Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot Wi-Fi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

• Vanaf 28 november in de bioscoop

de grunt schreef:
Is deze beter dan Burning ?

Zal van persoon tot persoon verschillen, maar hij is wel veel vlotter en vermakelijker. Ik heb er meer plezier aan beleefd.

avatar van Walter S.
de grunt schreef:
Is deze beter dan Burning ?

Twee compleet verschillende films. Lastig te vergelijken. Burning vond ik traag en ondanks dat ik Murakami graag lees niet veel aan, deze is niet traag en zeer vermakelijk op meerdere manieren.
Veel meer een film die het grote publiek zal liggen dan Burning. Het hoge gemiddelde op MM is niet voor niks, ook niet dankzij snobs die dit goed MOETEN vinden maar gewoon omdat het een erg te gekke film is.

avatar van Gish
Anders dan het beeldschone Beoning, maar dan nog genialer. Bong verdient zijn titel Meester en slaagt opnieuw cum laude. Wat een originaliteit weer, je valt van de ene in de andere verbazing. Cinema voor de liefhebbers. Film van het jaar, bijna, het jonge meisje dat in vuur en vlam staat blijft mijn favoriet. Maar ga dit allemaal zien.

Ik heb eerlijk gezegd niet kunnen ontdekken waarom deze film de beste van 2019 zou zijn. Het verhaal is vrij plat (en ongeloofwaardig) en zowel het verhaal als de groteske stijl en absurdistische humor deden me aan de films van Lanthimos denken. De eerste helft van de film is bovendien heel voorspelbaar en daarna lijk je telkens het einde van de film te hebben bereikt waarna er toch nog een vervolg komt waardoor de film gaat slepen.

De film lijkt iets over het grote verschil tussen rijk en arm in Zuid-Korea te willen zeggen maar ik heb er niet veel meer uit kunnen halen dan dat de rijke klasse het zich kan veroorloven om aardig te zijn omdat ze geen moeite hoeven doen en daarom goed in vertrouwen zijn terwijl de arme klasse of de status quo dus onderdanige positie c.q. haar lot kan accepteren (zoals de oude huishoudster en haar echtgenoot doen) of plannen, meer in het bijzonder misdadige plannen, moet maken om door middel van leugen en bedrog het eigendom van de rijken te stelen. Maar plannen gaan natuurlijk altijd fout… Op een iets dieper niveau stelt de film misschien de vraag of de mensen uit de lagere klasse en hogere klasse in één wereld als gelijken kunnen leven, ook al doen ze hun best net te doen alsof dat wel zo is zodat er alleen maar ogenschijnlijk geen klassenstrijd is. Andere thema’s zijn denk ik communicatiemiddelen (smartphone vs. morse) en de filosofensteen die welvaart zou brengen en misschien voor de hoop staat.

Al met al was de film vermakelijk maar ik vond het verhaal wat tegenvallen en ik heb weinig diepgang kunnen ontdekken. Beoning (2018) - MovieMeter.nl vind ik onvergelijkbaar genialer, verfijnder en diepzinniger. PS. De beschrijving van de film op MM kan ik niet goed plaatsen of ben ik daarin de enige?

avatar van Rvdz
Het onverwachte voorval lijkt me de ongewenste binnenkomst van de oude huishoudster en alle gevolgen daarvan, maar dat de gezinnen zich daarna moeten verenigen klopt inderdaad weinig van.

avatar van Querelle
Hitchcock meets Bunuel meets Molière. Een spannende klucht dus, die begint met een messcherpe uiteenzetting van karakters en situaties, voorzien van briljante stilering.
Nadat alle pionnen in moordend tempo zijn neergezet waar ze moesten zijn, laat Joon-ho Bong het kaartenhuis met veel plezier instorten en worden de parasieten als het ware uit het paleis gespoeld. Hier mocht het van mij wel eindigen. Maar er moesten nog wat losse eindjes worden weggewerkt en dat duurde eigenlijk veel te lang. Jammer.

avatar van Walter S.
De filosoof schreef:
.PS. De beschrijving van de film op MM kan ik niet goed plaatsen of ben ik daarin de enige?

Denk het niet, daar klopt inderdaad niet veel van.

Walter S. schreef:

Denk het niet, daar klopt inderdaad niet veel van.

