Arlington Road (1999)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Mark Pellington
met Jeff Bridges, Tim Robbins en Joan Cusack

Michael Faraday is een professor aan een universiteit. Zijn vrouw, FBI-agente, is een tijdje geleden om het leven gekomen bij een foute anti-terrorisme actie. Sindsdien is Michael geobsedeerd door terroristische groeperingen. Als hij nieuwe buren krijgt, lijken ze in het begin erg vriendelijk. Langzaam begint Michael echter te vermoeden dat er iets niet helemaal pluis is met de buurman, en begint in z'n verleden te graven.

avatar van De Knip
No thanks..... just a TIP from DE KNIP.... en mogen er vele volgen....

Als je twijfelt, kijken deze film!

Vooral de laatste reacties zijn louter positief, prachtig

Zeker gezien de laatste reacties, is het toch wel weer eens 'begrijpelijk', dat mensen deze film waarderen volgens de norm die ERVOOR gesteld is. Ik lees berichten in de trant van: erg goed, bladiebla, op t verkeende been gezet enzo en slechts 3 *** geven aan de hand van het voorgaande....

IMDB is nog VEEL erger wat dat betreft.

Voor een ieder: zien deze film!

Muldertje
superfilm...

Muldertje
De vrouw van Tim robbins speelt echt een werledrol, echt een beangstigend wijf...brrrrrrr

avatar van V
V
Eng realistisch met een fantastische climax. Had wel wat hoger op de lijst mogen staan...

Never trust your neighbour....Tim Robbins en Jeff Bridges spelen top 3,5*

Wordt nu vertoond op NET5... is dat niet een beetje smakeloos in het licht van de aanslagen in Madrid vandaag? Of is dit simpelweg kunst en heeft dat niks met realiteit te maken?

avatar van Goodfella
Het laatste, ik zou het anders vrij hypocriet vinden..

avatar van jassonn
Zombie McGruder schreef:

We kunnen toch ook niet met de hele wereld rekening gaan houden als het gaat om het uitzenden van films.

avatar van Phooze
Wow, mooie verrassing. Prachtig in beeld gebracht, de vele extreme close-ups zorgen voor een gespannen sfeertje.

Ik had nooit verwacht dat het zo gruwelijk zou aflopen, damn, cold as ice

Erg goed ge-acteerd. 4,5 ster

avatar van Purmerend
Zeer goede onderhoudende film. Spannend en boeiend, wat zeker ook komt door de muziek. En inderdaad door het fantastische camerawerk.

jassonn schreef:

Mja... ben het op zich wel met je eens. Maar om nou op de dag van de bloedigste terroristische aanslag uit de Europese geschiedenis (190 doden and counting) een film over bommen en terreurdaden uit te zenden, is wellicht een beetje lomp.

FisherKing
Zombie McGruder schreef:

Je vergeet die mijnramp uit 1906 geloof ik. Ik ben het niet met je eens. De wereld vervalt in Anarchie, en het liefste wat die gasten willen is dat we ons leven plat laten leggen. Hoe erg het ook is in Spanje, vind ik niet dat je daarvoor moet wijken. Gewoon doorgaan. Met nagedachtenis natuurlijk aan die verschrikkelijke aanslagen. Maar doen we iets aan die aanslagen in Israel enzo en vroeger in Noord Ierland. en die miljoenen doden in Afrika ? Wel een vals pretentieus geluid eigenlijk.

Ik weet nog heel goed dat op 11 september de (overigens bijzonder matige - maar dat terzijde) rampenfilm: Earthquake in New York stond gepland op één van de commerciële zenders. Die werd meteen geschrapt na de aanslagen op het World Trade Center in New York - en niet alleen maar om plaats te maken voor extra nieuwsbulletins. Ik vind ook niet dat je moet buigen voor terrorisme als het aankomt op het 'aanpassen van de normale gang van zaken', zoals de programmatie van films op tv, maar ja, ik weet vrijwel zeker dat NET5 morgen tientallen klachten binnen zal krijgen van mensen die het 'smakeloos' vinden dat Arlington Road gisteravond is uitgezonden. En ondanks de hypocrisie van dat alles (dat zie ik ook wel in - ik vind stille tochten al onzin) snap ik die mensen ook wel een beetje. Denk je bijvoorbeeld dat NET5 de film 'Backdraft' nog had uitgezonden na de ramp in Het Hemeltje in Volendam? Volgens mij niet. En tja... is dat dan hypocriet of pretentieus? Kweenie.

FisherKing
Zombie McGruder schreef:

Zal best wel . Mensen klagen altijd... en degene die hier nu op klaagt mag gebanned worden.....

