A Simple Plan (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Sam Raimi
met Bill Paxton, Billy Bob Thornton en Bridget Fonda

Twee broers, de slimme familieman Hank en de simpele Jacob, vinden samen met een vriend een tas met ruim vier miljoen dollar in een neergestort vliegtuig. Ze besluiten het geld te houden als niemand het opeist. Het valt echter lang niet mee om de vondst geheim te houden en voor ze het weten, zijn de drie verwikkeld in geweld, moord en andere zaken.

avatar van Yekezzez
Een aardige film, maar niet meer dan dat. Het intelligente van het script kon ik er niet echt uit halen. Het idee dat je erover na gaat denken, zoveel geld vinden en houden, heeft bij mij niet lang geduurt. Hooguit een seconde en zeker niet na afloop. De titel en het gegeven plot nemen overigens gigantisch veel van de spanning weg. Bovendien heb ik niet het idee dat de hier geprezen Billy-Bob deze film nou zo erg gedragen heeft. Neemt niet weg dat hij een goed acteur is. Bill Paxton mist wel wat acteer-kracht. Wat ik bij zo'n grote rol overigens wel belangrijk vindt.

Ik denk dat ik dan wel het meeste heb gezegd wat ik kwijt wilde. 3*

avatar van titan
Yekezzez schreef:

Een aardige film, maar niet meer dan dat.

Mmm, hier wil ik wel wat tegengas bij geven. Ik vind dit 1 van de beste films aller tijden en wel om de volgende redenen. Er wordt voortreffelijk in geacteerd (ook door Bill Paxton, maar bovenal door Billy Bob Thornton), het verhaal zit goed in elkaar en je hebt het idee dat je naar "echte" mensen zit te kijken.

Verder ken ik geen film die het principe dat geld niet gelukkig maakt en het slechtste in de mens naar boven brengt zo treffend weet te ventileren. De film is tevens behoorlijk spannend en dramatisch ik moest zelfs janken in de bioskoop toen het door Billy Bob gespeelde karakter aan zijn broer vroeg om hem dood te schieten

Tot slot is het einde hoogst origineel een Amerikaanse film die slecht afloopt zie je tenslotte niet vaak 5* dus

avatar van Yekezzez
Ik heb deze film nu al twee keer gezien en mijn mening is niet bijgedraaid bij de tweede keer. Het is eerder bevestigd.

De overtuigingskracht was zoals ik al zei niet bij Paxton aanwezig. Hij kon mij het gevoel van de problemen waar hij mee worstelde niet overbrengen. Ook Fonda niet. Zij kwam in Single White Female beter tot haar recht. In die film kwam overigens het gevoel dat zij in die film had beter over op mij als kijker. Het dilemma-gevoel uit deze film kon ik dus niet voelen. Je keek meer als observator dan er bij betrokken gevoeld raken.

Het feit dat iets het slechtste in de mens kan losmaken is echter een vaker terugkerend item in de filmwereld. Datgene wat mensen ergens toe drijft is vanuit psychologisch oogpunt altijd interessant. Het is naar mijn mening al vaker beter in beeld gebracht in andere films.

Dat je moest zelfs janken in de bioscoop toen het door Billy Bob gespeelde karakter aan zijn broer vroeg om hem dood te schieten kan ik me iets bij voorstellen. Het kwam voor mij zo onverwacht (niet het goede woord). Er werd niet echt goed naar toegewerkt, waardoor het moment van overweging zo plotseling kwam en het leek alsof er niet overnagedacht was. Het schieten leek dan op mij ok niet als de juiste oplossing op dat moment. Ik had er iig geen vrede mee met de manier zoals het verloop naar incident verliep met die uitkomst als resultaat.

Ik heb wel vaker een slecht einde gezien in Amerikaanse films. Ze staan er bekend om Maar alle gekheid op een stokje ze bestaan wel denk maar aan twee topfilms met Tom Hanks.

ps. Ik heb geen films genoemd ivm met mogelijke spoilers.

ps2. De vriend van Jacob (BB) had wel wat weg van Homer op een of andere manier.

Yekezzez schreef:

Wat is er mis met Bachelor Party en Turner & Hooch?

avatar van Yekezzez
Ben ik nog zo voorzichtig om niet te spoileren

avatar van titan
Yekezzez schreef:

Over de acteerprestaties van Paxton en Fonda verschillen wij dus duidelijk van mening. Met name Fonda speelt m.i. een sterke rol als drijvende kracht achter de plannen van manlief. Achteraf beschouwd komt het doodschieten van Jacob juist helemaal niet onverwacht. Hank heeft zijn broer steeds van zijn nieuwe plannetjes op de hoogte gebracht. Daar zijn eerder doden bij gevallen. Jacob denkt dat het een nieuw plannetje van Hank is om hem dood te schieten. Het is dus feitelijke een heel logische plotontwikkeling

Dat wat mensen uit psychologisch oogpunt drijft is inderdaad wel vaker voorgekomen in films, maar niet beter IMHO.

avatar van Yekezzez
Wat mij betreft zijn we het eens dat we het niet eens zijn. Ik ben blij dat je duidelijk hebt proberen te maken waarom deze film zo goed is. (Vooral de manier waarop.) Je hebt mij niet overtuigd, maar ik heb ook niet het idee dat je verkeerd zit. We hebben beide met andere ogen gekeken.

