Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 112 minuten
Alternatieve titels: Sympathy for Lady Vengeance / Lady Vengeance / 친절한 금자씨
Oorsprong:
Zuid-Korea
Geregisseerd door: Park Chan-wook
Met onder meer: Lee Young-ae, Choi Min-sik en Yea-young Kwon
IMDb beoordeling: 7,5 (85.772)
Gesproken taal: Engels, Japans en Koreaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Chinjeolhan Geumjassi
"All she wanted was a peaceful life… they didn't give it."
Een jonge studente gaat vrijwillig de gevangenis in om haar geliefde te redden. Nadat ze een gevangenisstraf van 13 jaar heeft uitgezeten, komt ze weer vrij. Helaas ontdekt ze dat de man haar heeft misleid. Natuurlijk laat ze dat niet zomaar over zich heengaan en smeedt ze in alle stilte haar wraakplannen.
Externe links
Acteurs en actrices
Lee Geum-ja
Mr. Baek
Jenny
Geun-shik
Detective Choi
Preacher
Mr. Chang
Park Yi-jeong
Woo So-young
Oh Su-hee
Video's en trailers
Reviews & comments
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Na Sympathy for Mr. Vengeance en Oldboy is dit het laatste deel in Chan-Wook Parks spraakmakende wraak-trilogie.
PeterNL
-
- 82 berichten
- 4290 stemmen
waarom zou je een gouden formule veranderen, laat ze maar komen zou ik zeggen.
kappeuter (crew films)
-
- 72625 berichten
- 5779 stemmen
Als de directe link niet werkt, probeer dan met rechtermuisknop 'save link as'.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Vind de trailer maar drie keer niks.
Wat mij eigenlijk al tijdje opvalt is dat dat Koreaans taaltje, vooral in de hippe Koreaanse flms, steeds zo onmenselijk zeurderig klinkt. Alsof je een verwend nest hoort klagen dat een stofje op haar nieuwe cabrio zit. Iets wat, afgezien van het feit dat er weinig gezegd wordt, in Ki-duk's films nooit een probleem lijkt te zijn.
Is dit echt zo (weet dat het anime Japans erg verschillend is van het normaal gesproken Japans bijvoorbeeld), of zie ik gewoon spoken ?
Papigiulio
-
- 45 berichten
- 83 stemmen
Film viel mij tegen. Had van Park Chan wook meer ranzigheid verwacht in sommige scenes, vooral na het zien van SFMrV en Old boy. Toch vond ik het een supersterk verhaal met een super vette cinematography. Het camerawerk en editing is werkelijk briljant.
4*
likeahurricane
-
- 112 berichten
- 885 stemmen
Mooie beelden. Om het verhaal helemaal te begrijpen moet ik hem nog een keer bekijken, en dat is zeker geen straf.
Vergelijken met Oldboy is natuurlijk onvermijdelijk. Deze film is minder extreem en heeft minder actie, maar bevat prachtige shots. Toch nog zeker 4 sterren en misschien wel meer.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Goede film, maar niet fantastisch.
De film kabbelt lekker voort en ziet er goed uit. Alleen loopt het verhaal niet altijd even lekker. Haar dochter die erbij word getrokken en die Australische ouders die opeens langs komen. Had van mij niet gehoeven.
Maar het positieve overheerst. Die scène dat ze omstebeurt mogen mishandelen vond ik wel erg geestig
3.5* voor deze
4* Oldboy
3.5* Sympathy for Mr. Vengeance
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Mooi derde deel in Chan Wook's wraak-trilogie, vol geweldig camerawerk. Het complexe verhaal kent misschien iets teveel overbodige details, maar is wel intrigerend en meeslepend. De prachtige vormgeving en de eersteklas montage maken het echt af. Niet zo goed als Oldboy, maar persoonlijk vond ik de film wel iets beter dan Sympathy For Mr. Vengeance.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Je hebt films die je wegwuift. Die je meteen vergeet.
Films die je bijblijven en tenslotte films die je nooit meer vergeet.
Tenslotte heb je de unieke gevallen, die meer vereisen dan alleen een gezellige mood voor films of een heldere geest om datgene wat je voorgeschoteld krijgt, naar behoren te interpreteren.