De film Backdraft kennen maar weinig mensen....

avatar van De Knip
Ik heb mn moeder deze film gistermiddag nog aangeraden, hoor mezelf nog zeggen: Vanavond komt een mooie film, gaat ook over terrorisme - Arlington Road - toepasselijke film gezien de gebeurtenissen vandaag.

Bovendien heb je gelijk wat betreft Backdraft: die hadden ze idd echt niet uitgezonden. Simpele verklaring heb ik daarvoor: Ver-van-mijn-bed-show-principe.
Als hier een vliegtuig op een flat ramt, heeft dat meer effect dan als dat in Bulgarije (bijv.) gebeurt. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven. Klaar.

avatar van Phooze
Bovendien leert deze film ons een duidelijke les die maar weer eens bevestigd is.

namelijk het feit dat we maar al te graag met ons vingertje gaan wijzen. Zo wees het vingertje gelijk naar de ETA, en blijkt het nu dus toch Al Qaeda te zijn. En wat heb je er aan als je de schuldige aan hebt gewezen? Is de kans op nog een aanslag dan kleiner? We moeten naar de oorzaak zoeken, dat was volgens mij de boodschap van de film, en dat gebeurt zelden bij dit soort aanslagen.

Geweldige film die in het begin wellicht niet helemaal top nog was, maar zeker na een tijdje zeer spannend en een zeer origineel einde!

avatar van BoordAppel
Phooze schreef:
namelijk het feit dat we maar al te graag met ons vingertje gaan wijzen. Zo wees het vingertje gelijk naar de ETA, en blijkt het nu dus toch Al Qaida te zijn.

Of toch de ETA? Ze weten t nog niet hoor ik net op t nieuws. Euh... en waarom eigenlijk tussen spoiler tags

BoordAppel schreef:

Om geheimzinnig te doen ... nee, in de film had ik totaal niet verwacht dat de aanslag zou gaan lukken. Door hier over een aanslag te gaan discussiëren, geef je al aan dat dat in de film ook gebeurt... denk ik

It's better to put it between spoiler tags just for safe, than to spoil something.... zei een wijs man ooit....

avatar van jeroentje
zeg beste mensen, ik weet niet of ik het goed gezien heb maar tegen 1 uur en 32 minuten of zo rijdt meneer faraday in een rode ford, waarmee ie dan een botsing maakt (dit lijkt me geen spoiler) dan gebeurt er even iets in een loods en rijdt ie vervolgens weer weg in een rode ford met een deuk (1 uur 38 ongeveer) van een compleet ander type.......niet dat het echt boeit of zo maar als ik het goed gezien heb is dat wel ERG slordig......

idd dat was duidelijk te zien, ik herinner me ook dat ie eerst in een oud model Mondeo reed en daarna in een nieuwer model.

't was gewoon een transformer

roda schreef:

Hadden ze dan misschien een hele nieuwe auto met bom neergezet, ipv alleen de bom geplaatst?

Phooze schreef:

in de autoachtervolging bedoel ik

avatar van jeroentje
nou ik heb persoonlijk niet echt een hoge pet op van meneer Bridges maar hij zal zich toch niet verlagen tot het spelen van een personage wat ZO stom is dat ie het verschil tussen 2 auto's niet ziet als ie er in rijdt.....dat ze hem verwisseld hadden voor een auto met een bom, ok, zou kunnen....bom in de achterbak gooien is misschien nog makkelijker maar waarom zouden er dan 2 soorten auto's gebruikt worden vraag ik mij zo af...en aangezien dat ook niet nader wordt toegelicht zie ik het gewoon als een slordig foutje....misschien waren de oude mondeo's op en moest er nog een scene geschoten worden en gebruikten ze maar een nieuwere die ook rood was ? en hobbes....even terzijde....ik ken geen ford mondeo transformer dus waarschijnlijk istie nep

Heb em laatst weer gezien na 4 jaar tijd ofzo. Ik vond em iets minder dan de eerste keer.

Het verhaal is wel goed en Jeff Bridges vertolkt een hele goede rol. Vooral het eind is perfect.... niet altijd winnen de good guys en dat deed me wel even denken. Normaal altijd van die happy endings. Maar nu weer wat anders.

3.5 sterren

Schitterende film met 'n onverwachte wending.
Het einde van de film maakt de film.
Robbins zet de rol van 'the bad guy' op 'n mysterieuze maar heerlijke manier neer.
Bridges was gewoon veel te achterdochtig.
Had het dan uiteindelijk ook aan zichzelf te danken vind ik . (geen spoiler vermoed ik )

Toch zeker 'n 9 (= 4,5*)

Bij bol in de aanbieding voor maar 8,99. Echt een koopje voor deze film.

Ok het einde is leuk maar zo bijzonder als sommigen beweren ...

Ik vind het een mooie film alleen vond ik dat die Michael nogal makkelijk aan de gegevens van zijn buurman komt. Even bellen en hij weet alles.