• 8.345.699 stemmen

Oorspronkelijke taal: IJslands

Releasedatum: 3 maart 2022

Plot Dýrið

"Mother. Nature."

Het stel María en Ingvar woont met een kudde schapen op een boerderij. Op een dag ontdekken de twee een pasgeborene op hun veld waarna ze besluiten deze als hun eigen kind op te voeden. De baby, een kruising tussen mens en schaap, geeft hen veel geluk maar brengt tevens onheil met zich mee.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

kappeuter (crew films)

Aangekocht door The Searchers. Release in 2021.

EDIT: release verplaatst naar 20 januari 2022.

avatar van John Milton

John Milton

Klinkt leuk!

avatar van Fortune

Fortune

Originele film. Ziet er heel goed uit en je blijft ook kijken met interessante personages die goed acteren. Alleen hier zit letterlijk maar 1 minuut horror in en daardoor word je als kijker een beetje beetgenomen in mijn ogen. De label horror is eigenlijk niet van toepassing, wat erg jammer is want ze hadden echt wel veel ruimte om spanning te creëren en gewoonweg meer om met het concept te doen. Er was hier heel veel ruimte voor. De afsluiting is het meest interessante van de film maar dan is de film alweer afgelopen.

avatar van joolstein

joolstein

(Vraag;) “What the fuck is that?!” (antwoord;) “Happiness.”

Het is een "horror"-film van A24, dus ik ging al kijken met zeer lage horrorverwachtingen maar om nu deze langgerekte grap te zien als griezelig? Het had misschien nog iets van een thriller kunnen wezen aangezien ik het me het de hele film afvroeg en er uiteindelijk ook antwoord op kreeg; wie het schaap had geneukt! Het op de markt brengen als horrorfilm is dan ook erg misleidend want meer dan een meditatieve plattelandsdrama met een grap kwam ik niet! Tjonge wat waren het echtpaar, Maria en Ingvar toch zwijgzaam er werd aan het begin zo goed als niet gepraat! En Ja IJsland is erg mooi maar daarvoor kan je beter een natuurfilm kijken! Verder was het typische A24-formule of mumble-core. Langzaam, soms ijzig traag, met lange stiltes. Onnodige close-ups van willekeurige onbelangrijke items, auditieve smash-cuts, en het verplichte inzoomen naar bewolkte bergtoppen. Uiteraard nog een metafoortje erin (de pijn van kinderverlies) en de resterende tijd wordt besteed aan zweverigheid van vage relaties. Door de gehele film gebeurde verder een heleboel maar eigenlijk ook gewoon helemaal niets! Ja het kabbelde allemaal lekker weg! Echter opeens schrok men op en moest er nog een einde komen. Dus plotseling boom en laat de aftiteling maar rollen. Uiteindelijk laat het mij onbevredigend achter. Misschien had ik toch maar schaapjes moeten gaan tellen?

avatar van huiguh

huiguh

• 2056 stemmen

Na het zien van de trailer had deze film mijn volle aandacht.

Origineel verhaal, mooie shots, maar daar blijft het ook bij.

Opeens was er de aftiteling, onbevredigend.....

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Hoe krijg je het verzonnen

Maar ga 'm toch binnenkort eens kijken.

avatar van james_cameron

james_cameron

Verontrustend, magisch-realistisch drama met duistere sprookjeselementen dat vooral doel treft door het sterke onderkoelde spel van de hoofdrolspelers en de zelfverzekerde regie. Visueel ziet het er ook allemaal prachtig uit, niet in de laatste plaats door de sublieme en volstrekt overtuigende realisatie van de titelfiguur. Ik zat gefascineerd te kijken en werd heen en weer geslingerd tussen vertedering en afgrijzen. Erg knap gedaan in ieder geval.

avatar van John Milton

John Milton

Ik ben erg gek op productiemaatschappij A24, en ook op de weird ass, arty slowburn horror die ze regelmatig uitbrengen. Dat moet een klein beetje je straatje zijn, maar als het dat is, ben je hier aan het juiste adres. De regisseur van Lamb had eigenlijk alleen 2 shorts gemaakt, maar wist Rapace over te halen met een beeldboek met schilderingen, foto’s en tekeningen hoe hij het voor zich zag. Rapace, die in haar jeugd in IJsland gewoond heeft en de taal spreekt, was snel overtuigd. Lamb is de succesvolste film in de IJslandse box office geschiedenis geworden, maar bovenal een sfeervolle, magisch-realistische folkore over verlies, liefde en ouderschap.

