Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot Wi-Fi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

• Vanaf 28 november in de bioscoop

avatar van HarmJanStegenga
Inderdaad, beetje raar. Wat mij betreft ook helemaal niet zo van toepassing. Maar ja, als je een (fantastische) film wil overslaan, op basis van bepaalde vermoedens (gebaseerd op wat leesvoer) waar je direct een conclusie uit lijkt te trekken, prima.

FlorisV schreef:
Ik sla deze klassenoorlog tussen families wel over.

Je weet niet wat je mist. Zonder twijfel een van de beste films van 2019.

avatar van FlorisV
Ik kan natuurlijk toch besluiten dat hij vermoedelijk de moeite waard moet zijn. Maar op basis van wat leesvoer/commentaren hierna direct zo'n conclusie te trekken om opeens wel te gaan kijken, dat zou een beetje raar zijn. Na voldoende recensies gelezen te hebben weet ik gewoon dat het niet mijn ding gaat zijn en dat is juist de toegevoegde waarde van recensies en die zijn met nu nog paar 1 pagina op MovieMeter nu eenmaal een stuk minder talrijk dan op imdb.

Natuurlijk kun je ook besluiten om elke film die uitgebracht wordt gewoon te kijken. Hoef je ook nooit recensies te lezen. Maar ik doe dat dus wel en selecteer met de informatie die dat mij geeft. Het gegeven van de film en wat daarmee zo ongeveer gedaan wordt boeit me uiteindelijk gewoon niet genoeg, ondanks alle lof die ik zie. C'est ca.

Overigens is het gegeven van parasiteren door de elite op de armen (niet het parasiteren van de have nots op hun beurt) in de culthorrorfilm Society op even originele als zieke wijze uitgewerkt.

FlorisV schreef:

Hoe kun je gaan vergelijken als je Parasite niet hebt gezien? Maar goed;.. als het je smaak niet is, dan is er niks aan te doen. Your loss.

avatar van FlorisV
Filmkriebel schreef:

Hoe kun je gaan vergelijken als je Parasite niet hebt gezien?

Ik vergelijk de films niet in kwaliteit of wat dan ook. Ik wijs bij een film die mede als thema parasiteren op de armen heeft, op een andere film die parasiteren op de armen als thema heeft heeft. Voor wie dat interessant vind. Meer niet.

Verder ben ik van mening dat, gezien het enorme aanbod aan films, je soms net zo goed een (liefst wel beargumenteerde) uitlating mag doen als "nee, de trailer/wat ik in recensies lees spreekt me te weinig aan" in plaats van "hier kijk ik al een tijd naar uit", ook al is de toegevoegde waarde van zo'n reactie beperkter dan die van een recensie (en die reacties zijn dus ook niet als zodanig aangemerkt). Voor wie graag praat over films maar niet genoeg tijd heeft om alles te bekijken is dat een manier om de beslissing om iets wel of niet te kijken nog even op een rijtje te zetten. En wie zich genoeg informeert bespaart zich verder de ergernis van het uitzitten van een voor hem/haar teleurstellende film. Ik verwacht over het voorgaande verder geen vruchtbare discussie dus hoop het daarbij te laten.

Een heerlijke absurdistische film. Hoe kun je zo`n script bedenken.

Voor mij een aanrader

avatar van Montorsi
Steekt gewoon heel degelijk in elkaar met een vrij simpel maar goed script en vliegt wat mij betreft niet de bocht uit. Had uiteindelijk misschien wat sterker kunnen finishen, maar afijn.

avatar van Basto
Heerlijke originele en zeer geestige variatie op het ‘home invasion’ thema. Film is op alle vlakken erg sterk. Goede geloofwaardige set up, sterk spel, mooie fotografie en fijne humor. Heb genoten!

avatar van Basto
Film wordt steeds sterker als ik er aan terug denk. Goed teken!

avatar van mcdaktari
Wat een prachtige film is dit. De Koreaanse films ben ik al geruime tijd aan het volgen en dit is er weer zo één waar ik op zat te wachten. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik er in het begin niet zo heel veel van verwachten maar uiteindelijk door het goede acteren en de nodige humor, wist de film me toch te boeien. Ook nog een behoorlijk heftig einde wat ik niet zag aankomen.
Als je graag de Koreaanse films ziet dan moet je deze beslist gaan kijken.

