The Reader (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Daldry
met Kate Winslet, Ralph Fiennes en David Kross

Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ten val komt, wordt hij geholpen door tramconductrice Hanna. Ondanks dat zij tweemaal zo oud is als hij, raakt Michael volledig door haar geobsedeerd. Ze geven zich hartstochtelijk aan de liefde over en daarna leest hij haar telkens voor, het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur. Totdat Hanna van de ene op de andere dag verdwenen is. Wanneer Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent het nazitribunaal observeert, staat hij plots tegenover Hanna in een heel andere setting. Hanna staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.

De centrale relatie is derhalve lastig te verteren, waardoor de film niet geslaagd kan worden genoemd. De grote onthulling over Hanna schijnt bij velen grote morele vraagstukken te hebben opgeworpen, maar echt wereldschokkend is het allemaal niet. Uitstekend geacteerd, maar lang niet zo meeslepend als je zou willen.

avatar van lottetje
Prachtige film.

Het begin was een beetje langdradig, maar zodra de zaak begon, was de film enorm meeslepend.
Wanneer doe je iets goed en wanneer doe je het niet goed? is een vraag in deze film die veel kanten laat zien.
geweldig verhaal.

Er zit weinig tempo in de film, wat hem soms wat langdradig maakt, maar op de 1 of andere manier intrigeerde film me erg.

je houdt er in ieder geval een dubbel gevoel aan over.

avatar van chebby
k vond de film langdradig en vind de seksrelatie tussen de 15 jarige jongen en de oudere vrouw erg ziek. Trekt mij helemaal niet! Het verhaal was beter geweest als er geen pedofilie in voor kwam.

avatar van tal1b
mooie meeslepende drama, en chebby, het gaat juist over de relatie, en het komt zeker niet 'ziek' pedofilie over, dan heb je het punt vd film helemaal gemist, jammer voor je.

Beelden en locaties zijn ook prachig geschoten.

avatar van sHone
2 en omdat de film het niet voor elkaar krijgt me te raken.
Er zitten mooie, tot na denkende stukken tussen.
de grens tussen goed en fout wordt niet gevormd door wat we mee maken, maar door wat andere vinden van wat we mee maken. de bovenstaande reactie laat dat duidelijk zien. 'Knul' zal daar duidelijk anders over gedacht hebben. Ik persoonlijk kan me goed vinden in chebby's reactie. En er zijn nog een aantal dingen die mis zijn spoilers dus zo maar even: De band die de kijker moet krijgen met het stelletje in het begin van de film wordt getracht dmv lust. Iets wat in mijn geval volkomen de plank mis sloeg. De afstandelijkheid die Michael neerzet na 20 jaar haar niet gezien te hebben is karakterloos (verwachting, twijfel, schrik, hoop zijn te kort en te plomp) de hele rechtsgang is er voor om tweestrijd bij de kijker te creëren maar in mijn geval slaagt het daar niet in. het is te oppervlakkig. Wat mij betreft had het pedofilie gedeelte vervangen mogen worden voor een onzeker en geknakte jongen die aandacht krijgt. en hadden karakters meer diepgang gegeven mogen worden.
Tis mijn bescheiden mening. Bekritiseren mag, maar 'k ga d'r niet op in. Heeft geen nut ik geef simpel uitleg aan mijn waardering

sHone schreef:

het is inderdaad oppervlakkig, maar is niet geheel om een tweestrijd te creëren bij de 'kijker', integendeel, staat er los van in mijn beleving.
Wél een tweestrijd tussen de studenten, waar alléén hij het wist te motiveren, analfabeet, the reader, de film

maar goed, dit wilde ik even kwijt op bovenstaande reactie
Het is geen kritiek, maar alleen wat uitleg

avatar van evervaet
Wat een verschillende reacties. Ik vind het een hele mooie film, die mij wel geraakt heeft.

avatar van IcU
IcU
Het eerste uur vond ik wat tegenvallen, maar de film werd per minuut boeiender. Ik moest er echt even inkomen, en het feit dat duitster engels praten vind ik wederom teleurstellend. Kate Winslet speelt een prachtige rol maar of dit nou oscarwaardig was trek ik nog wel in twijfel.

Vandaag gezien, en ik vond hem toch erg verrassend en erg goed. Deze film laat duidelijk zien dat in ieder mens een gevaar schuild wanneer de omgeving drastisch veranderd. Dit wordt getoont door de hoofdpersoon Hannah.

Wat ik ook mooi vond is het beeld wat wordt gegeven van het naoorlogse duitsland.
hannah lijkt helemaal niet bewust zich iets verkeerd te hebben gedaan, ze heeft alleen gedaan wat werdt opgedragen. Wat vooral mooi is is dat ze daarna de rechter vraagt wat hij gedaan zou hebben. Deze moet het antwoord schuldig blijven omdat deze waarschijnlijk beseft ook een bijgedrage te hebben in deze periode. Ook het nazie geroep bij binnenkomst van hannah is hier een voorbeeld van. De mensen pakken de grote misdadigers aan om hun eigen schuldgevoel weg te laten ebben

sterke film met weer een goede acteerprestatie van Winslet. ondanks het zware thema is het een mooie film.

