• 8.296.750 stemmen

Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

Thriller | 127 minuten
3,13 1.155 stemmen

Genre: Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland

Geregisseerd door: Tomas Alfredson

Met onder meer: Gary Oldman, Tom Hardy en Colin Firth

Releasedatum: 15 december 2011

Plot Tinker Tailor Soldier Spy

"How do you find an enemy who is hidden right before your eyes?"

In de sombere dagen van de Koude Oorlog geniet de spionage veteraan George Smiley (Gary Oldman) van de Britse geheime dienst van zijn pensioen. Wanneer blijkt dat een oud-collega van Smiley een Russische spion is, wordt hij teruggeroepen door MI6 en gevraagd de spion op te sporen.

imageimageimageimage

Connie Sachs

Toby Esterhase

avatar van ILDIB

ILDIB

De kwaliteit druipt er vanaf maar helaas is het verhaal (voor mij dan) zo rommelig dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden.

avatar van pjmj

pjmj

Jammer... dik 2 uur "worstelen" om door deze film heen te komen. Ik vond het zonde van het geld die ik aan de blu-ray heb uitgegeven. Gezien de acteurs die meedoen, leek het zo veelbelovend te worden.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2033 stemmen

Degelijke, ingetogen spionagefilm met een aardig neergezet sfeertje, maar net als de boeken van John le Carré (waar ik wel eens aan begon, maar nooit uitlas) kan het me niet de volledige duur geboeid houden. Daarvoor blijft het allemaal teveel op één golflengte hangen in plaats van je te prikkelen of af en toe een versnellinkje erin te gooien.

avatar van Willebeest

Willebeest

Fantastische spionage film

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Sterke spionagefilm met een spannende en boeiende verhaal door de zoektocht naar de mol en Smiley vs Karla. Verder veel bekende Britse topacteurs bij elkaar die fantastisch presteren. Ik zou toch meer van Smiley en The Circus willen zien, bijvoorbeeld de 70s/80s serie met Alec Guiness.

Roger Thornhill

Die laatste serie (dus de bewerking van TTSS) heb ik een jaartje geleden op DVD gekocht... Grappig dat je dit schrijft, want ik ben net het boek aan het lezen, als voorbereiding op het herzien van eerst de TV-serie en daarna de film! (Zie voor de TV-serie op MovieMeter hier.)

avatar van blurp194

blurp194

Goeie sfeer, mooi langzaam uitgewerkt en prettig gefilmd - mooie shots, hoewel er ook wel een aantal waren die ik oerlelijk vond. Helaas komt het verhaal maar erg langzaam tot uiting, en daardoor wordt de film wel slaapverwekkend langdradig, ik kon m'n aandacht er met geen mogelijkheid bijhouden. Het boek heb ik geloof ik heel lang geleden ook wel gelezen, en dat vond ik ook als saai als ik het me goed herinner.

Veel goede acteurs, maar wat eruit komt is niet heel bijzonder vond ik.

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Roger Thornhill schreef:

Roger Thornhill

Bij het voor de zoveelste maal herzien van de film valt me nu toch een minpuntje op: Ciarán Hinds (Roy Bland), die zo'n enorme indruk op mij maakte toen ik hem voor het eerst zag als Captain Wentworth in de televisiebewerking van Jane Austens Persuasion uit 1995 (en later nog in onder andere The sum of all fears en Munich), is hier één van de titelpersonages, maar krijgt van alle vier eigenlijk het minst te doen en wordt ook het minst geprofileerd, zodat het eigenlijk ook wel een beetje logisch is dat hij niet de mol is. (In een weggelaten scène op de DVD zien we hoe hij in een pub zit te drinken met Guillam, die nog nerveus is omdat hij vlak daarvoor bij MI6 heeft ingebroken, en plotseling vraagt Bland: "What do you think of Datsuns?" Guillam: "What?" Bland: "Datsuns. Just got one. Wife made me. Caught sight of myself in it the other day driving past a shop window, and I thought: Who is that old fucker? [Guillam lacht] What are you driving these days?" Guillam: "Citroen DS." Bland: "French... Ooh la la..." Een heel kleine maar grappige scène.)