Voor wie dit soort films geen horror vindt: de regisseur is het met je eens; hij wilde een arthouse film maken. Eentje die hij in interviews omschrijft als een visual poem, wat prima gaat tussen die woeste, IJslandse bergen die neerkijken op de boerderij waar praktisch alles zich afspeelt. Bijzonder ook om Bela Tarr bij de aftiteling tussen de uitvoeren producenten te zien staan.

Het karakter Ada vond ik erg goed gemaakt, Rapace speelt een sterke rol en ik ben razend benieuwd wat Johannsson hierna maakt. Mooi gefilmd ook.

avatar van Actarus

Actarus

• 1995 stemmen

Zalige productie met een fabelachtig karakter. Ik vond de regie echt top!

avatar van macrobody

macrobody

Nou, ik ben blij dat ik de bovenstaande samenvatting niet had gelezen. Dat is de spoiler van de eeuw, lol

Labels als horror en dergelijke kan je ook met een korreltje zout nemen btw.

Origineel en een aparte film, waar je dus geheel onvoorbereid en met open geest moet ingaan.

Misschien een nogal korte bespreking in de ogen van sommige moderators hier op dit forum, maar soms hoef je niet iets met 1000 woorden te beschrijven. Less is more!

avatar van Collins

Collins

Hoewel Lamb het etiket Horror draagt, ziet regisseur Valdimar Jóhannsson dat anders. In interviews laat hij blijken dat zijn debuutfilm in eerste instantie een arthousefilm is. Voor het ongewone verhaal over een jong Ijslands stel en het lam dat ze als hun eigen kind opvoeden, liet Jóhannsson zich inspireren door het Ijslandse landschap en de talrijke volksverhalen die in Ijsland rondwaren. Zo ontstond een film over de natuur an sich. Een natuurbeleving die in deze film als natuurlijk en als tegennatuurlijk wordt ervaren.

Lamb is zeker geen pure horror. Lamb is een prachtig drama dat bovennatuurlijke elementen bevat. Het is magisch realisme dat zich op een boerderij voltrekt in het machtige decor van de Ijslandse bergenpracht. De eerste kennismaking met het leven op de boerderij duidt overigens nog niet op hele vreemde gebeurtenissen. De boven- en tegennatuurlijke elementen worden geleidelijk bij het verhaal betrokken. Dat gebeurt zo subtiel en vanzelfsprekend dat de kijker zich pas na enige tijd realiseert dat hij naar iets kijkt dat helemaal niet vanzelfsprekend is.

Zo langzaam en subtiel als de bovennatuurlijke aspecten in het verhaal worden verweven, zo ontvouwt zich het verhaal ook. Jóhannsson en cameraman Eli Arenson richten zich in beginsel vooral op het ontzagwekkende Ijslandse landschap en de boerderij die daarin een nietig object is. De beide hoofdpersonages vertoeven op hun schapenboerderij ver van de gemeenschap te midden van overweldigende natuur. De setting werkt dermate verlaten en geïsoleerd dat aan de film een post-apocalyptische ambiance wordt verleend, die niet mensvriendelijk is en een verontrustend gevoel opwekt.

Binnen die sfeer van verontrusting zorgt het Ijslandse stel met hartstocht voor de schapen. Het grootste deel van de aandacht gaat uit naar de kudde. De weinige andere momenten, brengen ze veelal rustend in bed door of aan de eettafel. Ze gedragen zich emotieloos, geconditioneerd en onhandig ten opzichte van elkaar. Op die momenten hangt er een bepaalde emotionele spanning en mistroostigheid rondom het stel. Er hangt dan een sfeer waarin een ogenschijnlijk losse opmerking naar aanleiding van een krantenartikel over tijdreizen automatisch als een subtiele verwijzing naar een donker verborgen geheim wordt opgevat waarover het stel zich niet uitspreekt, maar dat duidelijk wel aanwezig is. Beklemmend vond ik het.

