Snowpiercer (2013)

Zuid-Korea / Tsjechië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Chris Evans, Tilda Swinton en Kang-ho Song

Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.

Toch wel een van de vreemdste films die ik het afgelopen jaar heb gezien. In het begin valt het nog wel mee eigenlijk. Ik was zonder enige voorkennis aan de film begonnen en dan lijkt het erop dat ik naar een spannende overlevingsfilm in een trein ga zitten kijken. Al gauw kom je er achter dat de film wel meer dan dat te bieden heeft en neemt het absurdisme toe.

Toegegeven...ik vind het concept best cool en de settings mogen er wel wezen. En de opeenvolgende gebeurtenissen zijn vreemd genoeg dat ik toch niet teveel begon in te kakken, want dat lag soms wel op de loer. Er zijn dus wel wat positieve punten, maar als ik de balans opmaak moet ik hier toch een onvoldoende aan geven. Het totaalplaatje voelde ik gewoon niet echt. Ik vond de acteerprestaties niet al te best en de karakters die er werden neergezet...ik kon gewoonweg niet echt meeleven met een van hen. Dan stuitert het hele boeltje ook nog van actie naar humor naar drama. Iets meer lijn in de film was wel fijn geweest. Overdaad schaadt in dit geval zeker wat mij betreft. Heb wel hardop gelachen om die scene met die kinderklas. Voor nu 2 ster.

avatar van Leland Palmer
Vre-se-lijk. Niet eens een mini-serie ook, maar gewoon meerdere seizoenen. Daar ga je toch nooit aan beginnen, als je de film gezien hebt? Kan niet zo goed tegen (dit soort) remakes, ik sla over.

Ja mee eens hoor. Ik herzie Joon-ho Bong's Snowpiercer dan liever.

avatar van Captain Pervert
Het verschijnen van de voornoemde serie wekt opnieuw mijn interesse in deze film en opnieuw heb ik geen zin om er naar te kijken .
Ik snap niet hoe het geloofwaardig aan mij verkocht kan worden dat duizenden mensen op een trein zitten, die continu rijdt. Wat eten ze? Waar halen ze water en andere grondstoffen vandaan? Enzovoorts.

originele ongeloofwaardige film

avatar van Brave-Neo
Captain Pervert schreef:

Je 1e 2 vragen worden in de film beantwoord en is deels onderdeel wat dit zo´n geweldige film maakt!

Niet zeker waarom je denkt dat er duizenden mensen op ( of gezien de kou buiten eerder in! ) de ( wel flink lange ) trein zitten maar dan zeker niet allemaal tegelijk!

Ik zou zeggen gewoon minstens 1x kijken en je weet direct weer of je op je voorgevoel kunt vertrouwen of niet!

avatar van HollandGermany
Dit was echt een te grote teleurstelling dat ik bijna geen zin heb om hier een bericht aan te wijden.
Dus, wie waren de mensen die op die trein zaten en hoe kwamen ze erop? Wat was precies dat plan om global warming tegen te gaan? Ik vond het allemaal maar een wazige bende.

avatar van TornadoEF5
Ooit al eens een stuk van gezien, en vroegtijdig geconcludeerd dat het niets voor mij was, dus een herkansing kwam aan bod. Het is niet slecht, maar geen film voor ik. Mijn eerdere kritiek dat de film ongeloofwaardig is, klopt niet helemaal. Film is fictie. Maar de sfeer is te grauw en dat ligt me niet. De film kon me in feite te weinig boeien, en ik vind hem niet goed genoeg uitgewerkt.