Sherlock Holmes (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Avontuur

geregisseerd door Guy Ritchie
met Robert Downey Jr., Jude Law en Rachel McAdams

Privédetective Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) en zijn vriend, huisgenoot en loyale assistent Dr. John Watson (Jude Law) grijpen in bij een geheim ritueel waarbij ze de invloedrijke Lord Blackwood (Mark Strong) te pakken weten te krijgen. Blackwood verdwijnt achter de tralies en wordt veroordeeld tot de strop. Hij schijnt over duistere krachten te beschikken, kan dingen doen waar geen verklaring voor bestaat en beweert zelfs dat hij kan herrijzen uit de dood. Dit zorgt ervoor dat Holmes en Watson, bijgestaan door Irene Adler (Rachel McAdams), zich onvrijwillig met hun 'laatste' zaak bezig moeten gaan houden. Ze zullen hun krachten moeten bundelen om te overleven in dit mysterieuze plot wat bedreigend is voor heel Engeland.

avatar van J. Clouseau
Sherlock Holmes is een begrip, een naam die in het woordenboek staat als synoniem voor 'detective'. Een nieuwe versie van zo'n legendarisch personage maken, is dus geen makkelijke opgave, maar Guy Ritchie slaagt hier grandioos in. Robert Downey Jr. amuseert zich duidelijk rot als de excentrieke, geniale speurneus, de chemie met zijn assistent Jude Law is fenomenaal, Mark Strong is de geknipte duistere booswicht en Rachel McAdams is perfect als dame met scherpe randjes, het Londen van eind 19e eeuw kan je haast ruiken, het deductieve puzzelgedrag van Holmes wordt fantastisch in beeld gebracht en nergens verliest de film zijn sfeer, vaart, spanning en humor. Voor zulk voortreffelijk vermaak mag je mij altijd wakker maken.

avatar van ErikP
De enige kritiek die ik heb is dat ik Sherlock Holmes ken als bijzonder stijlvol, op en top Brits, en dat was in deze film dus absoluut niet het geval. Ik vond het een zeer Amerikaanse versie van Holmes. En dat stoorde me eerlijk gezegd behoorlijk. Je laat een supernazi toch ook niet spelen door John Cleese met een hoop grappen en grollen? Misschien wel daarom kon de film me niet grijpen. Ze hadden deze film geen Sherlock Holmes moeten noemen, maar Danny Smith, from the Bronx of iets dergelijks.

Ted Kerkjes
ErikP schreef:
Ligt eraan wat voor film je wilt maken.

avatar van ErikP
Oké. Toegeven. Als je een slechte film wilt maken, dan zijn de opties legio.

Zeer vermaakt, duistere film, perfecte klik tussen watson en Sherlock, schitterende beelden tot in de details uitgevoerd

avatar van IH88
“My mind rebels at stagnation! Give me problems! Give me work!”

Heerlijke film waar de energie vanaf spat. Dat kan je wel aan Guy Ritchie overlaten die meestal films aflevert met een ongelooflijk tempo, snelle montages en visuele flair. Het grootste pluspunt van Sherlock Holmes is de chemie tussen Downey Jr. en Law als Sherlock en Dr. Watson. De dialogen knetteren en de chemie is waanzinnig. Visueel is de film ook een plaatje met het Victoriaanse tijdperk dat echt tot leven komt.

Het grote mysterie rond Lord Blackwood is wel aardig maar laten we het erop houden dat de film gelukkig genoeg andere sterke punten heeft. Zoals Rachel McAdams die weer een heerlijke rol aan haar cv mag toevoegen als de mysterieuze Irene Adler, die een geschiedenis heeft met Sherlock en samenwerkt (tegen haar wil) met de iconische professor Moriarty. Door het hoge tempo heb je bijna geen tijd om adem te halen en je moet echt je aandacht erbij houden om alles te registreren. Maar dan wordt je wel beloont op een schitterende filmbelevenis vol humor, vaart, actie en mysterie.

avatar van Miszmi
Mystery is een genre dat ik normaal niet zo vaak kijk, begreep bij het kijken van deze film ook gelijk waarom. Ik ben veel te nieuwsgierig om twee uur op een antwoord te wachten, een antwoord dat eigenlijk zeer voor de hand ligt, maar waar je helemaal niet over nadenkt. Toch een goed gevoel overhouden aan de film. Waar ik tijdens het kijken nog mij twijfels had, is dat achteraf zeker goedgemaakt. Law en Downey spelen heerlijk hun rol, ook een leuke chemie tussen deze twee spelers te zien. Het eerste uur vond ik wat traag gaan, iedere keer als ik keek hoelang ik nog moest kijken, was ik verbaasd van de paar minuutjes dat het pas verder was. Het tweede uur kwam ik wat sneller door, toen gebeurde er mijn inziens ook veel meer in een wat sneller tempo. In het vervolg als ik een mystery ga kijken, weet ik dat ik daar meer de tijd voor moet nemen. Het is voor mij geen 'verstand op nul en kijken' genre, maar echt een genre waarbij ik veel nadenk. Uiteindelijk denk ik toch dat ik op 4* uitkom, kan weinig negatiefs bedenken.

avatar van Duke Nukem
ErikP schreef:

Mee eens, maar wat wil je als een gast als Guy Ritchie een Sherlock Holmes film gaat maken. Dan krijg je een actiefilm met een Amerikaan die Holmes moet voorstellen.

avatar van JoeCabot
Guy Ritchie maakt blijkbaar ook films voor een publiek ‘van 7 tot 77’.

