Frontière(s) (2007)

Frankrijk / Zwitserland
Horror / Thriller

geregisseerd door Xavier Gens
met Karina Testa, Samuel Le Bihan en Aurélien Wiik

Terwijl een extreem-rechtse presidentskandidaat doordringt tot de tweede ronde van de verkiezingen, verschuilt een groep jonge, gewapende bankrovers zich in een herberg diep in het bos. Het gebied is een oude mijnomgeving en de uitbaters van de herberg blijken neo-Nazi kannibalen...

avatar van jippie2010
Ook ik maak een wandeling door de Franse horrorfilms. Waar bij Martyrs met stip op nummer 1 staat. De kracht van deze film zit voor mij met name in de psychologische uitwerking. Daar is keurig de tijd voor genomen en zorgt voor de nodige extra dimensie. 3,5

avatar van leatherhead
Frontiére(s) is een hele aardige Franse horror, die niks nieuws of origineels bied, maar wel erg leuk is uitgewerkt.

De gelijkenissen met Texas Chainsaw Massacre zijn inderdaad treffend, al heeft die film wel een wat grauwer en realistischer sfeertje. Deze film gaat vaak vooral lekker over-the-top. Alles in de film is lekker goor in beeld gebracht, niet alleen qua geweld en bloederigheid, maar eigenlijk zo'n beetje de hele look van de film is zo. De gore toiletten, de varkensstallen, het modderworstelen, en zo waren er nog wel meer ranzige details.

Visueel steekt de film ook best goed in elkaar. Die blauwe kleurenfilters buiten en de geel-achtige binnen zorgen wel voor een bepaald sfeertje en ook de editing was erg strak. Toch zijn er wel zat betere Franse horrorfilms. Vond die hele familie bijvoorbeeld maar weinig aan, met als dieptepunt die nazi-opa, die trouwens bewijst dat Fransen naast Engels ook totaal geen Duits kunnen. Wel een erg leuke slachtfilm en toch wel 3,5*.

avatar van filmkul
Aardige horrorfilm. Het verhaal is iets wat we vaker hebben gezien en redelijk gejat van The Texas Chainsaw Massacre. Het tempo is goed, de acteurs aardig en de gore is voldoende aanwezig. Helaas vliegt de film aan het eind behoorlijk uit de bocht. De film haalt het niet bij Martyrs, met welke hij regelmatig in 1 adem wordt genoemd. 3.0

avatar van goongumpa
Behoorlijk brute hixploitation/martelhorror in de Noord-Franse mijnstreek. Gens voegt ook een politieke dimensie toe: de film draait nl. rond de klopjacht van extreemrechts op mensen van andere origine, en de opperslechterik blijkt een gevluchte Nazi! Meer precies: een kannibalistische hillbilly-nazi die er een inteeltfamilie op nahoudt. Niet nodig om te zeggen: dat politiek motiefje is vooral een excuus om veel gruwel op je scherm te toveren.
Aanvankelijk maakte de film niet zo veel indruk op mij door de hyperactieve cameravoering en flitsende montage, die vooral lijken te dienen om een bescheiden budget te maskeren. Als we eenmaal wel in hillbilly-naziland aangekomen zijn, wordt het wat beter. Gens slaagt er alleszins in in een bijzonder naar en vies sfeertje over te brengen en haalt al het mogelijke uit de kast op vlak van actie en gortigheid.
Alles wat er gebeurt, stamt uit beproefde horrortradities, dus veel originaliteit moet je niet verwachten, maar het is wel behoorlijk goed uitgevoerd.

Onwaarschijnlijk kutnummer op de aftiteling trouwens, om eens op een negatieve noot te eindigen.

avatar van Woland
Wel aardig. Het verhaal begint tegen de achtergrond van een extreem-rechtse, xenofobe revolutie in Frankrijk, maar daar wordt eigenlijk weinig mee gedaan. Hoe dan ook, behalve dan dat element (wat alleen lijkt te dienen om de hoofdrolspelers ergens heen te sturen) is het verhaal behoorlijk standaard, met een inteelt-nazi-hillbilly-kannibalenfamilie, die je in de een of andere vorm of variatie wel vaker tegenkomt in dit genre, waar de vluchtende bankrovers en aanhang (zijnde het slachtvee in deze film) per ongeluk tussen terechtkomen. Echt verrassend wordt het daarna ook nergens. Het is verder behoorlijk bruut met veel gore, en gewoon prima gemaakt, maar het gaat wel allemaal heel erg binnen de lijntjes van het genre.

