Elle S'appelait Sarah (2010)

Alternatieve titels: Haar Naam Was Sarah | Sarah's Key

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance en Niels Arestrup

Een Amerikaanse expatjournaliste, Julia, werkt anno 2002 aan een stuk over de Vel d’Hiv (een sportstadion waar op 16 juli 1942 duizenden joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs). Ze ontdekt dat een langbewaard geheim het lot van haar schoonfamilie linkt aan het lot van een joodse familie. Geobsedeerd door dit verband gaat ze op zoek naar wat er met de joodse familie is gebeurd. In het bijzonder met Sarah, die 10 jaar is als haar familie gedeporteerd wordt.

avatar van AmazingPP
Gisteren in de bioscoop gezien. Ik had het boek al gelezen en dat vond ik op zich best een goed boek, maar zeker niet het beste boek wat ik ooit heb gelezen. Op www.boekmeter.nl heb ik het de waardering gegeven van 3,5 *. En dan gisteren naar de bioscoop. Conclusie is dat het een hele degelijke boekverfilming is geworden. De film volgt dus trouw heb boek met net op het eind een stukje wat niet in het boek beschreven is, maar eigenlijk ook niets toevoegd aan het boek. Maar goed; afgezien van dat vond ik het een redelijke film in zijn totaliteit. Thomas speelt haar rol met verve en de jonge Sarah vond ik ook erg goed acteren. Tot mijn verbazing verschijnt dan ineens weer Quinn op (waar was hij gebleven of heb ik iets gemist??) en ook hij zet een goede prestatie neer. Maar net als het boek vond ik de film te lang, te uitgesponnen. Sommige stukken hadden gerust korter gemogen. 3 *

avatar van Toontje35
Het boek niet gelezen en verder een liefhebber en geïnteresseerd in het genre. Goed verhaal. Maar de film kon mij niet echt bekoren. het brok in mijn keel gevoel ontbrak (bv kamp scènes heb ik in andere films beter en aangrijpender gezien)
De film kabbelde verder naar het einde. Mooi geacteerd. Maar zoals gezegd miste het oh/ah gevoel

avatar van Fuentes
wibro schreef:

Dat vond ik dus niet want je zag dit van verre aankomen. Het zou wel van goedkoop sentiment getuigen als de regisseur ook nog eens het lijk van het jongetje of wat er van hem is overgebleven liet zien maar dat deed de regisseur gelukkig niet. Hij liet dat over aan de fantasie van de kijker.

Het gegeven van de jongen in de kast vind ik wat makkelijk, en of je het van verre ziet aankomen of niet, staat daarvan los. Verder liet de regisseur wel het meiske naar boven rennen en in de kast kijken, wat natuurlijk behoorlijk sentimentbejag is; het tonen van het lijk, zoals jij suggereert, zou sowieso niet hebben gepast binnen de esthetiek van de film.

avatar van martijn011
Sjonge jonge, mn derde drama-film op rij zie ik nu..
Maar deze is ook zeer overtuigend, met name de scenes met de kleine Sarah zijn superstrak.
Het was misschien gek, maar de hele film door spookte door mn hoofd hoe het jongetje zich moet hebben gevoeld in die kast, ik kon het niet echt loslaten. Verschrikkelijk drama natuurlijk De scenes met Julia vond ik wat minder, en het laatste half uur had ook nog wel iets korter gekund..
Maar al met al een emotioneel, aangrijpend drama wat zeer de moeite waard is om het te bekijken!

avatar van wibro
Montorsi schreef:
Dat de dame in kwestie dan óók nog zwanger is wordt overal tussendoor gepropt, gelukkig wordt op het einde duidelijk dat alles in dienst van een vreselijk afgezaagd slotshot was. Om te braken.

Met dat einde heb ik achteraf toch ook wel moeite mee. Ik denk dat de regisseur wel duidelijk probeerde de mensen zodanig op het gevoel te spelen dat zij met een bedrukt gezicht de zaal zouden verlaten. Het schijnt ook zo in het boek te staan maar ik vind het wel erg goedkoop. Daarom, een ½ ster eraf.

De film nog niet gezien maar van de week het boek gelezen. In één woord: INDRUKWEKKEND!

een Meesterlijk eerste uur, daarna werd het minder en minder, totdat er niets overbleef. Jammer.

avatar van fritsje
de zelfde ellende als in het boek(gelezen op aanraden van mijn vrouw,vond het gemakkelijk en op het sentiment geschreven,er moest duidelijk niet al te moeilijk gedaan worden) het drama rond het joodse meisje sarah en haar familie is natuurlijkafschuwelijk,maar het oeverloze gezanik van die verwende zeur-amerikaanse ging me al heel snel de keel uithangen,tjonge jonge een oscar voor de zeikerigheid en nog een voor filmkarakter die het meest ongeloofwaardig moeilijk kan doen. jammer !

