Snowpiercer (2013)

Zuid-Korea / Tsjechië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Bong Joon Ho
met Chris Evans, Tilda Swinton en Kang-ho Song

Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.

Toch wel een van de vreemdste films die ik het afgelopen jaar heb gezien. In het begin valt het nog wel mee eigenlijk. Ik was zonder enige voorkennis aan de film begonnen en dan lijkt het erop dat ik naar een spannende overlevingsfilm in een trein ga zitten kijken. Al gauw kom je er achter dat de film wel meer dan dat te bieden heeft en neemt het absurdisme toe.

Toegegeven...ik vind het concept best cool en de settings mogen er wel wezen. En de opeenvolgende gebeurtenissen zijn vreemd genoeg dat ik toch niet teveel begon in te kakken, want dat lag soms wel op de loer. Er zijn dus wel wat positieve punten, maar als ik de balans opmaak moet ik hier toch een onvoldoende aan geven. Het totaalplaatje voelde ik gewoon niet echt. Ik vond de acteerprestaties niet al te best en de karakters die er werden neergezet...ik kon gewoonweg niet echt meeleven met een van hen. Dan stuitert het hele boeltje ook nog van actie naar humor naar drama. Iets meer lijn in de film was wel fijn geweest. Overdaad schaadt in dit geval zeker wat mij betreft. Heb wel hardop gelachen om die scene met die kinderklas. Voor nu 2 ster.

avatar van Leland Palmer
Vre-se-lijk. Niet eens een mini-serie ook, maar gewoon meerdere seizoenen. Daar ga je toch nooit aan beginnen, als je de film gezien hebt? Kan niet zo goed tegen (dit soort) remakes, ik sla over.

Ja mee eens hoor. Ik herzie Joon-ho Bong's Snowpiercer dan liever.

avatar van Captain Pervert
Het verschijnen van de voornoemde serie wekt opnieuw mijn interesse in deze film en opnieuw heb ik geen zin om er naar te kijken .
Ik snap niet hoe het geloofwaardig aan mij verkocht kan worden dat duizenden mensen op een trein zitten, die continu rijdt. Wat eten ze? Waar halen ze water en andere grondstoffen vandaan? Enzovoorts.

originele ongeloofwaardige film

avatar van Brave-Neo
Captain Pervert schreef:

Je 1e 2 vragen worden in de film beantwoord en is deels onderdeel wat dit zo´n geweldige film maakt!

Niet zeker waarom je denkt dat er duizenden mensen op ( of gezien de kou buiten eerder in! ) de ( wel flink lange ) trein zitten maar dan zeker niet allemaal tegelijk!

Ik zou zeggen gewoon minstens 1x kijken en je weet direct weer of je op je voorgevoel kunt vertrouwen of niet!

avatar van HollandGermany
Dit was echt een te grote teleurstelling dat ik bijna geen zin heb om hier een bericht aan te wijden.
Dus, wie waren de mensen die op die trein zaten en hoe kwamen ze erop? Wat was precies dat plan om global warming tegen te gaan? Ik vond het allemaal maar een wazige bende.

avatar van TornadoEF5
Ooit al eens een stuk van gezien, en vroegtijdig geconcludeerd dat het niets voor mij was, dus een herkansing kwam aan bod. Het is niet slecht, maar geen film voor ik. Mijn eerdere kritiek dat de film ongeloofwaardig is, klopt niet helemaal. Film is fictie. Maar de sfeer is te grauw en dat ligt me niet. De film kon me in feite te weinig boeien, en ik vind hem niet goed genoeg uitgewerkt.

avatar van cinemanukerke
Schitterende film. Ik zou zo veel over de film kunnen vertellen maar het is veel te heet om zelfs maar een vinger te verheffen. Laat ik afsluiten met de mooiste scene van de film waarin kinderen les krijgen van een Mary Poppins AKA Tomb raider. Wonderlijke surrealistisch waarin de talentvolle Joon-ho Bong erin slaagt musical met thriller/actie te vermengen. Natuurlijk ook het einde want nu weten we wat die man precies zag door het raam.

avatar van Black Math
Een film die me enigszins doet denken aan El Hoyo die ik eerder zag dit jaar en zelfs een beetje aan The Matrix. De eerste vanwege het dystopische karakter waarin klasse een rol speelt, de tweede vanwege het het thema van het systeem dat zelf revoluties ontwerpt met als doel het systeem zelf in stand te houden.