avatar van Warp
Wat was er nou het balang van die presidentsverkiezingen tijdens de gebeurtenissen in de film?

avatar van Kondoro0614
Frontière(s)

Een leuke film maar, het was me wel een beetje tegengevallen. De film werd door velen erg goed aangeraden maar ik miste toch wel een paar elementen. Het feit dat de film lekker spannend was mankeerde het niet aan, ik miste wat meer setting over de Nazi's. Veelal, op elke muur waar het kan een Nazi-Vlag, zoals Hitler dat bijna ook had, hakenkruisen op de mensen getatoeëerd etc. Dat miste ik , misschien ligt dat aan mijn eigen voorkeur maar dat is iets voor mij. Horror gerelateerd gezien is deze film erg gaaf en bevat heerlijke Gore.

Het verhaal was prima. Een groep had de bank overvallen en wouden vluchten naar Nederland. Ze kiezen er voor om richting een herberg te rijden en daar wat uit te rusten en elkaar weer te ontmoeten (zijn inmiddels door tweeën gesplitst.). De eerste jongens konden ontsnappen, maar uiteindelijk wanneer een ze een tunnel verlieten zo goed als dood gingen. Toen de tweede auto aankwam ging het mis en begon het echte werk. Agillispezen die door geknipt werden, varkensstront en veel bloed, maar dan ook veel bloed.Een neo-nazi die op de zaagtafel gesmeten werd en ga zo maar door.

Deze heerlijke Franse kannibalistische horror film brengt een prima zweer over. Waar ik toch veelal punten op de setting miste was hij prima te doen. Leuk om de middag door te komen en de horror challenge mee te vervolgen. Iets meer van verwacht maar dat betekend nog niet dat Frontiers een saaie film is. Lekker bloederig en een hoofdpersoon die maar niet de doden valt. Ja, dat is dan ook wel weer een beetje jammer, als je alle kogels mist!

avatar van Rickyman
Weer een sterke Franse horror, met een hoop gore ranzigheid.
Al was het lastig om in het redelijk orginele verhaaltje te komen, nogal druk en chaotisch, maar éénmaal bij de herberg worden voor de gruwelijkheden alle tijd genomen.

avatar van Jokkie
Ik moet toegeven, ik had hoge verwachtingen na het lezen van de comments. Echter zijn deze verwachtingen niet waargemaakt. Ik vond het een standaard horror filmpje, niks bijzonders. Acteurs waren irritant en dom. Het komt allemaal een beetje laat op gang. Zoals eerder vermeld, niks bijzonders.

avatar van danuz
Beetje met een Franse horror inhaalslag bezig, maar valt me tot nu toe best tegen. Frontiere(s) heeft zeker zijn pluspunten. Het heeft een redelijk eigen audiovisuele smoel, maar die voelt nu tien jaar later al best verouderd. Tevens wat fijn bloedvergiet (alhoewel Inside daarin toch de baas lijkt). Maar qua opbouw (duurt dik een half uur aleer het een beetje begint te vorderen) en verloop is dit vrij saaie cinema. De rauwheid vond ik ook nog best tegenvallen (veel filtertjes maken nog geen ranzige vetzakkerij) en qua sfeer zit dit vaak teveel richting theatrale gimmick ipv oprecht gritty naarheid.

avatar van Shadowed
Mooie aansluiter met de "Extreme french periods"

Van deze periode heb ik er maar slechts 3 gezien, dit was de vierde. De andere waren Haute Tension À l'Intérieur en Martyrs . Bij Martyrs moest ik na afloop echt naar adem happen, geweldige film! De andere 2 waren goed voor de gore, en tja, deze voegt niet meer toe.

Het begin was sterk, met de rellen, dat vond ik erg goed in beeld gebracht. Daarna zwakte het enorm af, met die opa die mega langzaam praat, ik begon me eigenlijk te vervelen. Hans was een leuk personage. Het acteerwerk is niet even sterk op elk moment, maar te doen.

Het laatste deel was wel heel leuk, met veel brute moorden, leuke afsluiter. Jammer dat het andere deel niet interessant genoeg was ondanks brute scenes knippen van achillespees, gezicht eraf gebrand.

Als iemand nog weet wat die wezentjes in de tunnel zijn, want dat stukje heb ik gemist