Mijn alternatieve beschrijving :

In 'Parasite' krijgt de zoon van Ki-taeks werkloze gezin, dat bedrog en oplichting niet schuwt om te overleven, de kans Engelse bijles te geven aan de dochter van een rijk gezin. Als het welvarende gezin ook nog een tekenleraar blijkt nodig te hebben voor hun kleuter begint het arme gezin een plan te smeden om definitief uit de armoede te komen. Een bizarre ontdekking gooit het plan echter in de war waarbij het huis een ware parasietenplaag blijkt te kennen.

avatar van eRCee
Mooie beelden, met veel diepte en kadervulling, maar de film heeft (mij) niks te zeggen. Zo'n bloedige ontsporing wekt vooral irritatie.

avatar van de grunt
Eens. Grootse cinema , maar de genialiteit van Beoning benadert het voor mij niet.

avatar van John Milton
Ik ben niet heel verbaasd dat jij juist die weer iets hoger hebt zitten, moet ik zeggen, al kan ik moeilijk uitleggen waarom. Maar we zijn het over deze eens!

Ik zie nu dat de beschrijving van de film inmiddels is aangepast. De nieuwe beschrijving is heel goed!

avatar van xgogax
Cannes is al een tijdje het spoor bijster ...

avatar van maxroelofs
Goede film, wat me tegen staat is alleen dat de hoofdpersonages in bijna alle situaties totaal niet realistisch met deze situaties om gaan, hebben meer mensen dit gehad? Daarnaast vond ik de gehele film eigenlijk vrij voorspelbaar, zo ook de geroemde twist (?) op het einde.

maxroelofs schreef:

Ja, maar dat heb ik wel vaker bij een komedie.

avatar van maxroelofs
Waarom staat ie heel dan als drama/thriller? Ik vond het ook meer als komedie ogen.

avatar van Basto
Er is geloof ik slechts ruimte voor twee genres. Maar komedie/thriller vind ik sterker als omschrijving.

avatar van maxroelofs
Dat is logisch dan ja, wat vond jij van de voorspelbaarheid die ik noem, ik neem aan dat jij dat anders hebt ervaren gezien je 4.5*.

avatar van Querelle
Niet als diskwalificatie bedoelt, maar dit is een klucht. Iets moderner en bloediger misschien, maar het is nog steeds een klassieke klucht.

avatar van Filmkriebel
maxroelofs schreef:

Vind komedie ook dominanter, maar je kan hier helaas in de "corrigeren" menu maar twee genres kiezen terwijl deze film er drie heeft. En als je drama of thriller eruit neemt, zul je gegarandeerd ook nog enkele ontevredenen maken.

avatar van wwelover
Snowpiercer en Okja waren interessant, maar was er niet heel erg van onder de indruk. Parasite daarentegen... Wat een geweldige film, één van mijn favorieten dit jaar. Alles klopt. Een intrigerend verhaal, bijzondere karakters (heel sterk neergezet ook, tragedie maar ook ontzettend veel hilarische momenten. Ook zelden een film in de bioscoop gezien die zoveel reacties losmaakte bij het publiek. Werd soms compleet verrast.

avatar van yoda1992
Geweldig! De film is een tragi-komedie, een thriller, kent neo-noir elementen en schuwt zelfs de horror niet. Een opvallende mengeling die op papier nooit kan slagen maar hier toch het onmogelijke in een goede film omzet. De vraag wie de parasieten zijn is een interessante. Mijn visie verschoof meerdere malen gedurende de film. Er is geen duidelijk goed en slecht, de hoofdpersonages zijn allemaal gelaagd. Interessant ook hoe de vrolijke grappen ineens om kunnen slaan en ontaarden in zwartgalligheid.

Mijn sympathie gaat uit naar de armen. Hun contact in het souterain voelt heel puur en oprecht. Het heeft een romantisch tintje, de emoties die expressief worden geuit, het gevecht tegen de armoede maar tegelijkertijd de louterende waarde hiervan, het hebben van een doel, het strijden tegen het onrecht (van de economische verdeling) het ultieme genieten bij een vleugje rijkdom terwijl de beloningen ook direct worden verkwanseld. Ik moest denken aan de boheemse levensstijl, zij het dat deze mensen geen kunstenaars zijn.
Dit romantische beeld wordt echter geheel vernietigd door de zwartgalligheid, het besef dat deze mensen het nodige ervoor over te hebben simpelweg geld te hebben en producten te kopen. Die samenleving die ze veroordelen, het kapitalistische systeem dat ze verketteren dienen zij ook op die manier. Ze zijn zodoende wat ze ook haten. En natuurlijk heeft de riool ramp een ontluisterend effect. Parasieten zijn inwisselbaar, ook kunnen ze op elkaar teren. Wie is wie in de film en in jouw bioscoopzaal? De film biedt onverwachte wendingen, hoogstaand vermaak en geeft een belangrijke boodschap af zonder belerend te zijn. Dat is erg knap. .