Mahal
Gisteren deze film gezien.
Indien dit verhaal op waarheid was gebasseerd hadden we Anna Frank niet gekend.
Het is nooit verkeerd om weer eens te zien waartoe mensen allemaal in staat zijn, zowel negatief als positief.
Voor mensen die houden van drama is deze film zeker de moeite waard.
Akkoord, het laaste half uur had korter gekund, en het slot was niet groots.
Blijft toch over een aangrijpende film, voor mij een 3.5

avatar van M.C.H.S.
Een van de films die ik zeer boek-trouw vind;)

avatar van centurion81
Vond het absoluut geen boektrouwe film. Het sterkste aan de film vond ik dat ik door de gebreken het boek nog meer weet te waarderen.

Zonder het boek is het een prima woensdagavond RTL4 drama, maar gadverdamme wat een bij vlagen tenenkrommend acteerwerk en wat zet de regisseur belangrijke aspecten en emoties uit het boek goedkoop weg.

2,5* (5/10)

avatar van Djumbo
Ik vond het een goede film, met een geweldige acteerprestatie van Kristin Scott Thomas, de acteur die de rol van Sarah's echtgenoot speelde was te zwak .... en ook diens vader kwam niet geloofwaardig over.
Het begin van de film was heel sterk .... maar het einde was te vergezocht en een beetje melo romantisch.
Ik vond "La Rafle" beter....maar heb me toch niet verveeld

avatar van Kuwiel
Zeer mooie en aangrijpende film, waar je stil van wordt ! Uitstekende geacteerd .

Dooz
Wow wat goed, top geacteerd.
Boek was wel beter

avatar van Keane1983
UUhmmm het boek vond ik niet heel erg geweldig, en de film zou beter zijn geweest als ze niet te veel in het heden hadden gefilmd, maar meer in de tijd van Sarah.
De film is in zijn gerne geen uitblinker, het is allemaal heel erg wat er is gebeurd maar het is niet iets wat we niet eerder hebben gezien.
Acteerwerk is prima, vooral van de kleine Sarah. Ook bied de film een pakkende soundtrack en een paar mooie shots (als Sarah bijvoorbeeld door het graan heen rent).
De film gaat in het begin vrij snel, maar op een gegeven moment verminderd de film vaart en daardoor ook mijn interesse. De film wist mij niet helemaal te boeien tot het einde.
Wat ik wel vreemd vindt, is dat deze film mij niet raakte. Daar waar bijvoorbeeld Schindler's list of the boy in the striped... mij wel een brok in de keel bezorgde had ik dat met deze film helemaal niet!!! Komt dat doordat er te snel door het verleden is heen gejaagd??Of de steriele manier van filmen?? Of misschien toch het te snel wisselen van shots!!!
Dit zijn een van de punten wat mij erg is opgevallen.
In het boek wordt er heel uitgebreid in gegaan op de Vel d'hiv. Volgens mij duurde dit in de film nog geen 15min. Daar waar de film toch eigenlijk een grootste gedeelte om draaid.
Al met al tot een voldoende vanwegen het goede acteerwerk.

goeie en sterke film die heel beklemmend begint maar later toch ietsiepietsie minder spannend word.
Ik raakte alleen tegen het einde een beetje de draad kwijt wat deconnectie tussen de 2 families nou precies was? kan iemand mij dat uitleggen aub?

maar in ieder geval hele mooie film om te zien. 3.5*!

avatar van queenie
Misschien als je het boek niet hebt gelezen komt de film een beetje chaotisch over. Het boek laat beter zien het verschil tussen verleden en heden. Uiteraard is het boek hier ook weer vele male beter dan de film, alles wordt veel beter weergegeven in het boek. Toch is het een mooie film. 3,5*

avatar van pietermi
Mooie indrukwekkende film.
Ook de combinatie verleden en heden.

avatar van mer1973
Mooi ontroerende film. De eerste drie kwartier deden me veel denken aan de film La Rafle.
Er wordt prachtig in beeld gebracht wat schuldgevoelens doen en de impact die het heeft op de hoofdpersoon en haar familie.
De meeste medegebruikers hier op MM vinden het boek vele malen beter. Was al erg onder de indruk van deze film, misschien dan toch maar snel het boek lezen.

avatar van scumfrog
Redelijke film, maar werd er lang niet zo door geraakt als door ''La rafle''.

Ontroerende film, die je helemaal meeneemt naar de oorlogsjaren. Ik was erg onder de indruk van de tragedie die zich heeft afgespeeld.

