My Life without Me (2003)

Alternatieve titel: Mi Vida sin Mí

Spanje / Canada
Romantiek / Drama

geregisseerd door Isabel Coixet
met Sarah Polley, Deborah Harry en Scott Speedman

De 23-jarige Ann woont met haar twee dochtertjes en een werkeloze echtgenoot in een woonwagen. Haar moeder heeft een hekel aan de wereld en haar vader heeft de afgelopen tien jaar in de gevangenis gezeten. Op een kwade dag vertelt haar dokter dat ze nog maar twee maanden te leven heeft. Ann besluit dit te verzwijgen voor haar omgeving, maar stelt wel een uitzonderlijke lijst op van dingen die nog wil gaan doen, die variëren van 'altijd de waarheid zeggen' tot 'valse nagels dragen'. Zo neemt haar bestaan een radicale wending en ontdekt Ann in de laatste maanden van haar leven, dat ze meer moed bezit dan ze dacht.

avatar van arno74
Een mooie drama, met een mooie en bijzondere stijl, die het deprimerende van het onderwerp toch redelijk luchtig weet te brengen.

Haar gedrag is egoistisch en onbaatzuchtig tegelijk. Aan de ene kant kiest ze voor wat zij nog wil doen en deelt haar ziekte niet met anderen, waarmee ze hen de mogelijkheid om afscheid te nemen ontneemt, wat haar vast niet in dank zal worden afgenomen. Aan de andere kant probeert ze voor haar man en kinderen een andere vriendin/moeder te regelen. Dit laatste geeft ook aan dat ze er geen moeite mee heeft dat haar man een andere vrouw zal hebben, en dat verklaart wellicht dat ze zo licht over het vreemdgaan denkt. Richting haar nieuwe vriend is ze wel totaal egoistisch, hij wordt gewoon gebruikt.

Ik zat steeds te wachten op het moment dat ze 'betrapt' zou worden (m.b.t. de ziekte en/of relatie), aan de ene kant is het wel fijn dat de film niet met zo'n cliché aan komt zetten, aan de andere kant was het wellicht wel mooi geweest om te zien wat er dan gebeurt, en hadden we ook andere emoties zoals boosheid, woede, of machteloosheid kunnen zien. Ik ervaar dat toch een beetje als een gemiste kans.

Een hele mooie film die zeker het kijken waard is en wat mij betreft net onder de 4 sterren zit. Het deed me in de verte een beetje denken aan The Life Before her Eyes (2007).

avatar van RuudC
Ik wilde net roepen dat ik zo verrast was dat er gelukkig ook mooie, serieuze films uit Amerika komen. Blijkt My Life Without Me Spaans/Canadees te zijn. Ik kon er wel om lachen overigens.

De zeldzame keren dat mijn vrouw met een film thuiskomt, blijkt het overigens wel vaak een voltreffer te zijn. My Life Without me is een prachtig drama. Ik vind het fantastisch om te zien hoe iemand na zulk treurig nieuws haar leven op de kop durft te gooien. Enerzijds gaat ze de strijd in met oude demonen, maar het zorgt er ook voor dat we een heel lieve kant van de hoofdpersoon zien. Wat ze ook doet, iedereen zal haar aanmoedigen. Mooi en geloofwaardig probeert ze een nieuwe partner voor haar man en moeder voor haar kinderen te zoeken, maar tegelijkertijd zoekt ze nieuwe liefde. Dit was voor mij toch wel het hoogtepunt van de film. Het is een soort The Bucketlist, maar dan vele malen realistischer en daardoor ook mooier. Goede keuze ook om de white trash caravannetjes op te zoeken en koffietentjes in regenachtige, verlaten landschappen.

avatar van Passiebloempje
soom schreef:
... want hoe zou ik, die zelf deze gezegende leeftijd bereikt heb, dat vinden, als ik zou weten dat ik zou gaan sterven? Ik ben een niet rokende, wel rokende stomme trienepien, dus als ik ga sterven, denk ik dat het oorzaak nummer 1 zal gaan worden....

... ik hoop het nu toch echt af te gaan leren.

En, ben je inmiddels (dik 5 jaar later) gestopt...?

avatar van soom
Passiebloempje schreef:
En, ben je inmiddels (dik 5 jaar later) gestopt...?
Whahaha, nahaha, ja.. Al 2 jaar. Al heb ik de tel niet echt bijgehouden, wel rond de anderhalf jaar/2 jaar.

avatar van Passiebloempje
soom schreef:

Top!

Redelijke film over een jonge moeder die het nieuws van haar komende dood besluit niet te delen met haar dierbaren. De film kiest niet voor de gemakkelijke weg en is wat aan de trage en soms wat saaie kant. Zeker wel een aantal mooie momenten en het einde weet te ontroeren. Sarah Polley draagt de film met gemak.

avatar van Baboesjka
Een prachtige, sfeervolle en ontroerende film. Het verhaal greep mij aan, de manier waarop het is uitgewerkt vind ik heel mooi en ik vind het acteerwerk erg goed. Bovendien vind ik ‘m niet voorspelbaar. Dat is fijn. Dingen waarvan ik dacht dat ze mogelijk zouden gebeuren, gebeurden niet. De kinderen vind ik erg lief, en ook zij spelen zo natuurlijk. Dit is een film die je aan het denken zet en die je leven op een positieve manier kan beïnvloeden, ondanks het verdrietige onderwerp. 5*