Uniek betekent niet perse een meesterwerk.
Die waarde is tegenwoordig zo relatief, maar dat is een ander verhaal.
De werkelijke waarde van Lady Vengeance zal pas na een aantal herzieningen duidelijk worden, denk ik.
Het samenspel van 'verhaal' en beeld is zo rijkelijk gevuld en gelaagd, dat het onmogelijk is om het in een keer te bevatten.
Wat ik uniek aan de film vind, helemaal als derde deel in een drieluik, is dat het een soort essay is op de voorgaande twee [wraak]films van de regisseur.
Natuurlijk kun je de verschillende cameo's zien als jolly cameo's, terend op herkenbaarheid.
Maar gezien de werken die ik van Park gezien heb, eigenwijs als hij is, lijkt mij dat te simpel.
Een aantal voorbeelden:
In het begin springt de regisseur van segment naar segment, tijdstip naar tijdstip en van vertelvorm naar vertelvorm.
Hij kan het verhaal conservatief inleiden, maar op deze manier is het dynamischer en dubbelzinniger.
De droomsequence waarin je het hoofd van Choi Min-Sik, de hoofdrolspeler uit Oldboy, op een hondenlijf ziet en smekend kijkt terwijl hij op het punt staat vermoord te worden, is voor de gemiddelde kijker een leuk fantasie-segment. Een inleiding op wat er misschien gebeuren zal.
Maar je kan de nuance bijna niet missen als je Oldboy gezien hebt. Een stapje verder: wil Park daarmee zeggen dat het hoofdstuk voorbij is en hij verder gaat?
Het kind dat geadopteerd wordt door buitenlandse [westerse] mensen. Hm Oldboy. Gebrek aan originaliteit?
Ik denk het niet. Het is net alsof hij dat [herkenbare] gegeven hergebruikt om zijn punt te maken.
Klinken daar geluiden van je geestenkind 'afstaan' aan buitenstaanders? Werken gevuld met persoonlijke en culturele identiteit, die nu door Park's doorbraak, vrij 'omarmd' kunnnen worden door een mondiaal publiek, met de kans om onbegrepen te worden, door oppervlakkige reacties als: "Ooh, wat is ze schattig, oh wat is ze leuk".
Zoals de Australische adoptieouders.
Als de dochter wakker wordt en ze ziet een klein jongetje knikkeren in de kamer, vraagt ze of hij Engels spreekt.
De jongen, duidelijk de geest van het vermoorde kind, shudt heftig zijn hoofd alsof hij wil zeggen dat zij hem helemaal niet hoort te zien. Ze reageert met: "Damn" en gaat weer slapen. Onverschillig, ongeïnteresserd, onbewust van dat rare moment. Hoe dit in de realiteit van de film past, wordt nooit duidelijk, maar ik moest meteen denken aan het Aziatische horror-debacle bij het grote westerse publiek.
En de Engelstalige segmenten waarin Geum-ja communiceert met haar kind. Is dat een reflectie van Park die een internationale doorbraak nodig had om in zijn thuismarkt een beetje begrepen te worden?
Het verhaal dan, of beter gezegd, de aaneenschakeling van gebeurtenissen. Hoe mis heb je het als je denkt dat het om de daad van het wraaknemen gaat.
Zoals ik het zie, is het wraakverhaal maar een kapstok om belangrijkere zaken aan op te hangen.
De [over-the-top] pistool en de tatoeage van de arm die de het demonstreert zou niet misstaan in Kill Bill. Of zelfs Oldboy. Geheel in stijl binnen dat wereldje van de film.
Als je vol anticipatie zit te wachten op hoe de 'goede' deze pistool zal afvuren op de 'slechte', zal die payback als een teleurstelling komen. Want het was een kapstok, remember?
In Sympathy For Mr Vengeance worden we 'getrakteerd' op een handjevol wraakacties, met de waterscene als climax. In Oldboy is er sprake van een psychische klap naast het fysieke gebeuren.
Geen van dat allen hier. Het is bijna collectieve rouw, woede en rechtvaardiging. Of toch niet?