Lamb overuigt niet alleen op het dramatische en atmosferische vlak. Ook het acteerwerk is erg goed. Zonder het goede acteerwerk, zou de geleidelijke inbreng van bovennatuurlijke elementen en hun integratie in het verhaal niet zo natuurlijk kunnen plaatsvinden. Vooral Noomi Rapace is fantastisch als de vrouwelijke helft van het stel, die een onnatuurlijke zelfbeheersing aan de dag legt in haar pogingen om haar emotionele verwondingen te verbergen.

Lamb is een hele fijne parabel over ouders en kinderen en over natuurlijke-, tegennatuurlijke- en bovennatuurlijke fenomenen. De film doet het lekker langzaam en fijn beschouwend. Ik heb wel genoten.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2076 berichten

Een zeer nipte 2.5* voor de prachtige beelden van de IJslandse natuur en de mismoedige sfeer die de hele film aanhoudt. Voorts was dit een absurdistische en onzinnige slowburner, op het vervelende af. De film heeft de leesbaarheid van een postmodern kunstwerk, ondoordringbaar en onbegrijpelijk. Iedereen doet maar wat, er zit geen ratio achter. Sommigen zullen misschien tranen in de ogen krijgen van ontroering, maar ik moest de grootste moeite doen om dit drama helemaal uit te zitten.

avatar van Shadowed

Shadowed

Apart.

Lamb is de nieuwe hit van A24, klaarblijkelijk ook de best verdienende IJslandse film. De film trok oorspronkelijk niet mijn aandacht, maar ik vind het wel prettig om met de horrortijd mee te gaan en te bekijken waar de positieve geluiden vandaan komen. Daarnaast was Bela Tarr ook aanwezig bij de productie, en dat schept verwachtingen.

Zo precies als Tarr zijn films maakt is deze Lamb bij lange na niet, maar na enige tijd heeft Jóhannsson een aardige controle over zijn film. Toch duurt het even voordat de film loopt, want de voornaamste kracht komt vanuit het schaap die vanwege zijn bizarre verschijning makkelijk de aandacht vast kan houden. Dat kunnen Rapace en Guðnason echter niet, en dus zijn de scenes tussen hen twee direct saai.

Op het visuele vlak viel de film me serieus tegen. De landschappen zijn uiteraard mooi en worden goed in beeld gebracht, maar regisseur Jóhannsson staat er vooral en doet er verder niet veel mee. Het is niet dat de mooiere plekken constant worden opgezocht. Het is een profijt van de locatie, en als deze er niet was klapt de film dus snel dood op visueel gebied.

Acteerwerk is verder aardig en het middenstuk is dat ook. Goed geboeid gekeken naar deze productie die veel kracht uit zijn concept kan halen omdat deze voortdurend interessant is. Wellicht traag, maar geen moment saai gedurende het middenstuk. De meer jammerlijke gedeeltes zijn het einde en het begin omdat deze niet bevredigen. Ik kan bijzondere eindes altijd waarderen, maar dit was me niettemin te abrupt.

Soms wat matige CGI maar verder een aardige productie, die helaas een bittere smaak achterlaat door het einde. Laat je overigens niet misleiden door de genres, want Lamb is gewoon een fantasierijke dramafilm. De horror komt bijna niet voor, raar dat de film dan wel als een horrorfilm wordt gepromoot, maar goed. Aardig voor een keertje dankzij het concept, maar ook niet hoogstaand.

avatar van mrklm

mrklm

Het verlangen van Maria [Noomi Rapace] en Ingvar [Hilmir Snær Guðnason] wordt op miraculeuze wijze beantwoord in een psychologisch drama dat een iets te letterlijke betekenis geeft aan de term ‘het lam Gods’. Jóhannsson gebruikt de geïsoleerde, onherbergzame locatie op effectieve wijze om de eenzaamheid en de monotonie van het leven voor de hoofdpersonen te onderstrepen en daarmee hun verlangen naar (en hun liefde voor) hun eigen ‘lammetje’ te rechtvaardigen, maar wat daarop volgt is vervreemdend en bij vlagen (onbedoeld?) grappig. Een uiterst zonderlinge film.

avatar van nepdance

nepdance

macrobody schreef:

Mee eens...