Hahaha prachtig verzonnen film.

Lijkt me overigens zekerheidje dat dit een Amerikaanse remake wordt.

avatar van Alathir
Prima film tot het einde nadert. De beste van de drie die ik gezien heb van regisseur Joon-ho Bong. Snowpiercer was niet echt mijn ding en ik kan niet zeggen dat ik me daarmee geamuseerd heb. Okja is een film met een typische boodschap van milieuactivisten. Alleen vond ik die boodschap nogal falen omdat enkel Okja gered werd en haar soortgenoten werden verder geslacht. Met die film ging hij voor mij de mist in en ook Jake Gyllenhaal speelt er misschien wel zijn zwakste rol.

Nu Parasite vond ik wel een film met een interessant concept. Dat wordt redelijk goed uitgewerkt en soms is de spanning zeker voelbaar. Ik vond het vooral filmisch strak gestileerd. Het huis is ook een mooie locatie.

Wat ik vooral niet goed vond aan Parasite is het einde dat erg gehaast aanvoelde. Eerst en vooral begrijp ik niet waarom de vader het plots in zijn hoofd krijgt om Mr. Park neer te steken op het feest? en ten tweede hoe komt de zoon aan het geld omdat huis te kopen en wie zegt dat de vorige kopers het huis zouden verkopen? Mooie utopie maar de realiteit is vaak iets anders. Nee, ik vond dit einde wel echt te vergezocht. Een film dat maar voor 90% deftig is uitgewerkt en de schrijvers hebben er nog snel een einde bijgeflanst. 1* aftrek.

Alathir schreef:
Bong kan het uiteraard niet laten om er toch wat sociaal drama (met voornamelijk de tegenstelling tussen arm en rijk) aan toe te voegen. Of dat echt iets toevoegt is nog maar de vraag.

Dat is geen toevoeging, de hele film bouwt net verder op die tegenstelling.

avatar van Alathir
Filmkriebel schreef:

Dat is geen toevoeging, de hele film bouwt net verder op die tegenstelling.

Ja daar heb je gelijk in, had dit maar even snel getypt zonder zelf echt na te denken . Maar het is niet omdat je werkloos bent dat je arm bent, maar goed Zuid-Korea is België niet natuurlijk. Ik vind Bong zijn redeneringen gewoon nogal simplistisch en kort door de bocht soms. Alle vier geraken ze aan werk en geen van hen wordt gescreend. Dit verklaart hij doordat de vrouw zogezegd simpel is. Zo naïef vond ik ze nu ook weer niet.

avatar van Filmkriebel
Ja maar dat 'simpel' zijn is natuurlijk hoe die armen die rijke vrouw zien omdat ze makkelijk te manipuleren is, niet hoe Bong het ziet. Het is part of the game: Bong steekt zoiets opzettelijk in zijn script net om te tonen hoe beide zijden elkaar bekijken. Die rijke huisvrouw is inderdaad zoals je aangeeft niet extreem naief, eerder gemakzuchtig zou ik zeggen: omdat ze genoeg geld hebben hoeven ze geen inspanningen te leveren om een chauffeur te zoeken enz. Laat het allemaal maar over aan de lakeien en hun netwerken... De vervanging van de poetsvrouw liep het duidelijk niet van een leien dakje .

Kon me niet bekoren. Werkte op mn zenuwen

Alathir schreef:

Dat is een fantasie van de zoon en niet de werkelijkheid.

avatar van Timba69
BBarbie schreef:
Hilarische zwarte komedie met een ingenieus script. Het verhaal kent zoveel verrassende wendingen, dat het nauwelijks na te vertellen is.

Behalve de grote plotwending viel dat toch wel mee. Daarvoor en daarna was het vrij voorspelbaar. Had soms iets weg van een klucht.

avatar van Walter S.
Geweldige film, absurdistisch, spannend, verrassend
en volgens goed Aziatisch gebruik vliegt ie flink uit de bocht.

Eén van de beste, zo niet de beste, film(s) van 2019 wat mij betreft.