avatar van des1

des1

Zo... toch nog maar een keer gekeken. Eerste keer kon ik er mijn aandacht niet bijhouden. Daarom een film voor het grote doek in wezen, zonder afleiding. Moet m'n mening herzien. Prachtige sfeertekening van het Engeland ten tijde van een 'slice' Koude Oorlog, zeg maar gerust een exercitie in Britishness deze film, met slim camerawerk van de Nederlander Hoyte van Hoytema. Veel onderbelichting, spiegelende brilleglazen, met af en toe een toets Magritte en zowaar Hergé. Ruim aandacht voor de banaliteit en de ambtelijkheid van het spionage- en contraspionagewerk, de bijbehorende achterdocht en backstabbing. Het Kerst personeelfeest met de aanhef van het Russische volkslied leek uit het leven gegrepen. Kom daar eens aan in Amerikaanse spionagefilms. Banaal ook natuurlijk in "What did Karla want you to do?"... "I'm not his bloody office dog!"... M.a.w. verraad uit een vaag moreel besef, niet totale toewijding. Zou een weggever zijn dat de mol degeen is die van alle medewerkers in The Circus het meest wegheeft van Kim Philby? Leuke aan spionagefilms als deze is dat je bijna schematisch varianten op dit thema kan maken: wie houdt wie voor de gek, en waarom? Geen gemakkelijke film omdat het verhaal 'rond' komt door af en toe terug te grijpen naar wat eerder is gebeurd, compleet met subplotjes en het nodige aantal personages. Ga 3 min. naar het toilet, en je vraagt je bij terugkomst af wat die nou weer daar doet?

avatar van Vinokourov

Vinokourov

De crème de la crème van het Britse acteergilde treedt op in deze spionagethriller die veel weg heeft van een complexe versie van Wie Is De Mol. Erg jammer, maar dit sloeg bij mij niet aan en na een half uur was ik afgehaakt. De sfeer, de productie en het acteerwerk op zich waren nog wel het genieten waard, maar je kijkt een film toch voor een verhaal wat enigszins duidelijk te volgen is. Dat zat er niet in voor mij.

avatar van IH88

IH88

Tinker Tailor Soldier Spy

Je hebt wel eens van die films waarvan je ziet dat de kwaliteit er af druipt qua acteren, cinematografie, script etc. Maar toch doet het je niks en is het een strubbeling om de film af te kijken. Tinker Tailor Soldier Spy behoort voor mij tot deze categorie. Visueel ziet het er prachtig uit en bijna alle Engelse acteurs zijn uitgelopen om een rol te spelen. Ze zijn niet allemaal memorabel maar Gary Oldman, Mark Strong, Tom Hardy en Benedict Cumberbatch zijn geweldig. Het script zit op zich goed in elkaar maar hier begint wel het grote probleem voor mij. Met trage films en flashbacks/forwards heb ik geen probleem maar dan moet er wel meer zijn en het moet functioneel zijn. Ook een trage film kan een spannende, mooie opbouw hebben met scènes die er toe doen (The Constant Gardener, La Vie d'Adéle en El Secreto de Sus Ojos zijn recente voorbeelden die ik heb gezien en geweldige films) maar TTSS heeft beide niet. Er wordt veel gepraat en gekeken naar elkaar maar het doet je niks omdat er een ongelooflijke afstand wordt gecreëerd tussen de personages en de kijker. Het maakt je eigenlijk geen bal uit wat er in de film gebeurd en als dan ook het mysterie van de spion zich zo traag ontvouwd zit je vaak naar de klok te kijken. Alleen als het personage van Tom Hardy verschijnt leeft de film even op. Ik wil wel wat voelen of geprikkeld worden door een film maar TTSS is ruim twee uur een redelijke vlakke bedoening.