Ondanks de slechte cijfer die sommige mensen geven hebben ze de film wel erg goed begrepen, en er zeker over na hebben gedacht.
Alleen daarom al betekend het dat deze film echt wel iets met je doet, nogmaals ik vond het een topfilm.

tal1b schreef:

oh grappig zowaar een keer een reactie, leuk
Nou ff reageren dan. Volgens mij wordt je in het begin als kijker mee genomen in al zijn belevingen. De geneugtes van een vrouw het zelfvertrouwen en de 'wanhoop' , dus lijkt het mij logisch dat ook de rechtszaak daarvoor wordt gebruikt. Alleen daar waar ,bij mij , het warme gevoel van verliefdheid wordt los gemaakt stukkie fietsen lukt dat op die andere lokatie dus totaal niet. ach misschien ligt dat wel aan mij. Of zijn er meer die dat zo hebben beleeft?

avatar van Maphesta
Te raar voor mij. I couldn't stand this abomination of a movie.

avatar van tinus,@
Een prachtige film, hoe veroordeel je iemand waar je van houd of gehouden heb.
Hoe ernstig de situatie waarin zij verkeerde ook was. Elke medaille heeft twee kanten.

avatar van Boogeyman
Nog inspiratielozer dan staren naar gras.

sHone schreef:

oh grappig zowaar een keer een reactie, leuk

het ligt niet aan jou hoor, veel mensen beleven het weer nét op een andere manier

tal1b schreef:

ja, gelijk heb je! op naar de volgende film, zie je daar wel

ik vond het het geen slechte film hij boeide me wel maar ik heb betere gezien

avatar van Zizzo
mooie ingetogen film, komt pas na 45 minuten een beetje op gang en dan gaat het nog stapvoets. ook had die net effe korter gekunt. zeker dat begin kon ik me niet zo vinden in de film, maar later toen er een beetje verhaal inkwam werd het interesant. Erg rustig en langdradig maar orgineel en leuk gedaan met mooie passende muziek en goed camera werk en sterke sfeer. Kate Winslet is natuulijk weer geweldig, en de "die ik nog nooit gezien heb" Ralph Fiennes en David Kross zetten zeker een goed staaltje acteer werk neer. een film waar je in de "mood" moet zijn om te zien en ook uit te zitten.

chebby schreef:

Ik vind de betiteling pedofilie behoorlijk aanstellerig.

avatar van TragieStar.*
chebby schreef:

Jahoor. Trouwens het is geen pedofilie want de jongen ging vrijwillig met haar naar bed en enzovoorts. En trouwens het is maar een film.
En je wist van te voren al waar het verhaal over gaat. Dus ik snap je bericht eigenlijk niet.

avatar van mcdaktari
het is anders helemaal geen straf hoor om sex te hebben met zo'n vrouw

avatar van Martin Visser
Winslet draagt film over oorlogsdilemma

De roman De voorlezer (1995) is een wereldwijde hit geworden voor auteur Bernhard Schlink. Het boek is in 35 talen vertaald en werd in veel landen een bestseller. Dat was vermoedelijk te danken aan de originele manier waarop de Tweede Wereldoorlog behandeld werd. Het ging over de kampen en over foute Duitsers, terwijl het verhaal niet tijdens de oorlog speelt, maar juist in de na-oorlogse jaren. Daarmee geeft het vooral een beeld van de manier waarop Duitsland zelf in het reine probeert te komen met zijn verleden.

Ik las het boek jaren geleden en was er niet heel erg van onder de indruk. Door alle fuzz erom heen waren mijn verwachtingen vermoedelijk te hoog. Misschien speelde ook een rol dat Schlink er amper in slaagt de personages echt tot leven te laten komen. Het is vooral het verhaal van een dilemma over een oorlogsverleden.

Kate Winslet zorgt er in de verfilming voor dat de film een tandje beter is dan het boek. Zij speelt de tramconducteur Hanna die op haar 36e een liefdesrelatie aan gaat met de 15-jarige Michael. Zij leert hem de liefde kennen, hij leest haar voor uit de wereldliteratuur. Algauw raakt de puber totaal verslingerd aan de oudere Hanna. Maar wat Hanna zelf precies vindt, blijft onduidelijk. Haar karakter komt wel tot leven in de film, alleen blijft die heel mysterieus.

Want wat drijft haar precies? Waarom laat zij zich zo gretig voorlezen? Kan zij zich wel binden aan de jongen? En waarom vertrekt zij zo plotseling uit zijn leven op het moment dat ze promotie krijgt?

