Snowpiercer (2013)

Zuid-Korea / Tsjechiƫ / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joon Ho Bong
met Chris Evans, Tilda Swinton en Kang-ho Song

Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd er voor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat er voor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.

317 BERICHTEN 76 MENINGEN
avatar van IH88
“My friend, you suffer from the misplaced optimism of the doomed.”

Sfeervolle film met een intrigerend uitgangspunt. Een film die zich geheel in een trein afspeelt is natuurlijk voer voor spanning en Snowpiercer voldoet hierin ruimschoots. Maar ook het apocalyptische verhaal is interessant en de film heeft een vreemde maar leuke balans tussen humor, drama en actie. Daar zie je de hand van regisseur Joon-ho Bong. De acteurs zijn uitstekend en gedijen goed in deze grauwe en rauwe setting. Het einde zal niet iedereen kunnen bekoren, maar ik vond het wel een passend, gedurfd en intrigerend einde.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zelden een film gezien die tegelijk zo goed en zo slecht is. Komen we zo ongeveer in het midden uit. Vond overigens de laatste 30 minuten juist het interessantst.

avatar van Filmkriebel
Boneka schreef:

Ps. jammer alleen dat Moviemeter hier niet de originele poster heeft geplaatst!

Ik denk niet dat dit de originele poster is maar één op maat voor de Duitstalige markt. Vind hem wel veel mooier dan het vrij lelijke exemplaar dat hier tentoongesteld wordt.

avatar van Boneka
Filmkriebel schreef:

Agree

avatar van mordang
Origineel, onlogisch, creatief, onsamenhangend, mooi, lelijk, licht en donker...het is een film die alle kanten op gaat. Uiteindelijk is het net te zwak en wispelturig om een echte indruk te maken.

Wouter schreef:
Goed idee, maar wat een rommeltje. Made very little sense. Benieuwd of de strip beter was.

Gek genoeg blijf ik er een tijd later toch een positiever gevoel aan over houden. Ster meer.

verwarrende surrealistisch film

avatar van memento12

Gijs2
Vernieuwende en gedurfde film. Absoluut de moeite waard.

avatar van emmes
een van de beste actie/sci-fi films die ik gezien heb de afgelopen jaren, maar ik snap ook dat het niet voor iedereen zijn "cup of tea" zal zijn

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De ironie van hiërarchie en klassenstrijd is tekenend voor Snowpiercer: alhoewel de elite de lagere klassen stelselmatig onderdrukt, wenst diezelfde elite erkenning te krijgen voor het in stand houden van de status quo. Iedere 'bewoner' van de trein heeft in deze film zijn vooraf bepaalde plaats in te nemen om te voorkomen dat chaos, revolutie en verval de regie overnemen.

Wie doordenkt binnen dit intrigerende narratieve concept kan een scherpe dosis religiekritiek ontwaren: de bestuurder van de 'heilige' locomotief geeft in dat verband nauwelijks om het gepeupel in het achterste treinstel, terwijl hij wel verantwoordelijk claimt te zijn voor hun (voort)bestaan. Niet geheel toevallig denk ik, dat Ed Harris in The Truman Show ook al voor God speelde.

Nu goed, zo sterk als die premisse is (inclusief het sterke einde), zo rommelig en wispelturig is de uitwerking. Ook in Okja deed Joon Ho-Bong door de constante wisselingen van toon afbreuk aan de overtuigingskracht van het verder vrij rechtlijnige verhaal. Drama en actie (met groot over de top-gehalte) versmelten zo maar moeizaam, de cast voelt aan als een bijeengeraapte mix van amateurs en gearriveerde sterren.

Écht indruk maakt Snowpiercer nooit, en gezien de aanwezige potentie is dat jammer.

avatar van El ralpho
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Captain America: Winter Soldier

Na Okja gezien te hebben was ik nieuwsgierig geworden naar ander werk van deze regisseur. Het duurde dan ook niet lang voordat ik bij Snowpiercer uitkwam.

Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk een beetje door moest bijten. Ik vond het moeilijk om in het verhaal opgenomen te worden en de meeste personages spraken me ook niet aan. Tilda Swanton is daarbij de uitzondering op de regel en zij was dan ook de hoofdreden dat ik bleef kijken. Vooral toen ze meer en meer in beeld kwam. Toen ze eenmaal het loodje had gelegd waren met name Kang-ho Song en Ah-sung Ko interessant genoeg geworden om de film verder te kunnen dragen. De film kreeg gelukkig ook steeds meer vaart en werd steeds vlotter en vindingrijker naarmate de speelduur vorderde.

