• 8.298.515 stemmen

Geregisseerd door: Valdimar Jóhannsson

Met onder meer: Noomi Rapace, Björn Hlynur Haraldsson en Hilmir Snær Guðnason

Oorspronkelijke taal: IJslands

Releasedatum: 20 januari 2022

• Bioscoop Zondag 19 december in één bioscoop (Amsterdam)

Plot Dýrið

"Mother. Nature."

Het stel María en Ingvar woont met een kudde schapen op een boerderij. Op een dag ontdekken de twee een pasgeborene op hun veld waarna ze besluiten deze als hun eigen kind op te voeden. De baby, een kruising tussen mens en schaap, geeft hen veel geluk maar brengt tevens onheil met zich mee.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

kappeuter (crew films)

Aangekocht door The Searchers. Release in 2021.

EDIT: release verplaatst naar 20 januari 2022.

avatar van John Milton

John Milton

Klinkt leuk!

avatar van Fortune

Fortune

Originele film. Ziet er heel goed uit en je blijft ook kijken met interessante personages die goed acteren. Alleen hier zit letterlijk maar 1 minuut horror in en daardoor word je als kijker een beetje beetgenomen in mijn ogen. De label horror is eigenlijk niet van toepassing, wat erg jammer is want ze hadden echt wel veel ruimte om spanning te creëren en gewoonweg meer om met het concept te doen. Er was hier heel veel ruimte voor. De afsluiting is het meest interessante van de film maar dan is de film alweer afgelopen.

avatar van joolstein

joolstein

(Vraag;) “What the fuck is that?!” (antwoord;) “Happiness.”

Het is een "horror"-film van A24, dus ik ging al kijken met zeer lage horrorverwachtingen maar om nu deze langgerekte grap te zien als griezelig? Het had misschien nog iets van een thriller kunnen wezen aangezien ik het me het de hele film afvroeg en er uiteindelijk ook antwoord op kreeg; wie het schaap had geneukt! Het op de markt brengen als horrorfilm is dan ook erg misleidend want meer dan een meditatieve plattelandsdrama met een grap kwam ik niet! Tjonge wat waren het echtpaar, Maria en Ingvar toch zwijgzaam er werd aan het begin zo goed als niet gepraat! En Ja IJsland is erg mooi maar daarvoor kan je beter een natuurfilm kijken! Verder was het typische A24-formule of mumble-core. Langzaam, soms ijzig traag, met lange stiltes. Onnodige close-ups van willekeurige onbelangrijke items, auditieve smash-cuts, en het verplichte inzoomen naar bewolkte bergtoppen. Uiteraard nog een metafoortje erin (de pijn van kinderverlies) en de resterende tijd wordt besteed aan zweverigheid van vage relaties. Door de gehele film gebeurde verder een heleboel maar eigenlijk ook gewoon helemaal niets! Ja het kabbelde allemaal lekker weg! Echter opeens schrok men op en moest er nog een einde komen. Dus plotseling boom en laat de aftiteling maar rollen. Uiteindelijk laat het mij onbevredigend achter. Misschien had ik toch maar schaapjes moeten gaan tellen?

avatar van huiguh

huiguh

• 2034 stemmen

Na het zien van de trailer had deze film mijn volle aandacht.

Origineel verhaal, mooie shots, maar daar blijft het ook bij.

Opeens was er de aftiteling, onbevredigend.....

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Hoe krijg je het verzonnen

Maar ga 'm toch binnenkort eens kijken.

avatar van james_cameron

james_cameron

Verontrustend, magisch-realistisch drama met duistere sprookjeselementen dat vooral doel treft door het sterke onderkoelde spel van de hoofdrolspelers en de zelfverzekerde regie. Visueel ziet het er ook allemaal prachtig uit, niet in de laatste plaats door de sublieme en volstrekt overtuigende realisatie van de titelfiguur. Ik zat gefascineerd te kijken en werd heen en weer geslingerd tussen vertedering en afgrijzen. Erg knap gedaan in ieder geval.

avatar van John Milton

John Milton

Ik ben erg gek op productiemaatschappij A24, en ook op de weird ass, arty slowburn horror die ze regelmatig uitbrengen. Dat moet een klein beetje je straatje zijn, maar als het dat is, ben je hier aan het juiste adres. De regisseur van Lamb had eigenlijk alleen 2 shorts gemaakt, maar wist Rapace over te halen met een beeldboek met schilderingen, foto’s en tekeningen hoe hij het voor zich zag. Rapace, die in haar jeugd in IJsland gewoond heeft en de taal spreekt, was snel overtuigd. Lamb is de succesvolste film in de IJslandse box office geschiedenis geworden, maar bovenal een sfeervolle, magisch-realistische folkore over verlies, liefde en ouderschap.

Voor wie dit soort films geen horror vindt: de regisseur is het met je eens; hij wilde een arthouse film maken. Eentje die hij in interviews omschrijft als een visual poem, wat prima gaat tussen die woeste, IJslandse bergen die neerkijken op de boerderij waar praktisch alles zich afspeelt. Bijzonder ook om Bela Tarr bij de aftiteling tussen de uitvoeren producenten te zien staan.

