijn in deze film? Het moet niet gekker worden.

avatar van Stephan
Je snapt me niet. Ik vind het bloot prima in deze film. Ik constateer alleen dat als dit een Nederlandse film was geweest, iedereen zou hebben zitten zeuren dat het weer typisch Nederlands zou zijn geweest.
Ik hoop hiermee die eindeloze non-discussie juist te stoppen.

avatar van Leland Palmer
Je snapt me niet.

Jawel hoor, je punt valt niet te missen. Ik vind het alleen wat onzinnig om bij deze film te gaan roepen waar het commentaar op het bloot blijft, omdat hier wel vaak over gestruikeld wordt bij Nederlandse films.

avatar van Stephan
Ik vind het (-ok wellicht ten koste van de discussie over deze film mischien-) de spijker op de kop.

Nouu ten eerste.... Nederland heeft lang niet zo zulke goede producers of acteurs/actrices dan Amerika.. dus het zou toch
een flop worden!

en ten 2e.. de blootheid past bij de film.. dat maakt het juist heel
passionate en intens..
ik vind dat echt een prachtige film!! het greep mij al in de macht bij de eerste scene en het liet mij niet meer los!!
ik vond hem zooo beautiful en zooo zielig ..
pfff wat is kate winslet een briljante actrice zeg!! en david kross deed het ook lang niet slecht, ik denk wel..dat hij very lucky is om zo
close met Kate winslet in zo'n prachtige film te spelen!
ik vond hem zeker weten ***** 5 sterren waard.. pareltje!

om een aantal vragen te beantwoorden!
Volgens mij is het bij Hannah niet zo dat ze zich er zo voor schaamt.. dat gaat bij haar niet zo ver..maar ik denk dat ze realiseert wat voorn erge dingen ze heeft gedaan, (ze is tenslotte een nazi geworden omdat ze niet in kantoor wou werken omdat ze analfabeet was) maar ze wist toen niet echt wat het inhield, omdat zoveel mensen dat werk deden drong het niet echt tot haar door dat ze echt slecht bezig was.. toen het wel bij haar doordrong voelde zij zich veel fijner
in de gevangenis dan er mee moeten leven. daarom pleegt ze ook zelfmoord in de film, toen ze eruit mocht kon ze het echte leven niet meer aan, ze voelde zich te schuldig!

en waarom Michaael haar niet beschermde, dat lijkt me heel logisch.. hij hield
onzettend veel van haar (nja hij dacht dat op dat moment) en toen zij zomaar wegging broke zij haar hart, ook voelde hij zich na 8 jaar erg bedrogen en gebruikt even. En toen Hannah besloot om het niet te vertellen, had zij een keuze gemaakt, hij nam aan dat zij dat deed omdat zij dat wou en ook al had ze het niet verdiend.. Michael's feelings were crushed en hij kon haar gewoon niet aanspreken en met haar praten.. wel begrijpelijk eigenlijk..., en ten 2e de film was lang niet zo mooi geweest als Michael het wel had gezegd.. want ik was wel diegene in de film die telkens zei.. ohnee michael ga naar Hannah ga naar Hannah maar achteraf ben ik blij dat hij dat op laatst gedaan heeft
!

rose
Ik snap Stephan's punt wel. En kijk maar hierboven weer. Tjonge,je zou er doodmoe van kunnen worden...

Stephan schreef:

De scènes waarin bloot te zien is komen voor mij erg erotisch over en zijn essentiële elementen om de relatie tussen de twee mooi neer te zetten. Het is een relatie met passie, maar die ook vervreemd is. Zonder de seks scènes zou het onduidelijk zijn geweest wat de relatie tussen de twee precies inhoudt. In Nederlandse films komen vaak seks scènes voor die niets toevoegen aan het verhaal. Als je ze weg zou laten, zou je niet het gevoel hebben dat er iets uit her verhaal mist. Deze film is erg geraffineerd terwijl Nederlandse films dat over het algemeen niet zijn. Ik vind ze simpelweg banaal. Het is niet voor niets dat er zoveel commentaar wordt gegeven op bloot in Nederlandse films.