Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

3,13

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Tomas Alfredson
met Gary Oldman, Tom Hardy en Colin Firth

In de sombere dagen van de Koude Oorlog geniet de spionage veteraan George Smiley (Gary Oldman) van de Britse geheime dienst van zijn pensioen. Wanneer blijkt dat een oud-collega van Smiley een Russische spion is, wordt hij teruggeroepen door MI6 en gevraagd de spion op te sporen.

322 BERICHTEN 57 MENINGEN
avatar van ILDIB
De kwaliteit druipt er vanaf maar helaas is het verhaal (voor mij dan) zo rommelig dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden.

Jammer... dik 2 uur "worstelen" om door deze film heen te komen. Ik vond het zonde van het geld die ik aan de blu-ray heb uitgegeven. Gezien de acteurs die meedoen, leek het zo veelbelovend te worden.

avatar van Bottleneck
Degelijke, ingetogen spionagefilm met een aardig neergezet sfeertje, maar net als de boeken van John le Carré (waar ik wel eens aan begon, maar nooit uitlas) kan het me niet de volledige duur geboeid houden. Daarvoor blijft het allemaal teveel op één golflengte hangen in plaats van je te prikkelen of af en toe een versnellinkje erin te gooien.

Fantastische spionage film

avatar van Al DeNiro

Sterke spionagefilm met een spannende en boeiende verhaal door de zoektocht naar de mol en Smiley vs Karla. Verder veel bekende Britse topacteurs bij elkaar die fantastisch presteren. Ik zou toch meer van Smiley en The Circus willen zien, bijvoorbeeld de 70s/80s serie met Alec Guiness.

avatar van Roger Thornhill
Die laatste serie (dus de bewerking van TTSS) heb ik een jaartje geleden op DVD gekocht... Grappig dat je dit schrijft, want ik ben net het boek aan het lezen, als voorbereiding op het herzien van eerst de TV-serie en daarna de film! (Zie voor de TV-serie op MovieMeter hier.)

avatar van blurp194
Goeie sfeer, mooi langzaam uitgewerkt en prettig gefilmd - mooie shots, hoewel er ook wel een aantal waren die ik oerlelijk vond. Helaas komt het verhaal maar erg langzaam tot uiting, en daardoor wordt de film wel slaapverwekkend langdradig, ik kon m'n aandacht er met geen mogelijkheid bijhouden. Het boek heb ik geloof ik heel lang geleden ook wel gelezen, en dat vond ik ook als saai als ik het me goed herinner.

Veel goede acteurs, maar wat eruit komt is niet heel bijzonder vond ik.

avatar van Al DeNiro

Roger Thornhill schreef:

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij het voor de zoveelste maal herzien van de film valt me nu toch een minpuntje op: Ciarán Hinds (Roy Bland), die zo'n enorme indruk op mij maakte toen ik hem voor het eerst zag als Captain Wentworth in de televisiebewerking van Jane Austens Persuasion uit 1995 (en later nog in onder andere The sum of all fears en Munich), is hier één van de titelpersonages, maar krijgt van alle vier eigenlijk het minst te doen en wordt ook het minst geprofileerd, zodat het eigenlijk ook wel een beetje logisch is dat hij niet de mol is. (In een weggelaten scène op de DVD zien we hoe hij in een pub zit te drinken met Guillam, die nog nerveus is omdat hij vlak daarvoor bij MI6 heeft ingebroken, en plotseling vraagt Bland: "What do you think of Datsuns?" Guillam: "What?" Bland: "Datsuns. Just got one. Wife made me. Caught sight of myself in it the other day driving past a shop window, and I thought: Who is that old fucker? [Guillam lacht] What are you driving these days?" Guillam: "Citroen DS." Bland: "French... Ooh la la..." Een heel kleine maar grappige scène.)

avatar van des1
Zo... toch nog maar een keer gekeken. Eerste keer kon ik er mijn aandacht niet bijhouden. Daarom een film voor het grote doek in wezen, zonder afleiding. Moet m'n mening herzien. Prachtige sfeertekening van het Engeland ten tijde van een 'slice' Koude Oorlog, zeg maar gerust een exercitie in Britishness deze film, met slim camerawerk van de Nederlander Hoyte van Hoytema. Veel onderbelichting, spiegelende brilleglazen, met af en toe een toets Magritte en zowaar Hergé. Ruim aandacht voor de banaliteit en de ambtelijkheid van het spionage- en contraspionagewerk, de bijbehorende achterdocht en backstabbing. Het Kerst personeelfeest met de aanhef van het Russische volkslied leek uit het leven gegrepen. Kom daar eens aan in Amerikaanse spionagefilms. Banaal ook natuurlijk in "What did Karla want you to do?"... "I'm not his bloody office dog!"... M.a.w. verraad uit een vaag moreel besef, niet totale toewijding. Zou een weggever zijn dat de mol degeen is die van alle medewerkers in The Circus het meest wegheeft van Kim Philby? Leuke aan spionagefilms als deze is dat je bijna schematisch varianten op dit thema kan maken: wie houdt wie voor de gek, en waarom? Geen gemakkelijke film omdat het verhaal 'rond' komt door af en toe terug te grijpen naar wat eerder is gebeurd, compleet met subplotjes en het nodige aantal personages. Ga 3 min. naar het toilet, en je vraagt je bij terugkomst af wat die nou weer daar doet?