Yekezzez schreef:
Wat mij betreft zijn we het eens dat we het niet eens zijn.
Zo kan het dus ook.

avatar van De Knip
Ik vond deze film bij de 2e maal ook duidelijk minder sterk. Je weet de plotwendingen uiteraard al, maar zal dan ook wel met het samenspel te maken hebben gehad. BBT vond ik dan ook minder bij die 2e keer.

avatar van Saving Pvt. Pyle
FisherKing schreef:

Mooie film die blijft hangen. Goeie prestaties en een mooi script.Een eche Sam Raimi film.

Vreemd. Ik vond het juist geen typische Sam Riami film. Ik vond het meer lijken op een verfilming van een boek van Stephen King door Rob Reiner (Misery en Stand by me).

Sam Riami films zijn meestal visueel 'kleurrijker'.

Misschien draagt de setting in de sneeuw daartoe bij.

Prima film die bij mij de sfeer van Fargo oproept. Uitstekende acteerprestaties en boeiend om te zien hoe geld de vervaging van normen en waarden teweeg kan brengen. Zou zo echt kunnen gebeuren. Aanrader. 4,5 sterren (mede door de briljante Bridget Fonfda)

Na herziening gisteravond hoog ik op van 4 naar 4,5 sterren. Briljante film. Met een fenomenale Billy Bob Thornton.

avatar van jedymaster
prima film met goed acteer werk

Lekker simpel verhaal, maar met heel veel inhoud. Daarnaast uitstekende rollen van de acteurs. 3,5 *

FisherKing
fb40 schreef:

Lekker simpel verhaal, maar met heel veel inhoud.

Volgens mij is dat een contaminatie.

avatar van BoordAppel
Viel me bij de 2e kijkbeurt op dat deze film een heel erg naargeestig sfeertje heeft. In het begin is het nog wel af en toe grappig maar daar is op het eind echt helemaal niets meer van te merken. Je wordt van deze film niet echt vrolijk. Desalnietemin verdient ie zeker en vast een dikke 4 want de acteerprestaties zijn geweldig en het verhaal is bijna perfect uitgwerkt.

FisherKing schreef:

Volgens mij is dat een contaminatie.

Nee hoor.

Ongeloofwaardig (die stompzinnige ideeën van Fonda die nog uitkomen ook), gemakkelijk (ik vind het toch zo vervelend als personages alleen maar in de problemen komen door de meest onverstandige keuzes te maken) en moreel verward (de hoofdpersoon vermoordt twee volkomen onschuldige mensen in koelen bloede en komt daarmee weg alsof het niets is?). Maar vooruit, voor het acteerwerk en de fotografie toch nog 1,5 *.

Ah, jij wilt dus graag een film zien over saaie mensen die verstandige keuzes die elke dag keurig naar hun werk gaan, die nooit iets fout doen en SGP stemmen ?
Heerlijk, deze ultieme wet van Murphy film.

precies, die onverstandige keuzes is het bestaansrecht van deze film....

kappeuter schreef:

die nooit iets fout doen en SGP stemmen ?
Contradictio in terminis.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Queto Yurlunyur schreef:

En wat voor keuzes had jij dan gemaakt?

Ik had het geld niet eens aangeraakt (om vingerafdrukken te voorkomen), en als ik me dan al schuldig had gemaakt aan diefstal, dan ga ik dat niet verbergen met enkele moorden, want daar staat nog een vele malen hogere straf op.

't Is niet zozeer onmogelijk, hoor, dat mensen toch dat soort domme dingen doen, maar ik vind het zo gemakkelijk.

Ik vind het juist de kracht van de film. Een doorsnee man gaat een verbond aan met een domme man en een man met een verstandelijke handicap.

fb40 schreef:

Heb hem op DVD. 7 euro of zo bij de Freerecord? Ik verwachtte er niks van en het bleek gewoon een super film!

3,5* / 4 *

(WAT EEN KUTSYSTEEM trouwens met die 5 sterren. Kan er AUB overgestap worden naar een IMDB punten systeem? (schaal 1 - 10)...

Ik kan ZO VAAK niet uit de voeten met dit systeem.

Queto Yurlunyur schreef:

Ik vind het gemakkelijker om het te LATEN LIGGEN :S

Ik liet het i.e.g. niet liggen. Ik kocht een vliegticket en was AJOO! BOEIEND! In het buitenland had je het zo in bundeltjes in kunnen ruilen tegen euro's whatsoever.

avatar van BoordAppel
Willem-Jan schreef:

Ik kan ZO VAAK niet uit de voeten met dit systeem.

Toch raar, aangezien MM en IMDb in feite precies hetzelfde systeem hebben.

BoordAppel schreef:

Toch raar, aangezien MM en IMDb in feite precies hetzelfde systeem hebben.

Precies, ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Je hoeft toch geen wiskundig genie te zijn om de systemen naar elkaar om te rekenen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)