Om een beoordeling te geven moet je de hele film gezien hebben vind ik. Bij Tinker Tailor Soldier Spy was dat een zware bevalling. Voor de fantastische acteurs en schitterende cinematografie toch nog een nipte voldoende.

avatar van aorsongmachine

aorsongmachine

Spionagefilm met heel wat gekende acteurs. Een film die je best wel tweemaal bekijkt want het verhaal is niet steeds even makkelijk te volgen.

avatar van Berthil

Berthil

Top acteurs en mooie beelden maar een verhaal van niks, meer dan twee uur 'wie is de mol' en zes keer dezelfde neergeschoten zien worden als ongeveer de enige actie.

avatar van Redlop

Redlop

De Whodunnit is meer de vorm van de film. Het onderwerp is nostalgie naar de koude oorlog, jaren '70. Het oude Europa. De ontknoping (betrappen van Bill Hayden) gebeurt dan ook op een kalme manier zonder elke vorm van sensatie.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Misschien heb ik de films ietwat te vermoeid gekeken, maar ik vond hem bij vlagen erg warrig. Als dit bij een herziening minder is kan er zo een halve tot een hele ster bij de score op komen. Verder had de film een heerlijk sfeertje en de cast is goed samengesteld, daarnaast vond ik de rust die in de meeste scenes zat erg prettig bij deze film.

Roger Thornhill

Night's Watch, als jij zelfs bij je vermoeidheid al zo gevoelig voor die drie elementen uit je laatste zin bent als jij blijkt te zijn, kan ik je een herziening zeker aanraden, daar wordt deze film alleen maar beter van. Echt prachtig.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Roger Thornhill schreef:

Die herziening gaat er zeer zeker komen!

avatar van laskola

laskola

Schitterend geacteerd, met wel de beste rol van gary oldman.

Originele structuur waarbij bij een tweede keer kijken alles op zijn plaats valt.

Grandioos

scorsese

Uitstekende film waarin een ex-spion de opdracht krijgt een mol te zoeken binnen de Britse geheime dienst. De film speelt zich af tijdens de koude oorlog en is authentiek aangekleed. Traag en sfeervol (geen actie-scenes in deze spionage-thriller). Een ingewikkeld, maar onderhoudend plot maar de personages komen voorop hier. Sterk neergezet door een prima cast met aardig wat bekende namen.

avatar van Movsin

Movsin

Een misdaad-, politie-, spionagefilm....impliceert dat de kijker met het verhaal meeleeft, een eigen mening over dader of ontknoping in de loop van de film ontwikkelt en liefst voor verrassende wendingen komt te staan.

Van al dit komt niets in huis. Ik vond geen enkele motivering omtrent de afloop van de film. Een personage wordt aangeduid als schuldige, maar waarom die precies heb ik niet gesnapt.

In de film zit noch emotie noch hart.

Dikke ontgoocheling.

avatar van Alathir

Alathir

Voor mij was hier werkelijk geen doorkomen aan. Aan topacteurs ontbreekt het niet. Ik heb drie keer geprobeerd verder te kijken maar nee ik geraakte er niet door. Een thriller? Werkelijk?

Oké, 1 dag later nog maar is geprobeerd. Het is me gelukt om af te kijken! Meer van hetzelfde grijs decor met grijze, grauwe maatpakken.

Een dromerige Gary Oldman die ik overigens vaak heel goed vind maar me hier echt niets wist te doen. Soms loopt ie half voor zich uit te mompelen. Een hoofdpersoon dat zich gedurende lange tijd eigenlijk weet te camoufleren met de meubels. Misschien gewoon mijn ding niet, maar ik heb nog maar weinig films gezien die ik zo ongelooflijk saai vond. Er is maar 1 score die overblijft dan: 0.5*.

avatar van IH88

IH88

“It's the oldest question of all, George. Who can spy on the spies?”

Tinker Tailor Soldier Spy laat zien dat een herziening soms wonderen kan doen. Het verhaal en het einde kende ik nu, en daardoor ben ik ook op andere dingen gaan letten. Het trage tempo, de grauwe kleuren, het ingetogen acteerwerk, de weinig (uitgesproken) emotie, het einde waarbij de verrader zonder veel vuurwerk wordt ontmaskerd etc. Alles draagt bij een sfeervolle film die bij iedere kijkbeurt steeds meer indruk maakt.