Bij het begin is het even investeren dus, want naast personages die in eerste instantie niet aanspreken valt de actie gedurende de gehele film behoorlijk tegen door de manier waarop het in beeld gebracht word. Omdat dit (zeker bij het begin) voor het meeste opveren uit de stoel zou moeten zorgen, denk ik dan ook dat er hier veel kijkers af zullen haken. Snowpiercer wil duidelijk een rauwe film zijn, maar spreekt zichzelf tegen door veel expliciet geweld buiten beeld plaats te laten vinden. Dit klopt niet bij de setting, en ik kreeg dan ook vaak het gevoel dat men zich inhield. Met het vele geweld wat in beeld kwam was het opmerkelijk dat alle lichaamsdelen netjes binnen boord bleven, en er dan ook nergens een arm of hoofd in de rondte vloog. Buiten wat bloedspetters om neigde deze momenten dan ook sterk naar een 12+ rating.

Het wordt gelukkig een stuk beter als de film meer begint te bieden en het verhaal op stoom begint te komen. Vanaf dat moment werd ik wel meer meegetrokken in het verhaal, al was dit wel een stuk minder dan bij Okja. Hoewel de thema's van hiërarchie en klassenstrijd interessant waren was de totaalervaring het net niet helemaal omdat het niet te gemakkelijk is om de eerste helft uit te zitten. Wie doorzet wordt echter beloond..

avatar van ForrestHanks
Wat een waanzinnig goede film zeg!
Sfeervol, bizar en wat ik een enorm pluspunt vind is dat er tijdens actiescènes heel secuur met de muziek wordt omgegaan. Geen actiemuziek die de "spanning" zowat door je strot duwt. Op sommige momenten zelfs helemaal geen begeleidende muziek wat het voor mij extra indringend maakte.
Ik leefde me voor het eerst in tijden weer eens enorm in.
Acteurs spelen steengoed, charismatische hoofdrolspelers en geen voorgekauwd einde, maar juist één die een hoop aan de verbeelding over laat.
Helemaal mijn film!

Bizarre film!! Zeker een aanrader! Je moet alleen wel tegen deze setting kunnen.. Het is geen standaard film.

Artemis schreef:

Toch is er duidelijk een scene met allemaal individuele deuren/kamers.

Ja wel er zijn stapelbedden aan de zijkant van de trein.(net als in een duikboot) Je ziet ze toch steeds liggen ook??? Goed kijken nog maar een keer.

Tja.....wat moeten we ermee??? Bizarre film (inderdaad1 ster of 5-tussenweg is niet mogelijk) die het einde der tijden laat zien....Een pessimistische film ,met nogal wat onvolkomenheden: perpetuum mobile bestaat niet,daar zijn al zoveel wetenschappers mee bezig geweest....Voor sommige zaken in de trein heb je een breedte nodig van 7 meter(aquarium).....Wat heeft het leven voor zin als je je leven door moet brengen in een razende trein, die je niet hoort van binnen.....De maker van de machine, Wilburg kon niet anders verzinnen dan kleine kinderen de machine draaiende te laten houden omdat ze makkelijk in de machinekamer konden....Wat blijft er dan van het verhaal over?? The underclass doet een aanval op de upperclass en vernietigt daardoor zichzelf.....Ik denk dat veel mensen de film na een kwartier uitzetten...Het is onzin, naargeestig, dat vond ik ook,maar ben toch blijven kijken, waar gaat de film naar toe. Je krijgt een verbintenis met sommige karakters, kortom de film gaat boeien. Een film die met geen ander te vergelijken is. De film is eigenzinnig gemaakt en ondanks het vele geweld is de film "schoon. Er is geen makkelijk effect gedaan met afgehakte hoofden en armen...Als je de film bekijkt, bijt je even door de eerste twintig minuten en neem Tilda Swindon maar op de koop toe. Haar rol is een grote misser en maakt van de film bijna een komedie....dan gaat de film boeien.....

avatar van T8T

Ieder oog ziet een film anders, blijkt maar weer.

Wat ik zag is een mix van bijna alle apocaliptische sci-fi films in 126 minuten verpakt.
Er zit wat soylent green in in de vorm van de voeding die de achterste bewoners van de wagon aten.
Een mad max gehalte in een hoofdrolspeler die vecht voor gerechtigheid en een oplossing om ernstige misstanden die mensonterende situaties moet doen stoppen.
Er zit een vleug handmades tale in, wat escape from LA en new york, en met de ijstijd ook the day after tommorow.

Hoe superieur zo’n supertrein ook is, ontsporen kan en de trein ontspoord ook wat dan echt een einde maakt aan het onhoudbare totalitaire regime van de trein leiding.
Het open einde geeft weer hoop dat de mensheid het uiteindelijk zal redden op de aarde in een bijna Adam en Eva gelijkende boodschap.

Humor kon ik niet ontdekken in de film, spanning wel.
John Hurt is een acteur die in elke sci-fi en apocalyptisch verhaal heel goed tot zijn recht komt. En zelfs in de Elephantman speelde hij erg goed. En een kleine bijdrage in Alien is legendarisch.
Chris Evans heb ik voor het eerst zien acterteren, en deze acteur is geknipt voor het sci-fi gerne waar apocalyptische taferelen in voorkomen. Is weer eens iets anders dan weer Mel Gibson.