Lady Vengeance stelt allerlei gevoelens bloot.
Het gegeven van een ontvoerde kind, in Mr. Vengeance een 'simpel' plotmechanisme om tot de climax van wraak te komen krijgt in Lady Vengeance een zwaardere lading. Net als de mindset om 'even' wraak te nemen.
De ouders willen allen wraak, maar kibbelen over triviale zaken. Over wie van de familie de taak op zich zal nemen.
En tenslotte het geld, he.
Zoals de oma zegt:
"Een ieder heeft zijn eigen verhaal te vertellen."
Park gebruikt zijn film, om zijn verhaal op zijn manier te vertellen.
Het is dus geen reprise van Oldboy.
Een interessante stap van de regisseur om thema's, verhalen en beelden op een geheel andere manier voort te breien. De aanpak om 'dingen' te vertellen is verbluffend.
Voor mij een reden om de film niet weg te wuiven. Om niet meteen te vergeten.
3.5 * met voldoende potentie bij herzienig, omdat het unieke karakter het wel verdient.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Wat een pretentieuze crap.
Dom karikaturaal acteerwerk, totaal misplaatst schmierende soundtrack, pseudo-interessant gehannes met de chronologie resulterend in onevenwichtige arty-farty troep. Hoera voor anderhalf leuk montagetrucje. 1*
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Is dit echt zo (weet dat het anime Japans erg verschillend is van het normaal gesproken Japans bijvoorbeeld), of zie ik gewoon spoken ?
Dat is echt zo.
J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
Halverwege de film zat ik echt met een dikke 1 in mijn achterhoofd, maar gelukkig kwam daar langzaam maar zeker verandering in. Ik had echt geen ruk idee waar het over ging, dit werd pas duidelijk als je echt de helft hebt gezien. Het was ook wel even doorbijten, want ik viel bijna in slaap. Ondanks dat waren sommige momenten wel leuk interessant om te zien.
3/5 ~ Mijn tweede Koreaanse film en nog steeds niet echt onder de indruk....
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ook de derde is niet veel.
Ik krijg maar geen grip op dit soort Koreaanse films. Park is een mooifilmer, wat hij met deze film ook weer bewijst. De soundtrack is wat minder bombastisch dan Oldboy wat ook wel fijn is. Qua setup heeft het wat weg van een 2046 achtige arthouse film.
Lady Vengeance is niet meer dan een farce. Doorheen de film zit continue debiele humor en vervelend stereotyp geklooi. Wat Goodfella al zegt, het karikaturale acteerwerk is het eerste wat goed opvalt. Soms lijkt het wel een Chaplin film. Daarnaast zijn er zoveel onnozele situaties dat het gewoon triest is. Sowieso is het hele stuk na het vangen van de dader, met de families en het gekibbel te dom voor woorden, daarbij ook nog een keer vreselijk saai.
Het Engels dat de film bezigt is vervelend, de personages vaak irritant, vele "shockerende" situaties missen totaal effect. Lady Vengeance verliest op sfeer. Enige serieux wordt door de film zelf vakkundig de nek om gewrongen. Het mag er dan uitzien als een stevige arthousehit, het verhaal loopt als een belegen Home Alone episode. Zoveelste Koreaanse farce, zoveelste flop.
1.5*
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
In tegenstelling tot Meneer Onderhond kon ik deze film nog wel waarderen, Ik vond het wel de slechtste uit Park chan-wooks revenge trilogy aangezien ik de andere twee films zeer hoog heb staan. Het verhaal van deze film is nogal rommelig en is vooral in het begin moeilijk te volgen
Het wraak nemen van de families met hun belachelijke regenjasjes en messen en andere atributen was ronduit belachelijk en net als bij sympathy for mister vengeance gaat mijn sympathy uit naar andere (verkeerde) personages uit de film, wat toch eigenlijk niet helemaal de bedoeling is. Toch geef ik deze film 3* omdat het allemaal toch wel blijft boeien en vermakelijk blijft tot het eind en de sfeer blijft hoe dan ook erg apart
stephan73
-
- 6202 berichten
- 13912 stemmen
Is het zeker dat deze film in Nederlandse bioscopen gaat draaien? In de laatste DVD Valley staat dat "geen brood ziet in de film, dus hem later dit jaar meteen op DVD zal uitbrengen"..