Geen sentimenteel gedoe of grootse gebaren, maar gewoon een stel spionnen die hun werk doen en een dubbelagent moeten ontmaskeren. Er is zeker wel plaats voor emotie, en vooral Strong en Hardy vond ik hierin erg overtuigend. En dan heb je ook nog Oldman als Smiley, Cumberbatch, Hurt, Jones, Hinds en Firth. Zo ongeveer het beste wat Groot Brittannië te bieden heeft. Het verhaal zit ingenieus in elkaar en uiteindelijk passen alle puzzelstukjes. Het is soms ingewikkeld, maar aan het einde van de film zit je ook als kijker met een voldaan gevoel.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Helaas na een drie kwartier afgezet; kan dus geen quote geven. Was mij te rommelig, te ingewikkeld, te moeilijk. Wél prachtige sfeerbeelden

Theunissen

Het beroemde boek van thrillerauteur John le Carré, leverde eind jaren zeventig al een memorabele, zes uur durende BBC-serie op, maar de Zweedse regisseur Tomas Alfredson bewees dat het verhaal ook in twee uur verteld kan worden.

Begin jaren zeventig is de Koude Oorlog op zijn absolute hoogtepunt. De gepensioneerde spion George Smiley (een meesterlijke acterende Gary Oldman) moet op zoek naar een Russische mol binnen de Britse geheime dienst.

Dit is geen film waarbij je rustig onderuit kunt hangen, want je moet als kijker namelijk constant opletten. Er worden weinig aanwijzingen gegeven en belangrijke ontwikkelingen vallen nauwelijks op, omdat ze niet vet worden aangezet. De sterrencast (o.a. de bekende acteurs Gary Oldman, Tom Hardy, Colin Firth, Mark Strong, John Hurt en Benedict Cumberbatch) speelt geweldig en het is ook allemaal zeer fraai geschoten. Meermaals bekijken is, gezien de complexiteit van de plot, aan te bevelen.

avatar van Fransman

Fransman

Gisteren nog maar eens gezien. Blijft een briljante verfilming van een briljant verhaal. Mij een raadsel waarom ik die zo laag heb gewaardeerd. Al is het wel zo dat ik de cast van de televisieserie uit 1979 nog helder op m'n netvlies heb staan, terwijl ik dit viertal niet uit elkaar kon houden. Gary Oldman zet een uitstekende Smiley neer, maar ja, Sir Alec Guinness valt niet te evenaren. Van 2,5 ster naar 3,5 ster. Een zeven is het echt wel.

avatar van remorz

remorz

Oef, wat een degelijkheid.

Je leest het hier wel vaker: tot in de puntjes verzorgd. Qua visuele invulling is haast overal aan gedacht en het verhaal zit geraffineerd in elkaar, zo erg zelfs dat de ontvouwing zich zonder welke vorm van bombast dan ook voltrekt. Het is aan de kijker om de lading ervan op te pikken.

Hoewel het te bewonderen valt dat de kijker er op die manier actiever bij betrokken wordt, maakt de film er - bij een eerste kijkbeurt - minder gemakkelijk indruk mee.

Je leest hier ook dat een herziening vaak wonderen doet. Dat dan pas opvalt hoe verfijnd en doordacht alles erin verweven zit. Er zit echter vrij weinig in dat tot die herziening uitnodigt.

Acteurs zijn beroofd van hun charme, het kleurschema oogt vergeeld en grauw en hoewel het allemaal past bij het verhaal en de setting, staat het niet echt in dienst van een filmbeleving.

Het had meer in zich. De onthulling dat Tarr per toeval raak schiet met de terloops genoemde mol, had bijvoorbeeld meer lading kunnen dragen, ware het niet dat wij al wísten dat die mol er zat.

Tinker is een boek. Een doordacht en kundig geschreven vertelling die indruk wil maken met realisme, gespeend van de kunstmatige ingrepen die we gewend zijn, en zich beperkt tot de essentie. Het maakt alleen geen indruk.

Het kat-en-muisspel gedijt beter bij voelbare spanning, die met iedere ontdekking toeneemt. In boekvorm bouwt de lezer die zelf deels op in zijn hoofd; deze film serveert de onthullingen even neutraal als een roman maar zet nergens aan om die spanning tastbaar te maken.