avatar van Vinokourov
De crème de la crème van het Britse acteergilde treedt op in deze spionagethriller die veel weg heeft van een complexe versie van Wie Is De Mol. Erg jammer, maar dit sloeg bij mij niet aan en na een half uur was ik afgehaakt. De sfeer, de productie en het acteerwerk op zich waren nog wel het genieten waard, maar je kijkt een film toch voor een verhaal wat enigszins duidelijk te volgen is. Dat zat er niet in voor mij.

avatar van IH88
Tinker Tailor Soldier Spy

Je hebt wel eens van die films waarvan je ziet dat de kwaliteit er af druipt qua acteren, cinematografie, script etc. Maar toch doet het je niks en is het een strubbeling om de film af te kijken. Tinker Tailor Soldier Spy behoort voor mij tot deze categorie. Visueel ziet het er prachtig uit en bijna alle Engelse acteurs zijn uitgelopen om een rol te spelen. Ze zijn niet allemaal memorabel maar Gary Oldman, Mark Strong, Tom Hardy en Benedict Cumberbatch zijn geweldig. Het script zit op zich goed in elkaar maar hier begint wel het grote probleem voor mij. Met trage films en flashbacks/forwards heb ik geen probleem maar dan moet er wel meer zijn en het moet functioneel zijn. Ook een trage film kan een spannende, mooie opbouw hebben met scènes die er toe doen (The Constant Gardener, La Vie d'Adéle en El Secreto de Sus Ojos zijn recente voorbeelden die ik heb gezien en geweldige films) maar TTSS heeft beide niet. Er wordt veel gepraat en gekeken naar elkaar maar het doet je niks omdat er een ongelooflijke afstand wordt gecreëerd tussen de personages en de kijker. Het maakt je eigenlijk geen bal uit wat er in de film gebeurd en als dan ook het mysterie van de spion zich zo traag ontvouwd zit je vaak naar de klok te kijken. Alleen als het personage van Tom Hardy verschijnt leeft de film even op. Ik wil wel wat voelen of geprikkeld worden door een film maar TTSS is ruim twee uur een redelijke vlakke bedoening.

Om een beoordeling te geven moet je de hele film gezien hebben vind ik. Bij Tinker Tailor Soldier Spy was dat een zware bevalling. Voor de fantastische acteurs en schitterende cinematografie toch nog een nipte voldoende.

avatar van aorsongmachine
Spionagefilm met heel wat gekende acteurs. Een film die je best wel tweemaal bekijkt want het verhaal is niet steeds even makkelijk te volgen.

avatar van Berthil
Top acteurs en mooie beelden maar een verhaal van niks, meer dan twee uur 'wie is de mol' en zes keer dezelfde neergeschoten zien worden als ongeveer de enige actie.

avatar van Redlop
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De Whodunnit is meer de vorm van de film. Het onderwerp is nostalgie naar de koude oorlog, jaren '70. Het oude Europa. De ontknoping (betrappen van Bill Hayden) gebeurt dan ook op een kalme manier zonder elke vorm van sensatie.

avatar van Night's Watch
Misschien heb ik de films ietwat te vermoeid gekeken, maar ik vond hem bij vlagen erg warrig. Als dit bij een herziening minder is kan er zo een halve tot een hele ster bij de score op komen. Verder had de film een heerlijk sfeertje en de cast is goed samengesteld, daarnaast vond ik de rust die in de meeste scenes zat erg prettig bij deze film.

avatar van Roger Thornhill
Night's Watch, als jij zelfs bij je vermoeidheid al zo gevoelig voor die drie elementen uit je laatste zin bent als jij blijkt te zijn, kan ik je een herziening zeker aanraden, daar wordt deze film alleen maar beter van. Echt prachtig.

avatar van Night's Watch
Roger Thornhill schreef:

Die herziening gaat er zeer zeker komen!

Schitterend geacteerd, met wel de beste rol van gary oldman.
Originele structuur waarbij bij een tweede keer kijken alles op zijn plaats valt.
Grandioos

Uitstekende film waarin een ex-spion de opdracht krijgt een mol te zoeken binnen de Britse geheime dienst. De film speelt zich af tijdens de koude oorlog en is authentiek aangekleed. Traag en sfeervol (geen actie-scenes in deze spionage-thriller). Een ingewikkeld, maar onderhoudend plot maar de personages komen voorop hier. Sterk neergezet door een prima cast met aardig wat bekende namen.

Een misdaad-, politie-, spionagefilm....impliceert dat de kijker met het verhaal meeleeft, een eigen mening over dader of ontknoping in de loop van de film ontwikkelt en liefst voor verrassende wendingen komt te staan.
Van al dit komt niets in huis. Ik vond geen enkele motivering omtrent de afloop van de film. Een personage wordt aangeduid als schuldige, maar waarom die precies heb ik niet gesnapt.
In de film zit noch emotie noch hart.
Dikke ontgoocheling.

avatar van Alathir
Voor mij was hier werkelijk geen doorkomen aan. Aan topacteurs ontbreekt het niet. Ik heb drie keer geprobeerd verder te kijken maar nee ik geraakte er niet door. Een thriller? Werkelijk?
Oké, 1 dag later nog maar is geprobeerd. Het is me gelukt om af te kijken! Meer van hetzelfde grijs decor met grijze, grauwe maatpakken.
Een dromerige Gary Oldman die ik overigens vaak heel goed vind maar me hier echt niets wist te doen. Soms loopt ie half voor zich uit te mompelen. Een hoofdpersoon dat zich gedurende lange tijd eigenlijk weet te camoufleren met de meubels. Misschien gewoon mijn ding niet, maar ik heb nog maar weinig films gezien die ik zo ongelooflijk saai vond. Er is maar 1 score die overblijft dan: 0.5*.