Alathir schreef:

Mr. Park vertelt als het gezin onder de tafel verstopt ligt dat de vader naar gebruikte vaatdoekjes ruikt. Dat kost hem uiteindelijk de kop want vlak voordat de vader hem vermoord zie je dat Mr. Park zijn neus dicht knijpt als hij naar ondergedoken man van de huishoudster gaat. Vader voelt een steek van haat jegens de mensen die zeggen dat ie stinkt en steekt hem in een vlaag van woede daarover neer.

avatar van FillumGek
Alleen met de kennis van bovenstaand plot de film in gegaan en bijna de volle twee uur genoten. Zoals bij veel Koreaanse film is de film vrij lang en wordt er tijd genomen om het verhaal te ontrafelen. Parasite heeft geen hoog tempo, maar weet de kijker daardoor wel langzaam te verdrinken in de wat bizarre sfeer.

Het arme gezin Kim is erop gebrand langzaam te infiltreren in een rijke familie en zo te profiteren van de geneugten des levens. Beide families kennen kleurrijke karakters en acteren prima waardoor de simpelste gesprekjes boeiend zijn. Vooral de arme dochter en de rijke moeder vond ik geslaagd. Overigens wil ik de film zeker niet hilarisch noemen, maar het heeft zijn geinige momentjes. Grappig om te zien hoe ze met kleine listen het rijke gezin naar hun hand kunnen draaien.

Echter vond ik de vondst van de huishoudster en haar verborgen man in de kelder een beetje flauw. De onderlinge strijd die erop volgt is wel vermakelijk. Het verjaardagsfeestje was redelijk verrassend, ik had niet verwacht dat het nog bloederig werd ook. Het had van mij wel mogen stoppen daarna, in plaats van de nasleep te laten zien die stiekem niet zo interessant was. Geslaagde home invasion film.

El ralpho schreef:
Schijn bedriegt
Grootste nadeel aan dit werkje vond ik persoonlijk dat deze van wel erg veel toevalligheden aan elkaar hing, waarbij ik dan met name doel op het feit dat naast de familie van Ki-taek ook de voormalig huishoudster een verborgen agenda had tegenover de familie Parker -lees haar man verborgen houden in de kelder- en dat zij hier nooit iets van in de gaten hebben gehad, ook al waren ze niet op de hoogte van de kelder zelf. Hoe ingenieus en sterk uitgedacht de plot ook is: het voelt allemaal net iets te toevallig en in staat van het verhaal gesteld aan. Het riep bij mij in ieder geval wel een enkele keer een "ja hoor" reactie op omdat het verhaal hierdoor soms te ongeloofwaardig aanvoelde.

Het gaat daarbij niet om het realisme (ik kan bijv. ook prima genieten van Sci-Fi) maar meer over de omstandigheden waarin een verhaal verteld wordt. Deze moet enigszins geloofwaardig op mij overkomen en Kim Ki-woo die eerst het hele gezin bij de familie Parker binnen weet te krijgen i.c.m. een huishoudster die haar man ook al bij het gezin heeft ondergebracht zorgde bij mij enigszins voor afbreuk aan het verhaal omdat het te ongeloofwaardig werd.

Buiten bovenstaande kritiek die ik goed wou uitlichten, wil ik Parasite alsnog aan iedereen aanraden. Wanneer ik bovenstaande punten terzijde leg en kijk wat de film nog meer te bieden heeft op het gebied van humor, acteerwerk, verhaal en cinematografie word mij al snel duidelijk dat dit zonder meer een van de meest originele films van het jaar is, ook al komt deze met gebreken.

My thoughts exactly. Alleen ik ga toch een halfje lager zitten, omdat de minpunten de kijkervaring aanzienlijk beïnvloeden.

avatar van Rodger
Wat een heerlijke film, met diverse facetten.
Spanning, humor en drama..
Film vloog voorbij... mooie beelden, en camera werk..
4.5 ****

T.O. schreef:

Dat was toch gewoon net als de rest van de film heerlijk absurdistisch. Snap slecht dat je daarover kunt vallen. Het is een zwarte komedie. Zonder dergelijke toevalligheden, blijft er niks van over. Het is ook toevallig dat ze een chauffeur en huishoudster hebben. Hoeveel mensen hebben dat?