Toch weet ik niet helemaal wat ik met de film aan moet. Het eerste woord dat in me op komt is 'intrigerend' maar als de regisseur beweerd dat het niet bedoeld is als art house dan ben ik het zeker niet met hem eens.
Het gaat allemaal erg traag en soms wordt de plank ook wel mis geslagen maar al met al had ik geen moeite om hem helemaal uit te zitten.
Het einde is op z'n zachtst gezegd niet wat ik verwacht had maar okay, het is wat het is zeg maar
Het laatste shot van Maria (Noomi Rapace) snap ik niet helemaal en ook niet waarom dat nou zo lang moet duren dus als iemand hier nog wat over kwijt wil, be my guest...

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Je moet ervoor in de stemming zijn, an eye for an eye is de boodschap. Zeer vreemd tegen een geweldige achtergrond in het noorden van IJsland. Klein budget, weinig acteurs, veel dieren.
Houdt wel je aandacht vast.

avatar van wibro

wibro

Wat moet dit in godsnaam voorstellen? De verfilming van een IJslands sprookje? Je zou het haast wel denken. Alleen ging mijn aandacht daar niet uit maar voornamelijk naar de beelden van de betoverende prachtige IJslandse natuur. Ik moest gelijk denken aan die andere IJslandse film "Hross í Oss" uit 2013 die zich ook op het IJslandse platteland afspeelde en ook zulke prachtige beelden bevatte. Over het einde van deze film; dat vatte ik niet maar misschien was dat aanvankelijk ook de bedoeling van de regisseur.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Jongens niet allemaal zo interessant doen. Dit is maar een heel dun verhaaltje dat voorbij hobbelt. Je krijgt nergens een antwoord op. Als dat is wat je met je lief wilt bekijken dan moet je het doen en anders iets anders kiezen.

avatar van Noodless

Noodless

De film had hogere ogen kunnen gooien mits een betere uitwerking naar het einde toe. Nu blijf je onbevredigend achter en vraag je je af van wat heb ik nu eigenlijk gezien. Maar wat daarvoor allemaal geserveerd wordt, mag er zeker zijn. IJsland is natuurlijk een prachtig land en ideale locatie voor dit merkwaardig bizar verhaal over een koppel die een pasgeborene baby van een schaap zelf gaan opvoeden. Niks speciaals lijkt het, ware het niet dat de baby een kruising is tussen een mens en een schaap. Het verhaal wordt bijzonder traag opgebouwd, maar dat is zeker geen minpunt want je krijgt geleidelijk een beeld van het verdriet en geluk van het koppel. Ook het mysterie en de spanningskracht blijft op die manier lang aanwezig. Bijzonder sfeertje en geweldige landschappen zijn ook nog pluspunten. Jammer van het abrupte einde, maar gezien de clou van het verhaal misschien ook ergens logisch. 6,5/10

avatar van lang pee

lang pee

Nee sorry, het begon nog redelijk goed, met de dramatische prachtige natuur van Ijsland, en de altijd goed acterende Rapace, maar toen ze met die stripfiguur kwamen, half schaap half mens, was voor mij de pret er helemaal af. Imbd is er niet wild van, en wat mij betreft terecht!!!

avatar van Arnie

Arnie

Best goed, kan zich meten met andere in de categorie IJslandse mysterieuze, gure dramafilms (bijvoorbeeld Hrútar of Hvítur, Hvítur Dagur). Een raar verhaal, vreemde ontwikkelingen, veel onduidelijkheden, veelal zwijgende personages en onuitgesproken drama, en geen moment vervelend, al zakt het qua kwaliteit af en toe wat weg en begeven de beelden van het half-schaap-half-mens zich op het randje van het lachwekkende. Verder een goede cameravoering met leuke beelden van het IJslandse landschap, en een aantal krachtige scenes die voornamelijk gedragen worden door de prachtige Noomi Rapace.

Het eindshot roept inderdaad vragen op; ik vermoed dat het een verwijzing is naar Jezus aan het kruis: ze heeft op dat moment alles verloren; verder is 'Lamb' vermoedelijk een verwijzing naar het Lam Gods dat voor de mensheid geslacht werd - dus is zij het eigenlijke lam. Al valt te betwijfelen in hoeverre ze zichzelf heeft opgeofferd in dit verhaal, maar ik zou het niet te serieus nemen. Dikke 3*