Het karakter Ada vond ik erg goed gemaakt, Rapace speelt een sterke rol en ik ben razend benieuwd wat Johannsson hierna maakt. Mooi gefilmd ook.

avatar van Actarus

Actarus

• 1969 stemmen

Zalige productie met een fabelachtig karakter. Ik vond de regie echt top!

avatar van macrobody

macrobody

Nou, ik ben blij dat ik de bovenstaande samenvatting niet had gelezen. Dat is de spoiler van de eeuw, lol

Labels als horror en dergelijke kan je ook met een korreltje zout nemen btw.

Origineel en een aparte film, waar je dus geheel onvoorbereid en met open geest moet ingaan.

Misschien een nogal korte bespreking in de ogen van sommige moderators hier op dit forum, maar soms hoef je niet iets met 1000 woorden te beschrijven. Less is more!

avatar van Collins

Collins

Hoewel Lamb het etiket Horror draagt, ziet regisseur Valdimar Jóhannsson dat anders. In interviews laat hij blijken dat zijn debuutfilm in eerste instantie een arthousefilm is. Voor het ongewone verhaal over een jong Ijslands stel en het lam dat ze als hun eigen kind opvoeden, liet Jóhannsson zich inspireren door het Ijslandse landschap en de talrijke volksverhalen die in Ijsland rondwaren. Zo ontstond een film over de natuur an sich. Een natuurbeleving die in deze film als natuurlijk en als tegennatuurlijk wordt ervaren.

Lamb is zeker geen pure horror. Lamb is een prachtig drama dat bovennatuurlijke elementen bevat. Het is magisch realisme dat zich op een boerderij voltrekt in het machtige decor van de Ijslandse bergenpracht. De eerste kennismaking met het leven op de boerderij duidt overigens nog niet op hele vreemde gebeurtenissen. De boven- en tegennatuurlijke elementen worden geleidelijk bij het verhaal betrokken. Dat gebeurt zo subtiel en vanzelfsprekend dat de kijker zich pas na enige tijd realiseert dat hij naar iets kijkt dat helemaal niet vanzelfsprekend is.

Zo langzaam en subtiel als de bovennatuurlijke aspecten in het verhaal worden verweven, zo ontvouwt zich het verhaal ook. Jóhannsson en cameraman Eli Arenson richten zich in beginsel vooral op het ontzagwekkende Ijslandse landschap en de boerderij die daarin een nietig object is. De beide hoofdpersonages vertoeven op hun schapenboerderij ver van de gemeenschap te midden van overweldigende natuur. De setting werkt dermate verlaten en geïsoleerd dat aan de film een post-apocalyptische ambiance wordt verleend, die niet mensvriendelijk is en een verontrustend gevoel opwekt.

Binnen die sfeer van verontrusting zorgt het Ijslandse stel met hartstocht voor de schapen. Het grootste deel van de aandacht gaat uit naar de kudde. De weinige andere momenten, brengen ze veelal rustend in bed door of aan de eettafel. Ze gedragen zich emotieloos, geconditioneerd en onhandig ten opzichte van elkaar. Op die momenten hangt er een bepaalde emotionele spanning en mistroostigheid rondom het stel. Er hangt dan een sfeer waarin een ogenschijnlijk losse opmerking naar aanleiding van een krantenartikel over tijdreizen automatisch als een subtiele verwijzing naar een donker verborgen geheim wordt opgevat waarover het stel zich niet uitspreekt, maar dat duidelijk wel aanwezig is. Beklemmend vond ik het.

Lamb overuigt niet alleen op het dramatische en atmosferische vlak. Ook het acteerwerk is erg goed. Zonder het goede acteerwerk, zou de geleidelijke inbreng van bovennatuurlijke elementen en hun integratie in het verhaal niet zo natuurlijk kunnen plaatsvinden. Vooral Noomi Rapace is fantastisch als de vrouwelijke helft van het stel, die een onnatuurlijke zelfbeheersing aan de dag legt in haar pogingen om haar emotionele verwondingen te verbergen.

Lamb is een hele fijne parabel over ouders en kinderen en over natuurlijke-, tegennatuurlijke- en bovennatuurlijke fenomenen. De film doet het lekker langzaam en fijn beschouwend. Ik heb wel genoten.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2038 berichten

Een zeer nipte 2.5* voor de prachtige beelden van de IJslandse natuur en de mismoedige sfeer die de hele film aanhoudt. Voorts was dit een absurdistische en onzinnige slowburner, op het vervelende af. De film heeft de leesbaarheid van een postmodern kunstwerk, ondoordringbaar en onbegrijpelijk. Iedereen doet maar wat, er zit geen ratio achter. Sommigen zullen misschien tranen in de ogen krijgen van ontroering, maar ik moest de grootste moeite doen om dit drama helemaal uit te zitten.