Juist die gekkigheid maakt de film leuk voor mij. Had nog wel meer over the top mogen gaan.

avatar van wibro
Net zoals die andere Koreaanse film Beoning (2018) vind ik deze film moeilijk te beoordelen. Wil je weten hoe alles in elkaar zit, dan vereist dat oplettendheid. Dat laatste ontbreekt er bij mij nogal eens aan omdat ik bij het kijken naar een film nogal eens wordt afgeleid en bovendien heb ik zeer weinig geduld. Wil ik dit soort films met zijn plotwendingen juist kunnen beoordelen dan zal ik deze film dus nog een keer moeten gaan bekijken. Daar zal ik niet zo veel moeite mee hebben denk ik want op visueel vlak en zeker ook wat het acteren van de hoofdpersonages betreft is dit net zoals het door mij geciteerde Burning een uitstekende film. Prachtige scènes zoals die in de regen en bovendien een mooie jongedame die Ji-so Jung (Park Da-hye). Ja, dat laatste daar let ik wel op

Waardering: voorlopig 3,5*

Basto schreef:

Dat je het vreemd vindt is persoonlijk, maar ik vind dat El Ralpho de redenen in zijn bericht zo goed mogelijk heeft uitgelegd. Het gaat niet om realisme, maar om geloofwaardige omstandigheden.
Je voorbeeld is overigens niet goed gekozen. Als een rijke familie geld heeft voor privé bijles, is het niet heel gek dat ze ook een schoonmaker en een chauffeur hebben.

avatar van hvdriel
Een intelligent gefilmde komedie waarin arm en rijk in Zuid-Korea op komische wijze karikaturaal worden neergezet. Dat levert heel wat geschmier op waar je van moet houden - aan mij is het niet besteed.

Na de plotwending verandert de film drastisch van toon en lijkt de regie de weg kwijt te raken, maar het kan ook zijn dat de komische helft van de film bij mij zoveel afstand had gecreëerd, dat ik eigenlijk al was afgehaakt.

avatar van Shinobi
Alsof doen...

Het was lang wachten, maar uiteindelijk ben ik toch blij dat ik deze nieuwe film van Joon-ho Bong in de bios heb kunnen zien.

De arme familie Kim woont in een kleine kelder waar ze de Wi-Fi aftappen van hun buren en pizzadozen vouwen om maar enigszins rond te komen. Niet echt een jaloersmakend bestaan om het zo maar te zeggen. Dit alles verandert zodra de gelegenheid zich aandient voor zoon Ki-woo om bijles te geven aan de dochter van een rijk gezin. En zo infiltreert langzamerhand de hele familie Kim zich.

In deze opzet worden er een hele hoop genres door elkaar gemixt en alsnog slaagt Bong erin om daar - ogenschijnlijk moeiteloos - een lopend geheel van te maken. Als kijker kun je niets anders doen dan geïntrigeerd aanschouwen wat voor slinkse wijzen er toegepast worden om de façade maar in stand te houden. Zo ontvouwt zich een prachtige ramp waarvan je de ogen simpelweg niet kan afwenden.

Het knappe is ook dat er zoveel meer schuilgaat in 'Parasite'. In subtiele stappen wordt de spanning opgebouwd naar absurde wendingen die als een donderslag bij heldere hemel binnenkomen. Dit toont de harde realiteit van een klassenmaatschappij, waarbij de armen zich als parasieten omhoog moeten vechten en de rijken op hen neerkijkt.

Al met al een lekkere dosis sociale satire. Bong is met deze film weer terug op niveau.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van mjk87
kos schreef:
Lijkt me overigens zekerheidje dat dit een Amerikaanse remake wordt.

Ja en nee. Voor zover ik Korea ken zijn status en rijkdom daar veel belangrijker dan in de V.S., en daar teert de film wel op. Anderzijds is die goed aan te passen met blank en zwart i.p.v. rijk en arm. Dat had dan zo een thriller van Jordan Peele kunnen zijn.

avatar van de grunt
Is deze beter dan Burning ?