Een gemis, eens temeer omdat de film oogt alsof alles een bewuste keuze is. 2,5*

avatar van macrobody

macrobody

Grote namen in een film met heel weinig actie of spanning. Er zijn veel betere spionnen verfilmingen op de markt. Deze kan je een keer bekijken als je echt niets beters te doen hebt. Of misschien eerst het boek lezen en dan kijken wat ze er van gebakken hebben in de film.

avatar van Icer

Icer

Lange zit en regelmatig de weg kwijt, dat is toch wel de verwachte herinnering die ik aan deze film over zal houden.

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Het is geen voordeel als je (zoals ik) de originele tv-serie uit 1979 kent. Onwillekeurig zit je steeds te vergelijken. Dat pakt meestal niet goed uit voor de film.

Aan bekende namen geen gebrek, maar de film is zo mogelijk nog trager dan de toenmalige tv-serie. Ook de interne strubbelingen bij de geheime dienst (MI6) komen niet goed uit de verf. Meer dan een magere '3' kan ik er niet van maken.

avatar van John Barry

John Barry

Wat vooral opvalt is het erg sterke acteerwerk van o.a Oldman, Hurt en Hardy en de erg goede muziek van Alberto Iglesias. Het camerawerk van Hoyte van Hoytema valt ook in positieve zin op. Het tempo had wat hoger mogen liggen, maar de film weet wel goed een beklemmende sfeer neer te zetten.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Filmpje die ooit wel eens grotere indruk maakte, en heden ten dage vooral oerdegelijk overkomt.

Bijzonder spannend is het allemaal niet, verdraaid goed in elkaar zit het wel mede door het boek van Le Carré. Overigens niet om door te komen dat boek, maar dat heeft betrekking op het meeste dat hij schrijft naar mijn bescheiden mening. Verder mag de uitmuntende en grootse cast er zijn, is de soundtrack meer dan prima en is de authenticiteit qua aankleding ook goed.

Achter liggende gedacht is naar mijn mening toch wel dat men elkaar de tent uitvecht met valse insinuaties bij gebrek aan een echte oorlog en spionage. De politiek ziet het nut er niet meer van in en allemaal proberen ze het wiel opnieuw uit te vinden. Tijdens hun machtstrijd en onderlinge wedijver blijkt er dan nog echt wat loos en lijkt alle achterdocht en schimmigheid ook nog terecht. Toch tot een vage afspiegeling met pijnlijke flashbacks naar beteren tijden geraakt het niet voor de mannen. Vergane glorie is het en blijft het ondanks de afloop en het trieste relaas van Prideaux die vertelt in feit dat het spionnen bestaan geen helden kent, slechts slachtoffers, mensen die breken en mensen die ondanks volk en vaderland de zwarte piet toegeschoven krijgen veelal door volk dat zelden de veiligheid van hun bureau of kantoor verlaat.

Een aantal prima geregiseerde scènes vallen op zoals wanneer Cumberbatch telefoon verwacht in het archief en de uiteindelijke ontmaskering. Toch biedt de film verder net wat te weinig verassing en spanning om een top beoordeling te krijgen. Leuk weer eens gezien te hebben, maar dat is het dan ook wel weer.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20343 berichten

Redlop schreef:

Heel raak. Thema is trouwens bijna nostalgie in het algemeen. Veel spionnen hebben in de jaren '70 al heimwee naar de jaren '50 toen KGB'ers bij bosjes overliepen of zelfs naar de Britse gloriedagen toen het nog een wereldmacht was. Verder een boeiend vormexperiment. In veel opzichten de anti-James Bond en visueel fraai. Erg goed camerawerk en met auto's van toen aerodynamica de vormgeving nog niet had verknalt, de geheime dienst vooral in kantoren met donkere houten meubels en volle asbakken werd geleid en als film niet zo gericht op spanningsopbouw, Ik hou het nu op 3.5 maar daar kan wellicht nog wat bij als hier bij eventuele herziening het verhaal (dat niet echt boeide) nog verder los kan laten.