Zou erg jammer zijn (hoewel ik hem al zag op het AIFFF in Amsterdam.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Release in bioscopen gaat inderdaad niet door (release-datum weggehaald). DVD te koop vanaf 7 december.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Gezien van een Franse dvd, zonder ondertitels. In feite niet veel meer dan het tragische uitgangspunt kunnen snappen, maar al te veel puzzelstukjes mis ik niet.
Net als 'Sympathy for Mr. Vengeance' ziet '... Lady Vengeance' er erg goed uit, en levert dat af en toe zelfs een heel mooi plaatje op. Toch wordt het soms nodeloos wreed, zo hoef je om na te denken over de situatie waarin de ouders verkeren niet alles zo expliciet te horen. Het psychische leed werd fysiek, en dat was misschien een twijfelachtige keuze. Afterall een goeie film? Zeker. Méér? Daar ben ik nog niet uit.
Verdient zeker een herzage, liefst mét ondertitels.
3,25*
sloane
-
- 5 berichten
- 24 stemmen
vraagje voor de kenners:
vorig jaar zagen we in de filmclub op school 'old boy' en dat was dan ook meteen de beste film van het jaar. dit jaar denken we er aan om 'sympathy for lady vengeance' te tonen, maar zelf zag ik enkel 'old boy'. hoe goed denk je dat ik 'sympathy for ...' zou vinden als je weet dat ik aan 'old boy' 5* geef.
alvast bedankt voor het advies!
likeahurricane
-
- 112 berichten
- 885 stemmen
Sympathy is een prachtige film. Mooie beelden, maar het verhaal is behoorlijk verwarrend, zeker in het begin.
Het bevat minder actie en vechtscenes. De achtbaan vaart van Olboy is hier afwezig. Wel weer een paar vreemde scenes.
Ga hem vooral zien, maar voor een breed doorsnee publiek is deze film volgens mij minder geschikt.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Ga hem vooral zien, maar voor een breed doorsnee publiek is deze film volgens mij minder geschikt.
Zoals ik al zei.
ToshiroMifune
-
- 20 berichten
- 1147 stemmen
Minste deel van de trilogie. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Mr. Vengeance.
markie1978
-
- 597 berichten
- 397 stemmen
Chinjeolhan Geumjassi is niet echt een commerciele naam.
Als je als producent ook in Europa en de VS succes wil hebben moet je toch kiezen voor een andere naam.
Goodfella1812
-
- 205 berichten
- 2289 stemmen
Teveel goeds over deze film gehoord, kon mij helaas niet bekoren...
Kleine 2* en dan ben ik nog gul.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Mist de flair en dinamiek van Old Boy. Ok de wrrige vertelstijl maakt het alstig om er in te komen. Maar uiteindelijk bevat de film toch wel enkele geweldige scenes, met name de wraakscene was hilarisch. 3,5* voor de minste van de 3.
Prince-Remy
-
- 26 berichten
- 0 stemmen
Niet voor alle mensen is deze film geschikt.
‘Ik snap niet waarom mensen naar domme films gaan. Als je wilt ontspannen neem je toch gewoon een bad?’ -Park Chan-wook
Do i say more?
Voor mij een geweldige film!
5*
Pre- en sequels
Oldeuboi
2003
827 reacties
Boksuneun Naui Geot
2002
112 reacties
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Kozure Ôkami: Sanzu no Kawa no Ubaguruma
Actie / Avontuur, 1972
19 reacties
Bin-jip
Drama / Romantiek, 2004
595 reacties
Oldeuboi
Drama / Misdaad, 2003
827 reacties
La Panthère des Neiges
Documentaire, 2021
18 reacties
Kokuhaku
Thriller / Drama, 2010
181 reacties
Kimssi Pyoryugi
Drama / Romantiek, 2009
67 reacties
Gerelateerde tags
gevangenisseoul, zuid-koreavrouwengevangeniswraakvengeancewaiting for revenge
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.