Sommige vragen worden in de film opgelost, zodra Michael op latere leeftijd het gruwelijke geheim van Hanna ontdekt. Maar ook dat levert weer nieuwe vragen op over haar. Onduidelijk blijft wat haar drijft en hoe ze zelf aankijkt tegen de rol die ze in de oorlog speelde. Hoe onbevredigend in eerste instantie ook, Winslet heeft daarmee wel een heel interessante Hanna neergezet. Welbewust laat zij het mysterie rond deze vrouw in stand.

Daarmee wordt het ook moeilijk om te bepalen of je enige sympathie voor haar kan opbrengen. En dat is een nuttig ingrediënt in het morele dilemma waar de film over gaat. Hoe moet je oordelen over de mannen en vrouwen die een actieve rol hadden in de oorlogsgruwelen? Kan zo iemand ook goede kanten hebben, liefhebben? Gelukkig kiest The reader nadrukkelijk geen partij, maar laat de film de kijker zelf achter met deze levensgrote vragen.

Het is geheel aan Winslet te danken dat deze film nog heel aardig is geworden. De acteerprestaties van haar jonge tegenspeler David Kross vallen nogal in het niet bij die van haar. Zelfs de oudere Michael, die gespeeld wordt door Ralph Fiennes, is niet zo bijster interessant. Winslet is de drager van deze film. Ze haalt alles uit de kast om van dit onnavolgbare personage een geloofwaardige en intrigerende vrouw te maken.

avatar van Ciai
Martin Visser schreef:

Volgens mij was het een beetje de bedoeling dat wij haar oorlogsmisdaden uitleggen als een gevolg van haar ongeletterdheid. Met de macht van haar functie als leidster in een concentratiekamp verhult ze haar onmacht, en ze ziet niet zozeer de foutheid van haar daden, maar wel de foutheid van haar bestaan.

Althans. Zoiets maakte ik op.

avatar van TragieStar.*
1 ding snap ik niet!
Heb de film al een tijdje geleden gezien maarja
Waarom geeft Hanna in de rechtszaal toe dat ze schuldig is maar dat ze het niet heeft gedaan?

avatar van Martin Visser
Ciai schreef:

Althans. Zoiets maakte ik op.

mij viel juist op dat er geen relatie werd gelegd tussen haar ongeletterdheid en haar verleden. het is aan de kijker overgelaten die link te leggen en dat al dan niet als een verzachtende omstandigheid te zien.

Prachtige film is dit, met een verbluffend sterke Kate Winslet, die hiervoor, terecht, een Oscar heeft gekregen.
Ook Ralph Fiennes is zeer goed, maar toch vond ik de jonge acteur, David Kross, die het personage van Fiennes op jonge leeftijd speelt ook grandioos, en hij mag zeker eens vermeld worden.
Verder ook nog een goede, weliswaar in een kleinere rol, Bruno Ganz.
Het verhaal begint als een romantisch verhaal over een verboden relatie, en eindigd bijzonder tragisch, al is dat dan om een heel andere reden.
Dat het verhaal me zo aanspreekt is omdat het zich voor een groot deel afspeelt in het Duitsland van na de oorlog, maar de feiten waarover het tweede deel handeld dateren dan weer uit de oorlog en zijn des te schokkender.
Misschien spreekt de film niet iedereen aan, maar ik vond hem in vele opzichten mooi en goed gemaakt, men zou haast medelijden krijgen met het personage van Kate Winslet, al kan dat niet echt de bedoeling zijn. Maar toch....
Ik kan hem alvast ten zeerste aanraden.
De film krijgt net geen 5 sterren, omdat men ook hier weer de fout maakt die in zovele produkties als dit worden gemaakt... waarom laat men de Duitsers geen Duits spreken, Winslet mag dan nog zo goed zijn, in het Duits had deze prent nog beter geweest, er zaten trouwens vele Duitse acteurs en actrices in de cast.

Wat is dit een prachtige film! Het duurt even voordat je echt wordt meegesleept door de film. Op het begin is het vooral even afwachten waar de film nu echt om draait. De film begint met het tonen van een beginnende, nogal bijzondere relatie tussen een 15-jarige jongen en een volwassen vrouw. Op het begin lijkt deze relatie nogal vreemd, maar al snel ga je de relatie heel erg bijzonder vinden als kijker.
De rest van de film is nog mooier om naar te kijken. Ongelooflijk mooi plot en je gaat Hannah ontzettend waarderen, ookal verdient ze dat eigenlijk niet helemaal. Toch is er één ding dat ik absoluut niet begrijp: Dat Hannah niet toegeeft dat ze niet kan lezen of schrijven, vind ik alleen maar mooi, maar ik begrijp absoluut niet waarom Michael het niet voor haar opneemt. Hij had ervoor kunnen zorgen dat ze niet 20 jaar lang in de gevangenis zou zitten.
Verder is het echt een prachtfilm die je heel erg aan het denken zet!

Sterke film in veel opzichten maar rete lang. Gelet op het tempo van de film toch nog een lange zit. Maar voortreffelijk spel en mooi verhaal.