Elle S'appelait Sarah (2010) is een mooie film over een thema dat ook werd behandelt in Rafle., La (2010) die toch een stuk gevoeliger was en veel beter was uitgewerkt vooral de gebeurtenissen in het kamp en in het Vélodrome d’Hiver waren bij Rafle., La (2010) stukken beter verder een goede film maar niet die belangstelling waard wat het boek tot nu toe heeft veroorzaakt. Een kleine opmerking Kristin Scott Thomas is zo als vaker erg goed maar de ster van de film is het meisje Mélusine Mayance dat de jonge Sarah Starzynski speelde , wat een talent !!

avatar van RickZ
Frans (maar helaas nogal veramerikaanst) oorlogsdrama over een klein joods meisje voor, in en na de concentratiekampen. Het oorlogsverhaal was goed, maar dat rondom de journaliste minder en nogal afleidend. Geen echt oorlogsdrama dus, meer een dramaverhaal daaromheen. Netaan voldoende.

avatar van Rednas 2
Een goed verfilmd verhaal, een tragedie die er onverstelbaar veel zijn geweest in WOII. Het kan aan mezelf liggen, maar toch wist de film me niet echt te raken. Het boek is wellicht beter. Ik had er voor mezelf meer van verwacht. Een ruime voldoende dat wel, maar m.i. geen uitblinker in het genre...

avatar van Leo1954
Na La Rafle. deze film gezien. Beide films gebaseerd op de gebeurtenissen op de razzia's op de Franse joden, met het Vélodrome en de kampen. Maar daarmee houd de vergelijking eigenlijk wel mee op. Waar La Rafle. de feiten véél indringender bracht, de razzia bijvoorbeeld, vond ik bij deze film het verhaal sterker, meer een persoonlijke invulling. Verder een stuk spannender, afwisselender ook. Maar zeker niet aangrijpender. Een echte vergelijking gaat dan eigenlijk ook mank. Beide films de moeite waard.

gisteren deze film voor het eerst gezien. Het was niet de beste in zijn genre, maar heeft mij zeker wel geraakt. Net zoals Amen & Warriars worden de ergste beelden bespaard, maar weet je wel wat daar gebeurde. Het verhaal zelf deed mij ook erg veel. De jonge Sarah was zeer goed en het verhaal maakte mij toch nieuwsgierig naar het einde.

Minpunten:
- Ik had met deze film gehoopt meer inzicht te krijgen hoe Fransen in de 2de wereld oorlog dachten over de jodenvervolging. Dat werd amper besproken
- Einde voelde niet aan als iets wat je verwacht... te soft naar mijn mening

Pluspunten:
- de sfeer
- acteerprestaties!

Film die ik niet erg goed uitgewerkt vind. Ik had er meer van verwacht. Ik heb het boek gelezen en vond dit zeer aangrijpend. Het gaat hier vooral over wat er in het Vel d'Hiv is gebeurd. Juist dat stukje in de film komt mijns inziens zwaar tekort! Heel close-up en weinig aangrijpend.
verder maakt de film soms vreemde sprongen, waar je als boeklezer wel in meekan, maar als filmkijker de logica niet altijd van snapt (hoe komt de hoofdrolspeelster ineens aan een doos met brieven bijvoorbeeld?).
Al bij al een aardige boekverfilming, maar zeker één met vaak matig acteerwerk en te weinig uitwerking op de ramatische gebeurtenissen. Een beetje te goedkoop vanaf gemaakt, en dat is jammer voor wat in potentie een prachtig te verfilmen verhaal is.

Ik heb gelezen dat deze film te gekunsteld is en te veel soap. Wellicht komt het omdat ik het boek tot nu toe niet gelezen heb, maar voor mij is 'Haar Naam Was Sarah een ingetogen, aangrijpende en overtuigende verfilming die er in slaagt om een gevoelig punt uit de geschiedenis van de Franse tweede wereldoorlog onder de aandacht te brengen.

avatar van pardalis
ik moet nog beginnen aan het boek maar deze film heeft me zeker kunnen bekoren ! Scott Thomas speelt opnieuw sterk, en ondanks dat het oorlogsgedeelte volgens velen hier niet goed uitgewerkt is, had het mij wel getroffen ...

Redelijk.

Vooral de mix tussen heden en verleden maakt deze film best draaglijk. Een volledig WOII drama als dit vind ik meestal iets te saai, de film voegt daarbij ook niet zoveel toe aan het bestaande. De zoektocht in het heden naar Sarah zorgt voor wat welgekome afwisseling.

Zonder verder afbreuk te willen doen aan de historische feiten, maar zoveel verschilt deze film nu ook weer niet van wat er aan concentratiekamp films circuleert. Vond de film daar trouwens wat te schreeuwerig sentimenteel. Duidelijk de mindere stukken van de film.

Verder wel een beetje overdadig drama ook. De hele zwangerschapproblematiek begreep ik niet zo goed. Leuk dat je je dochter uiteindelijk Sarah noemt, maar moet je daarom scheiden van je man en een hoop drama rond de zwangerschap breien? Leek wat meer op vulling soms.

Verder wel aardig geacteerd (uitgezonderd die scene tussen zoon en vader op het eind), af en toe valt er ook visueel iets te beleven en de film boeit wel door z'n vertelstructuur. Maar daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op.

Niet verkeerd, één van de betere binnen zijn soortgenoten wat mij betreft, maar nog steeds niet helemaal aan mij besteed. Daarvoor mag het allemaal wat ingetogener en subtieler.