Eerlijk: ik zie nu pas dat Ritchie achter de camera stond. Dat verklaart misschien ook wel de hoge score. Slecht is deze film zeker niet, maar dit hoort toch eerder thuis bij de ‘betere kolder’. Holmes kreeg een serieuze testosteron-injectie zonder dat het écht vonken geeft.

Ik blijf uiteindelijk met een zo-zo-gevoel achter: ja, de actie oogt bij momenten best cool en de grappen zijn aardig, maar Ritchie neemt nergens risico’s. Toen op het einde ook nog eens alles haarfijn uitgelegd werd, moest ik toch even zuchten.

Hier zat meer in. Het Hollywood-keurslijf knijpt de ziel er wat uit. Spijtig, want Robert Downey Jr. deed nog zo zijn best. 2.5*

avatar van horizons
Nu heb ik eerst deel twee gezien en later pas dit eerste deel. Bizar hoe matig dat tweede deel is geworden in vergelijking met dit best wel sprankelende eerste deel.

Vooral de opening van deze film is erg sterk met een welgekozen muzikale ondersteuning erbij.

En het vervolg is gewoon leuk plezier om te zien.

Koppel het los van Sherlock Holmes en ik zal genieten van het sfeervolle Londen van eind negentiende eeuw, van het mysterieus intrige in het verhaal, van de speciale effecten en dialogen in de film en van de magie tussen de twee hoofdpersonages en ook andere bijzondere optredens, maar ontgrief me niet van het imago dat ik heb van het beroemde detectieve-paar.
De nakomelingen gaven toestemming de film te maken maar, Sir Conon Doyle zal zich toch wel een paar keer in zijn graf omgedraaid hebben...

avatar van chevy93
JoeCabot schreef:
Dat lijkt me een must als je een Sherlock Holmes-verfilming gaat doen. Het hoort volledig bij zijn personage en zo gaat ieder verhaal van hem.

avatar van JoeCabot
chevy93 schreef:

Dan is Sherlock Holmes misschien een beetje achterhaald...

avatar van chevy93
Daar de BBC-serie als één van de beste series van deze generatie wordt beschouwd, lijkt me dat een weinig steekhoudende constatering.

Alles in het personage van Sherlock Holmes is erop gericht slimmer te zijn dan de rest. En daar hoort uiteindelijk ook bij dat hij (bij voorkeur met veel dedain) uitlegt hoe de vork in de steel zit en dat hij dat uiteraard ("naturally") allang had doorzien.

Daar kun je alsnog alles van vinden, maar ik vind het wel vreemd om een dergelijk verwijt te plaatsen aan de kant van Ritchie. Alsof je Kubrick gaat verwijten dat A Clockwork Orange veel "nadsat" bevat.

Een erg leuke film.heb de film vanavond weer even gezien.nog even leuk als de eerste keer.ja heb weer genoten.ook een goeie cast.met name jude law en robert downey jr.op naar deel 2.geloof dat er een deel 3 komt in 2020 zoals het nu staat.

avatar van Shadowed
Ok.

Het is niet helemaal mijn film dit, maar Guy Ritchie weet het zeker wel boeiend te houden allemaal. Downey Jr is best goed gecast als de wat gladde Sherlock Holmes. Jude Law als John Watson vond ik alweer wat minder overtuigend gespeeld.

De actie is wel ok, en de locatie is goed gekozen. De oude sfeer komt goed over en blijft de hele film aanwezig. Qua acteerwerk is het wat braaf, met uitzondering Downey Jr. Het verhaal is niet moeilijk om te volgen en visueel is het allemaal keurig.