avatar van Vdk_Movie
Kon mij helaas niet boeien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Parasite, zo’n film waarvan mensen je vragen wat voor film het is en je vervolgens geen idee hebt wat je dan moet zeggen. Dan blijkt maar weer hoeveel we toch in hokjes denken door middel van genres, want Parasite van Joon-ho Bong is zo’n beetje alles. Wel zitten er typische Bong- kenmerken in, die we ook al zagen in zijn eerdere films als Snowpiercer, Okja en The Host; een genrefilm met een vrij duidelijke maatschappijkritiek. Die kritiek is in Parasite ook weer duidelijk aanwezig, hoewel het er voor mijn gevoel iets minder bovenop ligt dan in zijn vorige twee films. Ik hoorde de naam Jordan Peele eerder voorbij komen en dat lijkt me wel een goede vergelijking; een komische film gemixt met allerlei andere genres en een vrij duidelijke boodschap. Maar vooral een uiterst boeiende film en zeer vakkundig gemaakt. De één noemt het een drama, de ander een thriller, maar - als ik dan toch de film in een hokje zou moeten plaatsen - is het vooral een scherpe komedie. Maar ach, waarom zouden we het in een hokje stoppen? Het is vooral een fijne, komische en zeer interessante film.

4 sterren.

avatar van joolstein
Films van regisseur Joon-ho Bong blinken uit in het benadrukken van sociale kwesties en het onderzoeken van de kwetsbaarheid van de mensheid onder 'extreme' druk. Dit was al te zien in zijn vorige films. Helaas doen Science-fiction en horror het als genres vaak domweg minder goed. Het is dan ook niet gek dat nu deze elementen weer ietwat zijn 'afgezwakt' de regisseur meer lovende kritieken mag ontvangen. Echter voor mij is het persoonlijk een gemis want hierdoor kwam de nadruk veel meer op komedie en tragedie te liggen. En daar kan ik dan weer veel minder mee! Hierdoor had ik nogal wat moeite om de 132 minuten door te komen. Ik moest me echt door het gedeelte waar alle gezinsleden een baan kregen slepen. Ik ben blij voor de regisseur dat hij hiermee groot succes oogst, maar helaas pakte de film mij een stuk minder!

avatar van Redlop
De eerste drie kwartier had ik vooral moeite met de overacting en het feit dat er niets bijzonders gebeurde. Gelukkig komt het toch nog meer dan goed in het laatste deel. Een sociaal drama, klucht en thriller ineen die het moet hebben van enkele onverwachtse en originele wendingen. Alhoewel, het gebeuren met de verborgen atoomkelder al eerder voorbijkwam in La Cara Oculta. Het einde kan qua interpretaties alle kanten op, maar wellicht heb ik niet op zitten letten. Gisaengchung is een film die uitnodigt nog een keer te zien, laat ik het daar maar bij laten.

avatar van predator
Chainsaw zegt het mooi, zo'n film die onder meerdere genres valt. Zelfs het zwarte gat van de voormalige topsporter komt langs. Het deed me ook wel denken aan The Killing of a Sacred Deer, hoewel Parasite veel luchtiger begint. Aanrader wat mij betreft.

Ik ben dol op de Koreaanse humor, hysterie en absurdisme. En dan nog in de vorm van een klucht... Dubbel gek. Dus ik heb me best vermaakt, al vond ik het plotverloop wel een beetje makkelijk.

avatar van tattoobob
Dit was weer een heerlijk stukje zuid-koreaanse cinema.
Lekker raar verhaal waar goed over na is gedacht en vreemde personages maken deze film tot een lekkere wegkijker.
Het was weer een tijd geleden dat er een goede film uit zuid-korea voorbij kwam dus deze was erg welkom,ze blijven voor mij nog steeds het beste in dit genre al vind ik zelf.
Jaaaa aanrader.