In ieder geval vind ik dystopische films altijd wel interessant en deze film is daar geen uitzondering op. De film kent verder de nodige kleurrijke personages zoals Swinton en heeft een aantal erg leuke scènes met als hoogtepunt de lerares. En verder weet de film multicultureel te zijn zonder dat het geforceerd aanvoelt, dat vind ik vrij uitzonderlijk.

Uiteindelijk had de film wellicht wat beter geweest als we Harris' karakter niet gezien zouden hebben. Het had net als bij het einde van El Hoyo wat bij kunnen dragen aan de mystiek die er nu volledig van af was. Maar even goed was de film erg vermakelijk. 3,5*.

Ik vind een film die na een probleem in dit geval beginnen al vaak genoeg niet sterk.
Wat ik me vooral afvroeg in de eerste minuten m.b.t die trein. Hoe kan een trein op een IJzeren rails rijden met die temperaturen? Als het in NL -1 is rijdt de halve vloot al niet.

avatar van the new guy
Wo, wat een fijne verrassing. Al een paar keer bijna gekeken maar toch altijd voor een andere film gekozen. Blij dat ik 'm nu toch heb gezien. Bizar, fijne actie en een lekker plot. Er zat idd wel meer in, maar omdat ik geen idee had wat te verwachten, was ik zeer aardig verrast.

avatar van Filmreiziger
Een grote teleurstelling. Ik heb serieus overwogen om de film af te zetten, maar heb dat nét niet gedaan. De film heeft veel potentie, maar alles wat een film aantrekkelijk kan maken is gewoon niet gelukt. Het verhaal rammelt aan alle kanten. Het klopt niet, er zitten veel 'logistieke' fouten in (ik voel me als kijker daardoor niet serieus genomen). Het acteerwerk is ver onder de maat en komt niet geloofwaardig over. Vaak is er nog wel één karakter dat goed wordt neergezet, maar ook daar kan deze film niet op leunen. De film zit propvol clichés. Zowel in het script, de manier van acteren het camerawerk. Dat maakt het op punten lachwekkend waar het niet de bedoeling is. Er mist een introductie. Waarom de film niet 20 minuten meer tijd gegeven om de karakters te introduceren, de 'nieuwe wereld' aan ons voor te stellen? Mede hierdoor kon ik met niemand meeleven en bleef de film afstandelijk. De visagie was tenenkrommend. Je kent het wel: acteurs met perfect gestylde roetveegjes op een verder perfect geplamuurd gezicht om ons te doen geloven dat ze in een vieze, arme omgeving leven. En tot slot weet deze film niet wat het wil zijn. Ik dacht dat ik naar een soort 'Hunger games' of 'Divergent' achtige film ging kijken. Als snel blijkt dat dit niveau bij lange, lange na niet gehaald gaat worden. Het lijkt een soort matige actiefilm te zijn. Maar dan krijgt de absurditeit weer de overhand en meende ik dat ik het moet zien als een sprookje. Maar ook dat lukt niet. Mede gezien het totaal ongeloofwaardige acteerwerk en dan ineens weer het harde geweld dat in de film komt. Of is het een overlevingsfilm? Nee, ook niet. Het mixen van genres is niet eenvoudig, maar bij deze film is het voor mij helaas tamelijk mislukt. Het komt niet heel vaak voor, maar ik kan helaas weinig positieve noten bij deze film plaatsen. Ja, toch een positieve noot: het verhaal heeft een ontzettende potentie voor een goede remake. Maar neem dan of meer tijd om het verhaal te vertellen (of nog beter, maar er een trilogie van) en neem een goede regisseur en goede cast om er echt wat van te maken. Vanwege de potentie van het verhaal nét 1,5 ster.

avatar van KamikazeTme
Origineel en vermakelijk, maar op sommige momenten te ongeloofwaardig.

avatar van RoFFeL
Verfrissende film en met een beetje fantasie een mooie zit. Enjoy the ride!