De film is alleen wel iets te lang. Soms werd het simpelweg gewoon wat minder boeiend om te volgen allemaal. Ik ga het vervolg hierop ook weleens kijken. Echt als een Sherlock Holmes voelt het niet aan, maar de film is verre van slecht.

avatar van kissyfur
Natuurlijk, het is popcorn vermaak. En natuurlijk is dat anno 2009 niet strikt maar slechts losjes gebaseerd op de originele boeken.
Maar Ritchie is wel een vakman. Vaart, oog voor detail, sfeer,muzikale omlijsting, acteerwerk is allemaal prima voor elkaar. Dat er dan weinig diepgang in zit, en dat het meer een actieheldenfilm is dan dat de intellectuele vermogens aangesproken worden doet daar weinig afbreuk aan.
Dus afhankelijk van hoe je het ziet: popcornvermaak maar wel kundig gemaakt, of: vakmanschap maar wel popcornvermaak. Omdat Ritchie toch altijd een bepaald soort coolheid erin weet te proppen ga ik voor de eerste variant. 3,5*

Heb de film eindelijk gezien en vond hem echt geweldig!

avatar van filmfan0511
Een niet zo goede film die eigenlijk een stuk beter zou moeten zijn. Er zijn namelijk veel losse componenten die gewoon sterk zijn. Zo is de cast bijvoorbeeld goed; Robert Downey Jr. is charismatisch als altijd en heeft een toffe chemie met tegenspeler Jude Law. Een echte Sherlock en Watson. Visueel valt er ook niets te klagen. Het 19de eeuwse Londen ziet er heel mooi vormgegeven uit, en de sets en beelden zijn vaak sfeervol. Maar toch, ondanks enkele goede zaken, weet het geheel nooit ècht te klikken. Het saaie en oninteressante plot helpt hier ook niet aan. Het valt ook niet echt serieus te nemen. Op zich is dat geen probleem, als je als regisseur hier op inspeelt en echt 100% voor de over the top aanpak gaat. Maar Ritchie lijkt hier voor een meer grounded/realistische aanpak te zijn gegaan, en dan werkt het dus niet. Die bad guy en dat hele cultgedoe, bah, saai. Dertien in een dozijn.

Als hier een hele reeks sequels op was gevolgd, zou ik het bij deze laten, maar aangezien er toch maar 1 vervolg is zal ik die ook nog wel eens kijken, al was het maar voor het uitstekende duo Downey Jr-Jude Law.

Een film met vaart en goede hoofdrolspelers. Maar toch geef ik de voorkeur aan een meer traditionele verfilming van de verhalen van A. Canon Doyle. Zie de laatste BBC reeks.

avatar van Boneka
Beeld (4K) en geluid zijn prima. Locaties mooi gemaakt zeker van London, maar het verhaal en de karakters weten niet altijd te overtuigen. Hij is niet super duister en serieus zoals From Hell, maar ook niet echt komisch. Het is van alles een beetje alsof ze geen echte keus hebben kunnen maken. In details is alles goed uitgewerkt en had soms yes feelings, maar dan vlakte het toch weer een beetje af. De boot was mooi en ook de fabriek met de zaag zag er leuk uit, maar het is overal net niet. De echte snaar miste ik een beetje, maar verder wel een aardige film. Hopelijk is het vervolg beter!!!

avatar van Lovelyboy
Filmpje waar ik ooit erg mijn best voor deed te negeren. Wat kon dit zijn? Het beste was er wel of met Ritchie na Revolver en RocknRolla, daarnaast kon Robert D. jr. ook op weinig sympathie van mij rekenen wegens de vervelende personages die hij doorgaans speelde, het imago dat hij heeft als lastig figuur, en Iron Man leek mij behoorlijk flauw. Tot het er een keer gewoon van kwam, ik de intro zag, en bleef plakken...

Zonder al te veel in te gaan op het verhaal slaagt Ritchie met een wonderlijke mix, die zijn stijl heet, in de voor Holmes gebruikelijke laat 19de eeuw. Een mix die behoorlijk precaire is vanwege alle tegenstrijdigheden, en dus een smal koord tussen succes en faal bewandelt. Maar Ritchie flikt het, Sherlock is echt niet zijn beste werk, maar bijzonder leuk en vermakelijk wel. De vlotte stijl valt helemaal in het potje, de humor en vooral de wisselwerking tussen Law en Downey Jr. slaat meer dan aan, de achtergrond met de Theems, om maar eens iets te noemen, met de bonte verzameling schepen en de Tower Bridge in aanbouw is mooi en overtuigend, om de soundtrack van Zimmer aan te halen als mooi, passend en aanvullend.

Vooral de casting überhaupt van Downey Jr en Law is een bijzonder succesvolle, met nadruk op Downey Jr die geknipt lijkt voor de excentrieke detective. De cast van Strong is ook een sterke, hoe er rond hem tevens met een sinister sfeertje, met de twijfel of er iets bovennatuurlijks is, wordt gespeeld, is lekker gedaan. Niet te vergeten de eyecandy met McAdams en Reilly, om nogmaals de humor en mimiek aan te halen hoe onnozel en nonchalant weg Holmes dingen ontdekt en uitvindt.

Sherlock Holmes is een geslaagde mix van Ritchie die eigenlijk alles heeft naast een prima verhaal, mooie settings, overtuigende CGI, een uitstekende cast, humor, actie en vooral naar meer smaakt.